کد خبر 1329305
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
برگزاری یادواره شهید سردار سلیمانی در پاکستان

یادواره سردار سرافراز اسلام سپهبد شهید قاسم سلیمانی و مراسم رونمایی از کتاب «سیمای سلیمانی» به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد برگزار شد.

به گزارش مشرق، همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس مراسمی با عنوان "یادواره سردار شهید قاسم سلیمانی و رونمایی کتاب سیمای سلیمانی" به اهتمام رایزنی فرهنگی کشورمان در تالار خانه فرهنگ ایران در شهر راولپندی و با حضور علما، دانشمندان، شعرا، اساتید دانشگاهی و ارادتمندان به شهدای جبهه مقاومت برگزار شد.

در این مراسم «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی ایران در پاکستان، «فرامز رحمان زاد» رئیس خانه فرهنگ کشورمان در شهر راولپندی، حجت الاسلام «امین شهیدی» رئیس موسسه تقریبی امت واحده، جمعی از شخصیت‌های برجسته اهل تسنن، «ناصر شیرازی» از حزب مجلس وحدت مسلمین و «سید علی اکبر حسینی» که کتاب سیمای سلیمانی تالیف علی شیرازی را به زبان اردو ترجمه کرده است، شرکت کردند.

رایزن فرهنگی ایران در پاکستان با گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سلیمانی و المهندس، گفت: این گردهمایی عهدی دیگر برای ادای احترام و درود به شهیدان عرصه دیپلماسی فرهنگی و مقاومت است.

وی افزود: شهادت سردار سلیمانی یک حادثه ملی برای ایران و یک واقعه بین المللی و اسلامی بود. این شهید عزیز به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین نمادهای فرهنگی مقاومت در عرصه بین‌الملل است. امروز به یاد مردی مجاهد به دور هم جمع شدیم که نه فقط در بین ملت شریف ایران بلکه در میان مردم منطقه، به ویژه در پاکستان از احترام خاصی برخوردار است.

خزاعی اظهار داشت: مردم شریف پاکستان هم بعد از شهادت ایشان از طرق مختلف دین خود را به این شهید ادا کردند. مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره شهید سلیمانی فرمودند: نفوذ روزافزون یاد و نام او در دنیای اسلام اثبات می‌کند که سردار شهید و عزیز، امتی‌ترین چهره دنیای اسلام نیز بوده و هست.

علامه «کوثر عباس قمی» فعال مذهبی در پاکستان هم ضمن تمجید از رونمایی ترجمه کتاب سیمای سلیمانی و تلاش‌های رایزنی فرهنگی کشورمان در برگزاری یادآوره فرمانده شهید سپاه قدس گفت: شهید قاسم سلیمانی یک مبارز بزرگ اسلام بود و دشمنان اسلام از ایشان می‌ترسیدند. ویژگی‌های اخلاقی، فرهنگی و معنوی آن مرد مجاهد وی را به این مقام والا نایل کرد.

در ادامه این مراسم شعرای برجسته پاکستانی اشعاری را در وصف شهید سردار قاسم سلمانی قرائت کردند.

علامه حیدر علوی از روحانیون نام آشنای اهل تسنن نیز گفت: شهید سردار قاسم سلیمانی برای همه ما الگو است، وی محافظ دین اسلام و آثار تاریخی دین اسلام است، دشمنان مشترک مسلمین درصدد نابودی اسلام و آثار تاریخی اسلامی بودند، اما شهید سلیمانی در مقابل دشمنان مانند دیوار آهنی قرار گرفت و به آنان اجازه نداد آثار تاریخی اسلام که میراث مشترک شیعه و سنی است را نابود کنند.

وی با اشاره به نقش دشمنان اسلام در تشکیل داعش در منطقه افزود: هدف دشمنان اسلام توسط گروه تروریستی داعش حمایت و توسعه رژیم ناپاک اسرائیل و هرج و مرج در میان امت اسلامی بود. دشمنان اسلام با این طرح پلید خواستند جغرافیای منطقه را تغییر دهند و بلاد اسلامی را محو کنند.

علامه محمد امین شهیدی رئیس موسسه اسلامی امت واحده ضمن تشکر و قدردانی از رایزنی فرهنگی ایران به دلیل برگزاری چنین مراسم باشکوهی، انتشار و رونمایی کتاب مذکور را اقدامی بسیار ارزشمند در خصوص تبیین شخصیت شهید بزرگوار سردار سلیمانی بیان کرد.

وی گفت: شهید سلیمانی تنها یک فرمانده ارشد ایرانی نبود، وی سردار جهان اسلام شناخته می‌شد. در دیدگاه علامه اقبال لاهوری شاعر و متفکر اسلامی، برای مومن حدود جغرافیایی معنی ندارد.

علامه شهیدی با قرائت شعری از اقبال افزود: این شهید همان قدر که برای جمهوری اسلامی ایران محترم و یک قهرمان جاوید است برای مردم پاکستان نیز محترم است. وی مجاهد و رزمنده اسلام بود. مبارزه وی در مقابل دشمنان اسلام تنها برای صلح و امنیت جمهوری اسلامی ایران نبود، بلکه برای تمام جهان اسلام بود.

وی اظهار داشت: شهید سلیمانی بزرگترین مبارز و محافظ امت اسلامی بود. وی تمام طرح‌های دشمنان که برای نابودی اسلام و در حمایت از اسرائیل طراحی کرده بودند را رسوا کرد.

به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی؛ کتابی با عنوان «سیمای سلیمانی» به زبان اردو ترجمه و منتشر شده است. با توجه به علاقه‌مندی جامعه پاکستان به شناخت هر چه بیشتر شهید سلیمانی، این کتاب با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران از سوی انتشارات منزل پاکستان در ۲۲۷ صفحه توسط سید علی اکبر حسینی که یکی از محققین و پژوهشگران مشغول به تحصیل در ایران است به زبان اردو ترجمه و از سوی ناشر به زیور طبع آراسته شد و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس