کد خبر 1326049
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
اعزام تضمینی به مدارس غیردولتی!

این روزها تبلیغات جذب علاقه‌مندان به تدریس در مدارس غیردولتی در کانال‌ها و حتی روی دیوارهادیده می‌شود. یکی از این تبلیغات «جذب علاقه‌مندان به آموزگاری دبستان، فقط خانم‌ها، اعزام تضمینی به مدارس» است.

به گزارش مشرق، برای کسانی که علاقه‌مند به شغل معلمی هستند، دو روش پذیرفته شده جهت ورود به وزارت آموزش و پرورش وجود دارد؛ یکی از این روش‌ها شرکت در کنکور و انتخاب دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است و روش دوم هم که به ماده ۲۸ شهرت دارد، آزمون استخدامی است.

در روش دوم، فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها، در رشته‌هایی که وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد، از طریق آزمون استخدامی و مصاحبه جذب می‌شوند.  

اما موضوع جذب نیرو در مدارس غیردولتی با مدارس دولتی تفاوت دارد و این مدارس، معلمان و کارکنان خود را خارج از سیستم و ضوابط استخدامی آموزش و پرورش جذب می‌کنند.

هر مدرسه غیردولتی، قواعد خاص خود را برای استخدام دارد اما مسلما به سختی آزمون استخدامی و کنکور نیست و البته حقوق و مزایا معلمی در مدارس غیردولتی با فعالیت در وزارت آموزش و پرورش متفاوت است.

مدرسه غیردولتی مثل یک شرکت خصوصی است و مدیر و مؤسس آن متناسب به همان روش به جذب نیرو می‌پردازند؛ یعنی گاهی با مصاحبه، گاهی آزمونک‌هایی، گاهی گزینش و تست توانمندی.

گواهینامه صلاحیت‌های حرفه‌ای و گزینش برای همه معلمان مدارس غیردولتی

بعد از ماجرای مدرسه غیردولتی معین و مسائل غیراخلاقی که در این مدرسه مطرح شد، موضوع توجه به صلاحیت‌های حرفه‌ای مطرح شد و اعلام شد که تمام معلمان مدارس غیردولتی باید گزینش شده باشند.

مجتبی زینی‌وند رئیس وقت سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در نهم مرداد ۱۳۹۹، به بحث بالندگی و توانمند سازی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: «برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و حین خدمت برای معلمان مدارس غیردولتی در سال گذشته به صورت آزمایشی شروع شد و امسال تحت عنوان بسته تحولی، برنامه‌ریزی و هدفگذاری‌های بسیار خوبی در این خصوص انجام شده و تمام معلمان دوره ابتدایی و معلمان متوسطه دوره اول که از طرح آزمایشی جا مانده‌اند امسال در این طرح شرکت می‌کنند و سال آینده معلمان دوره دوم متوسطه نیز در دوره‌های توانمند سازی شرکت خواهند کرد».

وی ادامه داد: «در پایان سال ۱۴۰۰ تمام معلمان مدارس غیردولتی که در کلاس حضور پیدا می‌کنند باید موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای شده باشند؛ آموزش‌های فوق در دو مرحله آموزش آنلاین و آموزش حضوری است که با هماهنگی‌های مؤسسان و حمایت‌هایی که مدیران‌کل آموزش و پرورش داشتند، مقدمات برگزاری این دوره‌ها فراهم شده است».

قاعده جذب نیرو در مدارس غیردولتی 

علی‌اصغر محمدی، خبرنگار پیشکسوت حوزه آموزش و کارشناس تعلیم و تربیت در خصوص جذب معلم در مدارس غیردولتی  گفت: «در گذشته نه چندان دور در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی بحثی با عنوان صلاحیت حرفه‌ای کارکنان (مدیر، معاون، معلم، دفتردار و هر کسی که در مدرسه کار می‌کند) مدارس غیردولتی اجرا می‌شد؛ براساس قانون مدارس غیردولتی، سازمان مدارس و مراکز غیردولتی مکلف است به صلاحیت کارکنانی که می‌خواهند در این نوع مدارس فعالیت کنند، رسیدگی ‌کند».

وی افزود: «براساس قوانین اگر معلمی مدرک تحصیلی مرتبط با آنچه را که تدریس می‌کند، نداشته باشد یا دوره مرتبط را نگذرانده باشد، از نظر وزارت آموزش و پرورش تخلف است. همه کارکنان مدارس غیردولتی که نیروی رسمی آموزش و پرورش نیستند، یعنی نیروی آزاد محسوب می‌شوند و رابطه استخدامی با آموزش و پرورش ندارند، باید برای رسیدن به صلاحیت حرفه‌ای دست‌کم دوره بدو خدمت آموزش و پرورش را که مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش هدایت می‌کند، بگذرانند».

تبلیغات جذب علاقه‌مندان به آموزگاری دبستان 

این روزها تبلیغات جذب علاقه‌مندان به تدریس در مدارس غیردولتی در کانال‌ها و حتی روی دیوارها در خیابان‌های شهر دیده می‌شود. یکی از این تبلیغات «جذب علاقه‌مندان به آموزگاری دبستان، فقط خانم‌ها، اعزام تضمینی به مدارس» است.

در این اطلاعیه آمده است: «اعزام تضمینی به مدارس غیرانتفاعی طبق منطقه سکونت شما با آموزش کلیه کتاب‌های دبستان پایه‌های اول تا ششم. دوره روش تدریس نیازمحور و پیشرفته زیر نظر دانشگاه ...با ارائه دو گواهینامه. ارائه سه گواهینامه معتبر قابل استعلام و ترجمه و دوره روش تدریس کتب درسی است».

با یکی از شماره تلفن‌های درج شده در آگهی نصب شده بر در و دیوار تماس گرفتیم و جویای شرایط جذب آموزگار ابتدایی شدیم؛ خانمی که پشت خط بود، عنوان کرد که با هر مدرکی از دیپلم به بالا می‌توانند در این دوره شرکت کنند و بعد از گذراندن دوره، به مدرسه غیردولتی اعزام می‌شوند که البته تلاش می‌شود نزدیک منزل باشد.

وقتی درباره هزینه پرسیدیم، گفت: «هزینه دوره ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است که به صورت اقساط اخذ می‌شود؛ این آموزش‌ها ۲۸ جلسه است که به صورت نیمه حضوری است؛ ۱۱ جلسه در یک دانشگاه است که دو ماه طول می‌کشد». 

ماجرای تبلیغات جذب علاقه‌مندان به آموزگاری

 قوانینی که نادیده گرفته می‌شود

محمدی در این خصوص تصریح کرد: «باوجود قوانین صریح که البته رعایت آنها نظارتی دقیق را می‌طلبد، برخی سعی می‌کنند با قانون‌گریزی تنها به سود خود بیندیشند و در حالی که از والدین دانش‌آموزان شهریه‌های آنچنانی دریافت می‌کنند، برای کادر آموزشی از افرادی بی‌تجربه و حتی دارای مدرک تحصلی دیپلم استفاده می‌کنند».

وی اضافه کرد: «این موضوع زمانی نگران کننده می‌شود که برخی مدارس غیردولتی برای دوره ابتدایی که اساس آموزش و پرورش است از معلمانی استفاده می‌کنند که نه تنها صلاحیت حرفه‌ای آنها تایید نشده، بلکه فاقد تحصیلات دانشگاهی‌ هستند».

هیچ مؤسسه مجری دوره ضمن خدمت نمی‌تواند بگوید که ما جذب در مدارس داریم

سعید صالح مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: «جذب معلم در مدرسه غیردولتی توسط مؤسس مطابق ضوابط آموزش و پرورش انجام می‌شود یعنی معلم یا فردی که متقاضی کار در مدرسه غیردولتی است به مدرسه مراجعه می‌کند، درخواست خودش و سوابقش را اعلام می‌کند».

وی ادامه داد: «مؤسس اگر قرار باشد که با این فرد وارد همکاری شود، او را به گزینش آموزش و پرورش معرفی می‌کند و وقتی پاسخ گزینش آمد، می‌توانند انعقاد قرارداد داشته باشند. هیچ چیز دیگری بیشتر از این الزام آموزش و پرورش نیست».

صالح درباره مؤسساتی که آگهی تبلیغاتی آموزش برای معلم شدن دارند، گفت: «یک مؤسساتی داریم که برگزاری دوره‌های آموزشی بدو خدمت دارند. متقاضیان می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند؛ کسی که می‌خواهد با مدرسه همکاری کند، گذراندن دوره‌های الزامی پس از انعقاد قرارداد که در آموزش و پرورش اعلام شده، الزامی است». 

وی با بیان اینکه هیچ مؤسسه مجری دوره ضمن خدمت نمی‌تواند بگوید که ما جذب در مدارس داریم، اظهار کرد: «جذب در آموزش و پرورش فقط از مدرک کارشناسی به بالاست».

احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در این خصوص از راه‌اندازی سامانه نظارت همگانی تحت عنوان «مدرسه شیشه‌ای» تا پایان اسفندماه و اجرای آن از سال ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار کرد: «نگاه این است که مدرسه غیردولتی در ابتدا عددها را به مردم را نمی‌گوید و در ادامه مسیر فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، رقم‌هایی را بیان می‌کند که خانواده‌ها نسبت به این موضوع گلایه دارند».

وی افزود: «بر همین اساس در نظر داریم در مدرسه شیشه‌ای، کلیه فرایندها، ثبت درخواست، مبلغ شهریه، ثبت شکایت و رتبه‌بندی مدارس بر اثر خدمات و رضایت‌مندی اولیا و وضعیت معلمان شفاف‌سازی شود که در نظر داریم تا آخر اسفند انجام شود و ان‌شاءالله برای سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد». 

امیدواریم با ایجاد مدرسه شیشه‌ای و سامانه نظارتی سازمان مدارس غیردولتی، مشکلاتی که از بابت وضعیت نیروی انسانی در این مدارس وجود دارد، حل شود و نیروی انسانی خبره با حقوق مناسب جذب شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس