میزان همکاری فدراسیون ایران پایین‌تر از بقیه است

باشگاه‌های ایرانی مشهور و تاثیرگذار هستند. این مشکل که بعضی از باشگاه‌ها با استانداردها و قوانین فاصله دارند، فقط مشکل ایران نیست، اما متاسفانه همکاری ایران میزانش پایین‌تر از همکاری سایر کشورها است.

به گزارش مشرق، وضعیت دو تیم اول پایتخت و شاید بتوان گفت دو تیم مهم باشگاهی ایران یعنی استقلال و پرسپولیس خوب نیست، البته این جمله تکراری و کسل‌کننده‌ای برای هواداران دو تیم است و درطول یک فصل ده‌ها بار این جمله را در مطبوعات می‌خوانند. معلوم است که وضعیت سرخابی‌ها اصلا خوب نیست، هیچ‌وقت خوب نبوده و حالا چیزی بر سر زبان‌ها افتاده که اگر صحت داشته باشد، یکی از تلخ‌ترین اخبار درطول تاریخ این دو باشگاه محسوب می‌شود. احتمال صحت داشتن این خبر هم بسیار زیاد است و شاید در زمان نگارش این متن تا زمان مطالعه آن تایید رسمی این خبر هم در فضای رسانه منتشر و قطعی شده باشد.

ماجرا زمانی جدی‌تر از قبل شد که حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال در یک برنامه تلویزیونی نکاتی را به زبان آورد که شاید بسیاری فعلا حتی شجاعت گفتن آنها را هم ندارند و منتظرند تا تکلیف ماجرا از جای دیگری روشن شود و آنها فقط سری تکان بدهند و بگویند: «متاسفانه ما تمام تلاش خود را کردیم، اما نشد!»

خبر این است که دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال به‌خاطر چندین و چند دلیل مهم و متنوع و مختلف در آستانه یک ضرر تاریخی با ابعاد اقتصادی، فرهنگی و صدالبته اجتماعی هستند و دست‌کم برای فصل آینده از حضور در لیگ قهرمانان آسیا حذف و محروم خواهند شد. چرا؟ چون نام باشگاه درکنار نام این دو تیم به‌شدت سنگینی می‌کند و با تعریف نسبتا جهانی آن فاصله بسیار زیادی دارد.

باشگاه جایی است که مدیرعاملش را مردم انتخاب می‌کنند، کاملا مردمی و مستقل است و اگر نیست این را اعلام می‌کند و به‌صورت شفاف مسائل مالی خود را ارائه می‌دهد، درآمدزایی دارد، درآمدش به باج برای بقا تبدیل نمی‌شود و با هر دولتی یک تا 10 مدیرعامل جدید به خود نمی‌بیند. باشگاه جایی است که هوادار خود را مالکش می‌داند و وقتی بلیت یک بازی را می‌خرد یا شال‌گردن تیم را می‌خرد تردید ندارد که با پول او و سایر هواداران حقوق بازیکنان را پرداخت می‌کنند و با پول او چمن استادیومی را ترمیم می‌کنند که جزء اموال باشگاه است و قرار نیست در هر بازی اجاره زمین چمن پرداخت شود!

کامرانی‌فر در تبیین مشکل مذکور در برنامه اشاره‌شده گفت: «با عبور از این فرجه زمانی دیگر بازگشت به گذشته امکان‌پذیر نیست و باتوجه به نقایصی که این دو باشگاه در فرم‌های موردنیاز دریافت مجوز حرفه‌ای دارند، باید کار آنها را در لیگ قهرمانان امسال تمام‌شده تلقی کرد.»

بیشتر بخوانید:

کاش استقلال و پرسپولیس از آسیا حذف شوند!/ خطری بزرگتر از حذف سرخابی ها در کمین فوتبال ایران

در همین راستا با روابط عمومی کنفدراسیون فوتبال آسیا ارتباط گرفتیم و البته پس از دریافت اطلاعاتی جدید بیش از پیش از عمق فاجعه باخبر شدیم. در ادامه، متن سوال و جواب‌های ردوبدل‌شده بین خبرنگار با عضو روابط عمومی AFC را می‌خوانید.

در قدم اول می‌خواستم نظر شما را درباره باشگاه‌های ایرانی بدانم، چقدر به استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا نزدیک هستند؟

باشگاه‌های ایرانی بسیار مشهور و تاثیرگذار هستند. آسیا به داشتن باشگاه‌های پرهوادار و ریشه‌دار افتخار می‌کند. این مشکل که بعضی از باشگاه‌ها با استانداردها و قوانین فاصله دارند، فقط مشکل ایران نیست، اما متاسفانه همکاری ایران میزانش پایین‌تر از همکاری سایر کشورها است.

درباره این خوب نبودن همکاری توضیح دقیق‌تری می‌دهید؟

باید بگویم وقتی تلاش یک کشور در رفع نواقص درک می‌شود، حتما به آن کشور وام و مهلت زمانی داده می‌شود، اما وقتی هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد، اوضاع چندان مساعد همکاری نیست.

در اخبار داخل ایران آمده که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و شاید چند باشگاه دیگر به‌زودی با محرومیت سنگینی مواجه شوند!

البته بین دنیای خبرها و واقعیاتی که به فدراسیون فوتبال هر کشور ارسال می‌شود، تفاوت مهمی وجود دارد. آنچه مقامات فوتبال ایران باید بدانند به آنها ابلاغ و تحویل داده شده است. رسانه‌های ایرانی باید به تنها منبع موثق یعنی فدراسیون فوتبال ایران استناد کنند. پیش آمده که رقبای باشگاهی در این مواقع شیطنت خبری دارند و روحیه حریف را ضعیف می‌کنند. اخبار کاملا درست دراختیار فدراسیون فوتبال هر کشوری قرار می‌گیرد.

چرا در وب‌سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این‌باره روشنگری صورت نمی‌گیرد؟

این موضوع ساده‌ای نیست، به‌خاطر آن چندین و چند جلسه خصوصی برگزار شده، مواردی بوده که فدراسیون فوتبال یک کشور دوست نداشته رسانه‌ای شود و اگر حق داشته چنین درخواستی کند، هرگز رسانه‌ای نخواهد شد. فدراسیون فوتبال هر کشوری، حریمی دارد و باید آن را محترم شمرد.

آیا فیفا هم وارد این پرونده خواهد شد؟

این به فدراسیون فوتبال ایران بستگی دارد. اگر بخواهند موضوع در حد فیفا پیگیری شود، کنفدراسیون فوتبال آسیا حرفی ندارد، این حق یک کشور است که موضوعی خاص را در یک دادگاه یا نهاد بین‌المللی دنبال کند. البته رابطه فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا خوب است و مشکلی در کار نیست.

نباید فراموش کرد که ایران مدتی است تحت تحریم شدید بین‌المللی با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این حرف را قبول ندارم، ایران همزمان با تحریم‌ها در ابعاد مختلف پیشرفت کرده، تولیداتش افزایش یافته و مشکلی نداشته، حالا برای برطرف کردن چند بدهی و رعایت نکات استاندارد یک استادیوم فوتبال معمولی دچار مشکل شده است؟ این بیشتر شبیه به یک بهانه است، البته من پاسخگوی سوال شما هستم و این جواب آخر کمی شخصی بود، در هرحال نکات رسمی را باید از خود فدراسیون فوتبال ایران جویا شوید.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس