پیام رزمایش پیامبر اعظم‌(ع)؛ بازدارندگی فعال با تکیه بر توان داخلی

بازدارندگی فعال با تکیه بر توان داخلی و اراده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، مهم‌ترین هدف رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ بود که بر اساس تقویم رزمایش سالیانه سپاه پاسداران برگزار شد.

به گزارش مشرق، سواحل جنوب ایران به مدت ۵ روز میزبان رزمایش مشترک نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. رزمایش پیامبر اعظم‌(ص) ۱۷ با رمز مقدس «یا فاطمه الزهرا (س)» از روز دوشنبه۲۹ آذر به مدت ۵ روز  با شعار «اقتدار، امنیت و بازدارندگی فعال و هوشمندانه در سایه وحدت، همدلی و یکپارچگی ملی» برگزار شد. منطقه عملیاتی این رزمایش از سواحل خلیج فارس و تنگه هرمز تا  منطقه عمومی استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان گسترده بود و یگان‌هایی از نیروهای زمینی، دریایی و هوافضای سپاه و همچنین برخی از یگان‌های مردم پایه بسیج مستضعفین در آن حضور داشتند.

بر اساس اعلام فرماندهان و طراحان؛ این رزمایش با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات و تاکتیک‌ها برای مقابله با تهدیدات متصور و جنگ‌های ترکیبی انجام شد و برای نخستین بار در این رزمایش، مقابله با طیف‌های مختلف تهدید که دارای ویژگی‌های همزمانی، پیوستگی و درهم‌تنیدگی در حوزه های نرم، نیمه سخت و سخت هستند؛ تمرین شد. اهداف و برنامه‌های طراحی شده در این رزمایش با بهره‌گیری از تازه‌ترین دستاوردهای سپاه پاسداران با موفقیت کامل به مرحله اجرا درآمد.

مانند تمام رزمایش‌های نظامی جمهوری اسلامی، رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌الملل حامل پیام‌هایی بود؛ در بُعد داخلی نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر نشان دادند که با تکیه بر توان نظامی و تسلیحاتی داخل؛ توان حراست از مرزهای ایران را دارند. پیام این رزمایش برای طمع‌ورزان خارجی به مرزهای ایران؛ ایستادگی تمام قد و دفاع بود و برای همسایگان و دوستان هم پیام صلح و آرامش در منطقه بود.

پیام رزمایش پیامبر اعظم‌(ع)؛ بازدارندگی فعال با تکیه بر توان داخلی

کدام تسلیحات در رزمایش پیامبر اعظم(ص) مورد استفاده قرار گرفت؟

تمرکز نیروی نظامی جمهوری اسلامی بر دستیابی به فناوری‌های تسلیحات مدرن نظامی سبب شده است که در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ هم این تسلیحات حضور و عملکرد قابل توجهی داشته باشند.

-پهپادهای تهاجمی نقطه‌زن اهداف ثابت و متحرک زمینی و دریایی را که براساس سختگیرانه‌ترین سناریوهای رزمایش طراحی شده بودند، با موفقیت مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

- مهمات مجاورتی که برای نخستین بار در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت

-بالگردهای کبرا، توفان، و میل ۱۷ 

- موشک‌های بالستیک زمین به زمین

-خودروهای رزمی پیاده نظام بی ام پی ۲

-موشک‌های سطح به سطح شناوری و ساحل به دریا

-شناورهای تندرو و موشک انداز مجهز به تازه‌ترین تکنولوژی‌ها در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت که سرعت آن‌ها به ۷۵ تا ۹۵ نات می‌رسد.

- تانک‌های تی ۷۲ که با ارتقا سیستم کنترل آتش به تانک تی ۹۰ ارتقا پیدا کرده است.

-تانک بهینه‌سازی شده کرار مجهز به امکانات دید در شب، کنترل آتش پیشرفته با امکان شلیک در شب و در مسافت ۳ کیلومتری

- موشک ۳۶۰ با برد بیش از ۱۲۰ کیلومتر شامل موشک‌های عماد، قدر، سجیل، زلزال دزفول و ذوالفقار  با دقت ۱۰۰ درصدی

-پهپادهای انتحاری دست پرتاب‌ و دورپرواز با قدرت انفجاری بالا

-موشک های نقطه زن کروز دریایی با برد متوسط

-پهپادهای مهاجر ۶ مجهز به بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن قائم

-توپ‌های ۱۲۲، ۱۳۰ و ۱۵۵ میلیمتری و راکت اندازه‌ها و موشک‌های نقطه‌زن

- موشک بالستیک در کلاس‌های مختلف که ۱۶ مورد از آن‌ها در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت و ضمن سربلندی در آزمون رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷، با غرولندهای برخی از کشورهای غربی مواجه شد.

پیام رزمایش پیامبر اعظم‌(ع)؛ بازدارندگی فعال با تکیه بر توان داخلی

جزییاتی از مراحل رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷

رزمایش پیامبر اعظم(ص) با هدف بازدارندگی فعال و در مناطق جنوبی کشور با بهره‌گیری از تسلیحات و ادوات جدید و استفاده از تاکتیک‌های نوین، سناریوهای محتمل آفندی و پدافندی طراحی و اجرا شد تا تمرینی برای دفاعی مستحکم از جزایر و تنگه‌های استراتژیک این منطقه باشد و «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه هم تاکید کند که قبل از اینکه دشمن به جزایر نزدیک شود، آنها را منهدم می‌کنیم.

- دفاع از سواحل با اجرای عملیات‌های دفاع ثابت و متحرک و ضد هلی‌برن تمرین دیگری برای ایجاد آمادگی دربرابر هرگونه هجمه به مرزهای دریایی بود.

-در این رزمایش همچنین تلاش شد تا عملیات موشکی بالستیک علیه شناورها، تاسیسات و پایگاه‌های دشمن با کمترین خطا و بیشترین دقت تمرین شود و موشک‌های نقطه‌زن کروز دریایی از سکوهای شناوری و ساحلی شلیک شد و اصابت همزمان به هدف مشخص در دریا اصابت کرد.

-عملیات ضد هلی‌برن و دفاع چند لایه از جزایر با انجام تمرین‌های تخریب و انفجارات، موانع سد کننده و پدافند هوایی علیه جنگنده‌های دشمن در شرایطی نسبتاً واقعی دنبال شد.

-اجرای عملیات توسط سامانه‌های پدافند هوایی شناوری و ساحلی علیه اهداف پهپادی دشمن، تمرین عملیات‌های ویژه و نفوذ در سطح عملیاتی و راهبردی، اجرای عملیات در شرایط جنگ بیولوژیک و تمرین یگان‌های پدافند هوایی تحت شبکه یکپارچه از دیگر بخش‌های رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ بود که با موفقیت اجرا شد.

- طی پنج روز از رزمایش پیامبراعظم(ص) فناوری‌های جدید اعم از هوش مصنوعی و فناوری استفاده از پهپادها در اعماق متعدد و موشک‌ها در طیف وسیعی از بردها با دقت‌های قابل‌قبول مورد استفاده قرار گرفت.

- در این رزمایش ۱۷ عملیات تاخت آبی خاکی نیروهای ویژه صابرین انجام شد.

-رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ عرصه آزمودن توان پهپادهای تهاجمی انتحاری و شناسایی، بالگردها، موشک‌ها و راکت‌ها، مین‌های جهنده علیه اهداف متحرک، قدرت آتش دقیق واحدهای توپ‌خانه بود که به کارگیری تازه‌ترین نسخه‌های ارتقایافته هرکدام از این تسلیحات و نیز کنترل و مدیریت نظام‌یافته و مدرن، هماهنگی و موزونی در میدان، اجرای قابلیت مانور پذیری موشک‌های سوخت جامد برای عبور از سپرهای دشمن، شلیک همزمان و اصابت همزمان از ویژگی‌های بارز این رزمایش بود.

- پهپادهای برد بلند نیروی دریایی سپاه با اقدامی ویژه با انجام عملیات های بالای سطح، ابتدا شناسایی اپتیکی با اسکن حرارتی و پایش سیگنالی و رله مخابراتی، بر فراز جغرافیای فعالیت دشمن وارد شده و با عمق‌بخشی و اشراف اطلاعاتی حداکثری و انتقال آنی تصویر صحنه نبرد به مبادی تصمیم‌گیر ادامه دادند که در نوع خود بی‌نظیر بود. در ادامه پهپادهای رزمی نقطه زن هوشمند و انهدامی، با دقت بالا و در کوتاه ترین زمان، موفق به از بین بردن مواضع دشمن شدند که اشرافیت پهپادهای رزمی و شناسایی در  میدان عمل کاملا چشم گیر بود.

-حمله همه‌جانبه و ۳۶۰درجه به هدف و مانورپذیری موشک‌های بالستیک از دیگر برجستگی‌های این رزمایش بود و بر  اساس اعلام فرماندهان جهت دادن به موشک‌های بالستیک و اینکه از جهات مختلف حرکت کرده و قدرت مانور داشته باشند پدیده و قابلیتی است که به همت متخصصان ایران به اجرا درآمده و به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن جهت حرکت این موشک‌ها، اقدام را برای دشمنان بسیار دشوار ساخته است.

-یگان‌های تخریب نزسا با بهره گیری از مهمات ‌و مواد منفجره بومی و هوشمند در حجم بالا موفق به ایجاد یک دیواره انفجاری و ایجاد یک خندق برای جلوگیری از نفوذ نیروهای دشمن به منطقه خودی شدند.

- سردار «حسین سلامی» فرمانده سپاه پاسداران هم دقت در اصابت به اهداف، انعطاف در بردهای متفاوت و قابلیت عملیات هم‌زمان روی هدف‌های ثابت یا متحرک را از وجوه برجسته رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ برشمرد و عنوان کرد: با ارزیابی دقیقی که از منحنی‌های رشد قدرت دفاعی دارم، در دو روز اخیر در نیروی دریایی سپاه جهش در قدرت دفاعی را ملاحظه کردم.

پیام رزمایش پیامبر اعظم‌(ع)؛ بازدارندگی فعال با تکیه بر توان داخلی

پیام‌های رزمایش پیامبر اعظم(ص)

نتیجه‌بخش بودن اتکا به توان داخلی، با نشان دادن و اجرایی کردن تسلیحات ساخت داخل مهم‌ترین پیام رزمایش پیامبر اعظم(ص) به تمام نهادها و سازمان‌های و نیز مسئولان در داخل کشور است. این میزان تجهیزات قدرتمند و البته مجهز به فناوری‌های روز جهان، آنهم در شرایطی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های نظامی و اقتصادی به سر می‌برد؛ نیروی دفاع ایران را به الگویی قابل قبول برای دیگر بخش‌های کشور تبدیل کرده است.

در عرصه بین‌الملل و منطقه هم، بهره‌گیری از تازه‌ترین تسلیحات نظامی در این رزمایش علیرغم تمام اعتراضات و ادعاهای کشورهای غربی نشان از عزم ایران برای ارتقا توان نظامی خود بی‌اعتنا به این تهدیدات و زیاده‌خواهی‌هاست.

پیام رزمایش پیامبر اعظم‌(ع)؛ بازدارندگی فعال با تکیه بر توان داخلی

فرمانده نیروی دریایی سپاه پیام این رزمایش را حفظ اقتدار ملی، ثبات امنیت منطقه، تقویت وحدت اسلامی، عزت آفرینی، تولید قدرت و ارتقای توان نظامی و اطمینان بخشی از حفظ توان و آمادگی‌های رزم توصیف کرد وگفت: پیام این رزمایش به دشمنان ما این است که هیچ گاه اجازه نخواهیم داد کشوری به آب‌های سرزمینی ما، نگاه تهدید آمیز داشته باشد و قطعاً چشمی که بخواهد از این جایگاه به کشور ما نگاه سوء داشته باشد را کور و آن دستی که بخواهد به کشور ما دست درازی کند را قطع خواهیم کرد.

وی همچنین پیام رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ برای کشورهای دوست در منطقه را صلح، دوستی و برادری عنوان و تاکید کرد: ما کشورهای منطقه می‌توانیم با همیاری و همراهی یکدیگر، امنیت خلیج فارس و آب‌های مشترک را به‌صورت کامل فراهم کنیم و نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در این جا نیست.  

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    3 14
    صهیونیست ها فلسطین غصب شده را از روز اوّل به یک پایگاه تروریسم تبدیل کرده‌اند. اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّت های مسلمان است. مبارزه با این رژیم سفّاک، مبارزه با ظلم و مبارزه با تروریسم است؛ و این وظیفه‌ای همگانی است. دوران بزن و دررو به جمهوری اسلامی دیگر گذشته است؛ اینکه بیا بزن و دررو، دیگر این‌جوری نیست؛ اگر زدند پایشان گیر می‌افتد؛ شروع ممکن است با آن ها باشد، امّا تمام کردن دیگر با آنها نیست. اگر غلطی از رژیم صهیونیستی سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد. پیام رزمایش مشترک پیامبر اعظم سپاه، هشدار جدی ، واقعی و میدانی به تهدید های مقام های رژیم صهیونیستی است که مراقب اشتباهات و خطاهای خود باشند و اگر دست از پا خطا کنند ، دستانشان را قطع خواهیم کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس