کد خبر 1320927
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
رییس جمهور

امید دولت به گره‌گشایی از زندگی مردم به دور از شایعات و حاشیه­‌ها، متکی به برنامه‌ریزی‌های علمی در اظهارات و اقدامات دولتمردان نمود می‌یابد و به نظر می‌رسد دولت در مسیر خود ثابت قدم پیش خواهد رفت.

به گزارش مشرق، سیزدهمین سفر استانی رییس جمهوری به قم و دیدار با مردم، علما و مراجع تقلید ضمن ارائه تصویری ملموس از شرایط آن استان، فرصتی بود تا «سیدابراهیم رییسی»  در دیدار با فعالان فرهنگی و اجتماعی استان قم، در جمع منطقه کم برخودار شهرقائم، در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه، جلسه شورای اداری استان قم و نیز دیدار با مراجع تقلید قم، مهم‌ترین اقدامات دولت برای گره‌ گشایی از کار مردم تبیین کند.

دولت امیدوار به گره‌گشایی است

آگاهی به شرایط عمومی کشور و پذیرش این واقعیت که امید مردم به گشایش‌ در زندگی خود کاهش یافته است، برگ برنده دولت در آغاز کار خود بود و در سایه این پذیرش بود که رییسی بازگرداندن امید و اعتماد مردم در سایه اقدام و عمل انقلابی را به عنوان مهم ترین اولویت خود تعیین و برنامه‌های دولتش را بر همین  مبنا تعریف کرد.  حالا رییس جمهوری پس از چهار ماه از آغاز مسئولیت در راس قوه اجرایی کشور و نیز تجربه‌های دیگر در قوه قضائیه و دیگر سازمان‌ها و نهادها به صراحت تاکید می‌کند که امیدها به گره‌گشایی افزایش پیدا کرده است. رییس جمهوری عصر پنجشنبه در دیدار با اقشار مختلف مردم قم گفت: بعنوان کسی که در بخش‌های مختلف کشور کار کرده‌ام می‌توانم ادعا کنم که هر چه که پیش می‌رویم امیدها برای بازشدن گره‌ها بیشتر می‌شود و می‌توانیم با تعامل و همکاری تمام مشکلات را برطرف کنیم.

رییس جمهوری مهم‌ترین پشتوانه دولت خود در اداره جامعه را اعتماد مردم می‌داند و رییس جمهوری دولت را متعلق به تمام جمهور. رییسی از هرکسی که احساس می کند می‌تواند در مسیر توسعه و پیشرفت کشور نقش آفرینی کند؛ دعوت کرده است پای کار بیاید. این اعتماد دولت به مردم برای گره گشایی، نیازمند اعتماد متقابل از سوی مردم به دولت است. اعتمادی که در شرایط کنونی و به تعبیر رییس جمهوری می‌تواند آلوده به ادراکی شود که دشمنان ایجاد و این موضوع را به ذهن جامعه القا کنند که امکان حل مشکلات کشور وجود ندارد؛ این بار روانی تحمیل شده به مردم در حالی است که دولت اعتقاد راسخ دارد که مشکلات قابل حل هستند و راه گرچه سخت؛ اما حتما وجود دارد.

تحول نیازمند رهایی از دام سلیقه‌هاست

دولت سیزدهم از همان ابتدای کار تلاش کرده است تا برنامه‌ها و اقدامات را متکی به منطق دانشگاهی و پژوهشی کند تا به این ترتیب از عملی و علمی بودن آن‌ها اطمینان حاصل کند. یکی از مزایای این رویکرد رهایی برنامه‌ها از دام سلیقه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی است، نکته‌ای که رییس‌جمهوری در دیدار با اقشار مختلف مردم قم به آن اشاره کرده و گفته است: «مراکز پژوهشی می‌توانند اتاق‌های فکر دولت باشند و تحول در کشور باید علم پایه باشد، تحولی که علم پایه باشد از دام سلیقگی و شخصی رها می‌شود و می‌تواند مسائل کشور را حل نماید».

با توجه به دیدگاه دولت در حل ساختاری مشکلات کشور، هم در سند تحول و هم لایحه بودجه ۱۴۰۱، این نگاه علمی و پژوهشی را دستور کار قرار گرفته است و از نظرات و ایده‌های اقتصاددانان و پژوهشگران اجتماعی بهره گرفته شده است. دولت امیدوار است در سایه این سند تحول و لایحه بودجه بتواند بسیاری از ضعف‌های موجود در ادارات و سازمان‌های مختلف را رفع کرده و با ریشه‌یابی دلایل اصلی کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی زمینه بهبود و اصلاح را به وجود بیاورد.

در بودجه سال آینده دولت تلاش کرده است تا حد امکان استقراض از بانک مرکزی را کاهش دهد، تخصیص ارز ترجیحی را تعدیل کند، فاصله حقوق پرداختی به کارکنان خود را به حداقل برساند، در هزینه‌های جاری خود کمترین افزایش را داشته باشد. هر یک از این موارد با پشتوانه علمی و به منظور رفع و ساماندهی بخشی از چالش‌های اقتصادی کشور طراحی شده و دولت امیدوار است با پیگیری هریک از آن‌ها بتواند شرایط اقتصادی مردم را به ثباتی نسبی برساند بی‌آنکه در دام سلایق مختلف اسیر شده و از اهداف خود بازماند.

شایعات تاثیری بر تلاش دولتمردان ندارد

دولت رییسی این روزها در معرض انواع شایعات و تخریب‌ها قرار دارد و هر خبر و نظری از سوی دولت در چنین فضایی مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرد. با این همه رییس جمهوری از همان ابتدا ترجیح داده است با مردم صادقانه سخن بگوید؛ حتی اگر مورد انتقاد و طعنه قرار گیرد. به همین دلیل است که در سفر به قم وجود اختلاف نظر میان اعضای اقتصادی دولت را به عنوان اصلی طبیعی در گروه‌های انسانی پذیرفته و تصریح کرده است: «ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما تیم اقتصادی دولت در عمل و اجرای تصمیمات اقتصادی، هماهنگ عمل می‌کند». دولتمردان سیزدهم به ویژه اعضای اقتصادی کابینه و مشاوران رییس جمهوری در مسیر بهبود شرایط، برنامه‌های متنوعی طراحی کرده‌اند که می‌تواند در نقاطی با دیدگاه‌ها فرد دیگر حاضر در تیم اقتصادی متفاوت باشد.

این تفاوت‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی علیرغم عادی بودن آن، سوژه طیف گسترده‌ای از شایعات تا تحلیل‌ها می‌شود و بار روانی بزرگی به افکار عمومی تحمیل می‌کند. موضوعی که رییس جمهوری هم در دیدارهای خود در استان قم آن را مورد توجه قرار داد و با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته به دولت سیزدهم گفت: متاسفانه نقاط قوت این دولت را با عملیات روانی، نقاط ضعف جلوه می‌دهند و برای مثال در حالی که این دولت به دور از فامیل‌بازی تشکیل شده اما تلاش می‌کنند طور دیگری آن را به مردم معرفی ‌کنند، یا در موضوع کاهش نرخ رشد تورم که در آمار ماه‌های اخیر دیده می‌شود، سعی می‌کنند این نقطه قوت را در اذهان، نقطه منفی معرفی کنند». اشاره رییس جمهوری به مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی است که در ماه‌ها و هفته‌های آغاز به کار دولت با هر معرفی فرد جدیدی در وزارتخانه، برخی اکانت‌ها مدعی می‌شدند که وزرا و معاونان دولت افرادی از نزدیکان به ویژه دامادهای خود را به کار گمارده‌ است. این ادعاها البته متکی به هیچ سند مستدلی نبود اما جو روانی جامعه را تحت تاثیر قرار داده و نگرانی‌هایی به وجود آورده بود.

با وجود این هجمه‌ها و حاشیه‌ها، دولت در مسیر بهبود شرایط مردم ثابت قدم است. «سیدمحمد حسینی» معاون پارلمانی رییس جمهور ضمن اشاره به حاشیه‌پردازی تعمدی برخی جریانات سیاسی علیه دولت تاکید کرده است که این مسائل و هجمه‌ها، مانع تلاش و اهتمام خادمان مردم در قوه مجریه نمی‌شود. دولت موضوع عمده اقتصاد کشور را تورم تشخیص داد و در جهت کاستن از آن اقدام کرد، طبق گفته رییس جمهوری دولت برای کنترل تورم برخی از فعالیت‌های تورم زا را متوقف کرده و بر اساس همین تصمیم‌ها روند کاهشی تورم آغاز شده است.

دولت موضوع عمده در رابطه دولت با مسئولان را مرکزنشینی مقامات تشخیص داد و به همین دلیل است که رییس جمهوری در دیدار با مراجع تقلید بر تداوم سفرهای استانی به عنوان راهی برای کاستن از این فاصله و دوری تاکید کرده است. دولت موضوع عمده در کشور را تحریم ها تشخیص داده و در دو جبهه برای رفع و خنثی سازی آن تلاش کرده است. در سیاست خارجی به گفته رییس جمهوری دولت از ابتدا اصل را بر تعامل با دنیا به ویژه همسایگان گذاشته و در عرصه داخلی هم با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور درصدد کاهش مشکلات است و این تلاش‌ها به گونه‌ای است که رییس جمهوری از امکان رسیدن به رشد هشت درصدی هم سخن گفته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    3 2
    پراید داره میرسه به دویست میلیون تومن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس