تحلیلگر صرب

خبرنگار و تحلیلگر صرب در امور سیاست بین الملل با اشاره به فاجعه ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و همراهان وی گفت: ترور سپهبد سلیمانی، یک اقدام تروریستی دولتی آمریکا است.

به گزارش مشرق، «ایگور ایگیچ» روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بلگراد افزود: با وجود اینکه ۱۰ روز پس از ترور وحشیانه سردار سلیمانی، قطعنامه‌ای در کنگره آمریکا در تمجید از جلادانی که این اقدام غیر بشردوستانه را انجام دادند به تصویب رسید و در این قطعنامه ادعایی، سردار سلیمانی نیز به آماده سازی برای حملات تروریستی متهم شده است، حداقل دو واقعیت در این جریان به نفع ایران وجود دارد.

وی افزود: اولین مورد این است که آمریکا هیچ مدرک مرتبطی برای ادعاهای کاذب خود مبنی بر تدارک یک سری اقدام های تروریستی توسط سردار سلیمانی ارائه نکرده است. پس آمریکایی ها در این رابطه مانند موارد بسیار دیگر، قوانین بین المللی را نقض کرده و "به سبک گاوچرانی" در مقابل کشوری که به لحاظ سیاسی موافق آمریکا نیست، دست به اقدامی زدند که در تضاد با حقوق بین الملل است.

او ادامه داد: واقعیت دیگر این است که آنها در زمان حمله پهپاد به سردار سلیمانی، موافقت کنگره را برای چنین اقدامی نداشتند بنابراین از جنبه قوانین آمریکا، فاجعه ترور سردار سلیمانی را می توان بطور دقیق اقدام تروریستی دولت آمریکا تلقی کرد.

این تحلیلگر صرب که تالیف و ترجمه چندین کتاب و مقاله را در سوابق دراز مدت خبری خود دارد، تاکید کرد: ژنرال سلیمانی که پیش از این فاجعه از سوء قصدهای متعدد جان سالم به در برده بود، توسط پهپادی که تنها سیستم آن ۶۴ میلیون دلار قیمت دارد، ترور شد.

بنا به اظهارات وی، برای شلیک موشک های هدایت لیزری "Hellfire" جهت ترور سپهبد سلیمانی و همراهانش در فرودگاه بغداد از یک پهپاد تقریبا بی صدا "US MQ-۹ Reaper" از پایگاه نظامی آمریکا در قطر استفاده شد که حامل چهار موشک هدایت لیزری بوده است.

وی با بیان اینکه از نظر نظامی می توان دریافت که تمامی این برنامه با هدف متزلزل ساختن موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در خاورمیانه طرح ریزی شده بود، تصریح کرد: اما باید بگویم که آمریکا با این اقدام به هدف خود در کاهش قدرت نظامی ایران در منطقه دست نیافت.

این تحلیلگر صرب در ادمه تاکید کرد: کاهش قدرت یگان های قدس به سرپرستی سردار سلیمانی در منطقه که از جمله اهداف آمریکا در این حمله بود نه تنها حاصل نشد بلکه بالعکس، یگان های قدس به فعالیت های گذشته خود در تامین امنیت و مبارزه با تروریسم ادامه داده و گروه داعش نیز پس از دو سال از این حادثه دچار بحران شدیدی شده است.

ایگیچ که به عنوان یک تحلیلگر مسایل سیاسی بین الملل در برنامه های مختلف تلویزیونی شرکت می کند، افزود: سپهبد سلیمانی از دیدگاه ایرانیان یک قهرمان ملی است. این تصادفی نیست که  او را شهید خطاب کردند. او ضمن اعتبار سیاسی و اخلاقی، از نقطه نظر اقدامات برای حفظ امنیت در منطقه نیز بسیار تأثیر گذار بوده است. معتقدم که یاد و خاطره او برای همیشه در نزد اقشار مختلف مردم در ایران و خارج از آن باقی خواهد ماند بنابراین می توان گفت که آمریکا در این حمله که از حمایت صهیونیست ها نیز برخوردار بود، خود را ضعیف نشان داده است.

خبرنگار صرب با تاکید بر اینکه ایران بیشتر از یک تمدن است و مشکل آمریکایی‌ها ترسیم تصویر غیر واقعی از ایران بر مبنای اسناد جعلی می باشد، گفت: اتفاقاً شاهد برخورد بسیار مثبت ارامنه ایران بودم که از تلاش ایران برای مراقبت از میراث فرهنگی خود بسیار خرسند بودند و خالصانه ایران را تمجید می‌کردند، از طرف دیگر اطلاع داریم که سردار سلیمانی چگونه بر علیه تروریست های داعش که قصد تخریب کامل شهر تاریخی "پالمیرا" در سوریه را داشتند، مبارزه کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ایران دارای تمدنی باستانی است، افزود: به یاد داشته باشید که غرب به رهبری آمریکا همانند ترور سردار سلیمانی، صربستان را با نقض قوانین بین الملل و حقوق بشر در سال ۱۹۹۹ بمباران کرد.

خبرنگار و مقاله نویس صرب در ادامه به اتهام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در مورد انرژی صلح آمیز ایران هم اشاره کرد و گفت: ایران کشوری است که قدرت متعارف کنونی آن را در جهان نمی توان دستکم گرفت و مسلما این کشور در چند سال آینده با اتکا به تولیدات و دانش خود به قدرتی بزرگتر تبدیل خواهد شد. اتهام‌های وارده به ایران نتیجه تبلیغات مراکز نظامی غربی است. غرب قصد دارد توانایی های علمی ایران را از راه های مختلف محدود کند.

ایگیچ همچنین در ادامه این گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره سیاست ناموفق آمریکا در منزوی کردن ایران تصریح کرد: با وجود وضعیت خاص در جهان به دلیل بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا، همه اعداد و ارقام نشان می دهد که ایران با وجود تحریم های دراز مدت، در حال پیشرفت است.

خبرنگار، تحلیلگر و مقاله نویس صرب در پایان این گفت وگو به حضور نظامی آمریکا در مناطق مختلف جهان از جمله منطقه حساس و راهبردی خاورمیانه اشاره کرد و گفت: نیروهای ایران از جمله سپاه قدس برای آمریکا مانند صخره ای بزرگ در این منطقه از جهان هستند. طبیعی است که خاورمیانه منطقه ای می باشد که کشورهای آن می بایستی امنیت خود را تامین کنند و نه کشوری از آن طرف اقیانوس.

وی با تاکید براینکه قطعاً ایران نیاز دارد روابط دوجانبه خود با کشورهای آزاد را بیش از پیش بر اساس اصول احترام متقابل توسعه دهد، افزود: صرب‌ها و ایرانی‌ها نه تنها از نظر پیوندهای زبانی و کد ژنتیکی، بلکه از نظر ذهنی نیز با هم مرتبط هستند که در مقاومت در برابر متجاوزان خارجی بیان می‌شود. احتمالاً تصادفی نیست که ایران و صربستان اهداف اصلی امپریالیسم آمریکا بوده یا هستند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس