بررسی نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در حوزه انرژی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

به گزارش مشرق، مصطفی نخعی ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون آقایان علیرضا ورناصری، سهراب گیلانی و هادی بیگی نژاد به عنوان نمایندگان کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ انتخب شدند. در ادامه جلسه کمیسیون گزارش دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص  لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و احکام و تبصره های  مربوط به حوزه انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: حوزه انرژی لایحه بودجه سال آینده دارای نقاط قوت و ضعفی است. از نکات قوت این لایحه تاکید بر توسعه برق تجدیدپذیر است چراکه منابعی بالغ بر ۷ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیرها از محل عوارض برق و تبصره ۱۴  برای توسعه تجدیدپذیرها پیش‌بینی شده است. از دیگر اقداماتی که برای نخستین بار در قوانین بودجه سنواتی اتفاق افتاده، ایجاد ۵ هزار مگاوات برق حرارتی در قالب تشکیل صندوق پروژه است که مشارکت‌های مردمی را به دنبال دارد، درواقع مردم مشارکت کرده، سهامدار شده، نیروگاه‌ها احداث می‌شوند و مردم سهامدار این نیروگاه‌ها هستند البته این مهم در تبصره ۱۵ به صراحت پیش‌بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: همچنین در لایحه بودجه در جهت حمایت از کارخانه‌هایی که دارای نیروگاه هستند و انرژی خود را تامین می‌کنند، گاز این کارخانه‌ها یارانه‌ای در نظر گرفته شده است البته مشروط به اینکه کنتور مجزایی داشته باشند. از سوی دیگر در لایحه بودجه سال آینده برای تولید ۶ هزار مگاوات برق برنامه‌ریزی شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در نظر گرفته شده است که این عدد نسبتا خوبی است چراکه می‌تواند به بهبود مصرف انرژی در کشور کمک کند، البته به شرط انکه به طور مناسبی از سوی نهادهای ذی ربط هزینه شود.

وی در ادامه با اشاره به نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حوزه انرژی، افزود: تبصره‌هایی در حوزه انرژی وجود دارند که منابع لازم برای آن‌ها صریح و شفاف پیش‌بینی نشده است به‌عنوان مثال جزء(ط) تبصره یک درخصوص پالایشگاه‌سازی است که منبع بودجه‌ای مشخصی برای آن معرفی نشده است. همچنین تبصره‌ها و بندهای مهم و اثرگذاری که مجلس در حوزه انرژی به قانون بودجه ۱۴۰۰ اضافه کرده در لایحه بودجه سال آینده حذف شده که بند(ل) تبصره یک درباره اصلاح رابطه مالی میان نفت و دولت، مبحث تعرفه‌گذاری پلکانی، بند(ه) تبصره یک درمورد ال. پی. چی خودروها، بند(ز) تبصره ۱۵ درباره افزایش قیمت برق صنایع بخشی ازجمله تبصره‌های حذف شده در لایحه بودجه به شمار می‌آیند که این موضوع برای نمایندگان نگران‌کننده است.

وی در پایان بیان کرد: به طور کلی اگرچه حوزه انرژی در لایحه بودجه چالش دارد اما تلاش کمیسیون انرژی تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف طی یک هم‌اندیشی میان دولت و مجلس است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس