واریز سود از طریق سجام نیاز به قانون گذاری جدید ندارد

رئیس کمیسیون اصل نود گفت: برخی از شرکت‌های بورسی اعلام کرده اند سود تقسیمی را از روشی غیر از سامانه سجام واریز خواهند کرد که در این خصوص لازم است سازمان بورس برخورد انضباطی با آنها داشته باشد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در رابطه با لزوم پرداخت سود تقسیمی شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام گفت: علی رغم قول رئیس سازمان بورس مبنی بر حل مشکل واریز سود از سامانه سجام تا نیمه اول دی ماه، این موضوع همچنان به طور کامل حل نشده است.
وی افزود: طبق بررسی‌های کارشناسان کمیسیون اصل نود، در حال حاضر همچنان برخی از شرکت‌های بورسی برای پرداخت سود سهامداران از طریق شعب بانک یا مکاتبه با خود شرکت اقدام می‌کنند که این روش‌ها به دلیل مشکلاتی که برای سهامداران ایجاد کرده، موجب تضییع حقوق سهامداران خرد شده است.

رئیس کمیسیون اصل نود ادامه داد: شرکت‌ها مطابق تبصره ۳ ماده ۵ دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران موظف‌اند که سود تقسیمی را از طریق سامانه سجام واریز کنند اما این الزام توسط برخی از شرکت‌ها رعایت نمی‌شود.

شجاعی افزود: طبق اطلاعیه های تقسیم سود شرکت‌ها در دی ماه، برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند سود تقسیمی را از روشی غیر از سامانه سجام واریز خواهند کرد که در این خصوص لازم است سازمان بورس برخورد انضباطی لازم را با این شرکت‌ها داشته باشد.

وی اظهار داشت: کمیسیون اصل نود برای پیگیری حقق سهامداران خرد با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان بورس، خواستار ارائه توضیحات این سازمان برای پرداخت سود تقسیمی همه شرکت‌ها از طریق سجام است.

رئیس کمیسیون اصل نود با بیان اینکه اسامی شرکت‌های متخلف برای کمیسیون شفاف است، تاکید کرد: در صورت تداوم تخلف شرکت‌ها از دستورالعمل انضباطی ناشران، سازمان بورس به عنوان نهاد تنظیم‌گر باید پاسخگو باشد و کمیسیون این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

شجاعی خاطر نشان کرد: این ادعا که الزام به پرداخت سجامی سود نیاز به قانون گذاری دارد صحیح نیست زیرا شرکت‌ها وقتی وارد بورس می‌شوند متعهد می‌شوند که مقررات ابلاغی سازمان بورس را اجرا کنند و سازمان بورس هم می‌بایست با متخلفان برخورد انضباطی کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس