ورود هواپیماهای جدید بدون دور زدن تحریم‌ها

طبق اعلام وزیرخارجه کشورمان ایران و پاکستان درباره اصل ازسرگیری پروازها بین تهران و اسلام‌آباد موافقت کرده‌اند و باید بخش‌های فنی و دو سفارتخانه ایران و پاکستان کار را از مجاری دیپلماتیک دنبال کنند.

به گزارش مشرق، رهیافت دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی، از یک سو تعمیق ارتباط با کشورهای همسایه است و از دیگر سو استفاده از ظرفیت اقتصادی کشورها و نهادهای منطقه‌ای در گفتمان جدید سیاست خارجی کشورمان وزن بیشتری پیدا کرده است.

دولت سیزدهم به منظور ارتقا مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه به تقویت زیرساخت‌ها از جمله در حوزه ریلی و هوایی نیاز دارد و برای تقویت این زنجیره نیز در حال تلاش است.

ایجاد مسیرهای پروازی بین تهران و مراکز کشورهای همسایه از جمله مواردی است که به زعم خبرگان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وزارت امور خارجه که مسئول سیاست خارجی کشورمان است و به گفته حسین امیرعبداللهیان ۴۰ درصد ظرفیت این وزارتخانه نیز به مقوله دیپلماسی اقتصادی اختصاص پیدا کرده است، به تسهیل تردد هوایی تهران و مراکز کشورهای همسایه توجه ویژه‌ای دارد.

به همین منظور، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه حضور در هفدهمین اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد با نخست وزیر پاکستان دیدار و گفت‌گو کرد که  بخشی از آن به موضوع از سرگیری پروازهای تهران اسلام‌آباد مرتبط بود.

حسین امیرعبداللهیان بلافاصله پس از این دیدار در پاسخ به خبرنگار اعزامی میزان به اسلام‌آباد گفت: با آقای عمران خان درباره مناسبات دو جانبه گفت‌وگو کردیم. همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های استان‌های مرزی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و همچنین طرفین در این دیدار تاکید کردند که باید در همه زمینه‌ها همکاری‌ها توسعه داده شود.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه عمران خان اهتمام جدی برای توسعه و تحکیم روابط بین دو کشور دارد، گفت: البته همین اهتمام را جناب آقای دکتر رئیسی در ایران نسبت به پیشرفت و گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های دو کشور دارند. همچنین ایشان از آقای دکتر رئیسی دعوت کردند که در آینده نزدیک به اسلام آباد سفر کنند به ویژه با تاکید بر اینکه پیش از این دو بار عمران خان به تهران سفر کردند و انتظار دارند در پاسخ به این سفرشان، ما هم این ابتکار را داشته باشیم و آقای دکتر رئیسی سفری را داشته باشند.

وی با اشاره به مذاکره طرفین درباره موضوعات و همکاری‌های مختلف دو جانبه گفت: از جمله در مورد ضرورت از سرگیری مجدد پروازها بین تهران و اسلام آباد هم صحبت شد. نکته‌ دیگری که به تفصیل درباره آن رایزنی و گفت‌وگو داشتیم درباره تحولات افغانستان بود؛ هر دو کشور از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام حمایت می‌کنند و امیدواریم هستیم افغانستان با تشکیل دولت فراگیر به سمت ثبات، امنیت و پیشرفت حرکت کند.

وزیر امورخارجه درباره موعد از سرگیری پروازها بین تهران و پاکستان گفت: با اصل موضوع موافقت حاصل هست و بخش‌های فنی و دو سفارتخانه ایران و پاکستان در تهران باید کار را از مجاری دیپلماتیک دنبال کنند.

از سرگیری پروزاهای تهران - اسلام‌آباد در حالی است که پاکستان یکی از کشورهای همسایه مستقیم ایران بوده و ظرفیت‌های خوبی برای تعامل با ایران دارد و همواره همکاری‌هایی در زمینه‌های مختلف با ایران داشته است.

با توجه به ظرفیت‌های دو کشور ایران و پاکستان برای گسترش همکاری دوجانبه لازم است زیر ساخت‌های لازم برای توسعه همکاری‌ها توسعه یابد تا در این مسیر بتوان از حداکثر ظرفیت‌های دو کشور در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

افزایش پروازهای ایران - پاکستان در دستور کار شرکت‌های هواپیمای

پیگیری‌های خبرنگار از سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر افزایش پروازهای ایران و پاکستان حاکی از آن است که در حال حاضر پروازهای ایران و پاکستان توسط ۲ شرکت هواپیمایی از مشهد – لاهور و تهران – کراچی در حال انجام است.

در این بین افزایش پروازهای ایران و پاکستان در دستور کار شرکت‌های هواپیمای قرار دارد که با درخواست این شرکت‌ها و تعیین مسیر آن‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری مجوز مسیر را صادر می‌کند.

به هر روی توسعه زیر ساخت ها برای گسترش پروازهای میان دو کشور در راستای توسعه ظرفیت ها از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند گامی روبه جلو برای پیشبرد اهداف دو کشور محسوب شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس