کد خبر 1329787
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
کوشکی

محمدصادق کوشکی گفت: قدرت‌های بزرگ طبیعتا از تبدیل‌شدن کشورهای منطقه‌ای به قدرت‌های بین‌المللی استقبال نمی‌کنند.

به گزارش مشرق، با سفر اخیر سید ابراهیم رئیسی به روسیه به‌نظر می‌رسد که فصل جدیدی از مناسبات میان ایران و روسیه ایجاد خواهد شد. این سفر در حالی است که پیشتر ایران توافقنامه‌ای ۲۵ساله با چین هم امضا کرده است و گویا مناسبات بین‌المللی ایران با حوزه شرق دستخوش تحولاتی مهم است.

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «قدرت‌های بزرگ طبیعتا از تبدیل‌شدن کشورهای منطقه‌ای به قدرت‌های بین‌المللی استقبال نمی‌کنند؛ ایران هم در حال حاضر می‌خواهد به قدرتی در عرصه جهانی تبدیل شود اما به این موضوع به مذاق قدرت‌های بزرگ خوش نمی‌آید و در این موضوع تفاوتی هم بین روسیه و آمریکا نیست. در واقع هر پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل همین موضع را دارند و دیدیم که در سال‌های ۸۵، ۸۶ و ۸۷ قطعنامه‌های شدیدی علیه ایران وضع کردند».

او ادامه داد: «حالا اما شرایط میان ایران و روسیه قدری فرق کرده است. اکنون روسیه با برخوردهای سنگین غرب مواجه شده است و با مسائلی مانند اوکراین و تحریم‌های آمریکا و حتی اروپا مواجه است. در این شرایط میان ایران و روسیه اشتراکاتی پدید آمده است و به‌نوعی دشمن مشترک دارند. همین موضوع دو کشور را به هم نزدیک کرده است. به بیان دیگر روسیه کنونی با روسیه سال۲۰۰۸ فرق دارد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «ایران و روسیه به نوعی به هم نیاز دارند و می‌توانند مکمل هم عمل کنند. در مقطع کنونی و در موضوع مواجهه با غرب روسیه و ایران جایگاهی برابر دارند گرچه روسیه در موضوعات دیگر یکی از قدرت‌های برتر در دنیاست. پس هر دو کشور می‌کوشند از این اشتراکات و نزدیک‌بودن به هم می‌خواهند استفاده کنند».

او مطرح کرد: «گفتن همه اینها به معنای اعتماد به روسیه نیست. اصلا در عرصه بین‌المللی اعتماد معنی ندارد و هر کشوری باید به دنبال منافع ملی خود باشد. در مقطع کنونی هم ما باید حواسمان به روس‌ها باشد تا منافع را به سمت خود نبرد».

این تحلیلگر سیاسی درباره مناسبات ایران و چین تصریح کرد: «درباره مناسبات ایران و چین موضوع فرق می‌کند. چین تمایل به برقراری گسترده ارتباط تجاری با همه کشورها دارد و تا کنون به صورت گسترده این ارتباط را با ایران پوشش نداده است. چینی‌ها نیاز به خلیج فارس دارند و ایران بیشترین ساحل را در خلیج فارس دارد. چینی‌ها به نفت و گاز هم نیاز دارند و ارتباط با ایران از این جهت هم برای آنها مناسبت است».

او درباره اینکه چرا توافقنامه ایران و چین در مجلس شورای اسلامی برای تصویب مطرح نشد، خاطرنشان کرد: «فعلا یک توافقنامه کلی میان ایران و چین امضا شده است و قرار است قراردادهای متعددی ذیل آن امضا شود که آن قراردادها باید در مجلس مطرح شود و این توافقنامه کلی چون تعهدی ایجاد نکرده است، هنوز نیازی به طرحش در مجلس نیست».

کوشکی در پایان درباره علت مبهم‌بود مفاد توافقنامه ایران و چین، گفت: «من تصور می‌کنم پنهان‌کاری خاصی از سوی مسئولان در کار نیست و این موضوع بیشتر به حوزه ضعف شدید اطلاع‌رسانی دولت برمی‌گردد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    2 0
    اعتماد به غرب ها دیگر منافع ملی ما را تکمیل نمیکند بلکه امروز باید با همه کشورهایی جهان غیر از آمریکا نوچه هایش رابطه براساس منافع مشترک برقرار کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس