خلیلزاد: فرار غنی مانع از انتقال رسمی قدرت شد

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق این کشور گفته است که اگر غنی فرار نمی‌کرد، انتقال قدرت به‌صورت رسمی انجام می‌شد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «زلمی خلیلزاد» فرستاده پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان در واکنش به گفته های رئیس جمهور فراری افغانستان گفته است که اگر اشرف غنی فرار نمی‌کرد، روی یک حکومت همه‌ شمول توافق صورت می‌گرفت.

بیشتر بخوانید:

اشرف غنی: اعتماد به آمریکا موجب سقوط افغانستان شد

خلیلزاد افزوده است که در این صورت، «لویه جرگه» تشکیل می شد و انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز صورت می‌گرفت.

همچنین خبرگزاری افق افغانستان نیز در این باره گزارش داد که خلیلزاد گفته است که اگر غنی از جان خود می‌ترسید باید از آمریکا کمک می‌خواست که چنین نکرد.

وی همچنین در پاسخ به این‌ پرسش که آیا چنین اتفاقی، ناکامی اطلاعاتی امریکا را نشان می‌دهد، گفت: پیش از هر چیز، این ناکامی مربوط به رهبری افغانستان می‌شود. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که رییس‌ جمهور غنی فرار می‌کند. بله، این مسئله را پیش‌ بینی نکرده بودیم.

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان تاکید کرد که توافق شده ‌بود که طالبان در ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) وارد کابل نشود و قدرت در یک لویه جرگه به طور مسالمت‌آمیز منتقل می‌شود.

او همچنین گفت که غنی بیش‌تر روی ماندن در قدرت تمرکز داشت.

رییس جمهور فراری به تازگی در گفتگویی با «بی بی سی» در مورد دلیل فرارش از کشور گفته ‌است که تیم محافظتی او در ارگ دیگر نمی‌توانست امنیت او را تامین کند و به همین دلیل تصمیم به ترک کشور گرفت.

وی گفت که اگر مقاومت می کرد، همه محافظان ارگ کشته می‌شدند.

غنی افزوده که حمدالله محب مشاور امنیت ملی او واقعا ترسیده ‌بود و حتی دو دقیقه به او فرصت نداد.

رییس جمهور پیشین افغانستان در بخشی از اظهارات خود گفته ‌است درک می‌کند که مردم افغانستان او را برای سقوط سریع کشور به دست طالبان سرزنش می‌کنند، اما افزود که دلیل اصلی این واقعه اعتماد او به «شرکای بین‌المللی» از جمله ایالات متحده بوده‌ است.

اشرف ‌غنی در تابستان امسال و همزمان با رسیدن طالبان به دروازه ‌های کابل، از این کشور گریخت و به این ترتیب دولت و ارتش افغانستان فروپاشید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    غربزده های پرورش یافته غرب اهل خیانت و جنایت هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس