زمان دربی پایتخت مشخص شد/استقلال و پرسپولیس در هفته هشتم به مصاف هم می روند

شاید در نگاه اول غیبت همزمان سرخابی‌ها در آسیا تا حدودی عجیب به نظر برسد، اما جالب است بدانید که این اتفاق مسبوق به سابقه است و در چند نوبت هواداران شاهد نمایش دیگر نمایندگان ایران در آسیا بوده اند.

سرویس ورزش مشرق - این روزها مهمترین خبر ورزش کشور و به طور خاص فوتبال، به کنار گذاشته شدن استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا اختصاص دارد. دو تیم بزرگی که نتوانستند مجوزهای لازم حرفه ای را کسب کنند تا این فصل شاهد غیبت همزمانشان در مسابقات آسیایی باشیم. شاید در نگاه اول این غیبت همزمان تا حدودی عجیب به نظر برسد، اما جالب است بدانید که این اتفاق مسبوق به سابقه است و در چند نوبت هواداران سرخابی شاهد نمایش دیگر نمایندگان ایران در قاره کهن بوده اند.

این غیبت ها پیش از این ۱۱ فصل اتفاق افتاده اما همگی (به جز سال ۲۰۰۷) به خاطر سهمیه کم ایران و کسب نکردن مجوز حضور به خاطر رتبه بوده است. در فصل ۲۰۰۷ استقلال علی رغم کسب مجوز و به خاطر دیر فرستادن لیست بازیکنان از مسابقات کنار گذاشته شد!

در ادامه سال هایی که استقلال و پرسپولیس در آسیا غایب بوده اند را مرور می کنیم:

* دو بار غیبت در دهه ۸۰!
از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۹ نمایندگان ایران ۷ بار در مسابقات جام باشگاه های آسیا حضور یافتند که سهم پرسپولیس ۳ بار و استقلال (تاج) ۲ بار بود و تیم های ملوان (۱۹۸۶) و شاهین (۱۹۸۹) هم یک بار در این مسابقات حضور یافتند تا سرخابی های پایتخت ۲ بار به صورت همزمان در این مسابقات غایب بوده باشند.

* ۴ سال غیبت متوالی در ابتدای دهه ۹۰!

پس از اینکه استقلال دو سال متوالی بر بام آسیا ایستاد، این تیم به همراه پرسپولیس تا ۴ سال (از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵) موفق به حضور در مسابقات نشدند و پاس و سایپا هر کدام ۲ سال به عنوان نماینده ایران در مسابقات حاضر شدند که یک قهرمانی (آخرین قهرمانی تیم های ایرانی در آسیا) هم در این ۴ سال به دست آمد.

* سهل انگاری استقلال رکورد غیبت سرخابی ها را ارتقا داد!

با تغییر فرمت و شکل مسابقات آسیایی و از سال ۲۰۰۲ مسابقات به لیگ قهرمانان آسیا تغییر نام و شکل داد، استقلال و پرسپولیس در همان دوره اول نماینده ایران در فصل ۰۳-۲۰۰۲ بودند و از سال بعد یعنی ۲۰۰۴ به مدت ۵ سال باز هم آسیا شاهد غیبت استقلال و پرسپولیس بود. البته این غیبت می توانست در سال ۲۰۰۷ پایان یابد، اما اشتباه و سهل انگاری عجیب استقلالی ها در دیر فرستادن لیست آسیایی باعث محرومیت آبی پوشان شد تا سپاهان تنها نماینده ایران در ان مسابقات لقب بگیرد و نایب قهرمان آسیا شود.

بیشتر بخوانید:

کاش استقلال و پرسپولیس از آسیا حذف شوند!/ خطری بزرگتر از حذف سرخابی ها در کمین فوتبال ایران

تکرار تاریخ برای استقلال و پرسپولیس پس از ۵ سال/ درد مشترک هواداران سرخابی +جدول

* آخرین غیبت همزمان سرخابی‌ها پس از ۷ سال حضور متوالی و تکی!

از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ استقلال ۶ بار و پرسپولیس ۴ بار در آسیا حضور پیدا کردند و یکی از نمایندگان ایران در این مسابقات بودند. اما در سال ۲۰۱۶ دو تیم اصفهانی سپاهان و ذوب آهن و تراکتور در مرحله گروهی حضور یافتند. نفت هم می توانست به این مسابقات راه یابد اما در مرحله پلی آف حذف شد.

حالا پس از اینکه دو تیم محبوب پایتخت در ۵ دوره اخیر مسابقات لیگ قهرمانان آسیا همزمان حضور داشته اند و دو نایب قهرمانی پرسپولیس هم در همین ادوار اتفاق افتاده است، با صادرنشدن مجوز حرفه ای دو تیم باز هم شاهد غیبت دو تیم خواهیم بود که البته بسیار متفاوت تر از غیبت های قبلی بوده و به نوعی زنگ خطری برای دو تیم و حتی فوتبال کشورمان خواهد بود. امید است این تلنگر و حذف باعث سرو سامان گرفتن سریعتر دو تیم شود و دیگر شاهد این جریمه های سنگین برای نمایندگان کشورمان نباشیم؛ جریمه ای که دو تیم را از پاداش ها و جوایز مالی و صد البته اعتبار فنی محروم می کند.

فصل

نمایندگان ایران

۱۹۸۶

ملوان

۱۹۸۹

شاهین

۱۹۹۲

پاس

۱۹۹۳

پاس

۱۹۹۴

سایپا

۱۹۹۵

سایپا

۲۰۰۴

سپاهان – ذوب آهن

۲۰۰۵

پاس – سپاهان

۲۰۰۶

فولاد – صبا

۲۰۰۷

سپاهان

۲۰۰۸

سایپا – سپاهان

۲۰۱۶

سپاهان – ذوب آهن - تراکتور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 1
    بجای این یک تورنمنت چند جانبه در ایران برگذار کنید و تیم های مطرح حتی از قاره های دیگر رو هم دعوت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس