ضرب الاجل مذاکرات وین، اسم رمز جدید فشار بر مذاکره کنندگان ایران

برخی از رسانه‌های غربی در ادامه فضاسازی‌های منفی علیه روند مذاکرات وین، این بار با اسم رمز مهلت گفت‌وگوها وارد میدان شده و درتلاش هستند تا تیم ایرانی را تحت فشار قرار دهند.

به گزارش مشرق، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته پیش به هاآرتص گفت که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی پشت درهای بسته در مذاکرات وین یک ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند که زمان آن دور نیست. وی ادعا کرد که تا چند هفته‌ دیگر مذاکره‌کنندگان متوجه خواهند شد که آیا ایران برای راه‌حل دیپلماتیک آماده است یا خیر.

همزمان خانم لیز تراس وزیر خارجه انگلیس نیز هفته گذشته در اظهاراتی غیرسازنده گفت که این دور از مذاکرات، آخرین فرصت برای دستیابی به توافق است.

در همین پیوند، رسانه های غربی مدعی شدند که فرصت زیادی برای نجات برجام نمانده و برای توجیه اقدامات احتمالی دیپلمات‌ها در صورت شکست گفت‌وگوها، ایران را از پیش مقصر نشان دادند.   در همین پیوند آمیخی اشتاین خبرنگار صهیونیست «کان نیوز» امروز در توئیتی نوشت: دیپلمات های غربی به من می گویند که ضرب الاجل آمریکا و کشورهای اروپایی برای مذاکره با ایران در مورد بازگشت به توافق برجام پایان ژانویه و آغاز فوریه است.

با این حال منابع نزدیک به تیم ایرانی می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران اسیر ضرب‌الاجل‌های ساختگی نخواهد شد. دیروز یک منبع آگاه به ایرنا گفت که این ضرب‌الاجل‌ها باعث تغییر خطوط قرمز ایران نخواهند شد و برای ما حالت اضطراری در مذاکرات وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد که پیشرفت حاصل شده درباره متون مربوط به موضوعات هسته‌ای در دور قبل حاکی از تعامل جدی ایران است و الان نوبت طرف‌های مقابل است تا حسن نیت خود را در رابطه با موضوعات تحریمی نشان دهند. این منبع آگاه خاطر نشان کرد که پیشرفت در دور آتی منوط به رویکرد طرف مقابل دارد.

در همین حال سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم امروز به خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی ایران به ضرب الاجل‌های «خودخوانده» وقعی نمی‌نهد و «در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیم. »

وی افزود: توافقی که مطمئن شویم آنچه آمریکا در روی کاغذ متعهد می‌شود با تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم در عمل هم نتایج آن را مشاهده کنیم. برای ایران هیچ کدام از این تاریخ‌های ساختگی قرارداد الزام آور نیست و هدف ما تنها رعایت خطوط قرمز و منافع مردم است. به وین می‌رویم که به نتیجه برسیم و این کارزارهای رسانه‌های برای ما مهم نیست.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از امروز در وین آغاز شده است. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران صبح امروز در راس هیاتی متشکل از کارشناسان حقوقی، سیاسی و اقتصادی، برای پیگیری دور هشتم مذاکرات درباره رفع تحریم‌های ظالمانه وارد پایتخت اتریش شد و ساعاتی پیش با روسای هیات‌های چین و روسیه دیدار کرد.

بر اساس برنامه اعلام شده، نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک ساعت ۱۸ به وقت محلی وین (۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    7 0
    اون ظریف بود که با حماقت شعار هر توافقی بهتر از توافق نکردن است رو می داد حالا اون زمان گذشته اون فرد سست عنصر هم رفته
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 0
      غرب غلط اضافی بکنه با سجیل سرخشون میکنیم
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    3 0
    بابا فقط یک مذاکر وبرجام با این غربیها منعقد کنید-که به هیچ عنوان اونها کلابه ما کاری نداشته باشند(ازلحاظ انواع مداخله،اشغال،گاوهای شیرده،تروریست پروری داعشی،غارت منابع وذخایر و...ایران،منطق وشرق-وهرچی پایگاه،سلاح وشیفته،نوکر ونوچه هاشونو ازمنطقه بیرون ببرند)
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    6 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    3 0
    درایران هرننه قمری مثل(پهلوی وخاندانش،هویدا،اموزگار....رفسنجانی،خاتمی،روحانی وظریف....)خودشان را اقتصاددان،سیاستمدار،امیرکبیر ومصدق... محسوب ومعرفی گردند ولی به بهای انواع(قراردادهای برجامی،ننگین،امتیاز وبه باد دادن استقلال،خودکفایی،اقتدار،تروردانشمندان وفرماندها،خراب وبتن کردن پیشرفتهای مملکت درقبال چمدانهای دلار وآدمس وآبنبات چوبی....)پدر ومعماراقتصاد وسیاستمدار آدم اتو کشیده وکت دشلوار وکرواتی نیست-بلکه اقتصادان کسی هست که اقتصادکشوررا دربدترین شرایط،بحرانها،تله ها،تحریمها،غارتها،اشعالها،مداخله ها،انخصارها وظلمها ایران را بکشاند درجهت رشد(مثل انگشت شمار اقتصادانهای استکبار شرق وغرب ودشمنانمان...)
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    به هیچ وجه نباید بار دیگر پروتکل الحاقی را بذیریم حتی اگر تحریمها برداشته نشود.اگر اندکی صبر شود و تحریمها هم خنثی شود غربیها برای اجرای برجام التماس خواهند کرد و در آنموقع ما باید خود را نبازیم و هرگز زیر بار روتکل الحاقی نرویم. برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست و بیشتر از آن به پرستیژ ابر قدرتی آینده مان و سلامت دانشمندانمان لطمه می زند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس