جزئیات طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان

رسیدگی طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در دستورکار جلسات این هفته اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه قرار دارد.

به گزارش مشرق، ادامه رسیدگی به طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر مدعوین در دستورکار اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در روز سه‌شنبه ۷ دی‌ماه قرار دارد.

لازم به ذکر است نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز(دوشنبه، ۴ مرداد) قوه مقننه و  در جریان بررسی طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان با ۱۶۳ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در جلسه کلیات این طرح را مصوب کردند.

در این جلسه حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی به عنوان مخالف کلیات این طرح گفت: علیرغم اینکه با کلیات این موضوع موافق هستم اما جزئیات این طرح دارای ایراداتی است، برای مثال مجلس به تذکرات کتبی نیاز دارد و تشخیص فوریت تذکرات نمایندگان نباید به عهده هیأت رئیسه باشد که مخالف اصل ۸۵ است.

جعفر قادری نماینده شیراز نیز به عنوان یکی از موافقان این طرح با بیان اینکه جزئیات آن می‌تواند در جلسات بیشتر پیگیری شود، کلیات آن را ضروری دانست و افزود: پاسخگویی وزارتخانه‌ها و رئیس‌جمهور به تذکرات باعث کاهش استیضاح و سوال می‌شود که در حال حاضر نیز برخی وزارتخانه‌ها این اقدام را انجام می‌دهند اما اختیاری بوده و ما قصد داریم آن را برای تمامی دستگاه‌های اجرایی الزام‌آور کنیم.

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقدامات این کمیسیون جهت بررسی این طرح اظهار داشت: این طرح هیچ محدودیتی برای نمایندگان ایجاد نمی‌کند و حتی جایگاه آنها را بالا می‌برد.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس با اشاره به مخالفت یکی از نمایندگان به دلیل تشخیص فوریت تذکرات از سوی هیأت رئیسه ادامه داد: در این طرح آورده‌ایم مخاطب تذکر نمایندگان باید پاسخ را ظرف یک ماه ارائه کند ولی برخی موارد بحرانی یا حساس نیاز به پاسخگویی سریع دستگاه‌های اجرایی مربوطه دارد که تشخیص این موضوع را به عهده هیأت رئیسه مجلس گذاشته‌ایم.

**متن الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان

مقدمه (دلایل توجیهی):

با توجه به ماده (۲۸) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان می‌توانند در خصوص موضوع موردنظر به رئیس جمهور و وزرا تذکرات کتبی و شفاهی بدهند.

ولی متاسفانه با مروری بر تذکرات شفاهی و کتبی به وزیران و رئیس جمهور روند مذکور نشان می‌دهد علی‌رغم فراوانی استفاده از این ابزار، نتوانسته در حد انتظار اهداف مقنن کارایی داشته باشد چرا که وزرا و رئیس جمهور خود را ملزم به پاسخگویی به این تذکرات نمی‌دانند و متاسفانه به تدریج جایگاه مجلس و نمایندگان مردم تضعیف می‌گردد بنابراین برای کارایی بیشتر و پاسخگوئی به تذکرات نمایندگان که اصولاً مشکلات مردم را بیان می‌کند و مردم انتظار حل و یا حداقل پاسخگویی به آن را دارند این طرح پیشنهاد می‌گردد.

عنوان طرح:

الزام دستگاههای اجرائی جهت پاسخگوئی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان

ماده‌واحده- کلیه دستگاههای ‌اجرائی مکلف به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به شکل مکتوب می‌باشند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس