چهار اقدام وزارت ارشاد در خصوص فعالیتهای قرآنی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن چهار اقدام این وزارت خانه در خصوص فعالیتهای قرآنی را برشمرد.

به گزارش مشرق، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن که امشب در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم، حاج قاسم سلیمانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات بسیار خوبی در حوزه قرآن را شاهد بودیم، انقلاب مرهون نگاه دوباره ای است که پیشگامان به نقش سازنده قرآن به ارتقای جامعه و بازسازی آن مبذول داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: انقلاب اسلامی ما حاصل بازگشت به تعالیم قرآن بود و اندیشمندانی ذیل حرکت امام خمینی مثل شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب این نقش را داشتند و با اجتماعی سازی قرآن این نهضت بزرگ را رقم زدند.

وی با بیان فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن گفت: ایشان در چند سال گذشته عدد ده میلیون حافظ را تعیین کردند امروز در برخی از کشورهای اسلامی شاهد اعدادی با همین نسبت هستیم ولی در جمهوری اسلامی با آن فاصله زیادی داریم و توفیق چشمگیری نداشته ایم. باید جایگاه قرآن در جامعه در شأن و تراز جامعه اسلامی باشد.

اسماعیلی با اشاره به نگاهی که وزارت ارشاد در دوره جدید و دولت مردمی به موضوع قرآن دارد، ادامه داد: توجه به فعالیت‌های قرآنی سرلوحه همه کارهای دولت و وزارت ارشاد خواهد بود. در وزارتخانه، معاونت قرآن و سازمان اوقاف را داریم و با نهادهایی مانند سازمان تبلیغات باید به هم افزایی برسیم. ما باید همت‌ها را در کنار هم قرار دهیم تا به افق‌های قرآنی نزدیک شویم.

وی با تاکید اینکه دولت به دنبال تصدی گری فعالیت‌های قرآنی نیست، افزود: قرآن و فعالیت‌های مرتبط با آن حرکت‌های مردمی است، از این رو شاهد گسترش مؤسسات مردمی هستیم و باید این میدان داری را ادامه دهیم. در همه استان‌های ما فضای فعالیت‌های مردمی در جریان است و حضور نهادهای دولتی نباید فضای کار مردمی را تنگ کند. تمام تلاشمان را باید مبذول کنیم تا همه اتفاق‌ها به همین شکل ادامه و افزایش پیدا کند.

اسماعیلی در خصوص حمایت از فعالان قرآنی اظهار داشت: صندوق اعتباری هنر در کمیسیون دولت این هفته به تصویب خواهد رسید تا از نام فعلی به نام صندوق هنرمندان و فعالین قرآن و عترت تغییر نام دهد. در این صندوق شش هزار عضو هستند که به زودی آن را گسترش خواهیم داد.

وی با دستور همزمان به مدیران معاونت قرآن و عترت افزود: همه مؤسسات باید از حمایت‌ها و تسهیلات این صندوق بهره مند شوند.

وزیر ارشاد گفت: دو درصد از فعالیت‌های بودجه شرکت‌های دولتی صرف فعالیت‌هایی می‌شود که وزارتخانه آئین نامه آن را تدوین می‌کند و فعالیت‌های قرآنی به دستور رئیس جمهور اولویت این آئین نامه و بودجه مصرفی است.

اسماعیلی افزود: در کارگروه تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی اولویت در ساختار فرهنگ توجه به قرآن است. به تمامی معاونت‌های ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور دادیم تا فعالیت‌های قرآنی را اولویت بخشند. ما فعالیت‌های قرآنی را موضوعی حاشیه‌ای و محصور در معاونت قرآن نمی‌دانیم بلکه همه معاونت‌ها تحت الشعاعی از فعالیت‌های قرآنی باید باشد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در چهار سال آینده برنامه تحولی در حوزه قرآن خواهیم برداشت، اظهار داشت: امیدواریم تا آن زمان گام‌های زیادی در حوزه گسترش فعالیت‌های قرآنی برداریم. همچنین سبک زندگی بر محور آموزه‌های قرآنی را باید سرمنشا فعالیت‌های خود قرار دهیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس