زمان جدید برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان مشخص شد/ تاکید میشل عون بر لزوم ازسرگیری کار دولت

رئیس جمهوری لبنان با تاکید بر لزوم آغاز کار دولت اعلام کرد که برخی در تلاش برای فروپاشی دولت و کشور هستند.

به گزارش مشرق، «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در آستانه ورود به سال جدید میلادی طی سخنانی خطاب به مردم لبنان درباره شرایط این کشور اعلام کرد، من خواستار برگزاری چندین جلسه و کنفرانس شده و حتی راه‌حل‌هایی را پیشنهاد دادم؛ اما برخی حاضر نشدند که از منافع خود برای خدمت به مردم بگذرند.

بیشتر بخوانید:

حزب الله: ادعای ائتلاف سعودی درباره نقش حزب الله در یمن سخیف است

وی همچنین مجدداً خواستار گفتگوی همه لبنانی‌ها با یکدیگر جهت نجات کشور شده و گفت، راه حل اصلی در سند وفاق ملی است و ما در وهله اول وظیفه حمایت از سپرده‌های مردم و بازگرداندن آنها به صاحبان اصلی خودشان را داریم.

رئیس جمهور لبنان همچنین تاکید کرد که انتخابات پارلمانی باید بر اساس همه پرسی باشد و امروز ضروری است که مواضع طرف‌های مختلف در این زمینه صراحتا بیان گردد؛چرا که خطرات در حال افزایش است و وحدت و یکپارچگی لبنان را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد، درست است که دفاع از میهن مستلزم همکاری میان ارتش و ملت و مقاومت است اما مسئولیت اصلی را در این میان دولت برعهده دارد که استراتژی دفاعی را تعیین و اجرای آن را تضمین می‌کند.

میشل عون همچنین خواستار پایان اختلال در کار دولت و شورای قانون اساسی شد و تاکید کرد که دولت باید همین امروز تشکیل جلسه دهد و مشکلات را حل کند؛ چراکه فروپاشی نهادها تبدیل به یک روش معمول در لبنان شده و خطرناک تر از همه این است که دستگاه قضایی دیگر هیچ طرفی را بازخواست نمی‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت، برخی طرفها پشت پرده تعطیلی کشور قرار دارند و باید این اختلال برنامه‌ریزی شده که موجب فروپاشی ساختار لبنان می‌شود به پایان برسد. لبنان باید خاستگاه گفتگوهای فرهنگ‌های مختلف باقی بماند نه این که تبدیل به مکانی برای نزاع و درگیری شود. شکست برنامه بهبود اوضاع مالی که توسط دولت قبل ترسیم شده بود موجب تاخیر در مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول شده و هزینه حل بحران را افزایش می‌دهد.

رئیس جمهوری لبنان تاکید کرد، عدم وجود یک برنامه مشخص برای جبران ضرر و توزیع عادلانه منابع و ثروت موجب شده تا جامعه بین المللی تمایلی برای کمک به دولت نداشته باشد. بنابراین پارلمان باید بر فعالیت دولت نظارت کرده و از تعطیلی آن جلوگیری نماید.

وی ادامه داد، مانع تراشی در روند پارلمان موجب فروپاشی دولت می‌شود و باید قانون «کاپیتال کنترل» (کنترل ثروت) از دو سال قبل اجرا می‌شد.

عون افزود، این سوال همچنان باقی است که آیا لبنانی‌ها همچنان بر وحدت دولت توافق دارند یا اینکه نظام سقوط کرده و همه به دنبال منافع خود هستند. در زمانی که همه کشورها به راه‌حل در منطقه نزدیک می‌شوند ما شاهد دور شدن لبنان از این راه حل‌ها هستیم.

رئیس جمهور لبنان تصریح کرد که لبنان بدون دولت وجود نخواهد داشت و مردم قادر به ساختن دولت و اقتصاد هستند . ما امکانات و ثروت زیادی داریم و بزرگترین ثروت ما ملت هستند.

وی در ادامه اشاره کرد، هدف از وقت‌کشی و مخفی کاری سرپوش گذاشتن بر غارت میلیاردها لیره از کشور است و باید بدانیم که مسئول این وضعیت چه طرفهایی هستند و چه کسانی مانع مذاکره با دمشق در زمینه بازگشت آوارگان سوری می‌شوند.

رئیس‌جمهور لبنان همچنین تاکید کرد، دولت باید به کار خود ادامه دهد ، پارلمان نیز باید بر کار دولت نظارت داشته باشد و دستگاه قضایی نیز در صورت لزوم بازخواست کند نه اینکه نقشی در تعطیلی کار دولت داشته باشد.

از طرف دیگر وزارت کشور لبنان دیروز ، ۱۵ مه ۲۰۲۲ را موعد برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان تعیین کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس