کد خبر 1322028
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
اردوغان از سفر ماه آتی خود به عربستان گفت

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه پس از یک دوره پر تنش با ریاض بر سر مسائل منطقه‌ای اعلام کرد که ماه فوریه به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

به گزارش مشرق، رویترز نوشت: اردوغان روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره حل مشکلات صادرات به عربستان سعودی گفت که در ماه فوریه به این کشور خلیج فارس سفر می‌کند.

وی در یک ویدئو انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی بدون اشاره به هیچ نامی، افزود: او ماه فوریه انتظار من را می‌کشد. او یک وعده داده و من سفرم به عربستان را در ماه فوریه انجام می‌دهم.

صادرات ترکیه به عربستان سعودی در سال‌های اخیر تحت الشعاع تنش بین دو کشور قرار گرفته است. ترکیه درحالی که با یک تورم فزاینده و کاهش ارزش پول ملی مواجه است تلاش می‌کند روابط با کشورهای منطقه از جمله امارات را اصلاح کند.  

دفتر رسانه‌ای دولت سعودی واکنشی به این مساله نشان نداده است.  

اردوغان در سفر ماه گذشته خود به قطر به دنبال دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بود. این جلسه در آن زمان برگزار نشد، اما افراد مطلع گفتند که ممکن است به زودی دیداری بین دو طرف انجام شود.

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۰ واردات ترکیه را به صورت غیر رسمی تحریم کرد. تنش های سیاسی بر سر قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی، منتقد حکومت بن سلمان به روابط تجاری بین دو کشور منطقه خاورمیانه سرایت کرد.

پس از اینکه عوامل سعودی خاشقجی را در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رساندند، اردوغان گفت که این دستور از "بالاترین سطح" در دولت سعودی صادر شده اما از بن سلمان که حاکم واقعی عربستان سعودی است، نامی نبرد.

ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده که در فوریه منتشر شد، نشان می‌دهد که ولیعهد این قتل (اتهامی که عربستان سعودی آن را رد می کند) را تایید کرده است.

عربستان سعودی و ترکیه در ماه‌های اخیر پس از سال‌ها رقابت بر سر اختلافات منطقه‌ای برای بهبود روابط تلاش کرده‌اند.

آمارهای روز دوشنبه نشان می‌دهد که صادرات کلی ترکیه در سال گذشته میلادی ۳۲.۹ درصد افزایش یافته در حالی که کسری تجاری به ۴۵.۹ میلیارد دلار کاهش یافته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 0
    داعشی با داعشی باهم کنند پرواز
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    بیچاره ترکیه شاعر ملی شون مولانی مثنوی فارسی هست. ۴۰درصد جمعیتش غیرترک است. اونوقت اسمش ترکیه است. یعنی کشور انقدر جعلی!؟
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس