کد خبر 1318973
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
گزارش| تجارت سلاح، عرصه پنهان درگیری آمریکا و فرانسه

قراردادهای تسلیحاتی که طی ماه‌های اخیر به آمریکا و فرانسه رسیده است، رقابت این دو کشور در عرصه تجارت سلاح در جهان را به خوبی نمایان کرده است.

به گزارش مشرق، امارات متحده عربی اخیرا تهدید کرده که ممکن است قرارداد سنگین خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از آمریکا به ارزش ۲۳ میلیارد دلار را لغو کند. این تهدید امارات پس از مانع تراشی آمریکایی‌ها در اجرای توافق در مهلت مقرر آن مطرح شده و امارات قصد دارد به زودی جایگزینی دیگری برای این جنگنده پیدا کند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، روابط آمریکا و فرانسه اخیرا به دلیل توافق «اوکس» و تصمیم استرالیا برای لغو قرارداد خرید زیردریایی از فرانسه، با تنش همراه بود.

آیا پاریس سیلی سه ماه پیش از آمریکا را جبران کرده است

اما سوالی که هم اکنون مطرح بوده این است که آیا پاریس توانسته سیلی را که سه ماه پیش از واشنگتن خورده با دو سیلی جبران کند تا وجهه خود به عنوان سازنده و صادر کننده تسلیحات پیشرفته جهانی را حفظ کرده و از شرکای خود انتقال بگیرد؟

این سوال پس از آن طرح شد که امارات، واشنگتن را به لغو قرارداد خرید جنگنده‌های اف-۳۵ تهدید کرد و این تهدید تنها چند روز پس از آن مطرح شد که ابوظبی توافق خرید ۸۰ جنگنده رافال را به ارزش ۱۷ میلیارد دلار با فرانسه نهایی کرد.

تجارت سلاح، عرصه پنهان درگیری آمریکا و فرانسه
تولید جنگنده‌های اف-۳۵ در شرکت لاکهید مارتین آمریکا

در همان دوره نیز، وزارت نیروهای مسلح فرانسه از نهایی شدن فروش ناوچه‌های جنگی به یونان طی قراردادی به ارزش ۵ میلیارد دلار خبر داد این در حالی بود که آمریکا نیز در تلاش برای به دست آوردن این قرارداد با یونان بوده است.

در همان زمان بود که وزارت نیروهای مسلح فرانسه گفت که پیشنهاد آمریکا به یونان به گذشته پیوسته است و این وزارتخانه به خبرگزاری فرانسه گفت که در جریان گفت‌وگو با یونانی‌ها، پیشنهاد آمریکایی‌ها به هیچ وجه مطرح نشد.

این در حالی بود که وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که به صورت مقدماتی با طرح فروش ۴ ناو جنگی و تجهیزات آن به آتن طی قراردادی به ارزش ۷ میلیارد دلار موافقت شده است.

کارشناسان معتقدند که دو قراردادی که فرانسه توانسته با یونان و امارات بدست بیاورد، قابل قیاس با قراردادی که با استرالیا از دست داده، نمی‌باشد.

دور ماندن فرانسه از ائتلاف نظامی جدید آمریکا در اقیانوس هند

اخراج پاریس از توافق زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا، خزانه این کشور را از میلیون‌ها دلار محروم کرد و همچنین فرانسه از ائتلاف نظامی جدیدی که آمریکا قصد دارد در اقیانوس هند ایجاد کند، دور ماند.

«حسنی عبیدی» مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات در جهان عرب در ژنو می‌گوید که فرانسه ابزارهایی که بتواند از آمریکا انتقام بگیرد را در اختیار ندارد و اصلا به نفع این کشور نیز که از آمریکا انتقام بگیرد اما طی قراردادهایی که با یونان و امارات بدست آورد، تلاش کرد تا اعتبار صنایع نظامی پیشرفته خود را بازگرداند چون این اعتبار پس از شکست در قرارداد زیردریایی استرالیا، به شدت متزلزل شده بود.

این کارشناس در پاسخ به سوالی در این باره که این امکان وجود داشته که توافق تاریخی فرانسه با امارات تحت دیدگاه آمریکا و با اشاره مخفیانه این کشور حاصل شده، گفت: «این کاملا صحیح است و اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد تفاهم‌هایی میان واشنگتن و پاریس در جریان دیدار بایدن و ماکرون حاصل شد که طی آن قرار شد فرانسه تامین کننده اساسی تجهیزات نظامی برای این کشورها از جمله یونان، مصر و امارات متحده عربی باشد و پاریس به خوبی می‌داند که واشنگتن ملاحظاتی را درباره تامین جنگنده‌های اف-۳۵ به این کشورها دارد».

«ابراهیم منصور» از کارشناسان مطالعات راهبردی و روابط بین‌الملل در پاریس نیز معتقد است که توافق اخیر فرانسه با امارات، توافقی سودآور برای تسلیحات فرانسه به شمار می‌اید.

وی گفت که در روابطی مانند رابطه آمریکا و فرانسه نمی‌توان درباره انتقام یا سیلی صحبت کرد. فرانسه نمی‌توانست توافق فروش جنگنده به امارات را بدون چشم پوشی واشنگتن بدست بیاورد چون اگر آمریکا می‌خواست می‌توانست مانع این توافق شوند و با اراده خود، چشمانش را به روی این توافق بست.

منصور اضافه کرد که اقدام یونان در امضای توافق ناو جنگی با فرانسه، پیام مستقیمی به واشنگتن بود که این کشور را در دوران بحران با ترکیه تنها گذاشت این در حالی بود که فرانسه آتن را در این دوره همراهی کرد.

اهرم فشار بر واشنگتن

بر خلاف توافق ناوهای جنگی فرانسه با یونان، قرارداد آمریکا و امارات در خصوص جنگنده‌های اف-۳۵ به دلیل تغییر دولت آمریکا به محل اختلاف تبدیل شده است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» تصمیم گرفته است که در زمینه فروش جنگنده‌های فوق پیشرفته خود، احتیاط بیشتری به خرج دهد و این کار را از ترس جاسوسی چینی‌ها از فناوری‌های پیشرفته آمریکا انجام می‌دهند.

البته این ادعا نیز مطرح شده که آمریکا نگرانی‌های امنیتی و حقوقی نیز از سوی امارات و عربستان سعودی در جنگ خود علیه یمن دارند و پیشتر نیز برخی از اعضای دموکرات کنگره تلاش کرده بودند که توافق فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات را با مانع همراه کنند.

تعهد آمریکا به برتری نظامی رژیم‌صهیونیستی در منطقه

با وجود آنکه امارات متحده عربی به عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی پرداخته است اما «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که باید برتری نظامی اسرائیل در منطقه خاورمیانه همچنان حفظ شود.

پس از تمامی پیچیدگی‌ها و ضمانت‌هایی که آمریکا مطرح کرده بود، ابوظبی با محکوم کردن شروط خسته کننده واشنگتن، گفت که از نیت خود برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ عقب نشینی می‌کند.

در همین راستا، یک مقام اماراتی اخیرا گفته بود که «امارات به آمریکا اعلام کرد که مذاکرات درباره دستیابی به جنگنده‌های اف-۳۵ را به حالت تعلیق در می‌آورد و الزامات فنی، محدودیت‌های عملیاتی و تحلیل‌های هزینه و فایده منجر به تصمیم گیری برای تجدید نظر شده است».

حسنی عبیدی گفت که تهدید امارات درباره لغو قرارداد خرید اف-۳۵ آمریکایی به نفع فرانسه خواهد بود و این کشور اروپایی می‌تواند افتخار کند که شریکی راهبردی و مورد اعتماد برای امارات است و می‌تواند این موضوع را مطرح کند که دوستانش در منطقه را تنها نمی‌گذارد.

وی افزود: «اما در عین حال نباید فراموش کرد که سامانه‌های امنیتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، سامانه‌های آمریکایی بوده و پاریس نیز به خوبی آن را می‌داند و پر کردن این خلأ برای فرانسه سخت خواهد بود. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خوبی می‌داند که رها شدن از چتر امنیتی آمریکا سخت خواهد بود».

این کارشناس امور راهبردی گفت: «در سایه برخی بحران‌های تکراری که در نتیجه تغییر دولت‌های آمریکا حاصل می‌شود، برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خصوص امارات تلاش دارند تا از روابط خود با کشورهایی نظیر فرانسه، چین و روسیه به عنوان اهرم فشاری علیه واشنگتن استفاده کنند و به خوبی می‌دانند که پیام این اقدامات به صورت مستقیم و به سرعت به واشنگتن می‌رسد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • NL ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    7 2
    (فارغ از متن خبر) لطفا در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 1
    پیش‌بینی و ارزیابی من اینه امارات بلاخره اف ۳۵ رو به هم می‌زنه ‌. ۲۰۲۶ اولین محموله تحویل داده میشه و تا ۲۰۳۰ کامل میشه . فرانسه هم داره برای تجهیزات دریایی و جت های رافائل بازاریابی می‌کنه . تا حالا ۲۰۳ فروند فروخته و ۳۵ میلیارد دلار سود کرده ! بلژیک و سوئیس باهاشون بخاطر خرید اف ۳۵ سرزنش کرد . عراق و تایوان و کانادا و... احتمال داره بازم بخرن .
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    باید یاداور بشوم مساله که در این میان برای ما هست آپارتاید علمی علمی سنگینی هست که در علوم مختلف و مخصوصا اقتصاد و ادبیات سیاسی و علوم انسانی بر کشورهایی مثل ایران تحمیل می شود تا بهیچ وجه نتوانند در این عرصه ها (عرصه های تولید و مهندسی و اقتصاد و بحثهای فرهنگی و اجتمایی محیط زیست)حرفی برای گفتن داشته باشند. کلا ما در خیلی مساعل علمی حتی از کشورهایی مثل امارات عقبتریم حالااسراعیل و دیگران که خدا داند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس