رد شکایت علیه «سعد الجبری» ضربه‌ای دیگر به «محمد بن سلمان»

دادگاهی در آمریکا شکایت قضایی یک شرکت دولتی سعودی علیه «سعد الجبری» مسئول سابق دستگاه اطلاعات عربستان را رد کرد تا ضربه دیگری به محمد بن سلمان وارد کند.

به گزارش مشرق، دادگاهی در آمریکا شکایت قضائی یک شرکت دولتی عربستانی علیه «سعد الجبری»، مسئول سابق دستگاه اطلاعات عربستان، را رد کرد.

به گزارش الخلیج اونلاین،  قاضی دادگاه «ماساچوست» آمریکا درباره رد این شکایت گفت که این دادگاه نمی‌تواند بدون تضمین آنچه دولت آمریکا محرمانه به حساب می‌آورد، به نفع شرکت عربستانی رأی صادر کند.

او افزود که شکوائیه شرکت عربستان نه در قوانین فدرال و نه در قوانین ایالت ماساچوست مبنای حقوقی ندارد.

شرکت عربستان «اسکاپ» به همراه ۹ شرکت دیگری الجبری را به کلاه‌برداری ۳.۵ میلیارد دلاری در زمان فعالیت در دستگاه امنیت عربستان در کنار «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق عربستان، متهم کرده‌اند.

این شرکت‌ها همگی وابسته به صندوق ثروت‌های حاکمیتی عربستان هستند که ریاست عالی آن را ولیعهد عربستان بر عهده دارد.

آنان الجابری و دو پسرش را متهم کرده‌اند که اموال این شرکت‌ها در بوستون آمریکا را به نام خود ثبت کرده‌اند.

آنها پیش از این نیز در شکایتی به دادگاه کانادا سعد الجبری را به اختلاس میلیاردها دلار متهم کرده بودند.

سعد الجبری پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷معاون «محمد بن نایف» ولیعهد سابق عربستان و همچنین ریاست سازمان اطلاعات سعودی بود.

 الجبری (۶۱ ساله) دارای مدرک دکترای هوش مصنوعی از دانشگاه «ادینبرو» اسکاتلند، عضو سابق کابینه و افسر رابط سرویس اطلاعاتی سعودی با سرویس‌های اطلاعاتی غربی مانند« ام آی۶ »انگلیس بوده است.

الجبری به عنوان عضو شورای امنیت و امور سیاسی با جنگ عربستان در یمن مخالفت کرد؛ چراکه این اقدام را پرهزینه و بدون نتیجه می‌دانست و این از دلایلی بود که محمد بن سلمان به مخالفت با سعد الجبری پرداخت.

الجبری پیشتر از ولیعهد عربستان به دستگاه قضایی آمریکا شکایت و وی را به تشکیل تیمی برای قتلش در شهر بوستون آمریکا در سال ۲۰۱۷ و به کارگیری جاسوسان مخفی در آمریکا برای تعقیب وی متهم کرد.

درحالی که بسیاری از مسئولان غربی معتقدند که داشتن اطلاعات محرمانه باعث شده است تا بن سلمان، الجبری را تحت تعقیب قرار دهد، برخی مسئولان آمریکایی و سعودی می‌گویند که دولت سعودی اینگونه توجیه کرده که الجبری به خاطر اتهامات فساد تحت تعقیب قرار گرفته است. آنها می‌گویند که الجبری متهم به سوء استفاده از سمتش برای ثروت اندوزی شده و بن سلمان می‌خواهد این پول‌ها را پس بگیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    چقدر تفکر بچه گانه وجود داره که رد یک شکایت رو ضربه به بن سلمان می دونه. در حالی که دو متحد بسیار نزدیک در جنایت علیه بشریت با هم کار می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس