«شهید سلیمانی» نماد «فرماندهی میدانی» بود

استراتژیست لبنانی با بیان اینکه «شهید سلیمانی» یک فرمانده میدانی بود و همواره در مناطق پُرخطر رفت و آمد می کرد، گفت: کمترین تاوان جنایت علیه فرماندهان پیروزی، خروج آمریکایی ها از عراق است.

به گزارش مشرق، بزرگداشت دومین سالگرد شهادت «حاج قاسم سلیمانی» درحالی صورت می پذیرد که معادلات جدیدی در منطقه رقم خورده است و برخلاف پیش بینی های آمریکا و رژیم صهیونیستی، مسیر درخشان مقاومت متوقف نشده است. در همین ارتباط، «امین حطیط» استراتژیست و کارشناس امور امنیتی لبنان در گفتگو با خبرگزاری مهر تصریح کرد: شهید سلیمانی مانع بزرگی در مسیر پروژه آمریکایی ها و صهیونیستها در منطقه بود.

حطیط در ادامه اظهار داشت: شهید سلیمانی همواره مقاومت در لبنان را در خط مقدم مبارزه و مواجهه با پروژه صهیونیستی، آمریکایی می دانست. از همین روی، او از هیچ تلاشی برای حمایت از مقاومت لبنان دریغ نکرد.

وی همچنین افزود: شهید سلیمانی شریک اصلی پیروزی های مقاومت لبنان در برابر رژیم صهیونیستی محسوب می شود. چه در جنگ سال ۲۰۰۰ و چه در جنگ سال ۲۰۰۶ نقش آفرینی شهید سلیمانی کاملاً محسوس و برجسته به نظر می رسد.

در ادامه مشروح گفتگو با «امین حطیط» استراتژیست و کارشناس امور امنیتی لبنان را مطالعه می کنید؛

همانطور که می دانید «شهید سلیمانی» در طول سالیان متمادی در خط مقدم مواجهه با پروژه آمریکایی، صهیونیستی در منطقه بود. ارزیابی شما از این نقش آفرینی و تأثیرگذاری آن بر شکست پروژه های آمریکایی، صهیونیستی چیست؟

شهید سلیمانی مانع بزرگی در مسیر پروژه آمریکایی ها و صهیونیستها در منطقه بود. آمریکایی ها و صهیونیست ها از تروریست های تکفیری به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف خود در منطقه بهره برداری کردند. در این میان، شهید «قاسم سلیمانی» با فعالسازی ظرفیت های مقاومت در منطقه، مسیر مواجهه و مقابله با تروریسم را در پیش گرفت تا اهداف از پیش تعیین شده آمریکایی ها و صهیونیست ها را به شکست بکشاند.

شهید سلیمانی پس از فعالیت های شبانه روزی و طاقت فرسا به همراه رهبران و فرماندهان مقاومت در منطقه توانست پروژه آمریکایی، صهیونیستی را به ویژه در کشورهایی نظیر عراق، سوریه و لبنان به شکست کشاند. از آنجایی که سردار سلیمانی توانست طرح ها و توطئه های آمریکا در منطقه را به شکست بکشاند، ایالات متحده آمریکا تصمیم به ترور او گرفت و این اقدام تروریستی را در نهایت اجرایی کرد.

یکی از عرصه های مهم نقش آفرینی «حاج قاسم سلیمانی» در جنگ ۳۳ روزه بود. به نظر شما سردار سلیمانی تا چه اندازه در تحقق پیروزی بزرگ در این نبرد سهیم بود؟

شهید سلیمانی همواره مقاومت در لبنان را در خط مقدم مبارزه و مواجهه با پروژه صهیونیستی، آمریکایی می دانست. از همین روی، او از هیچ تلاشی برای حمایت از مقاومت لبنان دریغ نکرد. سردار سلیمانی در عرصه های مختلف از مقاومت لبنان حمایت کرد. وی در زمینه طراحی عملیات های نظامی، ارائه آموزش های نظامی به نیروهای مقاومت و نیز فرماندهی عملیات میدانی بسیار فعال بود.

سردار سلیمانی همواره در تمامی عملیات های مقاومت چه در عرصه طراحی و چه در عرصه اجرایی حاضر و فعال بود. در زمینه حمایت تسلیحاتی از مقاومت لبنان نیز سردار سلیمانی نقش مهمی ایفا کرد. او حقیقتاً یک فرمانده میدانی بود؛ یعنی فرمانده ای که همواره در مکان ها و مناطق پُرخطر درحال رفت و آمد دیده می شد. سردار سلیمانی تمامی این اقدامات را تنها برای تحمیل خسارت به دشمن انجام می داد. نقش آفرینی او تأثیر مهمی در اخراج دشمن صهیونیستی از جنوب لبنان داشت.

شهید سلیمانی شریک اصلی پیروزی های مقاومت لبنان در برابر رژیم صهیونیستی محسوب می شود. چه در جنگ سال ۲۰۰۰ و چه در جنگ سال ۲۰۰۶ نقش آفرینی شهید سلیمانی کاملاً محسوس و برجسته به نظر می رسد.

رهبران مقاومت فلسطین طی ۲ سال گذشته به خدمات بسیاری که از سوی «حاج قاسم سلیمانی» به گروه های مقاومت در این کشور ارائه شد، اشاره کرده اند. به نظر شما حمایت های گسترده سردار سلیمانی از گروه های مقاومت فلسطین تا چه اندازه در تحقق دستاوردهای این گروه ها و نیز تغییر موازنه قدرت به نفع مقاومت، مؤثر بوده است؟

علیرغم شرایط سخت، محاصره و محدودیت هایی که در طول سالیان متمادی به فلسطینیان به ویژه در نوارغزه تحمیل شد، سردار سلیمانی به خوبی توانست نیازهای مقاومت فلسطین در غزه را شناسایی و آنها را تأمین کند. سردار سلیمانی در تأمین این نیازها تمامی مناطق محاصره شده را درنوردید و توانست از نرده های محاصره کننده غزه نیز عبور کند.

گروه های مقاومت فلسطین به وسیله تسلیحاتی که سردار سلیمانی در اختیارشان قرار داده بود، توانستند معادله بازدارندگی در برابر دشمن صهیونیستی را محقق سازند.

لذا گروه های مقاومت با تسلیحاتی که از سردار سلیمانی دریافت کردند به قدرت کافی برای حمایت از فلسطینیان و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی دست یافتند.

سؤال آخر به مسأله تداوم حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در خاک عراق اختصاص دارد. پس از جنایت ترور فرماندهان پیروزی، نمایندگان پارلمان عراق مصوبه اخراج نیروهای نظامی بیگانه و در رأس آنها نیروهای نظامی آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کردند. به نظر شما آیا اخراج آمریکایی ها از خاک عراق می تواند انتقام خون پاک و مطهر فرماندهان پیروزی قلمداد شود؟

ایالات متحده آمریکا با ترور شهیدان «سلیمانی» و «المهندس» مرتکب جنایت فجیعی شد. ما معتقدیم که نوع واکنش به این جنایت باید در حد و اندازه جنایتی که اتفاق افتاده، باشد. از همین روی، کمترین تاوانی که آمریکایی ها به دنبال این جنایت باید در عراق بدهند، خروج کاملشان از این کشور است.

زمانی که ما از خروج کامل آمریکایی ها از خاک عراق سخن می گوییم، مقصودمان تمامی نظامیان آمریکا است به طوری که هیچ نظامی آمریکایی تحت هیچ عنوانی در خاک عراق باقی نمانده باشد؛ نه تحت عنوان مستشار و نه تحت عنوان پشتیبانِ لجستیک. آمریکایی ها با بهره برداری از عناوین غیر رزمی به دنبال تداوم حضور نظامی در عراق و ضربه زدن به منافع این کشور هستند. به هر حال، تأکید ما این است که کمترین تاوان جنایت آمریکایی ها در حق فرماندهان پیروزی، خروج کامل از عراق و پاکسازی کامل این کشور از لوث وجود آمریکایی ها است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس