کد خبر 1321216
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
ایراد AFC به مالکیت مشترک سرخابی‌ها بود نه دولتی بودن

منطق درخصوص برخورد با تیم‌هایی که تا روز موعود برای ارسال مدارک خود کوتاهی کرده یا پیش‌فرض‌های لازم برای تحقق درخواست‌های AFC را برآورده نکرده، همان منطق قبل است و در این زمینه چشم‌پوشی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش مشرق، موضوع صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌های ایرانی و تعداد دقیق تیم‌های ایرانی شرکت‌کننده در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این درحالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌تازگی و در تاریخ ٢٢ دسامبر ۲۰۲۱ (٢ دی ۱۴۰۰) با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، ایراداتی اساسی از روند صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و گل‌گهر گرفت و خواهان ابطال مجوز مشروط سرخابی‌های پایتخت برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا شد. درواقع کنفدراسیون آسیا بعد از اعلام ایرادهای پُرتعداد و اساسی ۵ روز برای ارسال دفاعیه به باشگاه‌های ایرانی وقت داد. کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار است بلافاصله بعد از تعطیلات سال نوی میلادی این موضوع را رسیدگی کند. بر همین اساس ۱۶ دی‌ماه (۶ ژانویه) جلسه رسیدگی به پرونده باشگاه‌های ایرانی برگزار می‌شود، جلسه‌ای که تکلیف استقلال و پرسپولیس و سایر تیم‌های آسیایی را برای حضور یا عدم‌حضور در فصل پیش‌روی لیگ قهرمانان مشخص خواهد کرد.

البته گزارشی از روزنامه الاقتصادیه عربستان طی هفته گذشته باعث شد تا روزنه‌های امید در این خصوص زنده شود و برخی نیز از تایید مجوز سرخابی‌ها خبر دادند! الاقتصادیه در این مورد نوشت: «انتظار می‌رود کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیمش درخصوص کنار گذاشتن ۷۰ باشگاه آسیایی یا جریمه آنها برای دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در فصل جدید مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کند.

بر این اساس از بین ۱۸۶ باشگاه آسیایی که خواستار دریافت مجوز حرفه‌ای شدند ۷۰ باشگاه نتوانستند معیارهای مدنظر کنفدراسیون را برای دریافت این مجوز رعایت کنند. به گفته برخی منابع در کنفدراسیون فوتبال آسیا در چند روز آینده شرایط باشگاه‌هایی که با مهلت فدراسیون‌های داخلی امکان تکمیل مدارک و مستندات خود را داشتند بررسی شده و در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود. باشگاه‌هایی از چین، ژاپن، ایران، کره‌جنوبی، فیلیپین، امارات و عربستان در انتظار صدور حکم AFC مبنی‌بر عدم‌ارائه مجوز حرفه‌ای یا تعیین جریمه هستند.»

براساس معیارهای AFC باشگاه‌ها با رعایت شاخصه‌های مورد نظر در شاخه‌های ورزشی از جمله زیرساخت‌ها، اداری، قانونی و حقوقی، مالی همچنین توسعه و بازاریابی امکان دریافت مجوز حرفه‌ای را پیدا خواهند کرد، اما این روزنامه مدعی شد که بدون‌رعایت معیارهای مورد نظر یا باشگاه‌ها جریمه خواهند شد یا امکان دریافت مجوز و حضور در مسابقات را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

روایت عربستانی‌ها از احتمال حذف سرخابی‌ها

 منطق همان منطق قبل است!

بعد از این گزارش بسیاری از کارشناسان نسبت به این موضوع با امیدواری صحبت کرده و اعلام کردند از آنجایی که با حذف بسیاری از تیم‌های مطرح از رقابت‌های لیگ قهرمانان، این رقابت‌ها از لحاظ سطح کیفی و حضور تیم‌های مدعی، مطرح و پرتماشاگر در سطح قاره با افت چشمگیری مواجه خواهد شد، بنابراین کنفدراسیون فوتبال آسیا به این موضوع با اغماض برخورد کرده و احتمالا این گزارش نویدبخش اخبار خوبی برای فوتبال ایران خواهد بود.

البته تا پیش از این رسانه‌های عربی و به‌خصوص عربستانی درخصوص اطلاعات و اخبار رسیده از منابع خود در کنفدراسیون آسیا سریع‌تر و دقیق‌تر از سایر کشورها عمل کرده و اکثرا اخبار موثقی را در این خصوص منتشر کرده بودند و همین موضوع گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرد که قرار است اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد و حتی برخی نیز از این موضوع خبر دادند که برای فصل‌جاری نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا نهایتا به جریمه مالی سنگین باشگاه‌های خاطی بسنده کرده و آنها را به رقابت‌ها باز خواهد گرداند.

این درحالی است که طبق اطلاعات رسیده، منطق درخصوص برخورد با تیم‌های خاطی و تیم‌هایی که تا روز موعود برای ارسال مدارک خود کوتاهی کرده یا پیش‌فرض‌های لازم برای تحقق درخواست‌های کنفدراسیون آسیا را برآورده نکرده، همان منطق قبل است و در این زمینه بعید است چشم‌پوشی صورت بگیرد. پیش از این نوشتیم درواقع بعد از اینکه کمیته بدوی مدارک هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را ریجکت کرد، کمیته استیناف نیز اعلام کرد به این دو باشگاه یک مهلت ۳ ماهه می‌دهد که این یک امر نامفهوم برای کنفدراسیون فوتبال آسیا محسوب شده است؛ چراکه آنها اعتقاد دارند کمیته صدور مجوز حرفه‌ای یا باید مجوز بدهد یا مجوز ندهد یا این کار را با جریمه انجام دهد، یعنی اگر باشگاهی یکی دو مورد را اعلام نکرده باشد، جریمه‌اش را بدهد و سپس مجوز صادر شود و حالا نیز همین منطق از سوی AFC در برخورد با تیم‌های خاطی رعایت شده و قراری به تغییر رویکرد از سوی این کنفدراسیون نیست.

 باز هم پای معجزه در میان است؟

در هر صورت طی سال‌های گذشته کنفدراسیون آسیا در برخورد با بسیاری از مسائل از جمله نحوه برگزاری بازی‌ها و قوانین اجرایی در هر تورنمنت، برنامه‌ریزی‌های مختلف و برگزاری مراسمی مانند اهدای جوایز، قرعه‌کشی‌ها، جداول رقابت‌ها و... رویکرد و برنامه مشخصی نداشته و هربار با یک شیوه و روش متفاوت با قضایا برخورد می‌کند و چه بسا این‌بار نیز در برخورد با تیم‌های خاطی برای حضور در فصل جدید لیگ قهرمانان، همان معجزه‌ای که از آن صحبت می‌شد، رقم خورده و برای فصل جدید استقلال و پرسپولیس باز هم راهی آسیا شوند.

 چرا مجوز فولاد و سپاهان به‌راحتی تایید شد؟

در سال‌های پیش، از آنجایی که کنفدراسیون آسیا به این پرونده‌ها ورود نمی‌کرد و کمیته بدوی مجوز تیم‌ها را صادر می‌کرد، استیناف نیز به این موضوع ورود نکرده و حساسیتی هم ایجاد نمی‌شد و ‌ای‌اف‌سی نیز درنهایت مدارک را قبول می‌کرد، اما این پروسه که کمیته بدوی مجوز را رد یا ریجکت و استیناف نیز اعلام کند ۳ ماه فرصت می‌دهد، این یعنی استیناف اقدام کمیته بدوی را تایید کرده و این حساسیت نیز از همین جهت ایجاد شد تا این موضوع تبعاتی را در پی داشته باشد. درواقع خیلی‌ها از این موضوع یاد کردند که کمیته بدوی سیگنال حذف از آسیا را به‌ ای‌اف‌سی داده و به این ترتیب کار سرخابی‌ها را در ادامه سخت کرده است.

در این خصوص یک منبع آگاه گفت: «اگر کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای، مدارک همه باشگاه‌ها را تایید می‌کرد و بحث مهلت ۳ ماهه کمیته استیناف به استقلال و پرسپولیس به‌وجود نمی‌آمد، هیچ‌گاه این حساسیت‌ها برای ‌ای‌اف‌سی به‌وجود نمی‌آمد که بخواهد حالا اینچنین زیر و بم ماجرا را درآورده و به ماجرا این‌گونه ورود کند.»

 وی افزود: «سپاهان و فولاد اگرچه باشگاه‌های ساختارمندی هستند و ایرادات ساختاری و حقوقی آنها به‌مراتب کمتر از باشگاه‌هایی مثل سرخابی‌ها است، اما این‌طور نیست که واقعا بدون ایراد باشند و آنها هم قطعا با مشکلاتی مواجه هستند، اما اینکه چرا مجوز آنها تایید شده و کنفدراسیون به موضوع مجوز حرفه‌ای این باشگاه‌ها ورود نکرده است، به این موضوع برمی‌گردد که کمیته بدوی در گام اول مدارک این باشگاه‌ها را تایید کرده و از آنجایی که کار این دو باشگاه به کمیته استیناف کشیده نشد، کنفدراسیون آسیا نیز روی این مجوزها ایرادی نگرفت و در کل در این خصوص حساسیتی هم به‌وجود نیامد.»

 ایراد از سردوشی یک باشگاه مطرح!

کنفدراسیون آسیا یک شرکت آلمانی را به‌عنوان طرف سوم یک شرکت ممیزی مستقل استخدام کرده و به آنها این وظیفه را سپرده تا مدارک باشگاه‌هایی را که مجوز حرفه‌ای از سوی کشورهایشان برای آنها تایید شده است، بررسی کند. این درحالی است که همواره این قضایا در فصول قبل با برخی مسائل از جمله رایزنی‌های سیاسی حل می‌شد؛ با این حال این بار بررسی‌ها توسط این شرکت آلمانی انجام شده و به قول معروف آنها به مشکلات موجود در حد بوندسلیگا رسیدگی کرده‌اند. این درحالی است که قبلا از ایراداتی مانند زهکشی ورزشگاه‌ها یا تیرک‌های دروازه خبر دادیم، اما حالا خبر می‌رسد که از سر دوشی‌های رختکن محل تمرین یک باشگاه مطرح نیز ایراد گرفته شده و در بررسی مدارک باشگاه فوق اعلام کرده‌اند که باید این مشکلات جزئی نیز هر چه سریع‌تر برطرف شود.

 AFC با دولتی بودن مشکلی نداشت

تا پیش از این بسیاری از رسانه‌ها به نقل از کارشناسان این‌طور مطرح کردند که ایراد جدی کنفدراسیون آسیا به موضوع دولتی بودن تیم‌های استقلال و پرسپولیس مربوط شده و یکی از دلایل مهم که مجوز این باشگاه‌ها تایید نشده به این موضوع مربوط می‌شود. اما یک مقام آگاه در این مورد گفت: «تا جایی که من می‌دانم و با مسئولان امر صحبت کردم هرگز کنفدراسیون فوتبال آسیا به این موضوع یعنی دولتی بودن تیم‌ها ایرادی را وارد ندانسته و تنها گیر اساسی آنها به مشترک بودن مالکیت سرخابی‌ها مربوط می‌شود. درواقع امروز بسیاری از تیم‌های حوزه خلیج‌فارس نیز تحت مالکیت حکومت یا دولت‌های کشورهای خود هستند و این درحالی است که در کشور خودمان نیز تیم‌های صنعتی عمدتا زیر نظر وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی اداره شده و بودجه آنها تامین می‌شود.»

این مباحث مطرح شده از سوی این منبع موثق از آنجایی حائز اهمیت است که طی روزهای گذشته این‌طور اعلام شد که مالکیت این دو باشگاه به سایر وزارتخانه‌ها با هدف جداسازی مالکیت سرخابی‌ها سپرده شده که مطمئنا اگر کنفدراسیون آسیا با این موضوع یعنی دولتی بودن باشگاه‌ها مشکلی داشت، هرگز این اتفاق رخ نمی‌داد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس