انقلاب اسلامی ایران، اساسا انقلابی فاطمی است

وزیر ارشاد گفت: نهضت انقلاب اسلامی ما اساسا انقلاب فاطمی است؛ این نهضت از سال ١٣۴١ در ایام فاطمیه آغاز شد و بستری برای انقلاب ما فراهم کرد که «فاطمی الحدوث» و «حسینی البقا» است.

به گزارش مشرق، به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین سوگواره فاطمی به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) روز چهارشنبه 15 دی در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌برنامه گفت: دی ماه برای ملت ما یک ویژگی مهم در تاریخ معاصر از دوران دفاع مقدس دارد که دو عملیات بزرگ کربلای ۴ و ۵ در سال ١٣۶۵ به نام حضرت زهرا (س) نامگذاری شده بود و مردم ایران شهدای زیادی را تقدیم راه آزادگی و استقلال ایران کردند. نهضت انقلاب اسلامی ما اساسا انقلاب فاطمی است؛ این نهضت از سال ١٣۴١ در ایام فاطمیه آغاز شد و بستری برای انقلاب ما فراهم کرد که «فاطمی الحدوث» و «حسینی البقا» است.

وی افزود: همه تقویم انقلاب اسلامی بنام نامی فاطمه زهرا (س) و فرزندان بزرگوار ایشان شکل گرفت؛ انقلاب ما از فاطمیه شروع می‌شود و به عاشورای سال ۴٢ و اربعین های سال ١٣۵٧ می‌رسد و همه حماسه‌ها و افتخارآفرینی های مردم ایران زیر نام و پرچم فاطمه زهرا(س) و فرزندان پاک و مطهر ایشان رقم خورده است. جامعه فرهنگی و هنری ایران و فرزندان این ملت طبیعتاً به عشق و ارادت به مکتب اهل بیت (ع) افتخار می‌کند.

وزیر ارشاد ارادت به مکتب اهل بیت (ع) با هر گرایش های مذهبی را از نمادهای وحدت جوامع اسلامی دانست و افزود: همه مسلمانان محب اهل بیت هستند و عشق به حضرت زهرا(س) و مکتب اهل بیت (ع) فصل مشترک همه مسلمانان جهان است؛ هیچ مسلمانی در عالم نیست مگر اینکه محبت این خانواده را داشته باشد. جامعه فرهنگی هنری ایران در همه عرصه‌ها نشان داده، همواره پیشتاز افتخارآفرینی در ذیل پرچم اهل بیت (ع) است؛ بخش مهم شور و شهامت و احساس و عاطفه ایام دفاع مقدس مرهون سرایندگان و شاعران مداحان اهالی فرهنگ و هنر در شاخه‌های مختلف بود و در ایجاد و هدایت آن عظمت و شکوه نقش داشتند.

اسماعیلی به نقاشی روح الامین اشاره کرد و گفت: در همان روزهای اول شهادت حاج قاسم این اثر که حاج قاسم را در آغوش امام حسین (ع) به تصویر می‌کشید، مایه آرامش شد. جامعه فرهنگی و هنری ایران همواره در برهه ها و نقاط عطف تاریخی پیشگام، خاطره ساز و حماسه‌آفرین بوده‌اند. این محفل نورانی و مراسم سوگواری فاطمی به نام بانوی دو عالم در مقر اصلی فرهنگ و هنر کشور فقط گوشه ای از ارادت بی پایان اهالی و پیشکسوتان فرهنگ و هنر ایران است.

جامعه امروز ما به سیره فاطمی نیاز دارد

حجت الاسلام و المسلمین سیدهاشم حسینی استاد اخلاق گفت: فاطمه زهرا (س) چنان نقشی در زندگی پیامبر (ص) دارد که نسبت پدر خود به «ام‌ابیها» ملقب می‌شوند در حالیکه از مسئولیت همسرداری و خانواده و فرزندان هم غافل نیستند.

او در تبیین شخصیت فردی اجتماعی حضرت زهرا (س) تاکید کرد: جامعه امروز به سبک و روش و سیره ایشان نسبت به پدر و دلسوزی برای همسر و فرزندان نیازمند است و منش ایشان جز محبت و خدمت به خانواده نیست.

وی گفت: فاطمه (س) با همه جایگاه معنوی و الهی که داشتند در زندگی اجتماعی به فکر همسایه و فقرای جامعه بودند و همیشه هوای اطرافیان را داشتند؛ ایشان در حیات سیاسی با جریان پیچیده نفاق، اشراف متکبر و فرصت‌طلب مواجه بودند و برای مقابله با این جریانات با بیان خطبه‌ها، خیرات و برکات در جامعه زمان خویش به روشنگری و تربیت انسان کامل می‌پرداختند.

حجت‌الاسلام حسینی گفت: حضرت زهرا (س) تلاش کردند امر به معروف و نهی از منکر را با خیرخواهی بیان ‌کنند، از طرفی قیام ایشان‌ خالص و برای خدا بود، خردمندانه عمل کردند و تلاش داشتند دیگران را با خود همراه کنند؛ درحالی که به تنهایی هم به سمت هدف خودشان حرکت می‌کردند؛ ایشان به دنبال ایجاد اتحاد در جامعه زمان خود بودند.

شعرخوانی و مدیحه‌سرایی در سوگ حضرت زهرا(س)

در این مراسم عزاداری که در خیمه عزاداری در حیاط وزارتخانه و با حضور جمع زیادی از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه، شاعران و ادیبان، حافظان و خادمان قرآن و اقشار مختلف مردم برگزار شد، یوسفعلی میرشکاک و افشین اعلا در ثنای حضرت زهرا (س) به شعرخوانی پرداختند و حاج مرتضی طاهری از مداحان اهل بیت(ع) در مصیبت و سوگ بانوی دو عالم مدیحه‌سرایی کرد.

رونمایی از تابلو نقاشی «خادم شهید»

در حاشیه این مراسم عزاداری، تابلو نقاشی خادم شهید با مضمون سردار دلها جدیدترین اثر حسن روح‌الامین از هنرمندان کشور با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس