.

یک مقام آمریکایی در مصاحبه‌ای درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بار دیگر تلاش کرده با استفاده از تاکتیک‌های عملیات روانی، ایران را مسئول پیشرفت یا توقف گفت‌وگوها معرفی کند.

به‌ گزارش مشرق، یک مقام آمریکایی در ادامه سیاست مقصرنمایی از سوی طرف‌های غربی حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تلاش کرده مسئولیت پیشرفت یا عدم پیشرفت این گفت‌وگوها را متوجه ایران کند.

پایگاه خبری آکسیوس شامگاه چهارشنبه (۱۹ ژانویه/ ۲۹ دی‌ماه) به نقل از این مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده نوشته برای اینکه در مذاکرات وین توافق حاصل شود ایران بایستی یا به گفت‌وگوها سرعت ببخشد و یا اینکه سرعت برنامه هسته‌ای خودش را کاهش دهد.

در حالی که شواهد گوناگون از مذاکرات حاکی از آن است که بی‌عملی طرف‌های غربی در انجام اقدامات لازم جهت بازگشت به برجام عامل اصلی کندی مذاکرات بوده مقام‌های این کشورها همواره تلاش می‌کنند از طریق جنجال‌های رسانه‌ای ایران را مقصر این موضوع نشان دهند، راهبردی که تحلیلگران آن را به عنوان «پا روی ترمز، دست روی بوق» توصیف می‌کنند.

در روزهای گذشته، منابع مختلف تصریح کرده‌اند که تا به حال پیشرفت‌های حاصل‌شده در گفت‌وگوها بیشتر در موضوعاتی بوده که به تعهدات هسته‌ای ایران مربوط می‌شوند و گره کار در مسئله مربوط به رفع تحریم‌ها است که به تعهدات طرف مقابل مربوط می‌شود.

مقام آمریکایی در گفت‌وگو با آکسیوس گفت که اخیراً پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای هسته‌ای صورت گرفته اما این پیشرفت‌ها «به طرز دردناکی کند و به طرز دردناکی اندک» بوده‌اند و مسائل اصلی هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند.

یک مقام اروپایی که از روند مذاکرات مطلع است گفته اختلافات هنوز در زمینه گام‌هایی که لازم است ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بردارد، میزان تحریم‌هایی که باید رفع شوند و درخواستی که ایران از آمریکا برای تضمین عدم خروج دوباره از برجام دارد، پابرجا هستند.

مقام آمریکایی مورد استناد آکسیوس می‌گوید: «نسبت به هر زمان دیگر با حصول توافق در نزدیک‌ترین فاصله قرار داریم و در عین حال، کمترین فاصله را هم با فروپاشی گفت‌وگوها داریم. »

وی در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: «ما آماده‌ایم و اراده داریم که به زودی به توافق برسیم، اما در عین حال برای احتمال فروپاشی گفت‌وگوها که به منزله مرگ برجام خواهد بود نیز آماده و حاضریم.»

دیپلمات‌های غربی از هشتم آذرماه که نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت سید ابراهیم رئیسی آغاز شده سعی کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم مذاکره‌کننده ایران را تحت فشار قرار دهند.

تحلیلگران می‌گویند هدف طرف‌های غربی از توسل به این تاکتیک، تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره‌کننده ایران و وادار کردن آنها به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود برای اخذ تضمین و راستی‌آزمایی از طرف غربی است.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن در اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.

از زمان آغاز مذاکرات وین، رسانه‌ها و مقام‌های غربی چندین بار برای زمان توافق ضرب‌الاجل‌هایی تعیین کرده، اما در نهایت با نزدیک شدن به موعد آن ضرب‌الاجل‌ها، آنها را به زمان دیگری موکول کرده‌اند.

 روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چند روز پیش مطابق روال مرسوم رسانه‌های غربی با استناد به منابع و مقام‌های گمنام مدعی شده بود که مقام‌های آمریکایی و اروپایی در محافل خصوصی، اواسط ماه فوریه را به عنوان موعد تصمیم‌گیری برای بستن پنجره دیپلماسی با ایران تعیین کرده‌اند.

ضرب‌الاجل ادعایی جدید، چارچوب زمانی قبلی که پیشتر در منابع مشابه رسانه‌ای به آن اشاره شده بود را تا حدود دو هفته به عقب‌تر موکول می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    0 0
    زمان دست کشیدن از مذاکرات با ایران نیست«اتفاقا برعکس، نباید تسلیم شد... آمریکا و کشورهای مذاکره‌کننده با ایران، متفق‌القول هستند که برجام این اسلحه خالی از فشنگ به ظاهر قشنگ سالهاست زندگی و تولید و فرهنگ و صنعت و سیاست دولت های اصلاح طلب...را شرطی کرده است . ما نباید طوری توافق کنیم که ملت ایران مطمئن شود که تحریمها برای همیشه رفتند این گرز آتشین تحریمها همیشه باید روی سر ایران باشد تا بتوانیم فشار بیاوریم و زندگی مردم را شرطی نگه داریم . ما نباید بگذاریم ایران با کمک مردم از طریق اقتصاد مقاومتی تحریمها را بی اثر کند. ما باید ایران را مجبور کنیم به مذاکره و به رضایت و شرایط ما برای لغو تحریمها تن در دهد .تا همیشه لولو خورخورک تحریم بالای سر ایران باشد تا سرمایه گذاری در ایران را مسدود کند. ما روی ستون پنجم و غربگراها و اصلاح طلبها و اشرافیون برای به زانو درآوردن ایران و تغییر حکومت حساب باز کرده ایم. واقعا اینها را جو بایدن گفته ؟؟ نه بابا نگفته عمل کرده دستور کار امریکا و اروپا همینه اتفاقا در برجام هم نوشتند اگه بچه خوبی نبودی طبق سلیقه ما باز تحریمها میان و اینها هم امضاء کرده اند. . خب چرا گروه مذاکره کننده متوجه نشدند ؟ چون جان کریه قول داده بود امضا کن برو بابا من هوات رو دارم .نه بابا؟ به جان جان کریه . خخخخ بایدن پیری داری میمیری غربگدا تمام شد رفت تمرکز کن روی کشور خودت بعد از فروپاشی شوروی فروپاشی یانکی ها نزدیک و نزدیک تر شده است. غربگداهات !!! ؟ / اگر موز قوت داشت اول کمر خودش را راست میکرد.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    2 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس