ترور سلیمانی

اهمیت فعالیت‌های ژنرال سلیمانی، فراتر از ابعاد نظامی صرف است؛ چنانکه هفت سال قبل روسیه را برای ورود به نبرد ضد تروریستی در سوریه قانع کرد.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در اخبار ویژه خود نوشت: پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» در این باره نوشت: اهمیت ژنرال سلیمانی در نبرد با تروریسم، صرفا محدود به مسائل نظامی نبود. وی که نقشی مهم در جهان سیاست بازی می‌کرد. در سال ۲۰۱۵ میلادی، ژنرال سلیمانی بود که روسیه را قانع کرد تا وارد جنگ سوریه شود و عملا وی موجب ایجاد اتحادی سه گانه میان ایران، روسیه و چین، جهت نبردِ واقعی با تروریسم در منطقه خاومیانه شد. او در سوم ژانویه دو سال قبل به دست نیروهای آمریکایی در فرودگاه بغداد، ترور شد. در تاریخ سوم ژانویه سال ۲۰۲۰، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به طور مستقیم فرمان یک حمله تروریستی را صادر کرد که منجر به کشته شدن فرمانده سپاه قدس ایران ژنرال «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق شد. 

دولت آمریکا انگیزه‌های نامربوط و غیرواقعی را به عنوان دلایل اصلی اقدام خود در این ترور مطرح کرد. با این حال ما به خوبی می‌دانیم که آمریکا، به دلایلی کاملا روشن اقدام به ترور فرمانده سپاه قدس ایران کرد. نقشِ ژنرال سلیمانی در پیروزی‌های جبهه مقاومت علیه آمریکا در خاورمیانه و از دست رفتنِ موقعیت آمریکا به عنوان تنها بازیگر موثر در منطقه، و در عین حال تقویت قابل توجه نقش ایران، روسیه و چین در عرصه نبرد با تروریسم در خاورمیانه، همه و همه آمریکا را به این نتیجه رساندند که باید ژنرال سلیمانی را ترور کند. 

با توجه به شکست‌های پیاپی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه توسط نیروهایی که تحت رهبری ژنرال سلیمانی و ابومهدی المهندس بودند، روند تجارت قاچاق سلاح از سوی دولت آمریکا، تا حد زیادی با اختلال رو به رو شد. در نتیجه، آمریکا تصمیم گرفت تا ژنرال سلیمانی را که نماد مقاومت علیه گروه‌های تروریست و افراط‌گرا بود را ترور کند.

ترورِ ژنرال سلیمانی و ابومهدی المهندس، در وضعیتی خارج از موقعیت جنگی و در قلمرو یک کشور خارجی، چیزی بیش از نقض حاکمیت ملی عراق بود. این اقدام را باید در قالب تروریسمِ دولتی و نقض معاهدات و اصول حقوق بین‌الملل در نظر گرفت. این اقدام در نوع خود تلاش بیهوده دیگری از سوی آمریکا و شرکای آن جهت در هم شکستنِ محور ایران بود. 

ژنرال قاسم سلیمانی نقشی محوری و مهم در پیروزی‌های مهم حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل که منجر به شکست تحقیرآمیز اسرائیل در جنگ سال ۲۰۰۶ شد، بازی کرد. وی روحیه زیادی به یمنی‌ها داد. وی نقشی اساسی در شکست داعش در سوریه بازی کرد و در عین حال فردی محوری در ایجاد، آموزش، و توسعه اقدامات حشدالشعبی عراق به همراه ابومهدی بود. این دو فرد، رهبران محوری در شکست داعش در عراق و سوریه بودند. 

سلیمانی در یک خانواده تنگدست در تاریخ ۱۱ مارس سال ۱۹۵۷، در استان کرمان ایران به دنیا آمد. وی فعالیت‌های نظامی خود را با ورودش به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی آغاز کرد. در دهه ۱۹۸۰ میلادی، وی به عنوان فرمانده تیپ ۴۱ ارتش ایران در جریان جنگ ایران و عراق منصوب شد. ژنرال سلیمانی در سال ۱۹۹۷ میلادی به سمت فرماندهی سپاه قدس ایران برگزیده شد.

بواسطه اقدامات او بود که زمینه برای برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک با حضور ایران و کشورهای مذکور در دریای عمان و اقیانوس هند فراهم شد. امری که عملا انحصار طلبی آمریکایی‌ها در آب‌های منطقه را به چالش کشید. 

در جریان مراسم تشییع ژنرال سلیمانی در تهران، «آیت‌الله خامنه‌ای» اعلام کرد که «آنهایی که ترور سردار سلیمانی را طراحی و اجرا کردند، بدون تردید بهای کار خود را خواهند پرداخت و هر زمان که شرایط فراهم باشد، گرفتن انتقام خون سردار شهید سلیمانی، قطعی است». به گفته آیت‌الله خامنه‌ای: «کفش‌های شهید سلیمانی با ارزش‌تر از سرِ فردی نظیر ترامپ است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس