کد خبر 1329689
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: سفر رئیس‌جمهور ایران به مسکو اولین سفر خارجی ایشان در چارچوب روابط دوجانبه با یک دولت دیگر است. پیش‌تر سفرهای رییس‌جمهور به ترکمنستان و تاجیکستان در قالب اجلاس سازمان همکاری شانگهای بوده است.

 انتخاب روسیه به عنوان اولین مقصد سفر خارجی رییس‌جمهور، پیام روشنی در خصوص رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم و تأکید بیش از پیش بر راهبرد «نگاه به شرق» در مقابل دیگر بازیگران به‌ویژه آمریکا و اروپا است.

 دولت‌های غربی درمی‌یابند که در صورت احیای برجام و کاهش تنش در پرونده هسته‌ای نیز، استراتژی ایران گسترش همکاری با قدرت‌های شرقی خواهد بود. بنابراین نمی‌توانند برجام را مقدمه‌ای بر مذاکرات در دیگر حوزه‌ها و آن‌چه تغییر رفتار ایران به مثابه «بازیگر نرمال» می‌دانند قلمداد کنند.

 گسترش همکاری‌های دوجانبه در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین از مهم‌ترین تبعات جنبی این سفر می‌باشد. با توجه به نقش پررنگ نماینده روسیه در مذاکرات و تلاش این کشور برای ایفای نقش میانجی‌ میان ایران و آمریکا، این سفر می‌تواند به تبیین دقیق‌تر مواضع و  همچنین اطلاع بیشتر روسیه از مطالبات ایران کمک کند.

 نکته دیگر، زمینه‌سازی و تمهید مقدمات قراردادها و توافق‌هایی در حوزه‌های نظامی و اقتصادی است. خرید جنگنده‌های هوایی سوخو، سامانه‌های موشکی S400، سرمایه‌گذاری در خطوط ریلی و صنعت هسته‌ای از مهم‌ترین موارد است.

 با توجه به عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، ارتقای روابط با مسکو و تمدید قرارداد راهبردی بیست ساله، زمینه‌های افزایش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و قفقاز را نیز فراهم خواهد آورد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس