عفو بین‌الملل: بایدن به وعده بستن زندان گوانتانامو عمل کند

یک سازمان حقوق بشری از رئیس جمهور آمریکا خواست به وعده خود برای تعطیل کردن زندان بدنام گوانتانامو عمل کند.

به گزارش مشرق، سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه از «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درخواست کرد به وعده خود درباره تعطیل شدن دائمی بازداشتگاه بدنام گوانتانامو عمل کند.

به نوشته وبگاه شبکه «دویچه وله»، یکی از مقامات ارشد عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت:‌ «هرچه از این زندان بیشتر استفاده شود، اعتبار جهانی ایالات متحده در زمینه حقوق بشر بیشتر تضعیف می‌شود».

از سوی دیگر مسئول عفو بین‌الملل در آلمان به خبرگزاری فرانسه گفته است، زندان گوانتانامو هم از نظر رویه‌های قانونی و هم مصونیت بابت انجام جدی‌ترین موارد نقض حقوق بشر از جمله شکنجه و ناپدید شدن اجباری «سابقه‌ای خطرناک» محسوب می‌شود.

این مقام عفو بین‌الملل افزود، افراد بازداشت شده در این مکان «به دادگاه عادلانه تحت حاکمیت قانون» دسترسی نداشتند و از جامعه جهانی درخواست کرد به آمریکا جهت تعطیل کردن این زندان فشار وارد کنند.

او همچنین پیشنهاد داد همان‌طور که پیش‌تر نیز اتفاق افتاده است، تعداد بیشتری از زندانیان این بازداشتگاه مخوف به آلمان منتقل شوند.

«باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا به طور نمایشی دستور بسته شدن این زندان را داد اما عملاً این اتفاق نیفتاد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور بعدی آمریکا نیز خواستار باز ماندن این زندان بود. بایدن نیز در کمپین‌های انتخاباتی وعده تعطیل شدن آن را داده بود اما با گذشت یک سال از ورود او به کاخ سفید چنین اتفاقی نیفتاده است.

درخواست عفو بین‌الملل در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش «مجید خان» شهروند آمریکایی پاکستانی‌الأصل با حضور در دادگاه نظامی، برای اولین بار به صورت رسمی توضیحات کاملی درباره تجربه آزار و شکنجه در بازداشتگاه‌های بدنام سی‌آی‌اِی ارائه کرد.

مجید خان که پیش از ملحق شدن به گروه تروریستی القاعده در حومه شهر بالتیمور آمریکا زندگی می‌کرد، روز پنجشنبه در برابر هیأت منصفه دادگاه نظامی گفت، بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ در زندان‌های مخوف آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) شکنجه‌هایی از جمله غرق مصنوعی و دیگر آزارهای جسمی و جنسی و غذا خوردن اجباری به شکلی وحشیانه را متحمل شده بود.

با اینکه اظهارات تکان دهنده مجیدخان در دادگاه برای اولین بار بیان شده است، تمام ۳۹ صفحه‌ای که او از روی کاغذ می‌خواند به دقت بازبینی شده بود تا از مأموران سی‌آی‌اِی یا مأموران و آژانس‌های اطلاعاتی دیگر کشورها که در حبس مخفیانه او در بازداشتگاه‌های سیاه این سازمان‌ها نقش داشتند نامی برده نشود.

مجیدخان گفت، حین انتقال هوایی او از زندانی به زندان دیگر، یک بهیار با نوار چسب به او پوشک و سوند بسته بود تا بین پروازها وقتی برای دستشویی رفتن او هدر نرود. به گفته او، هنگامی که در یک کشور مسلمان تحت بازداشت قرار داشت، بازجویان به او اجازه نماز خواندن نیز می‌دادند اما وقتی که در اختیار آمریکایی‌ها بود، چنین اجازه‌ای نداشت.

وی همچنین درباره تکنیک سادیستیک دیگری که برای زندانیان پس از اعتصاب غذا به‌کار گرفته می‌شد گفت، مأموران سی‌آی‌اِی با کمک لوله، غذا را از بینی و پشت حلق به معده زندانی می‌فرستادند و در یکی از موارد از یک پیستون برای فرستادن غذا به معده او استفاده کرده بودند که موجب اتساع گوارشی و اسهال او شده بود.

علاوه بر این، روزنامه «نیویورک تایمز» اخیراً و به‌مناسبت بیستمین سالروز حملات یازده سپتامبر در گزارشی به «شکنجه» مظنونان حوادث ۱۱ سپتامبر توسط آمریکا در زندان گوانتانامو و زندان‌های مخفی سیا در جهان پرداخت.

در این گزارش آمده است: «محمد صلاحی» یکی از مظنونانی است که مدت‌ها در زندان گوانتانامو بوده، و یادآوری شکنجه‌هایی که در تابستان ۲۰۰۳ در این زندان متحمل شده همچنان برایش دردآور است. نگهبانان زندان وی را با حمله سگ‌ها تهدید می‌کرده و آنقدر وی را زیر کتک گرفته بودند که دنده‌هایش شکسته  بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 0
    این بایدن هم مانند اوباما وعدهایی قشنگی می دهد اما کو عمل در واقع در آمریکا ۵درصد تصمیمات زیرنظر ریس جمهور است و ۹۵ درصد زیر نظر راکفلرها و روچیلدهایی صهیونیست است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس