افزایش سن بازنشستگی مشکلات صندوق‌های بازنشستگی را حل می‌کند؟

افزایش ۲ ساله سن بازنشستگی راهکاری است که دولت برای پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه کرده است.

به گزارش مشرق، یک شنبه هفته گذشته لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۱ راهی مجلس شد و یکی از مواردی که در آن توجه‌ها را به خود جلب کرد افزایش مدت زمان پرداخت حق بیمه برای بازنشستگی از ۳۰ به ۳۲ سال بود همچنین تا به حال فقط دو سال آخر بیمه پردازی برای میزان حقوق میانگین گرفته می‌شد که قرار است به سه سال افزایش پیدا کند که این کار باعث کاهش حقوق بازنشستگان به نسبت قبل خواهد شد.

در متن بودجه آمده است:

به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۱،

۱ ـ سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تأمین اجتماعی، دو سال افزایش می‌یابد.

۲ ـ حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تأمین اجتماعی، دو سال افزایش می‌یابد. احکام قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی است.

۳ ـ محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تأمین اجتماعی، براساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

عدم توازن بین ورودی و خروجی صندوق‌ها

افزایش سن بازنشستگی موضوعی است که از چند سال قبل به منظور جلوگیری از بحران اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی مطرح شده بود، اما چند سالی است که توازن بین ورودی و خروجی صندوق‌ها به هم خورده و دولت سیزدهم برای نجات صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی سن بازنشستگی را ۲ سال افزایش داده است تا با ایجاد هماهنگی در ورودی و خروجی صندوق‌ها از ورشکستی آن‌ها جلوگیری شود.

ابراهیم‌زاده معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت صندوق‌ها را این گونه اعلام کرد: ورودی‌های صندوق بازنشستگی کشوری به شدت کاهش پیدا کرده است و با توجه به افزایش سن مشترک‌ها چه از نظر سابقه بیمه و چه از نظر سن بیمه شدگان خروجی‌های صندوق به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده و توازن به هم خورده است. راه حل این مشکل افزایش سن بازنشستگی است افرادی که بازنشسته می‌شوند باید با توجه به شاخص‌های امید به زندگی سن بازنشسته شدنشان و حق بیمه آن‌ها افزایش پیدا کند. با انجام اصلاحات و افزایش میانگین پرداختی‌ها در آخر خدمت می‌توان بین ورودی و خروجی صندوق‌ها توازن برقرار کرد در واقع هرچقدر این ایام بیش‌تر شود هم به عدالت نزدیک‌تر است هم در پرداختی‌های صندوق اثر چشمگیری دارد.

افزایش شاخص امید به زندگی در جامعه یکی دیگر از دلایل مطرح شدن افزایش سن بازنشستگی است چراکه اگر سن بازنشستگی در تناسب با امید به زندگی تغییر نکند صندوق‌های بازنشستگی باید تعداد سال‌های بیش‌تری حقوق بازنشستگی پرداخت کنند و این تهدیدی برای آن‌ها خواهد بود.

امید به زندگی در سال ۱۳۳۰ چهل و شش سال بوده است، اما در حال حاضر امید به زندگی ۷۶ سال است و ۳۰ سال افزایش داشته است به همین دلیل برخی افزایش سن بازنشستگی متناسب با بالا رفتن امید به زندگی را لازم می‌دانند.

دولت بدهی خود را بپردازد

افزایش سن بازنشستگی موافقان و مخالفان متعددی دارد موافقان این طرح می‌گویند دیر بازنشسته شدن افراد و استفاده از ظرفیت آن‌ها هم باعث استفاده از نیروی کار فعال در کشور می‌شود و هم صندوق‌های بازنشستگی را از چالش در می‌آورد، اما مخالفان مدعی هستند این طرح در جهت مخالف طرح حمایت از جوانی جمعیت حرکت می‌کند و باعث هجوم افراد برای بازنشسته شدن در انتهای سال می‌شود و نباید به یک باره سن بازنشستگی ۲ سال بالا برود حال باید دید این طرح در خانه ملت به کجا خواهد رسید.

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: علت مطرح شدن افزایش ۲ ساله سن بازنشستگی در بودجه‌ی ۱۴۰۱ برهم خوردن تعادل منابع و مصارف تامین اجتماعی وصندوق‌های بازنشستگی است این موضوع باید قانون دائمی باشد و در بودجه‌ی یک ساله جای آن نیست به همین دلیل با اصل موضوع مخالف هستیم.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: اصلاحات پارامتریک در صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی نیاز است و قانون باید بازنگری شود، اما دولت خودش برهم زننده‌ی تعادل بین منابع و مصارف به ویژه در تامین اجتماعی است اولویت این است که دولت بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

افزایش بیکاری حاصل افزایش سن بازنشستگی

دهقان کیا ادامه داد: اگر همین روند در صندوق‌ها و تامین اجتماعی ادامه داشته باشد به امید آن که سن بازنشستگی ۲ سال افزایش یافته است فایده ندارد البته ممکن است تاثیر داشته باشد، اما باعث نجات صندوق‌ها نمی‌شود، چون رقم افزایش سن آن قدر زیاد نمی‌شود که بتواند آن‌ها را از بحران خارج کند همچنین باید در نظر داشت که به همان میزان که سن بازنشستگی افزایش پیداکند جوانان دیرتر وارد بازار کار می‌شوند و تعداد بیکارهای کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

علت بدهی دولت به تامین اجتماعی این است که کارگران ۷ درصد سهم حق بیمه خود را می‌دهند، اما ۲۳ درصد حق بیمه که بر اساس قانون وظیفه‌ی کارفرماست، اما دولت آن را باید بدهد را نداده است و تا به حال به حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدهی جاری دولت به تامین اجتماعی در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان است بنابر این تا زمانی که دست دولت در جیب تامین اجتماعی اصلاحات فایده‌ای نخواهد داشت و هر سال اصلاحاتی مانند افزایش سن، افزایش حق بیمه و کم شدن خدمات روی کار می‌آید.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 34
  • کارمند 29 سال سابقه US ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    16 1
    با سلام ضمن احترام به تمام نظرات کسانیکه سن بازنشستگی را 30 سال تعیین کرده اند حتما تمام جهات حسمی وروحی و وتوان و اثربخش بودن و کارایی و....مدنظر قرارداده بودند حالا به خاطر خالی کردن صندوق. بازنشستگی که حاصل 30 زحمات و حان کندن کارکر وکارمند و...جمع شده به دلیل بی کفایتی تعدادی ازمسولان به خاطر برداشت وپرداخت بدهیهای فوتبال و.....باید تا وان انرا مردم بدهند از جهت تعداد بیش 5میلیون جوان تحصیل کرده که مدارج دانشگاهی بالا منتطر ورود به کار هستند نادیده گرفتن ان خیانت و ظلم به انها بوده وتبعات جدی را بدنبال خواهد داشت لذا مجلس محتر م بایستی با رد این طرح بحران زا راهکار دیگر برای صندوقهای بازنشستگی بیابد
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    6 1
    باسلام به نظر بنده دلیل آوردن از سن امید به زندگی برای افزایش دادن سن بازنشستگی یکجور مغلطه است.در واقع متوسط عمر فوت مردان و زنان در ایران بترتیب64.7 و68.3 می باشد. سن امید به زندگی در واقع آرزوهای افراد رو برای زندگی کردن بیان میکنه ،نه بیان کننده واقعیاته زندگیه .
  • پدر IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    6 1
    سلام بازدهی هر انسان 25سال خدمت است . با کارمندان و کارگران بالای 25سال خدمت که نه انگیزه دارند و نه توان ایران در هیچ زمینه ای پیشرفت نمی کند . دولت باید همه را با 25سال بازنشسته و نیروی خلاق و پر انگیزه و جوان وارد سیستم کاری و اداری کشور کند .
  • معلم ناامید IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    2 0
    من معلم با اجبار شدن افزایش سن بازنشستگی مخالفم اما با اختیاری شدن موافقم مثل فوق لیسانس ها و دکتراها که تا۳۵سال خدمت تمدید میکنند لیسانس های داوطلب استمار بتوانند و زیر لیسانس همه بازنشست شوند
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    4 1
    نود درصد کارگران و مشاغل آزاد و خویش فرما بعد از اینکه سن بازنشستگی بالا بره حتما از پرداخت حق بیمه منصرف میشن چون توان پرداخت نخواهند داشت در نتیجه اين طرح نه تنها نتیجه نخواهد داشت بلکه ورودي را نیز کاهش و نتيجه عکس خواهد داد این بغیر از اینست که آمار بیکاری افزایش و ناهنجاری و نارضایتی اجتماعی افزايش پیدا خواهد کرد بحث زنان علی الخصوص سرپرستان خانوار و هم یه مشکل دیگر است که‌ آسیب اجتماعی عمیقی خواهد داشت این طرح باید سالها روش کار بشه و با نظر کارشناسان امر تغییرات صورت بگیره یک شبه نمیشه برای چنين امری که‌ عواقب‌ اجتماعی اقتصادی عمیقی داره تصمیم گرفت
  • سیاوش رحمانی IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 0
    منابع مالی تامین اجتماعی مشخص مستقل ودولت انراخرج نکند
  • DE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    2 1
    افزایش ۲ ساله سن بازنشستگی راهکاری است که دولت برای پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی در بودجه سال ۱۴۰۱ ارائه کرده است// و دهها هزار جوان تحصیلکرده آماده بکار را خانه نشین میکند. بجای اختصاص اینهمه یارانه در برق و آب و بنزین متولین بیایید کار و مسکن ایجاد کنید تا حقوق بازنشستگی با مالیات بر درآمد جوانان کارکن تامین شود‌.
  • ناشناس IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 0
    والا طرف بازنشسته میشه حقوقش نصف میشه باید بره دنبال یه کار دیگه.اول حقوق بازنشسته رو عادلانه کنید طرف بعد از سی سال خانه ندارن اگه این شرایطه جامعه است ده سال اضافه کنید بازنشسته بشی دوباره باید از صفر شروع کنی
  • بهمن صالحی IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    1 0
    بنظر بنده نگهداشتن نیروهای 25 سال سابقه و بالای 50سال سن دردی را از دولت دوا نمی‌کند و بایستی رفتن و موندن را به اختیار فرد گذاشت و 30سال خدمتها را باید بلافاصله رد کرد اینها دیگر کارایی لازم و اعصاب کارکردن را ندارند و وقت تلف میکنند و جای یک نفر نیروی جوان و کارآمد را اشغال میکنند
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    1 1
    متاسفانه پایین آمدن سن بازنشستگی ،صندوق های بازنشستگی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است .راه حل اشتغال جوانان بازنشتگی در30 سالگی نیست.این افراد درصورت بازنشسته شدن درخانه نمی مانند و جای دیگری مشغول می شوند. ببینید درکشورهای دیگر سن بازنشستگی درچند سالگی است (دربرخی کشورها 40 وبالاتراست ) باید سن بازنشستگی به حداقل 35 سال افزایش یابد(البته برای افراد کارامد) وافراد غیرکارامد هم درهمان 30 سالگی و با مبلغ کمتری بازنشسته شوند ودستشان از کیسه بیت المال و ...کوتاه شود. متاسفانه برخی از دولتمردان درگذشته وهم چنین برخی وزرا و نمایندگان مجلس که پوپولیست ویابه دنبال رای هستند باپیشنهاد کاهش سن بازنشستگی مرتکب خیانی بزرگ شده اند. از سوی دیگرهرگونه کاهش بی ضابطه مالکیت و.... که معمولا با نگرش عوامانه واحساسی انجام می گیرد خیانت وموجب کاهش درآمدهای خزانه مملکت واتکاء بیشتر به درآمدهای نفتی می شود. پس افراد فقط خود را نبینند به آینده ی مملکت و خزانه ی آن هم نگاه کنند.
    • محمد IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      0 0
      این نظر فقط بدرد خودت می خورد فردی که ۳۵ سال خدمت می کند نه انگیزه ای و نه توان کار کردن را دارد فقط جای جوانان را اشغال می کند و بعدا هم باید حقوق بیشتری بهش بدهند تنها راه حذف پاداش پایان خدمت کارکنان و اختصاص آن به منابع صندوق هست و افزایش حق بیمه هم باید انجام بشه تا منابع صندوق بهتر شود
  • DE ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    0 1
    من موافق افزایش سن بازنشستگی هستم چون میخوام یه مدرک دکتری جور کنم پسر دایی من هم یه اصلاح طلب معروفه گفته حقوق دوسال آخرت را سه برابر میکنم و البته باید جات رو عوض کنی ده جا برات مشاوره مینویسم تا یه حقوق بازنشستگی چند ده میلیونی بگیری چون سه آخر مهمه .حالا جوونها میتونند یه طوری خودشون را مشغول کنند تا ما باز دوباره بازنشست بشیم.
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    1 0
    کارگر کارخونه اولش چون جوان وسرحال هستش خوب کار میکنه راندمان کاریش بالاست حقوقش هم خوبه البته با این دولت ودولت قبل که ثانیه یک بار جنس گران میشود بدبخت ودربدر هستش ولی قشر کارگر سن که رفت بالا کمردرد وپادرد میاد سراغش دیگر نمیتونه کار بکنه دوسال اخر کارگری همش دنبال دکتر میدود حالا که مریض شد کمر درد وپادرد داشت نمیتونه مثل جوانی کار بکنه با حقوق کم بازنشست میشود من بیست سال کارخونه بافنده بودم هیجده سال زرنگ بودم کار میکردم دوسال اخر که باید بیشتر کار میکردم حقوقم بالا باشه برای بازنشستگی دیگه توان کار نداشتم راندمان اومد پایین وحقوقم کم است ولی کارمند ومعلم فرق داره هر چی سن میرود بالا حقوقش بیشتر میشود اولش کارمند ساده بود روز اخر مدیر میشود با حقوق خوب بازنشسته میشود
  • محمد IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    1 0
    خب به جای اینکنه چند نفر نیروی پیر غیر فعال رو اذیت کنن و با حقوق بالا به خاطر سابقه بالا در کار نگهدارن، بهتر نیست چند جوان فعال با حقوق پایینتر استخدام بشن تا اینجوری هم مشکل استخدام جوانان حل بشه هم مشکل صندوق بازنشستگی.؟
  • علي رضا IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    1 0
    مگه خيلي بازنشسته ها داند حقوق ميگيرند كه ميخواهيد 3 سال آخر و ميانگين بگيريد والا هيمين الان هم جامعه كارگران گرسنه اند لطفا از حقوق هاي نجومي كم كنيد تا عدالت هم اجرابشه يك سئوال هم از آقايوني كه اين پيشنهاد داده اند دارم مرد باشيد و با حقوق 3800 زندگي كنيد اگه تونستيد قبوله فقط زور به كارگران ميرسه
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    1 0
    باید جلوی هزینه های اضآفی وچابک سازی را دراولویت قرار داد که خیلی مهمتر است در غیر این ۱۰ سال هم اضا فه شود باز ورشکسته هستند
  • علی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    0 0
    سلام بجای اینکه زیادکنیدازمردم خجالت بکشید واقعان سفره مردم خیلی خیلی کوچک شده بااین کاراتون کوچک ترهم خواهدشد
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    0 0
    نیروی غیرکارآم چه جوان باشد و یا پیر باید عذرش راخواست. علاوه برچابک سازی سازمان های دولتی ،بخش خصوصی نیز معیار کارایی فرد را درنظر می گیرد و براساس دستور کارنمی کند که کسی برای آن نسخه ای بپیچد. استفاده از نیروهای خلاق و توانمند و پابه کار مانند سایر کشور حتی تا 40 سالگی برای کشور مفید است (گرچه درهر سازمانی تعداد آن ها اندک است ). متاسفانه متولیان امر درحوزه ی اموراداری و استخدامی و هم چنین سازمان بازنشستگی دچار روزمرگی هستند. این که حقوق بازنشستگان براساس 3 سال آخر تعیین شود حرف بی مبنایی است آیا سازمان برنامه وبودجه نمی داند دولت روحانی چند بار دست توی جیب کارکنان دارای حقوق ثابت برده و علی رغم افزایش تورم ،حقوق ها متناسب با آن افزایش نیافته و به قو ل پوپولیست ها نجومی بگیران (30 میلویون تومان را نجومی بگیر می دانند) هم درحال فقیر شدن هستند. علاوه برآن قشر متوسط هم به جمع فقرا پیوسته است .بنابراین نوشتن نسخه بدون تشخیص بیماری ،ادامه ی همان راه نوبخت است.گرچه هم اکنون فقط نوبخت عوض شده و میرکاظمی آمده و زیر مجموعه همان قبلی ها هستند. اگر یک کاری می خواهد صورت گیرد نماینده مجلس می آید مصاحبه می کند و از آن سوی دیگر وزیر هم برای جانماندن از قافله پشت تریبون قرار می گیرد و حرف های بدون پشتوانه و غیر کارشناسی می زند و هریک از باید و... حرف می زنند. بساط این روند باید جمع شود.
  • حامد IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    0 0
    به نظر بنده نگهداشتن کارمندان بالاتر از ۲۵ سال خدمت و ۵۰ سال بیشتر هیچ استفاده ای برای سازمان ندارد لطفا کمی بفهمید جوانان دارن از دست میرن از بیکاری
  • اهوازی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    1 0
    باسلام.دوستان توجه داشته باشید هیچ کار خیری در این کار نیست واصلا کارشناسی نشده فکری پشت این قانون جدید نبوده فقط فقط فقط مشکل مالی دارن می‌خواهند با افزایش سن مشکل خودشون یعنی دولت حل کنند.ان هم به صورت موقت.اصلا به فکر ملت وکارگران بدبخت نیستن آخه چه جوری یه کارکر میتونه ۳۲سال کارکنه.کدوم کار با کدام امید به زندگی اصلا مگر کارگری هست که زندگی کرده باشه که بخواهد امیدی به اون زندگی داشته باشه.همش استرس بدهکاری بدبختی بیماری .چه میگید امید به زندگی برای آقازاده ها هست که حداقل هرکدوم از فرزندان شان یه کارخانه دارد.بله اگر منم جز این دسته بودم حتما امید به زندگی ۹۰سال بود.
  • حمید IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    0 0
    دوستان توجه بفرمائید همین الان به موجب ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمت کشوری دو شرط برای بازنشستگی لازم است ۶۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه برای کارشناسی و پایین تر و ۳۵ سال خدمت و ۶۵ سال سن برای ارشد و بالاتر. برای بازنشستگی اجباری باید هر دو شرط محقق باشد بنابراین تا سن به ۶۰ سال برای کارشناسی و ۶۵ سال برای ارشد نرسد بازنشستگی بدون رضایت کارمند امکان پذیر نیست حتی اگر ۴۰ سال سابقه خدمت داشته باشد حالا بیاید این را هم ۲ سال دیگر افزایش بدهید، چه می شود؟؟؟!!!
  • مجید جعفرپور صوفیانی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    0 0
    اکنون که بعداز ۲۹ سال کاردر اداره امیدی پیدا کردم البته نه امید به زندگی بلکه امید به بازنشستگی که از این سیستم کم کارآمد دولتی خلاص شم به ناگهان چنین قانونی رو می خوان پیاده کنن که اصلا کار درستی نیست. وقتی به گذشته نگاه می کنم در زمان بازنشستگی همکارانم ما قبول می کردیم که از اضافه کاری و پست خود بگذریم تا این افراد با وضعیت بهتری بازنشسته شوند اما حال ‌که نوبت ما شده چنین اخبار ترسناکی می شنویم.در این سن ما اکثرا بدلیل پشت میز نشینی دچار آرتروز گردن و ناراحتی های قلبی و عروقی و .....برای خود و همسر هستیم و بدلیل بیکاری اداره مالی فرزندان بالای ۱۸ سال رو هم بعهده داریم و با همین وضعیت بدنی مشکل دار باید هوای رده سنی قبل خودمان مثل پدر و مادر و..را هم داشته باشیم و به دوا و درمان آنها نیز بپردازیم. امیدوارم مدیران کشور من هر چه زودترا ین مشکلات رو حل نمایند.صد البته خودشان بهتر می دانند که گیر کار کجاست و چطور باید آنرا ریشه ای حل نمایند. و خبرهای شادی بخش استخدام جوانان کشورم رو بشنوم.بخدا صد برابر من توانمند تر و کار آ تر هستند .دانشمندان جوان کشورم یا در اسنپ مشغول هستند یا در فکر فرار به کشور های بیگانه .تا کی باید شاهد این وضعیت بود.آیا با افزایش سن بازنشستگی در جهت حل مشکل جلو پیش می رویم یا برعکس؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس