خبر ویژه

غربگرایان درباره اهمیت روابط با کشورهای غیرغربی برای مهار تحریم‌ها، خود را به ندیدن و نفهمیدن می‌زنند.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: غربگرایان درباره اهمیت روابط با کشورهای غیرغربی برای مهار تحریم‌ها، خود را به ندیدن و نفهمیدن می‌زنند، وگرنه حتی رسانه‌های آمریکایی به اهمیت این روابط در خنثی‌سازی تحریم‌ها اعتراف دارند.

روزنامه وطن امروز در این زمینه معتقد است: طیف غربگرا پس از تشکیل دولت جدید، بر روابط راهبردی ایران با چین و روسیه و کشورهای دیگر حمله می‌کنند.

اما چرا این توافق جدای از شریک تجاری بودن برای طرف مقابل اهمیت دارد؟ تا آنجا که از سال ۹۴ و بعد از توافقی تحت عنوان برجام به دنبال آن بوده است. چین به‌دلیل مشکلاتی که در مسیر تجارت دریایی خود در چین جنوبی و مداخلات آمریکا و نگرانی از باب ناامنی در مسیر به‌ویژه در تنگه‌های مالاکا، تایوان و جبل‌الطارق وجود دارد قصد دارد جاده ابریشم قدیم را احیا کند. چین می‌داند توسعه جاده ابریشم با وجود تروریسم تکفیری در منطقه غرب آسیا و آسیای مرکزی دشوار است اما مناسب‌تر از مسیر دریایی خواهد بود؛ درباره توسعه جاده مورد نظر مهم‌ترین کشور مورد اتکا ایران است زیرا در یک منطقه استراتژیک واقع شده و از طرفی تجربه شکست دادن گروه‌های تکفیری را دارد.

در کنار این موارد، چین نزدیک به ۷۰ درصد انرژی وارداتی و مواد خام نیاز دارد. متأسفانه دولت آقای روحانی پس از برجام تمام شانس خود را به غرب گره زد. دوم بهمن ۱۳۹۴ رئیس‌جمهور چین با ۶ وزیر، ۳ معاون نخست‌وزیر، تعداد بسیاری از بازرگانان و خبرنگاران چینی وارد تهران می‌شود؛ هیئتی بلندپایه که در نوع خود بی‌سابقه است. این سفر کمتر از ۲ سال از مطرح شدن ابرپروژه جاده ابریشم انجام می‌شود و فرصتی فراهم آورد که نشست سران ۲ کشور در عالی‌ترین سطح برگزار شود. اما پس از آن هیچ کار عملی‌ای از سوی دولت روحانی انجام نشد.

با سیاست بی‌توجهی به شرق و خیال همکاری با غربی‌ها دولت آقای روحانی به جای توازن شرایط تماما طرف غرب بود؛ به امید آنکه غربی‌ها کاری کنند، که در همان سال‌ها با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا سیاست فشار حداکثری به اوج خود رسید. چین در زمان تحریم‌های سال ۹۰ تماما در کنار دولت ایران بود اما پس از برجام دولت متمایل به غرب در خیلی بخش‌ها غربی‌ها را به چین ترجیح داد، نمونه بارز آن کنار گذاشتن شرکت نفتی CNCP چین از فاز ۱۱ پارس جنوبی و جایگزینی شرکت توتال در این پروژه بود که البته پس از فشار آمریکا، توتال با اطلاعات مهم پارس‌جنوبی خارج شد.

ظریف در روزهای آخر دولت دوازدهم در گزارشی به کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره سیاست و نگاه غلط دولت روحانی اینگونه می‌نویسد: «اگر درباره ضرورت کار متوازن با شرق و غرب به اجماع ملی رسیده بودیم و دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از ایران نرنجانده بودیم، دوستان سرخورده نمی‌شدند و در دوران سختی رهایمان نمی‌کردند». البته برای اصلاح‌طلبان حتی صحبت‌های دیپلمات کهنه‌کارشان هم چندان اهمیتی ندارد. همکاری ایران با شرق بیشتر از همه به ضرر آمریکا و به منزله پایان فشار حداکثری این دولت تروریست خواهد بود. ‏نشریه فارین‌پالیسی در این باره می‌نویسد: «افزایش همکاری‌های امنیتی بین ایران و چین، تهدید جدی علیه منافع کلیدی امنیتی آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس است، ایران از محل سرمایه‌گذاری‌های چین در زمینه انرژی و زیرساختی به میلیاردها دلار دست پیدا خواهد کرد و اثربخشی تحریم آمریکا را خواهد شکست».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 2
    باشه بابا ما هم فهمیدیم. اصلا روسیه شده مستعمره خودمون طبق اطلاعات ما. ول کنید
    • افشین IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 0
      از این نظر فقط میشه افراط در حماقت و بلاحت را نتیجه گرفت. بازم دوروغ میگید.منظور دقیقا امثال شمارید.غربیها فهمیدن و شما غربگراها نفهمیدید. ناراحتيد که دوستان غربی گذاشتن تو کاستون؟؟ ناراحت باشید و از این ناراحتی ........ مسببین وضعيبت فعلی.
    • منم IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      1 0
      الان که دولت مال شماست بازم مسبب وضعیت الان می گم چهار سال که هیچ چهار صد سال هم باشید نمی تونین بهتر عمل کنین چون بلد نیستید و سعی می کنین بندازید پای این و اون
  • رضا IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 2
    ظريف اين حرف ها رو گفته ؟! مرحبا ، واقعاً درود به شرفش ، به شرفم يه موى گنديده اين مرد نازنين به همه قبيله غرب گراها و شرق گداها مى ارزه ! خدا اين وجود عزيز رو براى ملت نگهداره
    • افشین IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 0
      مگه تو دعاش کنی.!!!! پسر جان این حرفها رو نگفته بلکه به اشتباهاتش اعتراف کرده. البته الان که فاتحه کشور و اقتصادش رو خواندند و زندگی ملت رو پکوندن. اینها حتی به حاج قاسم هم حسادت میکردن. تعریف کردن داره اخه؟؟؟
  • ترابیان IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 1
    اف بر جدو آباد روحانی و هرچه افساد طلب وطن فروش حقه باز جاسوس پرور حیله گر ویرانگر خدا از این جانورهای وحشی نگذرد
    • افشین IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      0 0
      دقيقا
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 2
    شما روسیه رو با چین و و دیگر کشورهای شرقی مقایسه نکنید. روسیه برای خودش یک غده سرطانیه اون هم از نوع بدخیم
    • افشین IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 0
      ما بر اساس منافع ملی خودمون باید با دیگران رابطه داشته باشیم.آنچه بر خلاف حرفهاي شما دیده میشه اینه که سی ساله حداقل روسیه با ما خصمانه رفتار نکرده و با تمام فشارهای غرب بازم به تعهداتش دیر اما عمل کرده. اگه همین روسیه عمل نمی کرد کی برای ما نیروگاه هسته ای رو ميساخت؟؟ نیروگاهی که غربیها باید میساختند . پس بیخودی حرف نزنید.
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 3
    طویله و کشورهای غیر غربی فرق زیادی ندارن(:
    • سید IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      4 1
      اگر این طور می بینی بین مرغدانی و کشورهای مدنظرت چی؟!؟
    • افشین IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 0
      ... هم با کشورهای غربی فرقی نداره. با اینجوری نظر دادن چیزی حل ميشه؟؟؟
  • رضا IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 1
    شعار نه شرقی نه غربی رو از روی سردر وزارت دربیارین!!! شما هم اینقدر جوش دو دولت کمونیستی رو نزن مشرق!!!
  • رضا IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 2
    يه موى گنديده ظريف الممالك به كل قبيله اصول مى ارزه !
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      2 1
      به تو فقط یک مویش رسیده است که بهتر است با همان خوش باشی!!!
  • سید IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    6 1
    یادمان باشد که دشمن دشمن من بالقوه دوست من است!!!
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    4 0
    غریگراهای برانداز چون مثل ارباباشون فکر می کنند ایران و جمهوری اسلامی با این ارتباطات و تعامل با شرق می تونه خودش رو در وضعیت بهتری قرار بده و از فشارهای آمریکا کم بکنه ناراحت هستند
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 0
    غربگرایان به اهمیت رابطه با چین و روسیه واقفند اما دستورات اربابانشان به آنها اجازه نمیدهد!بیچاره ها مجبورند بدگویی شرق را بکنند تا شاید اربابشان نرنجد.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    مزدورانی که ازمواجب غرب تغذیه میشوند بایدهم ازنگاه بهشرق عصبانی باشند.غرب اگر دروطن فروشی این مزدوران شک کند مواجبشان راقطع میکند
  • ماحسون IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    تا دارو و واکسن قطعی ضد فساد طلب نسازیم جریان همین میشه لعنت به افساد طلبان وابسته به غرب اونا جاشان توی زباله دانی تاریخ هستن، من دوتا کشور خارجی رفتم حالا هرکجا دلار 21 بود فک کنم،هم لذت بردم هم دوبرابرش افسرده شدم ولذت بردم چیزی که میخواستم واون دانستن اخلاق وروابط اونا بود،لعنت بر هرچی ذهن غرب زده ی فساد طلب هستش که فکر میکردن منظورم اون جاهاست،
  • نیما IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    متعسفانه ادعی دنیا را فقط در غرب می ببند حال آن که دنیا آن قدر بزرگ است که کشورهایی غربی یک هزارم آنهم نمی شوند
  • نیما IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    ۰۱۰۰ عزیزم در دنیا امروز استعمار جنگ کشورگشایی معنا ندارد بلکه امروز روابط دنیا براساس منافع مشترک است آمریکا نوچه هایش آخرین مستکبران هسنند و با ظهور امام زمان نابود می شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس