کد خبر 1320875
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
رحمانی: فروش پیام‌های بازرگانی در بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت که پیشنهاد حذف بند افزایش سن بازنشستگی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه شده است.

به گزارش مشرق، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت که پیشنهاد حذف بند افزایش سن بازنشستگی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه شده است.

ولی اسماعیلی اضافه کرده که این افزایش به عنوان یک حکم دائمی در قانون، بر خلاف قانون برنامه ششم توسعه است.

بیشتر بخوانید:

بودجه‌ریزی نادرست تبدیل به ام المصائب کشور شده است

دولت سیزدهم در تبصره بیستم لایحه بودجه ۱۴۰۱ سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی «تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و سازمان تأمین اجتماعی» را ۲ سال افزایش داده که محاسبه حقوق این گروه بر اساس متوسط حقوق ۳ سال آخر اشتغال تعیین شده است. این در حالی است که بر اساس قانون کنونی تأمین اجتماعی، میانگین حقوق دو سال آخر اشتغال مبنای حقوق بازنشستگی است.

مسئولان دولتی دلیل ارائه این تبصره در بودجه سال آینده کشور را «پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی» اعلام کرده‌اند.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند افزایش یکباره سن بازنشستگی بر خلاف روال معمول در دیگر کشورهای دنیاست و این افزایش به مرور و در یک بازه زمانی صورت می‌گیرد.

به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، دولت می‌تواند افزایش سن بازنشستگی را در پیش نویس برنامه هفتم توسعه ارائه کند.

یک عضو کانون عالی شورای کار اسلامی کار افزایش سن بازنشستگی را اقدامی بر خلاف شرع و قانون دانسته و گفته «ما اعلام کردیم کسی که در سال ۱۴۰۰ و با قانون فعلی بازنشسته می‌شود، فرضاً ۱۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، ولی با تصویب این بند در لایحه ۱۴۰۱ باید سال آینده ۶ میلیون تومان بگیرد. چطور می‌توانیم به بازنشستگان امسال، ۱۴ میلیون تومان حقوق بدهیم، ولی حقوق بازنشستگان سال آینده را کاهش دهیم؟ این از نظر شرعی، عرفی و قانونی جایز نیست.»

آمارها نشان می‌دهد سازمان تأمین اجتماعی ماهانه تنها  ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد دارد، در حالیکه پرداختی این سازمان ۲۳ هزار میلیارد تومان است. 

در سال‌های اخیر صندوق‌های بازنشستگی با افزایش بدهی و زیان مواجه شده‌اند. مسئولان دولتی و کارشناسان، نبود نظارت بر نحوه انتخاب مدیران و مدیریت نامناسب در زیرمجموعه‌های این صندوق‌ها را از عوامل زیانده شدن آنها می‌دانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 2
    سالی سه ماه یا شش ماه اضافه کنند تا 35 سال از کارمندان جدید تعهد 35 سال بگیرند
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    حدیث کِساء حدیثی در فضیلت پیامبر، امام علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که به پنج تن آل عبا شهرت یافته‌اند. واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، روی داد. پیامبر اکرم(ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خاندان خویش را با پارچه‌ای پشمین (کِساء) پوشانید.
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 1
    تو اروپا طرف تا نزدیک هفتاد سالگی هم داره کار می کنه باید نزدیک 40سال کار کنند اینجا طرف 50سالش نشده باکلی تبصره وقانون با سی وپنج روز حقوق بازنشسته شده .همین کارا رو کردین حالا صندوقها دارن ورشکست میشن دیگه .منتهی مثل قضیه بی آبی وخشکسالی که امسال دیگه خیلی عیان شد صندوقهای بازنشستگی هم تا پنج سال دیگه گندشون در میاد .حالا نمایندگان محترم فکر کنند
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      0 1
      توی اروپا حقوق عادلانه پرداخت میشه و دغدغه تامین اولیه زندگی را ندارند، اینجا از ما بیگاری میکشن و آخر ماه با هزار جور منت 4تومن حقوق میدن که خرج یه هفته هم نیست امروز یازدهمه من همین چندرغاز حقوق ماه قبل رو هنوز نگرفتم، معلومه که من روزشماری میکنم تا این سی سال تموم بشه راحت بشم بلکه
    • هموطن IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 0
      کجای دنیا سن بازنشستگی جهل سال شده است ؟
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    به جای تنبیه مدیران تامین اجتماعی وصندوق های بازنشستگی ،کارگر وکارمندباید تاوان بدن
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    خدایا شکرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس