ضرورت تبیین اقدامات دولت در مواجهه با هجوم به اعتماد ملت

تبیین دستاوردها درباره اقدامات دولت در هیاهوی دنیای پیچیده امروز از مهم‌ترین اولویت‌های نهادها و وزارتخانه‌هاست تا به تعبیر رییس جمهوری اعتماد میان مردم و قوه مجریه در پروپاگاندای رسانه‌ای آسیب نبیند.

به گزارش مشرق، چهار ماه از آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم گذشت.  ارزیابی برنامه‌ها، اقدامات و دستاوردهای «دولت مردم» در این مدت نشانگر تکاپوی شبانه‌روزی رییس‌جمهور و تمام اعضای کابینه اوست. تمام تلاش دولت در دو گزاره مشخص خلاصه شده است؛ یکی آن‌که  «در مسیر تحقق وعده‌های خود بکوشد»،  و دوم آن‌که «مردم این کوشش‌ها را دیده و به دستگاه اجرایی اعتماد کرده و به بهبود شرایط کشور امیدوار شوند». برای دیده شدن این تکاپو اما دولت مسیر آسانی پیش رو ندارد و باید در برابر سیلی از شایعات، حاشیه‌سازی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها ایستادگی کند که این خود نیازمند اقدامی جهادی، متمرکز و شبانه‌روزی است تا بتواند بخشی از این هجوم را خنثی کرده و درباره اقدامات و برنامه‌های خود روشنگری کند.

دولت اهمیت «نهضت تبیین» را می‌داند

دستگاه رسانه‌ای و تیم اطلاع‌رسانی کارآمد در جهانی که خبرها آلوده به برداشت‌های سلیقه‌ای، شایعه و حاشیه است، از هر اولویت دیگری برای دولت‌ها ارجح است. این موضوع برای دولت سیزدهم اهمیت ویژه‌تری دارد؛ از آن رو که از نخستین روزهای آغاز به کار با حجمی از پروپاگاندای سنگین تبلیغاتی مواجه شد که با طرح برخی مسائل غیرواقعی سعی داشت دولت را از همان ابتدا در اتخاذ تصمیمات تحولگرایانه و برنامه‌هایی که برای تغییر وضع موجود به نفع مردم طراحی کرده،  درگیر حاشیه‌ها و هر موضوعی را به اهرمی علیه دولت تبدیل کند و تمرکز را از وزرا و معاونان بگیرد. بی‌تردید در شرایطی که مردم با حجمی از انبوه خبرها و بعضاً شایعات مواجه هستند، هر گونه غفلت و کم توجهی به اهمیت رسانه و کارکردهای آن سبب خواهد شد که اقدامات و دستاوردهای دولت، در سایه خبرسازی‌ها و حاشیه‌آفرینی‌ها دیده نشده و به سمع و نظر مردم نرسد.

به همین دلیل است که رییس‌جمهور با تأکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع متولیان امر اطلاع‌رسانی برای تبیین دستاوردهای دولت و دستگاه‌های اجرایی به‌منظور تنویر افکارعمومی و مقابله با سیاه‌نمایی‌ها، بر تقویت تیم رسانه‌ای دولت تأکید داشته و گفته است: «مجموعه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید فعال بوده و با حوزه سخنگویی و شورای اطلاع‌رسانی دولت هماهنگ باشند و مواضع سازمان و دولت را برای مردم تبیین کرده و توضیح دهند و در مقابل، انتقادات و نظرات مردم را انتقال داده و پل ارتباطی بین دولت و مردم باشند.»

پس از دستور صریح رییس‌جمهور در این زمینه، سخنگوی قوه مجریه هم بر این مهم تأکید و در توئیتی نوشت: «توجه ویژه رییس‌جمهور محترم به مساله اطلاع‌رسانی بهنگام و اهمیت ارتباط دوسویه و صادقانه دولت با مردم و البته حمایت‌های ایشان از ‌شورای اطلاع‌رسانی دولت، بار مسئولیت ما و همکاران‌مان را در نهضت تبیین و روشنگری سنگین‌تر می‌کند».

هر خبر نادرست و آلوده به شایعه و برداشت‌های سلیقه ای می‌تواند از یک‌سو عملکرد وزیر و وزارتخانه‌ای را تحت تأثیر قرار داده و از سوی دیگر امنیت روانی مردم را از بین ببرد. بر همین اساس رییس‌جمهور، روابط عمومی‌های وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را به فعالیت بیشتر و هدفمند فراخوانده و خواستار هماهنگی آنها با سخنگوی دولت شده است. اهمیت این هماهنگی زمانی بیشتر و روشن‌تر می‌شود که طی روزها و هفته‌های گذشته، خبرهای متنوعی از حوزه تصمیمات اقتصادی دولت منتشر شده که با وجود ناقص و حتی اشتباه بودن، در جامعه بازتاب یافته است. در این میان تبیین مواضع سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای مردم زمینه‌ساز آرامش در جامعه خواهد شد.

گزارش‌های اعتمادآفرین دستگاه‌های اجرایی

راهکار ایجاد و ارتقای اعتمادی که رییس‌جمهور از روز نخست مسئولیت در پی آن است، اعلام بی‌کم و کاست کارها و اقدامات در کنار ضعف‌ها و مشکلات است. مرجعیت این اعلام باید از تحریف‌کنندگان گرفته و به سخنگویان هر وزارتخانه سپرده شود تا اخبار جعلی اعتماد مردم را خدشه‌دار نکند. رییسی در بیان اهمیت این موضوع تصریح کرده است: «مردم در کنار اعتماد به دولت انتظار دارند گزارش عملکردها و اقدامات انجام شده دستگاه‌ها به آنها ارائه شود و در این زمینه روابط عمومی‌ها و صداوسیما نقش مهمی برعهده دارند».

این اما تمام خواسته رییسی نیست و رییس جمهور نوع این ارتباط را دوسویه دانسته و با تأکید بر اینکه دولت از طرح انتقادها و دغدغه‌های مردم نیز استقبال می‌کند و آن را در اصلاح و پیشرفت امور مؤثر می‌داند، گفته است: در کنار ضعف و ابهاماتی که در فضای رسانه‌ای و یا در عرصه افکار عمومی مطرح می‌شود، دستگاه مربوطه باید پاسخ مناسبی به اینگونه ابهامات و سؤالات ارائه دهد».

دولت بر کاستی‌های خود آگاه است و آنها را نه انکار که دیده و درصدد رفع آنهاست؛ این تلاش اما باید به مردم منتقل شود و مردم بدانند که به‌رغم تمام شایعه‌ها درباره تیم اقتصادی به تأکید رییس‌جمهور میان اعضای این تیم هماهنگی کامل وجود دارد، در سایه این آگاهی تا حدودی به بهبود شرایط امیدوار شده و به تیم و تصمیمات آن اعتماد کنند.

مردم باید بدانند که سفرهای استانی بسیاری از مردم محروم را به دولت و مرکزنشینان نزدیک‌تر کرده است و نیز باید بدانند که با تمام توان به دنبال کنترل تورم است. این تلاش‌ها به تعبیر رییس‌جمهور باید با اعداد و آمار اقتصادی و به‌صورت دقیق و متقن و حساب‌شده به مردم ارائه شود تا ضمن ترسیم تصویر روشنی از فعالیت‌های دولت، سردرگمی‌های جامعه را هم کاهش دهد.

واقعیت مورد قبول بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی و حتی علمای جامعه‌شناسی و روانشناسی آن است که امنیت روانی و امید و اعتماد مردم در معرض آلودگی‌های خبری و تحلیل‌های شایعه‌محور قرار دارد و بهترین پادزهر این آلودگی، سخن دقیق، صریح و صادقانه با مردم است. جامعه اگر به دلیل و انگیزه تصمیمات و برنامه‌های دولت آگاهی یابد و صداقت را در سخنان و رفتار مسئولان مشاهده کند، با این برنامه‌ها و تصمیمات حتی اگر دشوار هم باشد، همراهی خواهد کرد. سخنی که رئیسی بارها بر آن تصریح داشته و از سکوت‌ها هزینه‌آفرین و خسارت‌بار مسئولان سابق درباره تصمیمات‌شان و اجرای ناگهانی آنها گلایه کرده بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس