فواد ایزدی نمایه

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شلیک ماهواره‌بر سیمرغ این پیام را به جهان مخابره می‌کند که ایران در حوزه موشک‌های بالستیک یا برنامه‌های فضایی خود هیچ‌گونه محدودیت غیرقانونی را نمی‌پذیرد.

به گزارش مشرق، پنجشنبه هفته گذشته ماهواره‌بر سیمرغ برای اولین‌بار سه محموله تحقیقاتی را به‌صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری از سطح زمین و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب کرد. این خبر واکنش بسیاری از مقامات غربی و آمریکایی را به همراه داشت. به نظر می‌رسد برخی از این واکنش‌ها صرفا نمایشی و برای جوسازی در فضای مذاکرات هسته‌ای است تا شاید از این طریق بتوانند در وین از ایران امتیاز بیشتری بگیرند.

در همین راستا روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده است که بخش‌های مهم آن پیش روی شماست.

ادعای اینکه برنامه‌های بالستیک ایران نقض قطعنامه است، حرف صحیحی نیست

- منظور آمریکا و رژیم‌صهیونیستی که ادعا می‌کنند برنامه شلیک ماهواره و موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل همخوانی ندارد و نقض این قطعنامه‌هاست، قطعنامه ۲۲۳۱ است. منتها اینکه ادعا کردند که برنامه‌های بالستیک ایران نقض قطعنامه است، حرف صحیحی نیست.

- اولا اینکه در قطعنامه درخواست شده و گفته درخواستی داریم. در متن قطعنامه سازمان ملل زمانی که درخواست می‌شود یعنی کشوری که دارد درباره‌اش صحبت می‌شود، اگر تشخیص داد که اجرای این درخواست در راستای منافع ملی‌اش نیست، درخواست آنها را انجام نمی‌دهد. از این جهت ادبیاتی که در این مورد در قطعنامه استفاده شده، خیلی ادبیات نرمی است که ممکن است یک وقتی ایران بخواهد به آن توجه بکند، یا اصلا نخواهد به آن بند توجه کند و مشکل خاصی هم به وجود نمی‌آید.

- نکته دوم اینکه در آن بند، آمده موشک‌های بالستیکی که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده، اما ایران سلاح هسته‌ای ندارد. وقتی شما سلاح هسته‌ای ندارید، موشک بالستیک اصولا نمی‌تواند سلاح هسته‌ای را که ندارید، حمل بکند. از این جهت تستی که ایران در حوزه موشک بالستیک انجام داده، موضوعیتی ندارد.

- نکته سوم هم اینکه اصولا ما هیچ معاهده‌ بین‌المللی نداریم که موشک بالستیک را محدود کرده باشد و موشک بالستیک جزء سلاح‌های کشتار جمعی محسوب نمی‌شود.

- صحبت طرف مقابل بیشتر جوسازی در فضای مذاکرات است تا ایران را متهم کنند. بنابراین نباید به آن اعتنایی کرد. فکر می‌کنند اگر ایران را به کاری متهم کنند که اصولا کار غلطی نبوده، شاید بتوانند در مذاکره امتیاز بیشتری بگیرند.

آمریکایی‌ها علاقه دارند ایران ذیل مدیریت برجامی مدیریت شود

- طرف آمریکایی علاقه‌مند است که ایران به محدودیت‌های برجامی پایبند باشد. یعنی آنها علاقه دارند ایران ذیل مدیریت برجامی مدیریت شود.

- خودشان هم می‌دانند که تست موشک بالستیک نقض قانونی در دنیا نیست و برخی کشورها ازجمله خود آمریکا هم این کار را می‌کنند. از این جهت این حرف‌ها را می‌زنند. اگر واقعا تست موشک بالستیک در دنیا جرم بود، قطعا این ادبیات را استفاده نمی‌کردند.

روحانی دانش لازم را در مورد فضای بین‌الملل نداشت

- در دولت قبلی مشکل اصلی در سیاست خارجی، حسن روحانی بود. با اینکه او سال‌های طولانی در این حوزه‌ها کار می‌کرد اما دانش و تحلیل لازم را در مورد سیاست خارجه و فضای بین‌الملل نداشت.

- او در طول دوره‌ مدیریتی‌اش ضربه‌های زیادی به منافع ملی کشور زد. یکی از موهبت‌های الهی این است که او الان در کشور مسئولیتی ندارد.

- هرچند از نظر فکری دعوای خاصی بین ظریف و روحانی نبود و در خیلی از حوزه‌ها همفکر بودند اما مشاوران و حتی ظریف هم گاهی به ایشان تذکر می‌دادند اما روحانی به هیچ‌کدام توجه نمی‌کرد.

پیامی که شلیک ماهواره‌بر سیمرغ به جهان مخابره می‌کند

- شلیک ماهواره‌بر سیمرغ این پیام را به جهان مخابره می‌کند که ایران در حوزه موشک‌های بالستیک یا برنامه‌های فضایی خود هیچ‌گونه محدودیت غیرقانونی و بدون منطق را در فضای بین‌الملل نمی‌پذیرد.

- حوزه موشک و هسته‌ای دو حوزه کاملا جدا هستند و مرتبط کردن این دو ممکن است، مورد علاقه طرف غربی باشد اما هیچ ارتباط و پایه و اساسی با هم ندارند.

- پیامی که تست این موشک‌ها به طرف مقابل می‌دهد این است که فراموش نکنند ایران در حوزه سیاست دفاعی خودش از کسی دستور نمی‌گیرد و نخواهد گرفت و اگر توافقی هم در وین داشته باشیم، هیچ ربطی به سیاست‌های دفاعی ایران نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حیدر صالح IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 3
    مگر ممکنه مذاکرات با برنامه دفاعی ارتباط نداشته باشه؟ هرچه برنامه دفاعی سنگین تر و فشرده تر و قویتر و بازدارنده تر باشد دست چانه زنی برای مذاکره کنندگان بازتر خواهد بود طرف دیگر مذاکرات عقبتر می رود
    • DE ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      0 0
      حوزه موشک و هسته‌ای دو حوزه کاملا جدا هستند و مرتبط کردن این دو ممکن است، مورد علاقه طرف غربی باشد اما هیچ ارتباط و پایه و اساسی با هم ندارند.
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    9 0
    او در طول دوره‌ مدیریتی‌اش ضربه‌های زیادی به منافع ملی کشور زد. یکی از موهبت‌های الهی این است که او الان در کشور مسئولیتی ندارد.//// لعنت به "او".
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 2
    وقتی با شکست روبرو شده چ پیغامی داره؟؟؟!!!
  • DE ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 0
    در دولت قبلی مشکل اصلی در سیاست خارجی، حسن روحانی بود. با اینکه او سال‌های طولانی در این حوزه‌ها کار می‌کرد اما دانش و تحلیل لازم را در مورد سیاست خارجه و فضای بین‌الملل نداشت.- او در طول دوره‌ مدیریتی‌اش ضربه‌های زیادی به منافع ملی کشور زد. یکی از موهبت‌های الهی این است که او الان در کشور مسئولیتی ندارد. /// او جمعه سیاه ایران است خخخح و کلا بعضی اوقات تا کمی اوقات تا قسمتی اوقات فکر میکرد نفر دوم‌کشور است و دایم به کش‌ ور میرفت عاقبت کش دررفت خورد به چشمش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس