track

در حال حاضرشاهد حاکم شدن نوعی سیستم «انگلی» هستیم، به این مفهوم که تولیدکنندگان بخش عمده‌ تلاش خود را صرف «کَندن» بودجه از نهادهای حاکمیتی و شبه‌حاکمیتی می‌کنند و سود خود را بلافاصله مستهلک می‌نمایند!

سرویس فرهنگ و هنر مشرق-  اخیرا دبیر کمیته اقتصاد فرهنگ اتاق بازرگانی تهران در آماری عجیب گفت در حالی که ایران حضور در بازارهای صادراتی فرهنگی را فراموش کرده، ترکیه در سال ۲۰۱۹ صادرات فرهنگی خود با محوریت سریال و فیلم را به ۱۸ میلیارد دلار رسانده است.

در جریان نشست اعضای کمیته اقتصاد هنر اتاق بازرگانی تهران با رییس سازمان توسعه تجارت، هادی حدادی، دبیر کمیته اقتصاد فرهنگ اتاق تهران، در گزارشی از وضعیت اقتصاد محصولات خلاق در سال ۲۰۱۹ گفت:

" سهم اقتصاد خلاق در اقتصاد کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته از زیر یک درصد به حدود ۳۷ درصد رسیده است؛ برای مثال در کشوری مانند ترکیه، سهم اقتصاد خلاق در تولید ناخالص داخلی این کشور به بیش از ۱۸ میلیارد دلار رسیده که نمود آن در تولید و صادرات محصولات فرهنگی مانند فیلم‌ها و سریال‌های تولید ترکیه قابل مشاهده است. "

درآمد ۱۸ میلیاردی ترکیه از محصولات فرهنگی/ چرا سینمای ایران خرج خودش را هم در نمی‌آورد؟

او درباره وضعیت صادرات فرهنگی ایران افزود:

" متاسفانه سهم اقتصاد هنر در اقتصاد ایران همچنان کمتر از یک درصد است. مساله این است که ایران به رغم برخورداری از جایگاه فرهنگی و بعد تمدنی به نسبت به رقبای منطقه‌ای، فاقد برنامه منسجم برای رونق بخشیدن به اقتصاد خلاق بوده و در این حوزه کم‌کاری صورت گرفته است. "[۱]

رقم ۱۸ میلیارد دلاری عایدات کشور ترکیه (کشوری که به لحاظ پهنه جغرافیایی و جمعیتی با ایران قابل مقایسه است) از صادرات محصولات فرهنگی، وقتی اهمیت خود را در اقتصاد کلان کشور نشان می دهد که در نظر بگیریم بحث روز کشور ما در هفته‌های اخیر در حوزه اقتصادی، حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و احتمال افزایش قابل توجه قیمت اقلام معیشتی روزمره است و کل حجم ارز مورد نیاز برای تامین ارز ترجیحی چیزی حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار است!

به راستی چه شده است که کشور ما، که به لحاظ عقبه‌ی تاریخی و مواریث فرهنگی جزو کشورهای سرآمد دنیاست و به قدر کافی مایه و محتوای لازم برای تولید آثار فرهنگی با قابلیت صادرات را دارد، نه تنها در زمینه‌ی یافتن بازار هدف خارج از کشور موفق نبوده که عملا مخاطب داخل کشور را هم از دست داده است؟

این در حالی است که در همان معدود دفعاتی که تهیه‌کنندگان داخلی تلاشی پیگیر برای پخش اثر خود در کشورهای دیگر داشتند، نتایج خوب و مطلوبی گرفته شد. برای نمونه، سریال «یوسف پیامبر» ساخته‌ی مرحوم فرج‌الله سلحشوری به محبوبیتی چشمگیر در کشورهای مسلمان رسید و هنوز هم شبکه‌های تلویزیونی در کشورهای مسلمان هستند که این سریال را در کنداکتور پخش دارند. یا این که تهیه‌کننده فیلم «شیار ۱۴۳» در رایزنی با کمپانی‌های چینی موفق شد برای فیلم خود اکران عمومی در چین و تایوان و ماکائو بگیرد. [۲] این روند گویا برای دیگر فیلم این تهیه‌کننده یعنی «شبی که ماه کامل شد» هم تکرار شد و حتی چینی‌ها از نرگس آبیار برای برگزاری ورکشاپ‌های آموزشی در این کشور دعوت کردند. [۳]

درآمد ۱۸ میلیاردی ترکیه از محصولات فرهنگی/ چرا سینمای ایران خرج خودش را هم در نمی‌آورد؟

درآمد ۱۸ میلیاردی ترکیه از محصولات فرهنگی/ چرا سینمای ایران خرج خودش را هم در نمی‌آورد؟

ذکر مصداق چین از این رو اهمیت دارد که در نظر بگیریم جمهوری خلق چین، به عنوان متحد راهبردی جمهوری اسلامی، دارای ۶۶ هزار سالن سینما است! اگر ایران تنها بتواند هزار سالن از سالن‌های سینمای کشور چین را برای اکران محصولات سینمایی خود در اختیار داشته باشد، آن‌گاه اصولا فیلم تولید داخل شاید برای درآوردن هزینه‌های خود حتی نیاز به اکران داخلی هم نداشته باشد. در نظر بگیرید که اگر فقط بخشی از ظرفیت اکران در کشورهای همسایه ایران، که عمدتاً مؤلفه‌های فرهنگی  مشترک با کشور ما دارند (عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و...) به روی فیلم‌های ایرانی باز شود، آنگاه چه تکانه بزرگی در چرخه اقتصاد سینمای ایران ایجاد خواهد شد؟ حال، چشم‌انداز را کمی وسیع‌تر کنیم. اگر تنها درصد کوچکی از ظرفیت اکران سینمایی در سه کشور پهناور و پرجمعیت هند، جمهوری خلق چین و روسیه، به سینمای ایران اختصاص یابد، آیا اصولاً نیازی به تزریق فزاینده‌ منابع دولتی و پول نفت به این سینما باقی می‌ماند؟

به راستی چه عواملی مانع از گشایش افق‌های جدید برای اقتصاد فرهنگ، به ویژه در حوزه فیلم و سریال است؟ چرا انگیزه‌ها برای گشودن باب تعامل با بیرون مرزها برای یافتن بازارهای هدف جدید، این اندازه ضعیف است؟

قطعا دلایل مختلفی وجود دارد، اما نکته‌ای که چندی قبل از سوی یکی از چهره‌های فرهنگی مطرح شد، شاید تا حدی توضیح‌دهنده این «بی‌انگیزگی» و تنبلی باشد. سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی که عضو شوریا صنفی نمایش نیز هست، روز ۳۰ آذر در گفتگو با خبرگزاری صبا گفت:

" یکی از مخاطرات جدی که اکنون نظام اکران ما را تهدید می کند و بهتر است هم در صنوف و هم در روند مجوزدهی در ارشاد مورد توجه قرار بگیرد، مساله سود در تولید است. "

نوروزی تصریح کرد:

"اتفاق تلخی که می افتد این است که بخشی از فیلمسازان چه با سرمایه بخش خصوصی و چه سرمایه بخش دولتی اقدام به فیلمسازی می کنند و بالاخره اثری تولید می کنند، ولی سودی که باید در اکران به دست بیاورند در تولید به دست می آورند. "

این مدیر سینمایی درباره تاثیر این اتفاق در مساله اکران توضیح داد:

"طبعا با چنین اتفاقی، اکران موضوعیت خود را از دست می دهد و در واقع اکران به یک امر صوری تبدیل می شود و اثر مستقیم خود را روی مخاطب می گذارد. "

نوروزی از لزوم برقراری مکانیسمی به نام «ممیزی سرمایه» در سینما گفت:

" ما در این مملکت برای همه چیز ممیزی داریم جز مواردی که باید ممیزی داشته باشند الان نیاز سینمای ایران ممیزی در سرمایه است. ممیزی سرمایه به ویژه در بخش حاکمیتی و دولتی لازم است الان خیلی فیلم ها هستند که برای بخش حاکمیتی تولید شده اند و اساسا هیچ موضوعیتی نداریم که در اکران چه اتفاقی برای آن می افتد و این خیلی بد است و تهدیدی در درازمدت برای نظام سینماست بنابراین این موضوع هم در بخش دولتی هم خصوصی نیازمند یک نکته استراتژیک و راهبردی است. "[۴]

با عطف به اظهارات این مدیر سینمایی، ما در نظام تولید محصولات فرهنگی، با کمال تاسف، شاهد حاکم شدن نوعی سیستم «انگلی» هستیم، به این مفهوم که تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان، بخش عمده‌ی تلاش خود را صرف گرفتن، یا به عبارت درست‌تر «کَندن» بودجه از نهادهای حاکمیتی و شبه‌حاکمیتی می کنند و سود خود را در همان مرحله پیش‌تولید از بودجه «کنده شده»! مستهلک می نمایند.

به این ترتیب، دو اتفاق بسیار ویرانگر رخ می دهد: یا سلیقه و خواست مخاطب، به عنوان محور و مبنای تولید محصولات فرهنگی و هنری، بعد از مدتی عملا از چرخه تولید حذف می شود و ما شاهد آن هستیم که نهادهای حاکمیتی، در شرایطی که کشور با تنگنای مالی مواجه است، بودجه‌های کلانی از بیت‌المال صرف تولید محصولات فرهنگی و هنری می کنند، بدون آن که عملا حتی درصد کمی از پول خرج شده در اکران و عرضه به کیسه بازگردد. یا این که تهیه‌کنندگان با هدف تضمین فروش و دست‌کم برگشت سرمایه هزینه شده، سطح‌پایین‌ترین و خام‌ترین مولفه‌های عامه‌پسندی را مبنای کار قرار می دهند که نتیجه آن سونامی کمدی‌های دوزاری و درپیتی است که چیزی جز شوخی‌های آشکار و پنهان اروتیک  و داستان‌های هزاران بار گفته شده دختر-پسری نیست.

وقتی «سود در تولید»، به هنجار اصلی تولید فرهنگی و هنری تبدیل شود، عملا مولفه بنیادین «عرضه و تقاضا» از چرخه تولید خارج می شود، چرا که، همان طور که مدیر پردیس سینمایی آزادی تاکید کرد، عملا «اکران» موضوعیت خود را از دست می دهد.

خطر بزرگ و حیاتی وقتی رخ می نماید که با افزایش کسری منابع و شدت یافتن تنگنای مالی، اولین ساحتی که بودجه‌های آن را می زنند، بخش فرهنگ است. به این مفهوم، «سفره» های پول‌ها و رانت‌های نفتی ارگانی و نهادی کوچک و کوچک‌تر می شود و چون مبنا، «سود در تولید» است، تولید فرهنگی و هنری صرفه خود را از دست می دهد. با ادامه این روند، دیری نخواهد گذشت که با بحران همه‌جانبه‌ی تولید محتوای داخلی مواجه خواهیم شد. به بیان دیگر، با ادامه این وضعیت، مخاطب خارجی پیشکش، عملا برای مخاطب داخلی نیز چیزی برای عرضه وجود نخواهد داشت.

 

[۱] https://www.isna.ir/news/۰۰۰۶۱۸۵۷۳۹۱/

[۲] https://www.isna.ir/news/۹۷۰۳۲۶۱۲۰۹۱

[۳] https://www.yjc.news/fa/news/۷۹۳۱۸۰۰

[۴] https://www.cinemapress.ir/news/۱۳۶۵۰۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 152
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    25 6
    محصولات فرهنگی و بی فرهنگی
    • GB ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 1
      مشکل سینمای ایران را در مورد برادرم دیدم. بعضی مدیران سینمایی تهیه‌کنندگانی که سرپرده آنها نباشند را به نابودی می‌کشند. اصطلاح آن هم این است، فیلم را می‌سازنند. به نحوی سینما به فیلم می‌دهند که فیلم فروش نکند. تبلیغ زیاد کردند اما سینما نمی‌دهند. به این شکل فیلم‌های لابی دار بالا می‌آیند و فیلم‌های مستقل را می‌سوزانند. به همین دلیل فیلم خوب می‌تواند دیده نشود هرچند تبلیغ هم می‌کنند. هزینه تبلیغ را هم که از تهیه کننده قبل از اینکه سینمادار به وی پول بدهد، برداشت می‌کنند. بنابراین بخشی از مشکل را می‌توانید در مدیران متکبر، حسود، خودخواه کشور ببینید. بعد هم می‌گویند فیلمت فروش نکرد، هرچند ممکن است نسبت به حجم فروش به تعداد سالن، شما بیش از ۱۰ برابر هم فروش کرده باشید، اما برای تمسخر کردن این را می‌گویند که فروش نکردی، نمی‌گویند سالن ندادیم.
    • من من IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      8 1
      نویسنده مطلب حتی خبر نداره ک در چین حجاب حق نمایش نداره.. و حتی مستند با زنان با حجاب در شبکه های رسمی سانسور میشه... بعد میگه فیلمهای ایرانی در سینماهای چین نمایش بدن.. جشنواره با نمایش عمومی فرق داره...
    • روزبه IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      3 7
      فیلمهای تاریخی مذهبی ساخت ایران ترجمه شده به زبان ترکی رو در یوتیوب رو بررسی کنید، یوسف پیامبر، یونس، حضرت محمد، مردان آنجلس، مریم مقدس،عیسی مسیح ، سلیمان و ... عجیب پر مخاطب هستن، کامنتها رو خوندم در چندین مورد گفتن بعد مشاهده این فیلمها نمازخون شدیم، اکثریت گفتن فیلمهای ساخت ترکیه رواج بی بند و باری هست و فیلمهای مذهبی ایرانی رو به شدت قبول دارن و تعریف میکنن، سینمای ایران مخاطب شناس نیست، نمی شه مشکلات و دغدغه های زندگی مردم پایتخت نشین رو بعنوان فیلم به جهان عرضه کرد.
    • صادق IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      3 1
      اینجا یه هنرمند اگر بخواد کار کنه باید از صدتا نهاد و …مجوز بگیره
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      3 1
      فرهنگ غرب؟!!!
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 1
      الگوی غربی در فیلمهای ترکیه زیاده
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 0
      دقییییقاااااا
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 1
      اگر رنکینک بزرگترین‌ صادرکنندگان فیلم رو در جهان نگاه کنید ترکيه بعد از آمریکا دومه
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      0 2
      در فیلم ایرانی نمیتونن هر کاری بکنن
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      1 0
      تعارف را کنار بگذارید هر وقت عرضه و غیرت برخورد با انگلها و مافیای حاکم بر سینما را داشتید خودبخود سینما جان می گیرد فکر کردید تصادفیه که محتوای کمدی و غیر کمدی فقط سعی در رواج زنا و شراب و ... دارد؟
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    60 22
    خودتون رو با افغانستان مقایسه کنید نه با ترکیه. ترکیه در سال فقط به اندازه بودجه ایران سریال می فروشه
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      19 10
      البته خوب خیلی بهتره ازین نظر عین افغانستان باشیم تا ازین سریالهای ترکی جهت رواج فساد و.... بسازیم و پول در بیاریم!! کلا هیچ جای دنیا محصولات فرهنگی و... اینا خرج خودشونو درنمیارن ولی هرچی فیلم‌ها فاسدتر باشه درآمدش بیشتر!!
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      14 12
      مجازی های فارسی نویس طورکیه هم خیلی فعال هستند در فضای مجازی ایرانیان !
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      9 9
      فیلم و سریال سازی ایران هم چون دست خودتحقیر های غربگدا افتاده این شده حال و روزش
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      5 0
      الان کی رو تحقیر کردی؟
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 0
      باشه
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      18 17
      ترکیه یک کشور اشغال شده است---آمریکا درترکیه پایگاه نظامی داره---- البته چندتا نمایش هم گاهی رجب بازی میکنه که مثلا مستقل و قوی هست—
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      9 13
      فیلمهای ترکیه که داغونن از لحاظ فرهنگ...
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      17 20
      خیلی سنگ ترکیه رابه سینه نزن هیچی کف دست شما نمی اندازه که اینجوری رگ گردنت برای بیرون میزنه
    • ایرانی GB ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      14 21
      آخه آدم نادان که میگی سینمای ایران رو با سینمای افغانستان باید مقایسه کرد , در خود ترکیه مردم ترکیه واسه دیدن فیلمهای اخلاق گرای ایرانی سر و کله میشکنند و از سینمای خودشون که سرشار از ...و فساد هست ناله میکنند , کافیه بری تو یوتیوب و فیلمهای دوبله شده فارسی به ترکی استانبولی رو ببینی و بعد نظرات کامنت نویس های ترکیه ای رو بخونی تا بفهمی خود ترکیه ای ها چه جوری از سینمای ایران تعریف و تمجید می کنند.
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 0
      باشه هرچی تو بگی!
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      5 2
      ترکیه سریال نمیفروشه‌...فرهنگ منحط غرب رو میفروشه
    • US ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      6 3
      ترکیه با فیلم های فاسد رو چه با این حرفا . چیزایی که تو کشورهای کفار هم قفلع . بدبخت تو خودتو با همین آداما قیاس کن و ما با شیعیان .
    • احمد TR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      9 7
      میتوانید بفرمایید محتوی فیلمها و سریالهای ترکیه ای به غیر از ترویج فرهنگ بی بندو باری و بی اخلاقی و فسق وفجور چه ثمره دیگری برای بیننده داشته و فایده اش چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟ اف بر آن پول و درآمدی که قرار هست از به لجن کشیدن جوامع انسانی و بنیان خانواده ها در بیاد. . اگر قرار باشه که فقط به درآمد فکر کرد و نه چیز دیگری... واقعا دیگه وای بر حال مردمان
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      0 0
      بی انصافی هم حدی داره
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    18 1
    چون سینمای ایران تبدیل به محل پولشویی برای عده‌ای سرمایه دار شده
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    3 10
    به بهانه نقد و... نمیتونید فکس بی حیایی منتشر کنید!
    • قصابباشی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 3
      به مشرق تیکه بندازی با خودم طرفی حواست باشه***
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 3
      کار حروم حرومه.مشرق و مغرب نداره! متاسفانه این مدل عکس ها به خاطر ماهواره و فضای مجازی و... برای یک عده عادی شده و بعض بچه مذهبی هام هنگام نشر مطالب همسو میشند حالا ریشه یابی میخواد چی شده که بعض بچه مذهبی هام براشون عادی شده. چیزی که موازین شرعی رعایت توش نشه نشرش حرامه.
  • یک پزشک IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    12 2
    کلا تو این کشور هر چی باید پولساز باشه کارش کندنِ بودجه از بیت الماله مثل فوتبال که تو کشورهای دیگه مالیات میدن اینجا از بودجه عمومی ارتزاق می کنن نتیجه اقتصاد دولتی همینه
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      4 0
      ما حتی از فروش نفت هم نمی تونیم درآمد درست و حسابی داشته باشیم
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    8 0
    برای اینکه اونجا برنامه دارن که مثلاً فلان تعداد فیلم در سال تولید کنن هم برای اشاعه فرهنگ و هم بحث اقتصادی ولی اینجا با این همه دستگاه و بودجه منتظریم ببینیم کدوم کارگردان چه تراوشات ذهنی داره که با یه فیلم ارائه بده اونم هیچ فروشی نداشته باشه
    • US ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      2 1
      فرهنگ ؟؟ فساد شد فرهنگ ؟!؟
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    21 1
    به دو دلیل 1-مافیا بر سینما و سریال سازی ایران حاکمیت دارد 2- سریال های فیلم های سینمایی در ایرانی تک بعدی شده و از مضامین شاد و تفریحی و ملی مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران فاصله گرفته است
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 5
    ترکیه با ساختن سریال های ایران مثل ارادتشون رو به ایرانیان نشون داده
  • TR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 18
    غیر ممکنه ترکیه این قدر درآمد از صادرات سریال داشته باشه
    • وطن پرست DE ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      3 1
      درست می گی. اینها یا نمی دونن ۱۲ میلیارد چقدر پوله یا طرف موقع صفر گذاشتن از دستش در رفته. پولدار ترین بازگر هالیوود حدود یک میلیارد ثروت داره اون وقت چطور می شه کل سینمای ترکیه ۱۲ میلیارد در سال فروش داشته باشه؟؟؟
    • DE ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      1 1
      احتمالا ۱۲ میلیارد لیر بوده خخخ سودش مهمه نه گردش مالی شرکت های دولتی سالانه مجموعا هزاران میلیارد گردش مالی دارند ولی ضرر ده هستند. شما هم برای تبلیغ میتونید بگید سینمای ایران سالانه چند هزار میلیارد گردش مالی داره والا کی به کیه حالا مثلا در ترکیه میشه آمار گرفت؟؟ خب چرا آمار میلیاردها دلار داعش در بانکهای ترکیه و آمار اسلحه ها وآمار همکاری ترکیه با صهیونیست ها را نمیشه در آورد؟
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 3
    ممنون مشرق
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 2
    چون نفوذی های امریکا به فیلم سازهای ایران اجازه نداده ولی به ترکیه اجازه داده
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 10
    برای ترکیه مهم نیست همه جیزش را حراج می کنه ایا ایران هم می تواند؟
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    13 22
    یاشاسین ترکیه
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 1
      باشه.
    • US ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      6 2
      ننگ بر اشاعه دهندگان فساد و فحشا
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 0
    ایراد از همین به اصطلاح برنامه ریزان کلان اقتصادی و مسئولین ناکارآمد هست که چرخشی هر 8سال دوباره سر پست و مقام می ایند بدون اینکه پرونده کاری آنها بررسی و در صورت وارد کردن ضرر و زیان هیچ گونه مواخذه و بازخواست نمی شوند
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 1
    ایران هم فیلمهای جذاب داره ولی تعدادش خیلی کمه. بنظرم کیفیت فیلمهاست
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      0 1
      آخه فیلمای ترکیه ای داستان دارن شخصیت های پیچیده پر از رنگ و لعاب پر از اتفاق و هیجان مزخرفن ولی جذابن، ولی فیلمای ایرانی چی؟ جون آدمو به لبش می رسونن که قصه رو تعریف کنن اکثرا کشدار بیمزه و تلخ، اون دوستانی که میگن« چون نمیشه توی فیلم ایرانی هر کاری کرد» اشتباه میکنن این مسئله خیلی اهمیت نداره
  • TR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    7 0
    بخاطر اینکه سینمای ایران دست دادن حرامه
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 2
      رجب مردم‌شریف ترکیه را به کدام سمت میبرد
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 0
    قانون شفافیت اموال و دارایی ها در مجلس ترکیه کنگو امریکا انگلیس عراق تصویب شده در ایران تصویب نمیکنند. انتظار پاکدستی نداشته باشید اشراف قانون شفافیت رو تصویب نمیکنه
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 10
    به فیلمهای ترکیه ای میگی فرهنگ؟!!!!!
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    ممنون از مشرق با این موضوعات زیبایش
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    نمیدونم مشرق
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    مافیا
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 8
    بهتره بگی فیلم های ضد فرهنگ
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    چی بگم
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 10
    محصولات فرهنگی؟!!!!!!
  • CO ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    9 2
    پر خرج ترین فیلم ها و سریال های ساخت جمهوری اسلامی (ازبودجه ملی) صرف ساختن حماسه های "عربی - یهودی " شد
    • DE ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 5
      نه بابا، جان عمو‌سام‌ راس میگی ؟
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    13 9
    برای کشور دوست و برادر تورکیه آرزوی پیشرفت های بیشتری را دارم.
    • US ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      2 5
      پیشرفت در چی دقیقا ؟! فساد؟ اشاعه فرهنگ فساد ؟؟ هر که از ظلم و ظالم حمایت کنه با همون به امید خدا محشور خواهد شد .
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 0
    10 برابره فیلمهای سینمایی خرج سریالهای تلویزیونی میشه که دوزار فروش ندارن . تازه باید خرج دوبله عربی هم براشون بشه تا هدیه بشن این کشور اون کشور . در کره زمین کشوری مثل ما بلحاظ حیف و میل بودجه و بیت المال از محالاته پیدا کنی
  • من IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    3 11
    بنظرم مقایسه ی درستی نیست چون فرهنگ ترکیه با فرهنگ ایران کاملا فرق داره. اون چیزایی که سریالهای ترکیه میسازن ترویج بی بندو باریه و مسلما خواهانش زیاده
  • حامد IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    3 1
    مثل این میمونه بگی چرا صنعت توریسم ایران مثل ترکیه نمیشه. این نویسنده مطلب بالا یا سریال های ترکیه ای رو ندیده یا سریال های ایرانی رو
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    9 7
    سریال ها ترکیه ای مروج توهمات پان با جعل تاریخ هستند.بازیگران اروپایی تبار نقش ترکان زردپوست آسیای میانه را بازی می کنند.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      4 4
      و پر از مفاهیم ضد فرهنگ و ارزش
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 0
      دوست من بحث ضد‌فرهنک و فلان با بحث «پان» فرق داره. پان یعنی نژادپرست، کسی نژاد پرست باشد خداپرست نیست چون یک خدا باید داشت. نژادپرستی خیلی مفهوم کثیفی است
  • میلاد IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 8
    سریالهای ترکی همش بدآموزی ... سریالهاش کپی فرهنگ تمدن ورفتارشونه پس سریال ترکی خواهانش چون ... هست میخوان ولی سریال وسینمای ایران اسلامی هست این کجا ان کجا نباید مقایسه کرد
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    5 1
    چون طبیعی هستند و واقعی. در سریال ایرانی, خانم تنها در خانه نشسته با روسری
  • نا شناس NL ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    یکیش اینکه کپی رایت نیست...
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 1
    اصلا تلویزیون یه سریال خوب نداره قبلا ۳ تا کانال داشتیم بهتر بود هزار تا کانال داریم دریغ از یه فیلم بدردبخور اصلا محتوا نداره همش چرت و پرت بنظرم قدیم خیلی بهتر بود الان فقط مجری مجری اصلا فیلم خوب نداریم
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      4 0
      تعداد کانالها خیلی بیخودی زیاده و پوک هستند
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 0
      مثلا این شبکه بازار چییه خداییش؟
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 3
    این مطلب یک بخشش به کم کاری های داخلی برمی گرده یک بخشش اینه که سریال ها و فیلم های ترکیه ایی پره از مفاهیم ...... که برای بازارهای جهانی جذابه و ما نمی توانیم چنین آثاری تولید کنیم و بخش سومش اینه که آنگلوصهیون ها تمام تلاش شان را می کنند که راه های درآمدزایی ایران بسته شود اقتصاد ایران منهدم بشه پس ساده نخواهد بود اینکه می گید هزار سینما در چین یا این کشور آن کشور چون لابی های اسرائیل بی کار نمی شینند هم سرمایه و ثروت فراوان دارند هم قدرتمندن و مسیر را سد یا حداقل بشدت سخت می کنند آنطرف چون اسرائیل و ترکیه متحد هم هستند مفاهیم فیلم ها و سریال های ترکیه ایی هم همون چیزیه که صهیونیست ها می خوان همین لابی های اسرائیل می رن و بازار را برای محصولات ترکیه ایی باز می کنند این ها همه هست .
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 15
    ترکیه با ساختن سریال های سلسله های ایران مثل سلجوقیان ارادتشون رو به ایرانیان نشون دادن
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 0
    هرچی دولتی بدون رقابت باشه همینه
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 10
    یاشاسین ترکیه
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 1
      در خود ترکیه مردم ترکیه واسه دیدن فیلمهای اخلاق گرای ایرانی سر و کله میشکنند و از سینمای خودشون که سرشار از ...و فساد هست ناله میکنند , کافیه بری تو یوتیوب و فیلمهای دوبله شده فارسی به ترکی استانبولی رو ببینی و بعد نظرات کامنت نویس های ترکیه ای رو بخونی تا بفهمی خود ترکیه ای ها چه جوری از سینمای ایران تعریف و تمجید می کنند.
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    محصولات فرهنگی بودجه کلان میخاد.پول نیست کارگردان ها با بودجه اندک نمیتونن محصولات قدرتمند بسازن که قابل اکران در خارج باشه.توجه کنید خیلی از فیلم های هالیوودی بودجه های هنگفت چند صد ملیون دلاری و یا حداقل چند ده میلیون دلاری دارن ترکیه هم همین طور
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    چرا سینمای خانگی ایران از هر جهت تقلید از روی ترکیه هست نتونسته خوب جا باز کنه سوالی هست که جوابش رو نمیشه به سادگی داد.
  • سردار IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    7 2
    شب بخیر، شما تازه از خواب بیدار شد ی.فیلم های داخلي وسریال هاي تلوزیون که‌ ارزش دیدن ندارند ،سینما هم سالی یک بار چی بشه آقای حاتمی‌کیا بتونه یک فیلم درست وحسابی بسازه
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    سلام. در مورد سریال ها تا جایی که یادم می آید فقط "یوسف پیامبر (ع)" نبود، "مختارنامه" هم بود. سوال این جاست که آیا این آثار به کشورهای اسلامی فروخته شده اند یا نسخه های قاچاق آن ها پخش می شود؟ دیگر این که از مهمترین کارکردهای جشنواره های جهانی مثل کن و ونیز پیدا کردن بازار برای نوع خاصی از فیلم هاست. آیا آمار شفافی از بازاریابی فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی وجود دارد؟
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    خب ؟!
    • مهدی IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      0 0
      سلام. منظورم اینه که نمی تونیم به جواب این سوال ها بی توجه باشیم چون مشخصا داریم از «درآمد» حرف می زنیم.
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    مافیا
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    فرهنگ غربی منظورته مشرق؟
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    خب باید دلائل رو بررسی کرد دیگه
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 1
    ابراز ارادت ترکیه با ساختن سریال های ایرانیان مثل سریال سلجوق و الب‌ارسلان جای حوشحاای داره. امیدوارم سینمای ترکیه بیشتر از این به ایران خدمت کند
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 0
      مطمئن نباش که خدمت میکنه
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 1
    مثلا این شبکه بازار چییه خداییش؟
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 1
    فرهنگی؟!!!!
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 1
    کار ندارم به مشکلات سینمای ایران. ولی خداییش محصولات فرهنگی ترکیه؟! چه نوع فرهنگی؟! فرهنگ غرب؟!
  • DE ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 1
    درآمد ۱۸ میلیاردی ترکیه از محصولات فرنگی
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 2
    شاعر ملی شون که مولانا مثتوی فارسی هست. فیلمهاشون هم‌سلسله های ایرانی مثل الب ارسلان رو میسازند.
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 1
      اتفاقا با این فیلم سازی ممکنه تاریخ رو تحریف کنن.
  • علی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    تولیدات فرهنگی ما بیشتر محتوی چیست؟
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 1
      هرچی هست پاک هست
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 1
    مقایسه مناسبی نیست بنظرم
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    چی بگم من
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 1
    ببینید فیلم های ترکیه ای به زبان های مختلط دوبله و زیرنویس میشن. شما بیایید همین فیلم های ایرانی را به زبان سواحیلی و هلندی و کره ای و .. دوبله کنید قطعا در اون کشورها افرادی پیدا می شوند که فیلم های ما را ببینند. ترکیه هدفش را گذاشته فیلم هایش را خارجی ها ببینند. ایران هدفش را این گذاشته که مردم خودش ببینند و جشنواره های خارجی بهش نمره ۲۰ بدن.
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    اقا به یک مسئول متخصص و متعهد نیاز داریم
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 2
    چون ابتذال خریدار دارد.
    • ایرانی GB ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 0
      آفرین , درود بر شما , اصل مطلب رو بازگو کردین ...
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 2
    فیلم های ترکیه ای برعکس یک سبک زندگی غربی حتی غربی تر از فیلم های غربی را به تصویر می کشند
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 1
    مگر این برنامه و دستور کار لیبرالها در خانه سوره(حذف شهید آوینی و دوستانش) همچنین در وزارت فرهنگ و ارشاد توسط مافیای خاتمی اعمال نشد!!؟ غیر از تعدادی اندک، آیا اهالی سینما فقط خواسته های خاتمی و طیف لیبرال فاسد را تَکرار نکردند و ضریب ندادند؟ این خود عالم پنداری سینما گران معلول سیاستهای لیبرالهاست که از تحول و تولد سینمای بومی و متفاوت جلوگیری کرد! سینماگران مفاهیم اولیه در فن نمایشنامه نویسی را از متون ادبی خود اقتباس کنند نه از فهم نادرست متون یونان باستان!
  • معلم IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 1
    سلبریتی هایی که از برکت سریال های مرحوم سلحشور معروف شدند و پول بیت المال را بلعیدندوامروز ناسزاهم میگویند.....
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 7
    ترکیه به زودی تجزیه و اندازه استان‌‌بادکوبهۀ ایران میشه
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    ممنون از مشرق و بصیرتش
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 2
    امیدوارم مسئولان ایران هوش مصنوعی را در ایران راه بیندازند، سینمای ... ترکیه هیچی نیست
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    5 3
    چرا مشرق به استان لیدیه ایران لقب (کشور ترکیه) را میدهد؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 0
      ببند.....
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      باعث لبخندمان شدی جوان
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    سینمای ایران عمدی ویشرفت نمیکنه چون امریکا نمیخواد.
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    سرمایه گذاری زیاد میخواد
  • مردم IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    آخه فیلم درست و حسابی هم مگه می سازن همش مزخرف و ابکی، کلا فقط چند تا سریال درست و حسابی تو عمرم از صدا سیما و سینما ایران دیدم.
  • مردم IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    آخه فیلم درست و حسابی هم مگه می سازن
  • NL ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    مقایسه نابجاییست
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    سرمایه قوی میخواد.
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    شرم نمیکنید؟!
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    چون هدف دارن و اون هم خراب کردن نهاد خانواده و ...‌ است. و برای این فرهنگ منحط هزینه های زیادی انجام میدن.
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 1
    نمیدونم ولی من که فیلم ترکیه ای بخاطر فسادی که داره نگاه نمیکنم
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    فرهنگ یا ضد فرهنگ؟!
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 3
    از وقتی که مردم ترکیه زبان و هویت اجدادی شون یعنی فارسی رو کنار گذاشتند روز خوش ندیدند‌ حتی دیوان اشعار سلطان سلیم هم فارسی بود
    • مهرداد سه شناس IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      1 0
      راست میگی.
    • یاور IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      بهتره دیدمون رو عوض کنیم
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 0
    سینمای ایران بیشتر درگیر سیاستن . یه جشنواره هم برگزار بشه باهم دعوا میکنن
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    رمز پیشرفتشونو بپرسین
    • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      0 1
      بی نا...س گری
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    ترکیه توانسته
    • DE ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      2 1
      ترکیه توانسته نوکر صهیونیسم شود وجیره خوار داعش پروران .ترکیه روشش همام روش اصلاحطمعکاران ماست مهم نیست طرف چه فکری میکند بهایی و وطنفروش است یا‌غربگدا و درپیتی یا منافق و اراذل و اوباش رانتخوار و دزد غرب نشین و غربگدا ... رای اصلاح تبه کاران متشکل از اینهاست مهم اینست که رای بیاورند چطوری ؟ ماکیاولیستی. اردوعان و رژیمش هم غیرت و اسلام و انسانیت و عزت و شرف برایش مهم نیست .مهم پول است تا بتودند باز رای بیاورد و سلطنت کند لیکن اینبار سرنوشتش مانند سرنوشت افسادطلبان در ایران خواهد شد یعنی تمام.
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    خبری عالی و کامنتهای عالی تر
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    (فارغ از متن این خبر)
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 1
    کامیون کامیون اسلحه از ترکیه برای داعش ارسال میشد. ترکیه واقعی تربن سریال تروریستی جهان را ساخت. داعش تمام شده ولی ای رجب آن زنانی که داعش به کنیزی فروخته الان کجا هستند؟ آن فررندان یتیم شده چه میکنند؟ آبروی رفته از اسلام را چه کنیم؟
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    (فارغ از متن این خبر) لطفا
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 1
    در فیلم ایرانی نمیتونن هر کاری بکنن(الان کمی میزارن میگن غرب زدگی ولی حقیقت جامعه رو نمیشه پنهان کرد کارگردان هم جامعه رو نشان میده بگه روابط غیر متعارف نیست ؟ بدحجابی نیست؟اگه نگه اعتماد از دست میره و اعتماد هم نباشهکسی نمیبینه و دوگانگی بوجود میاد بین آنچه که هست و آنچه که نشون میدن)
  • علی DE ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 5
    خودتونو با ترکیه مقایسه نکنید با افغانستان بهتره
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 1
    رقم 18 میلیارد غلطه ...لطفا اصلاح کنید...این رقم برای هالیوود و امریکا هم قفله
  • FR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    پاسخ تیتر چون هنرمند و کارگردان کار کن نداریم به مفت خوری عادت کردند
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 1
    تصاویر برخی از زنان معروف دوره عثمانی وجود دارد که حجاب دارند ولی با این وجود وقتی ترکیه فیلم های تاریخی می سازد همین زن های معروف را به صورت برهنه تصویر می کند. یعنی برهنگی آن قدر در سینمای ترکیه ای محوریت دارد که به خاطر آن حتی تاریخ را هم تحریف می کنند.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    در سینمای ایران نظرات سلیقه ای خیلی حاکم هست.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    اصلا قابل قیاس نیستن
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 1
    رقم 18 میلیارد غلطه ...لطفا اصلاح کنید...این رقم برای هالیوود و امریکا هم زیاده
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      4 0
      در آمد ترکیه از صادرات سریالهایش نزدیک به یک میلیارد دلار بوده که این خودش هم رقم قابل توجهی است که بعد از آمریکا دومین کشور صادر کننده فیلم و سریال می باشد ولی منظور از محصولات فرهنگی شاید طیف وسیعی از صادرات فرهنگی شامل باشد که من نمی دانم ولی چیزی که مسلم است صادرات ترکیه صرفا از صادرات سریال ۱۸ میلیارد دلار نمی باشد و اشتباه است
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      1 0
      حالا کی میره بررسی کنند دروغه؟
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 3
    تاسف داره که به این فیلم های فاسد میگید محصولات فرهنگی!!! بله محصولات فرهنگِ شیطانی و ولنگاری!!
  • محمد رضا IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 1
    دلیل اصلی اینکه ما پیشرفت نمیکنیم خود دولت وقتی قراره سریال های خوبی مثل .... که درباره زندگی مولانا هست رو حمایت نمیکنین یا هیچ توجهی به شاهنامه که دلیل اصلی زنده بودن زبان پارسی رو حتی کمترین توجه بهش نمیشه باید هم این اتفاق بی افته ونباید هم انتظار داشت
    • آدمیزاد CO ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      1 0
      بله
  • ناشناس NL ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    فرقی ندارد با سیاست بازی این بار جیب دولت میرود .
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 5
    سینما گران ما به لحاظ فکری خودباخته نسبت به تهاجمات فرهنگی غرب و واداده هستند ، سربازان بی جیره و مواجب اجانب در این کشورند بی خاصیت ها مفتخور که ثروتشان را این بدست می آورند و به عیش و نوش در ینگه دنیا مشغولند به مردم ایران به چشم قلک پول نگاه میکنند و برای تداوم این امر در مردم فریبی از هیچ امری کوتاهی نمی‌کنند ، نفهمانی که در همه مسائل اظهار نظر کارشناسی دارند
  • داوود IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    1 0
    اونجا دل سلبریتی هاشون برای مردم می تپه ، اینجا دل بازیگرامون برای سفارت خونه ها و شناسنامه کانادا و تیپ های من دراوردی غرب می تپه، اونجا مسئولن ، اینجا طلبکار
  • NL ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    یا مثلا حوزه علمیه و سازمانهای اسلامی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس