کد خبر 1327543
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
گوشی

در این مطلب دو گوشی پرفروش سامسونگ Galaxy S۲۰ و Galaxy A۵۲s مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش مشرق، بدون شک گوشی‌های هوشمند میان‌رده سری A و M سامسونگ، پرطرفدارترین گوشی‌های میان‌رده از نظر کاربران هستند. این گوشی‌ها همانند تمام بازارهای جهانی، در بازار ایران هم طرفداران بسیاری دارد و فروش چشم‌گیری داشته است. در میان گوشی‌های میان رده سری A سامسونگ شاهد رونمایی برخی از محصولات بودیم که به مشخصات قدرتمندتری در حد و اندازه گوشی‌های پرچمدار مجهز شده‌اند. سامسونگ گلکسی A۵۲s یکی از همین گوشی‌های هوشمند میان‌رده است که به مشخصات فنی قدرتمند و بسیار خوبی مجهز شده است. در ادامه به بیان مشخصات و مقایسه پرچم داران گوشی سامسونگ Galaxy S۲۰ و Galaxy A۵۲s پرداخته شده است.

مقایسه Galaxy S۲۰ و Galaxy A۵۲s از نظر دوربین

Galaxy A۵۲s

Galaxy S۲۰

دوربین اصلی

۶۴ مگاپیکسل

۶۴ مگاپیکسل

لنز اولتراواید

۱۲ مگاپیکسل

۱۲ مگاپیکسل

سنسور تشخیص عمق

پنج مگاپیکسل

-

ماکرو

پنج مگاپیکسل

-

دوربین سلفی

۳۲ مگاپیکسل

۱۰ مگاپیکسل

دوربین اصلی A۵۲s سنسور ۶۴ مگاپیکسلی دارد و از نوع عریض (Wide) است. یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی و دو سنسور ۵ دیگر هم در کنار این دوربین اصلی مجموعه دوربین‌های قاب پشتی A۵۲s را تشکیل داده‌اند. دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی هم در قاب جلویی این گوشی به کار گرفته شده است.

در قسمت پشتی چهار سنسور دوربین در نظر گرفته شده است. یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن ۶۴ مگاپیکسلی و گشودگی دریچه دیافراگم f/۱.۸ از نوع عریض، سنسور دوربین ۱۲ مگاپیکسلی از نوع فوق عریض (ultra wide) با زاویه دید ۱۲۳ درجه، سنسور دوربین پنج مگاپیکسلی از نوع ماکرو و سنسور ۵ مگاپیکسلی سنجش عمق، سنسورهای دوربین چهارگانه سامسونگ گلکسی A۵۲s را تشکیل می‌دهند. بدون شک در میان گوشی‌های هوشمند میان‌رده، گلکسی A۵۲s به سنسور دوربین اصلی قدرتمند و بسیار باکیفیتی مجهز شده است.

این سنسور دوربین با توجه به خروجی تصاویر ثبت شده در نور روز، توانست کنتراست عالی، جزئیات بسیار دقیق و داینامیک رنج بسیار طبیعی را ارائه کند. باید گفت که در نور روز هر آنچه که از یک سنسور دوربین قدرتمند انتظار دارید را سامسونگ گلکسی A۵۲s برآورده می‌کند.با توجه به گشودگی دریچه دیافراگم مناسب و جذب نور بالا، شاهد عملکرد خوبی از سنسور دوربین اصلی این گوشی درنور شب و نور کم خواهید بود. البته حضور قابلیت نرم‌افزاری حالت شب یا همان night mode هم کمک شایانی به ثبت هرچه بهتر تصاویر در نور شب کرده است. این قابلیت به‌خوبی نویزهای موجود در نور شب (نورهای مصنوعی مثل نور چراغ) را حذف می‌کند و در نهایت خروجی تصاویر باکیفیت را در نور شب شاهد خواهیم بود.

در مقابل گوشی Galaxy S۲۰ دارای سه لنز در یک ماژول نسبتاً بزرگ مستطیلی قرار داده شده است. دوربین اصلی Galaxy S۲۰ از نوع سه‌گانه و با رزولوشن‌های ۱۲، ۸ و ۱۲ مگاپیکسل در نظر گرفته شده است. سامسونگ، دوربین Galaxy S۲۰ را با سه لنز روانه بازار کرده است. این دوربین‌ها شامل یک لنز اصلی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل عریض (Wide)، یک لنز تله‌فوتو (Telephoto) هشت مگاپیکسل و فوق‌عریض (Ultrawide) با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل است. البته یک فلش LED دوربین هم تعبیه‌شده است. در قاب جلو هم یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل قرار گرفته است. اپلیکیشن دوربین هم همانند نسخه‌های اصلی پرچمداران ۲۰۲۰ سامسونگ است. دوربین اصلی Galaxy S۲۰، عکس‌های بسیار خوبی را ثبت می‌کند و رنگ‌های طبیعی با جزئیات فراوان را برای کاربر به همراه دارد. همچنین عکس‌ها از رنگ، کنتراست و گستره داینامیک (Dynamic Range) خوبی برخوردار است.

Galaxy S۲۰ همچنین می‌تواند ویدئوهای با رزولوشن‌ها و سرعت‌های مختلفی را با دوربین اصلی، لنز فوق عریض و دوربین سلفی فیلمبرداری ضبط کند. موضوعی که در فیلم‌برداری Galaxy S۲۰ برای تمامی کاربران و منتقدان جالب و ارزشمند است، این بوده که این گوشی توانایی این را دارد که با حالات و سرعت‌های مختلفی فیلمبرداری کند و با تثبیت‌کننده الکترونیکی تصویر مبتنی بر ژیروسکوپ (gyro-EIS) تصاویری بسیار دقیق و با کیفیت را برای ما ثبت کند. همچنین ویدئوها از کنتراست و Dynamic Range خوبی برخوردار هستند.

مقایسه Galaxy S۲۰ و Galaxy A۵۲s از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

Galaxy A۵۲s

Galaxy S۲۰

چیپست

Snapdragon ۷۷۸G ۵G

Snapdragon ۸۶۵

پردازنده گرافیکی

Adreno ۶۴۲L GPU

Mali-G۷۷ MP۱۱ GPU

سیستم عامل

اندروید ۱۱

اندروید ۱۰

رابط کاربری

One UI ۳.۱

One UI ۲

تنوع حافظه

۱۲۸/۶ ،۱۲۸/۸ و ۲۵۶/۸

۱۲۸/۸

Galaxy S۲۰ می‌تواند به‌طور کامل تمامی منابع خود را در اختیار کاربرش قرار دهد. این منابع دارای قدرت و کیفیت بالایی هستند تا پاسخگوی تمامی نیازهای فرد استفاده کننده باشد. اگر بخواهیم به‌صورت کاملاً فنی و دقیق به مهمترین بخش‌های داخلی سخت‌افزاری گوشی که تراشه، پردازنده، پردازنده گرافیکی و حافظه‌ها هستند به طور خلاصه نگاهی داشت، می‌توان گفت که گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S۲۰ FE SM-G۷۸۰F/DS دو سیم کارت به تراشه Exynos ۹۹۰ (۷ nm+) Chipset مجهز شده است. در اصل شرکت سامسونگ از تراشه اختصاصی خود برای این مدل استفاده کرده است. تراشه مدل Galaxy S۲۰ FE مانند تراشه مدل اصلی پرچمدار سامسونگ است و هیچ تغییری در سطح مشاهده نمی‌شود. این تراشه ۳ هسته Dual-core Mongoose M۵ به‌همراه Dual-core Cortex-A۷۶ و Quad-core Cortex-A۵۵ CPU را با فرکانس‌های ۲.۷۳، ۲.۵۰ و ۲.۰ گیگاهرتز را در دل خود قرار داده که بتواند سرعت و قدرت عملیاتی بالایی را برای گوشی را فراهم کند. روی این تراشه از پردازنده گرافیکی Mali-G۷۷ MP۱۱ GPU هم استفاده‌شده است که می‌توان با آن کارها و بازی‌های گرافیکی معمولی تا سنگین را هم انجام داد. پردازنده این گوشی ۶۴ بیتی بوده و دارای سرعت بسیار بالاتری نسبت به پردازنده‌های ۳۲ بیتی است. هشت گیگابایت رم هم برای این تلفن همراه هوشمند در نظر گرفته‌شده تا گوشی بتواند چند کار را با هم انجام دهد و افت سرعتی نداشته باشد. حافظه داخلی این‌گوشی معادل ۱۲۸ گیگابایت بوده و با توجه به امکان استفاده از شیار سیم کارت دوم برای کارت حافظه، حافظه این گوشی قابلیت ارتقا دارد.

مقایسه گوشی سامسونگ S۲۰ و A۵۲s

سامسونگ گلکسی A۵۲s به یکی از بهتری پردازنده‌های میان رده شرکت کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۷۷۸G مجهز شده است. پردازنده‌ای با معماری شش نانومتری که چهار هسته قدرتمندتر با توانایی ارائه حداکثر فرکانس کاری ۲.۴ گیگاهرتز در کنار چهار هسته اقتصادی با صرفه انرژی کمتر با توانایی ارائه حداکثر فرکانس کاری ۱.۹ گیگاهرتز، هشت هسته این پردازنده را تشکیل می‌دهند. با توجه به فرکانس هسته‌ها و همچنین پردازنده گرافیکی Adreno ۶۴۲L باید بگوییم که این گوشی میان‌رده توانایی اجرای سنگین‌ترین بازی‌های حال حاضر را دارد. بهره بردن از چنین پردازنده‌ای در کنار صفحه‌نمایشی که توانایی ارائه نرخ بروز رسانی ۱۲۰ هرتز را دارد گیم پلی بسیار جذابی را ارائه می‌کند. در بخش باتری هم این گوشی هوشمند میان‌رده به باتری با میزان ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعت مجهز شده است که توانایی ارائه طول عمر مفید (زمان آماده به‌کار) بسیار خوب و قابل قبولی را ارائه کند. شارژر ۲۵ واتی مجهز تکنولوژی شارژ سریع در نظر گرفته شده هم توانایی شارژ صفر تا ۵۰ درصدی باتری این گوشی هوشمند را در مدت زمان ۳۰ دقیقه دارد.

مقایسه Galaxy S۲۰ و Galaxy A۵۲s از نظر صفحه نمایش

Galaxy A۵۲s

Galaxy S۲۰

نوع نمایشگر

Super AMOLED

Dynamic AMOLED

سایز

۶.۵ اینچ

۶.۲ اینچ

رزولوشن

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰

تراکم پیکسلی

۴۰۵ پیکسل در هر اینچ

۵۶۳ پیکسل در هر اینچ

سامسونگ همواره در زمینه صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند حرف‌هایی برای گفتن داشت. سامسونگ گلکسی A۵۲s هم از این اتفاق مستثنی نیست و به صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچ با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل از نوع سوپرامولد مجهز شده است. تراکم پیکسلی عالی ۴۰۵ppi در هر اینچ نشان از ارائه کیفیت بسیار بالای این صفحه‌نمایش می‌دهد. صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند میان‌رده هیچ چیزی کم از یک صفحه‌نمایش یک گوشی پرچمدار ندارد. اما هنوز مشخصات قدرتمند این صفحه‌نمایش تمام نشده است و بهتر است که بدانید این صفحه‌نمایش توانایی ارائه نرخ به روزرسانی ۱۲۰ هرتز را هم دارد. تنها می‌توان گفت که باید از این صفحه‌نمایش لذت برد و تجربه کاربری جذابی برای کاربر به‌همراه دارد. میزان روشنایی عالی ۸۰۰ نیت (شمع در متر مربع) هم سبب شده تا در شرایط نوری متنوع و حتی زیر تابش مستقیم نور خورشید، وضوح تصویر بسیار خوبی را شاهد باشیم. محافظ صفحه گوریلا گلس نسل پنجم (Corning Gorilla Glass ۵) از صفحه‌نمایش باارزش این گوشی هوشمند در برابر ضربات و افتادن‌های احتمالی محافظت می‌کند.

مقایسه گوشی سامسونگ S۲۰ و A۵۲s

قاب جلویی Galaxy S۲۰ را یک نمایشگر تمام‌صفحه پر کرده است. همانگونه که مطلع هستید شرکت سامسونگ همواره برای گوشی‌های پرچمدار خود از باکیفیت‌ترین نمایشگرها استفاده می‌کند و در واقع یک از نقاط قوت گوشی‌های سامسونگ نمایشگرهای با کیفیت آنها هستند. صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی، وضوح Full HD+‎ با فناوری Super AMOLED و با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز همراه شده است. این صفحه نمایش با دقت تصویر ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۷ پیکسل در هر اینچ، کیفیت مرغوبی را برای تماشای ویدئو، بازی کردن و گشت‌وگذار در اینترنت برای کاربران فراهم می‌کند. در این صفحه نمایش از فناوری Super AMOLED بهره گرفته شده است که می‌تواند تا ۱۶.۷ میلیون رنگ را به‌راحتی آنالیز و نمایش دهد. بنابراین شما می‌توانید رنگ‌ها را در صفحه‌نمایش Galaxy S۲۰ FE بسیار زنده و با جزئیات مشاهده کنید. قاب جلو به‌طور کامل از شیشه ساخته شده است. فریم‌های این گوشی هم از جنس آلومینیوم بسیار سخت و مقاوم هستند. صفحه نمایش Galaxy S۲۰ FE فقط مقدار کمی خمیدگی در لبه‌های تخت اطراف دارد و دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی در داخل یک حفره کامل (Punch-Hole) قرار گرفته است. قرار گرفتن اثر انگشت در پایین صفحه‌نمایش گوشی نگرانی شما را از نظر امنیت برطرف می‌کند.

مقایسه Galaxy S۲۰ و Galaxy A۵۲s از نظر طراحی ظاهری

Galaxy A۵۲s

Galaxy S۲۰

ابعاد

۱۵۹.۹x۷۵.۱x۸.۴ میلی‌متر

۱۵۱.۷x۶۹.۱x۷.۹ میلی‌متر

وزن

۱۸۹ گرم

۱۶۳ گرم

صدای استریو

دارد

دارد

سامسونگ از زمان تولید Galaxy S۸، همواره در پی بهبود طراحی محصولات خود بوده است. گوشی Galaxy S۸ که به شکل گسترده‌ای طراحی خمیده را به نمایش گذاشت و پس از آن سامسونگ در حال اصلاح و آزمایش آن بوده است. این عضو جدید از خانواده سامسونگ ظاهری استاندارد و مشابه با سری S دارد. پنل پشتی طراحی خاصی ندارد و مات به نظر می‌رسد. این کمپانی به منظور پایین آوردن هزینه‌های ساخت، بدنه را از گلستیک و یا همان «پلاستیک-شیشه» ساخته و فقط قسمت جلویی را با گوریلاگلس ۳ پوشانده است، اما در مورد فریم تغییری ایجاد نکرده و گوشی را در قابی از آلومینیوم جای داده است. با این حال گلکسی اس ۲۰ اف ای جلوه لوکس و سامسونگ گونه خود را حفظ کرده و شیک به نظر می‌رسد. فراموش نکنید که استفاده از گلستیک همیشه چیز بدی نیست و به کنترل بهتر دمای گوشی و همین‌طور سبک و خوش دست شدن موبایل کمک زیادی می‌کند. شرکت سامسونگ صفحه نمایش این مدل را به مانند نسخه اصلی کاملاً یکدست طراحی کرده است و در این مدل نیز کنترلر صدا و دکمه پاور در سمت راست قاب گوشی تعبیه شده است.

مقایسه Galaxy S۲۰ و Galaxy A۵۲s از نظر باتری

Galaxy A۵۲s

Galaxy S۲۰

ظرفیت

۴۵۰۰ میلی‌آمپر

۴۵۰۰ میلی‌آمپر

فست شارژ

۲۵ وات

۱۵ وات

سامسونگ در زمینه باتری در بازار گوشی موبایل دارای اعتبار و قدرت است. گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S۲۰ FE SM-G۷۸۰F/DS دو سیم کارت ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت دارای یک باتری لیتیوم‌پلیمری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعت است. این میزان ظرفیت باتری بسیار خوب است و می‌تواند این گوشی را به محصولی نسبتاً همیشه روشن و با ماندگاری بالای شارژ باتری در بین محصولات میان‌رده بازار تبدیل کند. باتری در شرایط استفاده معمولی، می‌تواند دو تا سه روز گوشی را روشن نگه دارد. با این حال تماشای فیلم با صفحه نمایش کاملاً روشن و بازی کردن، مخصوصاً بازی‌های سبک، مصرف باتری را بالا می‌برد و اینجا است که مشاهده می‌کنید باتری زودتر تمام می‌شود. این باتری استفاده شده در Galaxy S۲۰ FE لیتیوم‌پولیمری است که جدیدترین نوع باتری برای استفاده در گوشی‌ها است. سامسونگ امکان شارژ سریع ۲۵ واتی و شارژ سریع بی‌سیم ۱۵ واتی را در این مدل برای شما فراهم ساخته است. گفتنی است که این مدل از شارژ معکوس بی‌سیم ۴.۵ واتی هم پشتیبانی می‌کند که به وسیله آن می‌توانید با کمک پنل پشتی، گجت‌هایی مثل گلکسی واچ خودتان را شارژ کنید.

جمع‌بندی کلی از تفاوت سامسونگ Galaxy S۲۰ و Galaxy S۲۰

تا اینجا به مقایسه Galaxy A۵۲s با Galaxy S۲۰ از نظر کیفیت دوربین، قدرت سخت افزاری و نمایشگر پرداختیم. سامسونگ با انتشار مدل Galaxy S۲۰ امکان خرید یک گوشی پرچمدار با هزینه نسبتاً کمتر نسبت به سری ۲۰۲۰ این شرکت را برای طرفداران فراهم ساخته است. در واقع سامسونگ با حذف هزینه‌های اضافی ساخت سعی در کسب رضایت بیشتر طرفداران خود کرده است. صفحه‌نمایش سوپر آمولد با نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتزی را کمتر گوشی هوشمندی می‌توان یافت. بهره‌گیری از تراشه Exynos ۹۹۰، حسگر اثر انگشت اپتیکال، امکان شارژ بی‌سیم با سرعت بسیار بالا، پشتیبانی از فناوری شارژ سریع PD و باتری پرقدرت ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی از دیگر ویژگی‌های این پرچم دار است.

هرکدام از این گوشی‌ها، دارای مشخصات و محدوده قیمتی خاص خود بوده و برای قشر خاصی مناسب است. در نهایت این شما هستید که با توجه به این مزایا و معایبی که از دو گوشی در این مقایسه به آن‌ها اشاره شد باید تصمیم خود را برای انتخاب یکی از آن‌ها با توجه به نیازتان بگیرید.

منبع:ایمنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس