موشک فتح

روند عملیاتی شدن موشک فتح به عنوان کوچکترین و چابکترین عضو از خانواده پر افتخار «فاتح»، طی دو سال اخیر با سرعت چشمگیری همراه بوده و به خدمت نیروی دریایی و زمینی سپاه پاسداران درآمده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، توسعه توان توپخانه راکتی و موشک های بالستیک کوتاه برد برای خدمت در واحدهای نیروی زمینی یک دغدغه مرسوم برای همه فرماندهان به حساب می آید. هنگامی که به سراغ تاریخ جنگ ها، خصوصا از جنگ جهانی دوم به این سو می رویم مشاهده می کنیم که راکت ها البته از نوع غیر هدایت شونده، همیشه جایگاه مهمی در رسته توپخانه نیروهای زمینی کشورهای دنیا در کنار توپهای گلوله زنی داشته و دارند. حتی سیستمی مثل BM-۲۱ گراد ساخت شوروی سالهاست که در کشورهای مختلف از جمله  ایران به خدمت پرداخته، همچنان طرفدارا خاص خود را دارد و در عین حال راکت هایی با کالیبر کمتر و با تنوع های مختلف در این سالها تولید و وارد خدمت در ارتش های جهان شده است.

بیشتر بخوانید:

جزییات عملیاتی شدن «تیربار موشک بالستیک» در نیروی زمینی سپاه/ توپخانه ایران آماده سرکوب سامانه‌های پاتریوت در منطقه شد +عکس

پیام‌های مهم عملیاتی شدن «کوچکترین موشک تاکتیکی» و «ابابیل انتحاری» در نیروی دریایی سپاه/ توسعه سامانه‌های «شلیک کن-فراموش کن» در خلیج‌فارس +عکس و فیلم

بحث اضافه کردن قابلیت هدایت به راکت های توپخانه ای حقیقتا یک انقلاب بزرگ در این بخش از توانایی های نظامی به حساب می آید و سیستم های هدایت اینرسیایی، لیزری، اپتیکی و ماهواره ای از جمله سامانه هایی هستند که در سالهای اخیر برای هدایت راکت های توپخانه ای عرضه شده و شدیدا به افزایش دقت و اثر بخشی این سامانه ها کمک کرده اند اما نیازمندی های میدان های نبردهای امروزی، به نظر چیزی بیشتر را طلب می کند.

ورود موشک های بالستیک به خدمت نیروی زمینی سپاه

بحث راکت و موشک شاید مسئله ای است که از ابتدا و با تاریخ سازمان رزم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عجین شده اما وقتی درباره موشک های بالستیک صحبت می کنیم عمدتا نگاه ها به سمت نیروی هوافضای سپاه می رود. حتی در بحث موشک های بالستیک ضد کشتی نیز بیشتر این نیروی هوافضا بود که کاربری این سلاح ها را بر عهده گرفت. این مسئله از سال گذشته دچار تغییراتی شده و شاهد بودیم که نیروی دریایی و سپس نیروی زمینی سپاه نیز به موشک های بالستیک مجهز شده اند. اما این موشک ها کمی با آنچه از خانواده بالستیک های ایرانی دیده بودیم متفاوت هستند.

برای طراحی سلاح جدید، متخصصان دفاعی کشورمان به سراغ خانواده معروف فاتح ۱۱۰ رفته و این بار به موشک فتح رسیدند. این سلاح در حقیقت سبک ترین و کوچک ترین عضو این خانواده موشکی موفق تا به امروز به حساب می آید و در ابتدا درون لانچرهای استوانه ای شکل به نیروی دریایی سپاه تحویل شد. حتی در سال جاری و در خلال تحویل سری جدیدی از تجهیزات رزمی به نیروی زمینی سپاه، تعدادی از پرتابگرها با همان شکل نیز به نزسا تحویل شد.

خوداتکایی مهم نیروی زمینی سپاه با نسل جدید «فتح» / با «موشک ۴ ماخ» جدید ایرانی بیشتر آشنا شوید +عکس و فیلم

تیوب های حامل موشک فتح تحویل شده به نیروی دریایی سپاه در سال گذشته

خوداتکایی مهم نیروی زمینی سپاه با نسل جدید «فتح» / با «موشک ۴ ماخ» جدید ایرانی بیشتر آشنا شوید +عکس و فیلم

تیوب های استوانه ای حامل موشک فتح در جریان تحویل به نیروی زمینی سپاه

اما حالا و بر اساس فیلم جدیدی که توسط سپاه پاسداران منتشر شده، به نظر می رسد نمونه ای جدید و کمی متفاوت تر از موشکهای فتح به نیروی زمینی سپاه تحویل شده و طبق برخی خبرها و مصاحبه های فرماندهان این نیرو، باید گفت این موشک در نیروی زمینی سپاه فعلا با نام ۳۶۰ نیز شناخته می شود.

موشک فتح در کنیستر جدید در خدمت نیروی زمینی سپاه

اما شاید برخی این سوال را مطرح کنند که با وجود مدل های هدایت شونده راکتی - به عنوان مثال بر پایه خانواده فجر - آیا نیازی به تهیه موشک های فتح خصوصا برای نیروی زمینی سپاه وجود داشته است؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به مشخصات داشته باشیم.

برتری های فتح بر خانواده فجر در کجاست؟

وقتی به مشخصات اعلام شده اخیر برای خانواده راکت های فجر چه در مدل های غیر هدایت شونده و چه هدایت شونده نگاه می کنیم در بخش برد با اعدادی بین ۲۰ تا ۷۵ کیلومتر مواجه هستیم اما هنگامی که به سراغ موشک فتح می رویم با برد ۱۲۰ کیلومتری مواجه می شویم که یک فاصله قابل توجه با راکت های سری فجر دارد. سنگین ترین سر جنگی در خانواده فجر در یک مدل هدایت شونده T وزن ۲۶۰ کیلوگرم است ولی همچنان در برد، دست برتر با موشک فتح است. (وزن سر جنگی موشک فتح در حدود ۱۵۰ کیلوگرم است). ضمنا وقتی به بحث سرعت می رسیم شاید برتری خاص موشک کوچک و چابک سپاه مشخص می شود.

البته در راکت هایی مثل سری فجر امکان رسیدن به سرعت ۳ ماخ وجود دارد در حالی که در فتح این عدد به ۴ میرسد. افزایش ۱ ماخ، رقمی بسیار قابل توجه و هم خصوصا در فضایی مثل منطقه غرب آسیا است که در سالهای اخیر مملو از سامانه های ضد موشک شده است. در عین حال دقت کنیم که طراحی پیشرفته تر و استفاده از مواد کامپوزیتی می تواند در کاهش سطح مقطع راداری این پرتابه بالستیک نیز موثر باشد. موشک فتح از سوخت جامد بر پایه ماده پلی بوتادی ان با انتهای هیدروکسیل استفاده می کند.

خوداتکایی مهم نیروی زمینی سپاه با نسل جدید «فتح» / با «موشک ۴ ماخ» جدید ایرانی بیشتر آشنا شوید +عکس و فیلم

مشخصات رسمی موشک فتح

مسئله دیگر که باز هم به دلیل گذشت زمان و فاصله تکنولوژی بین این دو سری ایجاد شده، وزن است. برای نمونه در سری فجر ۵ هدایت شونده وزن کلی ۹۲۰ کیلوگرم است در حالی که برای سری فتح این عدد ۷۸۷ کیلوگرم است. فاصله ۱۳۳ کیلوگرمی بین هر کدام از این پرتابه ها وقتی جالب تر می شود که فرض کنیم قرار باشد روی یک کشنده، ۶ فروند از آنها را نصب کنیم که با نصب سری فتح در مقایسه با سری فجر، فاصله کلی به حدود ۸۰۰ کیلوگرم می رسد که این تفاوت، در مصرف سوخت، برد و سرعت کشنده نیز نقش مهمی دارد.

تغییر سر جنگی در سری فتح

برخلاف نمونه هایی از موشک فتح که سال گذشته در روز صنعت دفاعی، در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴ و در سال جاری در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ مشاهده شد که نوک تیز بودند، موشک فتح مشاهده شده در کلیپ اخیر، دارای نوک تخت (Blunt) است. این امر می تواند به آزمایشی برای اثرات گرمایش آیرودینامیکی باشد که با افزایش سرعت، پدیدار می شود. این احتمال وجود دارد که با توجه به طراحی نوک جدید، توان رسیدن به سرعت های بیش از ۴ ماخ نیز برای این موشک وجود داشته باشد.

خوداتکایی مهم نیروی زمینی سپاه با نسل جدید «فتح» / با «موشک ۴ ماخ» جدید ایرانی بیشتر آشنا شوید +عکس و فیلم

موشک فتح با سر جنگی اولیه

خوداتکایی مهم نیروی زمینی سپاه با نسل جدید «فتح» / با «موشک ۴ ماخ» جدید ایرانی بیشتر آشنا شوید +عکس و فیلم

طراحی جدید سر جنگی موشک فتح

نیروی زمینی سپاه و استقلال بیشتر با سری فتح

همانطور که قبلا نیز گفته شده، امروزه نیروهای زمینی در دنیا به دنبال سیستم های راکتی و موشکی برد بلندتر با دقت بالا هستند تا بتوانند از وابستگی خود به واحدهای هوایی کم کنند که حرکت نیروی زمینی سپاه به این سمت نیز به همین معنی است. درخواست پشتیبانی هوایی در مواقعی سخت و با ریسک های زیادی همراه است اما داشتن یک موشک بالستیک دقیق - در مورد فتح با خطای کمتر از ۳۰ متر- با سرعت بالا و در بردی بیش از ۱۰۰ کیلومتر مشخصا یک گزینه کارآمد و دقیق در دستان یک فرمانده میدانی در نبرد زمینی است.

خوداتکایی مهم نیروی زمینی سپاه با نسل جدید «فتح» / با «موشک ۴ ماخ» جدید ایرانی بیشتر آشنا شوید +عکس و فیلم

موشک فتح در لحظات پایانی پرواز و رسیدن به هدف با دقت بسیار بالا

خوداتکایی مهم نیروی زمینی سپاه با نسل جدید «فتح» / با «موشک ۴ ماخ» جدید ایرانی بیشتر آشنا شوید +عکس و فیلم

حامل های اولیه و استوانه ای موشک فتح

خوداتکایی مهم نیروی زمینی سپاه با نسل جدید «فتح» / با «موشک ۴ ماخ» جدید ایرانی بیشتر آشنا شوید +عکس و فیلم

کنیسترهای مکعبی جدید برای موشک های سری فتح

نکته جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که صنایع دفاعی کشور موشک های سری فتح را با نام تجاری BM-۱۲۰ معرفی کرده و به جای کنیسترهای حامل استوانه ای قبلی، در سری جدید از گونه های مکعبی استفاده کرده که مشخصا نسبت به مدل قبلی کوچک تر و سبک تر هستند. این حرکت به ظاهر ساده در بحث های انبارداری، نقل و انتقال و نصب راحتتر به نسبت مدل های استوانه ای قبلی، دارای برتری های خاصی هستند.

البته باید توجه داشت درست است که سلاح جدید و مهمی مثل موشک های سری فتح وارد سازمان رزم نیروی زمینی سپاه شده ولی این مسئله به معنی بی توجهی به خانواده سری فجر نیست چراکه در یک میدان نبرد تهدیدات مختلف، در فواصل و با ارزش های عملیاتی گوناگون وجود دارد. مشخصا برای طیفی از تهدیدات، اصولا ارزش استفاده از سلاحی خاص مثل "فتح" وجود نداشته و نیاز به یک گزینه ارزان تر است و اینجاست که سری "فجر" چه در شکل هدایت شونده و چه غیر هدایت شونده همچنان به کار خواهند آمد. حتی در گونه های غیر هدایت شونده نیز با ترکیبی از یک سیستم کنترل آتش در سامانه پرتاب بعلاوه یک پرنده بدون سرنشین برای رصد آنلاین محل برخورد به راحتی می توان به دقتی قابل قبول رسیده و از این سلاح ها نیز استفاده ای بهینه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    ای جااان. درودبه نظامیان کشوز بااینهمه پیشرفت و...
    • سید عبدالله قریشی بوکانی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      مرگ بر امریکائی ها و آلبانی نشین های فسیل
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    توسعه موشک های با کلاهک خوشه ای و بارانی را مد نظر قرار دهید مخصوصا برد بلند بارانی در جنگ با استکبار انها از هیچ اصولی پیروی نمیکنند و وحشیانه کشتار میکنند در بحث دفاع از کشور و اسلام و نظام و مردم خود را مقید به محدودیت نکنید
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      تکبیر! الله اکبر
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      دقیقا انگشت گذاشتی رو نقطه حساس غربی ها و عمال رجوی تو آلبانی تعداد منفی هایی که به نظر محترم ودرست شما دادن نشون داد نقطه ضعف غرب وچیزی که ازش میترسن چی هست توسعه موشک های خوشه ای برد بلند
    • رضا IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      93 31
      دمت گرم. حرف حساب جواب ندارد. هر چند عده ای که همیشه به لطف خدا در حال سوختن هستند.بسوزند.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      فرض کنیدهمین موشک فتح باهمین ابعادکوچک و ریزآنقدربه پیشرفت درکنارفشرده سازی ابعادبدنه برسه که دوسوم سهم طول بدنه موشک اختصاص به کلاهک جنگی هدایت پذیر ازنوع شدیدالاانفجارو بارانی اختصاص داشته باشه وبردموشک ازکرمانشاه هم برسه به شهرهای مرکزی صهیونیست ها
  • محمدایوب IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    درود برشرفتان فرزندان امام خمینی وامام خامنه ای روح حاج حسن مقدم شاد ودرود بر شرف سردار حاجی زاده وهمرزمانشان که انروزی که این عزیزان حلال خور وحلال زاده در بحبهه جنگ با صدام به سوریه رفتند و آموزش موشک دیدند ودر ایران سردار حاجی زاده با مشقت وسری. کار زاغه های موشک را انجام داد وحاج حسن با مهندسی معکوس ساخت موشک را آغاز کرد آنروز استهاله طلبان بی شرف دنبال زر اندوزی وقبیله هاشمی تمام کارهای اقتصادی را دست گرفتند وبا دزدی ثروت بیشماری اندوختند وامروز به هر بهانه ای به دنبال سرنگونی نظام اسلامی هستند و تهدید به شورش میکنند اما زهی خیال باطل مگر مرده باشند فرزندان خمینی کبیر البته نه سید حسن خمینی بلکه فرزندان راستین آن ابرمرد وسربازان جان برکف خامنه ای عزیز که این لاشخوران وجیره خوار آمریکا ودزدان مال مردم خور بتوانند کاری کنند البته ما بزرگ داریم وپدر چشم به دهان او که گفته اش گفته امام زمان عج است. داریم ویک قدم از او جلو نمی‌گذاریم. حرامیان بدانند اشاره کند دودمان آنها را به باد میدهیم.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    85 31
    سوخو ۳۵ و j 20 هم بخریم .
  • ماحسون IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    الله اکبر درود بر رهبرم،لعنت بر اصلاح طلبان غرب گرا،اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    ایده کنیست مکعبی عالی بود.. ایده تیوبهای مکعبی یا شش ضلعی مانند لانه زنبور هم خوب برای انبار و نصب راحت میشه در زمین یا کشتی خای جنگی یا نفتکش به تعداد زیادی کنارهم نصب به صورت آماده شلیک کنار هم قرار داد رگبار جهنمی بر سر دشمن خواهد بود
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    تنها چیزی که ما رو در مقابل نفوذ غرب و تهدیداتش محافظت می کنه، تجهیزات نظامی و اقتدار و نفوذ کشور مون هست. باید سراغ تهاجم گسترده با هوش مصنوعی توجه ویژه بشه. ارتباط بین پهپادها و کروز ها. روی تک تیرانداز های پروازی کنترل از راه دور هم باید توجه کنیم. زدن یک فرمانده ترسو در پشت جبهه جنگ و از این حرف ها...
  • Mjp. Shiraz IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    مگه چی گفتم ک اینهمه غرب لیسهای ضدوطن وخودفروش برانگیخته شدن ومنفی دادن؟؟ بازهم هزارتادرودبه نظامیان و دانشمندان پرتوان کشور... ای جان دلیت سپاهیان عزیزوارتشی ها
    • رضا IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      50 15
      دوست عزیز. خوددت خوب می‌دونی این وطن فروش های چسبیده به غرب چرا و کجا شأن میسوزه.
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    روی تکنولوژی های پیچیده تر کار کنید...
  • FR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    ماشاءالله به جوانان نخبه و مومن و مصلح ایران زمین
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    انشاالله که در نیروی زمینی ارتش هم به خدمت گرفته شه
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    باید بارانی از این موشکها را فرو ریخت بر سر دشمنان و عمال سر سپرده ایشان از آل سقوط وهابی گرفته تا صهیونیستهای خبیث و نوچه های داخلی و خارجی اش تا بدانند که اینجا ایران است بیشه شیران خفته در کمین ابلیس صفتان دریوزه منش کاسه لیس شیطان بزرگ . الله اکبر و بسم الله الرحمن الرحیم
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در همایش «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و معنویت» که در جامعه الزهراء قم برگزار شد گفت: می گویند این دولت گفتمان ندارد. گویا دولتهای دیگر گفتمان دارند. گاهی فکر می کنند گفتمان مبانی نظری و گاهی فکر می کنند شعار یا افکار عمومی است. گفتمان مبتنی بر شعارهایی است که مردم بر اساس آن رئیس جمهور را انتخاب کرده و این شعارها مبانی نظری دارد. همچنین گفتمان داری عمل است.
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    53 25
    همسر رئیس جمهور گفت: مفهوم معنویت با رفتار رئیس جمهور در کاخ کرملین منعکس شد. نمازخواندن ایشان می گوید گفتمان دولت در حوزه معنویت چیست. امیدواریم رسانه های خودجوش همسو با جمهوری اسلامی این حرکتها را خوب تبیین کنند. علماء در تبیین این مسائل خوب فعالیت دارند.
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    87 41
    هر کدام از علمای دین به اندازه یک بمب اتمی قدرت دارد .قدرت اصلاحی نه تخریبی.حضرت آیه الله رییسی . حضرت آیه الله ناصری .حضرت آیه الله سید ابوالحسن مهدوی .حضرت اله الله مظاهری .و بقیه علمای دین .
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      2 0
      کاش فانتیزی های ما هم همینی بود که میگی! کاش واقعیت داشت...
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    درود خدا بر سپاهیان اسلام خدا قوت
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    اینا فقط به دهن مقامات آمریکایی نگاه میکنن ! هر وقت آمریکائیها می گن موشک واسه ایران بده و اخیه !
  • سجاد IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    8 0
    این موشک و کنیستر را می توان در کشتی های جنگی با تناژ جماران در تعداد زیاد قرار داد و قابلیت ضد کشتی همانند موشک خلیج فارس به آن داد و در دریا این موشک های بالستیک ضد کشتی حتی بهتر از موشک های کروز عمل میکنند زیرا بیشتر تسلیحات دفاعی کشتی ها بر علیه موشک های کروز و بمب ها و جنگنده ها طراحی شدن و بسیار سخت می توانند با موشک بالستیک 4 ماخ مقابله کنند و از طرفی اگر این کشتی ها این موشک های بالستیک رو حمل کنند می توان به اهداف دورتر از مرزهایمان و از هر جهتی که بخواهیم به سرزمین دشمن در زمان غافلگیری شلیک کنیم . حتی می تواند پایه ای برای موشک های ضد هوایی با قابلیت پرتاب عمودی در دریا یا خشکی قرار بگیرد و با حذف سر جنگی سنگین آن می تواند به عنوان موشک ضد هوایی برد متوسط تا بلند قرار بگیرد.
  • حسن IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    10 0
    به امید ساخت موشک های دوربرد دقیق
  • کی آرش IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    7 0
    خدا را شکر،تن همه سربازان کشورمان از گزند روزگار در پناه خدای یگانه.آفرین بر برادران سپاه و ارتش،غرورآفرین است این دستاوردها.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    3 0
    سپاه باید به فوریت این بحث موشک پراکنی را به ارتش بسپارد و برود به سمت تکنولوژی های حساس نظامی اطاعاتی و ایجاد شرکتهای قدرتمند در حوزه تکنولوژی نظامی و مخصوصا ساخت تراشه های حساس این باعث تاسف و خنده است که بعد چهل سال می بینیم بردارن ما در سپاه درگیر قضیه برنج کاری و لوله گذاری گاز هستند
  • ناصر IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    زنده باد جوونای ایران زمین
  • مسعود US ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    الان‌وقتشه‌‌روسیه‌رو‌مجبور‌کنیم‌سلاحهای‌جدید‌برامون‌بفرسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس