کد خبر 1328151
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
سخنگوی کمیسیون تلفیق: برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی تقدیم مجلس شد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با بیان این که اعضای کمیسیون تلفیق درخصوص حذف ارز ترجیحی هنوز اختلاف دارند گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند اثر مستقیم بر افزایش قیمت‌ها داشته باشد.

به گزارش مشرق، سید کاظم دلخوش، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با حضور در برنامه "تیتر امشب" گفت: دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا ۱۵ آذر هر سال به مجلس تقدیم کند و سپس با تشکیل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی لایحه پیشنهادی دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمیسیون تلفیق در دو شیفت بررسی لایحه پیشنهادی دولت را آغاز کرده است، تصریح کرد: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درخصوص تبصره یک بند الف (حذف ارز ترجیحی) نظرات متفاوتی داشتند و نتوانستند به نقطه نظر مشترکی برسند به همین دلیل بررسی این تبصره به زمان دیگری موکول شد.

بیشتر بخوانید:

حذف ارز ۴۲۰۰؛ یک گام به پیش

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ افزود: مخالفان معتقدند با حذف ارز ترجیحی و رفتن به سمت ارز ۲۳ هزار تومانی، در صورتی که برنامه نداشته باشیم قطعا جامعه دچار مشکلاتی می‌شود، همچنین موافقان ضمن موافقت با ارز ترجیحی دغدغه‌هایی داشتند و موافقت‌شان مشروط بود. از سوی دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند اثر مستقیم بر افزایش قیمت‌ها داشته باشد.

وی افزود: گران شدن یک کالا تأثیر مستقیم بر قیمت سایر کالاها دارد و قطعا قیمت دارو، نان و کالاهای ضروری افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: حذف پلکانی ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک کمتری به بازار وارد می‌کند.

دلخوش بیان کرد: دولت باید اقدامات جبرانی برای کنترل و تنظیم قیمت‌ها پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته باشد.

در ادامه محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی دیگر مهمان برنامه گفت: اصرار دولت به اجرای مصوبه قبلی مبنی بر حذف ارز ترجیحی و پرداخت مبلغ ۱۰۰ تا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه به مردم است.

وی بیان کرد: پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی، نظام تولید کشور را دچار اختلال کرده و قاچاق افزایش یافته است. نخستین دلیل موافقت ما با حذف ارز ترجیحی، اختلال در نظام توزیع است.

زنگنه افزود: ما در نظارت بر یک حلقه ضعیف هستیم، اما می‌خواهیم بر ۲۰ حلقه نظارت داشته باشیم! مورد داشتیم که به اسم واردات جو با کیفیت درجه یک ارز ۴۲۰۰ گرفته شده، اما به دلیل نبود نظارت جو درجه ۳ وارد شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مورد جالب‌تر اینکه قبل ارز ۴۲۰۰ تومانی از یکی از نهاده‌های دامی ۷ میلیون تن واردات داشتیم، اما پس از ارز ۴۲۰۰ تومانی و کاهش تعداد دام‌ها و مرغداری‌ها ۹ میلیون تن وارد می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    3 1
    مافیای بزرگ مواد غذائی در تلاش شدید است تا ارز 4 هزار تومان داده شود و حذف نگردد. چون :1- رانت های بزرگ دارد 2- جابجا می شود و بجای گندم لاک ناخن وارد می شود3- در نهاد ها صد جور حقه بازی می شود 4- محصول ارز 4 هزار تومان به خارج قاچاق می شود و00000. اگر حقوق ها و مستمری ها افزایش یابد مشکل حل می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس