کد خبر 1329657
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
رئیسی در دومای روسیه

رئیسی: سیاست ما تقویت همکاری با چین و روسیه است،مقرر شد در گام اول ۱۰ میلیارد دلار سطح تجارت تهران-مسکو ارتقا یابد.

به گزارش مشرق، «رئیسی به مسکو می رود»؛ ترجیع بند خبرها، تحلیل ها و توئیت های هفته های اخیر و «رئیسی در مسکو است»؛ جمله خبری دو روز گذشته بود.حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» روز چهارشنبه در صدر یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد مسکو شد و ساعاتی بعد با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیداری سه ساعته داشت .

دیدار با خانواده ها و ایرانیان مقیم روسیه،  دیدار با رئیس دومای روسیه، سخنرانی در  دومای روسیه که با تشویق های ممتد نمایندگان روسی همراه شد، دیدار و گفت و گو با روسای مهم ترین هیئت ها و شرکت های اقتصادی مسکو،حضور و سخنرانی برای استادان و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو، اخذ نشان دکترای افتخاری وگفت وگوی مطبوعاتی با راشاتودی از برنامه های فشرده رئیس جمهور در سفر دو روزه به روسیه بود. سید ابراهیم رئیسی در نهایت در جمع نمازگزاران مسجد جامع مسکو  به دعوت «راویل عین‌الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه حاضر شد و سرانجام شامگاه  پنج شنبه مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.

سخنرانی در دوما؛اقدامی نادر
اما یکی از برنامه های روز دوم سفر رئیس جمهور به روسیه حضور و سخنرانی در مجلس دومای روسیه بود؛ موضوعی که براساس قوانین و پروتکل های این نهاد در روسیه، چندان مرسوم نبوده و سخنرانی رئیس جمهور مهمان در پارلمان روسیه، موضوعی نادر قلمداد می شود.شاید به این دلیل بود که نیویورک تایمز نوشت: «برای ولادیمیر پوتین نیز که اکنون به دلیل مسئله اوکراین وارد تنش های شدیدی با آمریکا شده و در معرض تحریم های سخت قرار دارد،  این ملاقات فرصتی بود تا نشان دهد روسیه دوستانی دارد که می تواند در صورت مناقشه با غرب روی آن ها حساب کند. علاوه بر ارسال این پیام، رئیسی در مجلس دومای روسیه نیز سخنرانی کرد که اتفاقی نادر برای یک رهبر مهمان محسوب می شود.»
از این شرایط نادر حجت الاسلام رئیسی استفاده کرد تا از گسترش و تعمیق روابطی که سال ها زیرسایه انواع فشارها قرار داشته، سخن بگوید و تاکید کند که ایران در مسیر عمل به قواعد بین المللی چون توافق هسته ای همواره پیش قدم بوده است و به دولت های غربی بدعهدی ها علیه ایران را یادآور شد و تاکید کرد که «ائتلافِ شیطانی» آمریکا با تروریست‌‏ها، برای جهانیان به خصوص ملت‌های غرب آسیا از سوریه تا افغانستان چون روز، روشن است. رئیس جمهور در دیدار با  فعالان اقتصادی و تجار روسیه نیز گفت: مقدمات نهایی شدن سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه فراهم شده است.
رئیسی در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه با اشاره به امکان ایجاد بستر مناسب برای کالاهای ایرانی در بازارهای روسیه، اظهار کرد: سهم ما در بازار روسیه حتما می‌تواند ارتقا پیدا کند.
رئیسی در دیدار با «راویل عین الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه نیز از آسیب هایی که برخی به نام دین به این امر زدند، انتقاد کرد. رئیس جمهور همچنین بین اعضای شورای علمی، استادان و دانشجویان دانشگاه ملی مسکو حضور یافت و سخنرانی کرد و دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو نیز به آیت ا... رئیسی اعطا شد.
وی همچنین گزارشی کلی در بدو ورود به فرودگاه تهران، از سفر خود به روسیه ارائه کرد: * سیاست ما تقویت همکاری با چین و روسیه است،درگام اول سطح تجارت بین دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار ارتقا خواهد یافت.*ظرفیت های کشاورزی دو کشور مورد ارزیابی مجدد برای بهره گیری بیشتر قرار می گیرد.*
در حوزه حمل و نقل و ترانزیت فعال شدن کریدور ترانزیتی شمال-جنوب دریای خزر و کاهش زمان حمل و نقل مورد توافق قرار گرفت.*در حوزه سیاست خارجی هم بر سر گسترش همکاری دو کشور به منظور مقابله با بحران های امنیت منطقه ای و بین المللی توافق شد.
در نهایت رئیس جمهور با اشاره به وجود ادراک مشترک میان دو کشور از مسائل تاکید کرد: در صنایع، همکاری های دفاعی، هوا فضا و همکاری های فضایی نیز توسعه لازم پیدا خواهد شد و صحبت هایی کردیم که وزارت خارجه و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ما (وزیر نفت) اجرای مصوبات و توافقات دو کشور را تا حصول نتیجه قطعی دنبال کنند. وزیران نیز موظف به عملیاتی کردن توافقات شدند.
منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسین IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 0
    دم هرکسی برای وطن کار میکنه همیشه گرم..
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 0
    بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
  • جوادp IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    4 0
    درودبه کشورهای دوست وهمپیمان ایران. لعنت به غربی ک به بهانه ی دموکراسی وحقوق بشراشغال میکنه کشورهای مستقل رو.کدام کشوره ک غربی ها باهاش رابطه داشته باشن اماپایگاه نظامی ایجادنکنن اونجاواشغالش نکنن؟ ازبحرین تاترکیه وچندین کشوردیگه گرفته همشون یجورایی تن دادن به اشغالگری غرب رابطه واحترام متقابل یعنی رابطه چین وایران وروسیه. ایاامدن توکشورمادخالت کردن یاپایگاه زدن؟ غرب هرکشوری میره اولین کارش ایجادپایگاه ونفوذه اسم اشغالگری راگذاشتن دموکراسی و... چراغربزده های حقیرازخواب بیدارنمیشن؟؟! غرب مگه نمیگفت امدیم کمک عراق ورابطه خوب داریم باهاش چراالان دیگه خارج نمیشن ازعراق؟؟ نفوذواشغال تنهاهدف غربه از عربستان وبحرین ک رابطمون باغرب بهترنمیشه پس چرااشغال غرب هستن؟ اگه نیست پس چراتوکوچکترین امورشون دخالت میکنن ترکیه فکرمیکنیدمستقله دقیقایکی ازایالتهای امریکاست چراکشورهای دیگه نمیتونن توامریکاپایگاه ایجادکنن یاتوغرب؟؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس