حضور مستشاری آمریکا خطرناک‌تر از حضور رزمی این کشور در عراق

در توافقی که میان بایدن و الکاظمی منعقد شد، هیچ حرفی درباره خارج کردن نیروهای آمریکای از عراق نبود بلکه توافق تنها تغییر مأموریت آن‌ها را در بر می‌گرفت.

به گزارش مشرق، با نزدیک شدن به زمان تعیین‌شده برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق، مقامات آمریکایی آشکارا تأکید می‌کنند که تعداد نیروهایشان در خاک عراق کمتر نخواهد شد و تنها مأموریت آن‌ها به استشاری و آموزشی تغییر خواهد یافت.

پایگاه خبری شبکه «المیادین» به تازگی در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت که مطابق با توافق منعقدشده میان "مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق و "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا که در اواخر ماه جولای، در جریان سفر اول او به واشنگتن امضاء شد، این طور فرض می‌شود که آمریکا نیروهای رزمی خود را تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج می‌کند.

بیشتر بخوانید

العامری: اگر نیروهای بیگانه خارج نشوند، عراق به هم می‌ریزد

دقیقا بیست و ششم  ماه جولای بود که رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: «آمریکا همزمان با پایان سال به مأموریت رزمی نیروهایش در عراق پایان خواهد داد تا مرحله جدیدی از همکاری‌های نظامی با این کشور آغاز شود. ما با پایان سال مأموریت رزمی نخواهیم داشت؛ اما همکاری ما علیه تروریسم حتی در این مرحله جدید که در حال بحث و تبادل نظر درباره آن هستیم، ادامه پیدا خواهد کرد و نقش آمریکا در عراق به مشاوره‌دهی و آموزش تغییر خواهد یافت».

المیادین در ادامه اضافه کرد: «شکی نیست که تفاوت بسیار زیادی میان عقب‌نشینی و خروج کامل و تغییر مأموریت وجود دارد. این همان نقطه بنیادین و حساسی است که در پنج ماه گذشته بخش عظیمی از کمکش‌ها و جنجال‌ها به آن اختصاص یافت و به نظر هم می‌رسد که این مسئله مرتبط با تحولات، رخدادها و جدیدترین رویدادها، بخش گسترده‌ای از کمکش‌های مرحله آتی را به خود اختصاص دهد».

در ارتباط با کشور عراق، بسیار اهمیت دارد که حین خوانش تحرکات ماه‌های اخیر، به مجموعه‌ای از امور اشاره شود چراکه نمی‌توان در هیچ شرایطی آن‌ها را نادیده گرفت.

اولا: از جمله وظایفی که از مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر فعلی عراق در زمان انتخاب او به عنوان جانشین «عادل عبدالمهدی» (تابستان سال ۲۰۲۰) خواسته شد، پایان دادن به حضور بیگانگان یا به عبارتی اشغالگران آمریکایی بود. در آن زمان، آنانی که این خواسته را مطرح کردند سر صحبتشان به میزانی که درباره خروج کامل نیروهای آمریکا بود، به مسئله تغییر مأموریت نیروهای آمریکایی اختصاص نیافت.

ثانیا: در طول سال گذشته میلادی و همچنین مدت زمان زیادی از سال جاری، سفارت آمریکا در بغداد و پایگاه‌های نظامی‌ای نیروهای آمریکایی در بغداد، الانبار و صلاح الدین با راکت‌های کاتیوشا، خمپاره و پهپاد هدف حمله قرار گرفتند و همچنین به کاروان‌های نظامی و لجستیکی آمریکا در جاده‌های کمربندی استان‌های عراق به طور مستمر حمله شد که تمام این‌ها حاوی پیامی ضمنی-و چه بسا از نظر برخی این‌ اقدامات حاوی پیامی  صریح- مبنی بر پایان دادن به اشغالگری‌ و تأکید بر تنها گزینه پیش‌رو یا همان خروج بیگانگان بوده باشد.

ثالثا: پس از افزایش حملاتی که بالاتر به آن اشاره کردیم، فشار بسیار زیادی به آمریکایی‌ها وارد شد و به همان میزان دولت عراق نیز در تنگنا قرار گرفت. با این حال، برخی طرف‌ها در اواسط اکتبر سال ۲۰۲۰ موفق شدند عوامل حمله را که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این اقدامات مرتبط بودند، مجاب کنند با یک آتش‌بس مشروط تا پایان سال جاری میلادی یا همان زمان تعیین‌شده برای خروج و عقب‌نشینی آمریکا موافقت کنند.

این پایگاه خبری لبنانی در ادامه افزود که در آن زمان، «محمد محیی» سخنگوی «کتائب حزب‌الله» عراق تأکید کرد: «توافق بر سر تعلیق حملات علیه اهداف آمریکایی، تمامی گروه‌های مقاومت عراق و به‌ویژه گروه‌هایی را که شاید این نیروهای آمریکا را هدف قرار می‌دهد، در بر می‌گیرد. مطابق با مصوبه پارلمان عراق در ژانویه سال ۲۰۲۰ در پی اقدام آمریکا در ترور قاسم سلیمانی ژنرال [شهید] ایرانی و ابو مهدی المهندس نایب رئیس [شهید] سازمان الحشدالشعبی در بغداد، هدف از این آتش‌بس مشروط مهلت دادن به دولت عراق به منظور تهیه یک جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از کشور است».

در ادامه این گزارش آمده است، نظری کلی در عراق که طیف وسیعی از احزاب سیاسی و اقشار این کشور از آن حمایت می‌کنند، وجود دارد که می‌گوید آمریکا در پس بسیاری از مشکلات، بحران‌ها، فجایع و مصیبت‌های عراق قرار دارد و مسئول است چه این عمل را عامدانه انجام شده باشد یا به صورت سهوی.

طبق این نظر کلی که طیف وسیعی از احزاب سیاسی عراق موافق آن هستند و از آن حمایت می‌کنند، وضعیت این کشور پس از خروج آمریکایی‌ها بدتر از زمان حضور این نیروها نخواهد بود.

المیادین در ادامه افزود، جالب آن است که برخی محافل سیاسی، رسانه‌ها و سامان‌های حقوق‌بشری غربی و آمریکایی نیز از اشتباه‌ها، جنایت‌ها و کارشکنی‌هایی صحبت می‌کنند که نیروهای آمریکایی در عراق و دیگر کشورها آن را انجام داده‌اند.

در همین ارتباط، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» چند روز پیش با انتشار اسنادی از پنتاگون که شاید گوشه‌ای از اقدامات آمریکا باشد، خبر داد که اسناد جدید پنتاگون حاکی از آن است که در پی حملات نیروهای آمریکا، هزاران غیرنظامی از جمله کودکان بسیاری کشته شده‌اند و تعهد طرف آمریکایی مبنی بر شفاف‌سازی و بازخواست عوامل این حملات عموما اجرایی نشده است.

به‌رغم اعترافات رسمی آمریکا مبنی بر اینکه عملیات‌های نظامی این کشور در عراق، سوریه و افغانستان باعث کشته شدن غیرنظامیان بسیاری شده است و به زیرساخت‌ها و تأسیسات غیرنظامی خسارت وارد کرده است، اما مطابق با بسیاری از گزارش‌ها، رقم‌های اعلام‌ شده بسیار کمتر از آمارهای حقیقی است.

 اما در آمریکا، به‌رغم وضعیتی که در عراق حاکم است، واشنگتن از هیچ خروجی صحبت نمی‌کند بلکه صحبت در آنجا فقط از تغییر مأموریت نیروهای آمریکایی از وضعیت رزمی به حالت آموزشی، مشاوره‌دهی و توانمندسازی است که این یعنی کلیت نیروها، تعداد آن‌ها و محل حضورشان تغییری نخواهد کرد واگر هم قرار باشد تغییری اعمال شود، این تغییرات صوری و بسیار سطحی خواهد بود.

المیادین در ادامه اضافه کرد که اگر امروز برخی از مقامات سیاسی، نظامی یا اطلاعاتی آمریکا نیز سخنانی بیان می‌کنند، این اظهارات در تأیید این مقوله است و نه در تکذیب آن به عنوان مثال «کنت مک کنزی» فرمانده سنتکام ماه آوریل گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها فاش کرد که هیچ طرحی برای خروج از عراق در کار نیست. افزون بر این مسئله، او تأکید کرد: «بنا بر تمایل دولت عراق در بغداد، ایالات متحده تعداد نیروهایش در عراق را کاهش نخواهد داد و چه بسا تعداد را افزایش دهد».

در ادامه این گزارش خاطرنشان شده است که پس از سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن در ماه جولای، «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد گفت: «حضور نظامی فعلی آمریکا در عراق بنا به درخواست دولت عراق در سال ۲۰۱۴ است. به‌رغم آزادسازی تمام مناطق از چنگ سازمان داعش، اما کماکان این سازمان تروریستی عراق و مردم آن را تهدید می‌کند و همچنان به کمک‌های ائتلاف به نیروهای عراقی‌ای که با داعش مقابله و آن‌ها را بیرون می‌کنند و برای تضمین شکست این سازمان نیاز هست».

این پایگاه خبری لبنانی می‌گوید که هر چه به زمان تعیین‌شده برای خروج [نیروهای آمریکایی] نزدیک می‌شویم، خواهیم دید که اظهارات آمریکایی‌ها روشن‌تر می‌شود و دیگر هیچ ابهام و جای سؤالی وجود ندارد. به عنوان مثال ژنرال آمریکایی «جان برنان» فرمانده نیروهای مبارزه با سازمان داعش در عراق در نشستی مطبوعاتی که در نهم ماه دسامبر برگزار شد، گفت: «نیروهای آمریکایی از عراق خارج نخواهد شد و برای انجام مأموریت‌هایِ کاری جدیدی که به آن‌ها محول شده، باقی خواهند ماند. دستور آمریکا از کاخ سفید شامل ایجاد تغییر در مأموریت این نیروها است و نه خروج آن‌ها از عراق».

برنان حضور نیروهای آمریکایی در عراق پس از زمان تعیین‌شده برای خروج را «مرحله‌ای جدید» خواند که این نیروها طی آن به پشتیبانی از نیروهای عراقی، آموزش به آن‌ها و توسعه توانمندی‌هایشان مشغول خواهند بود. او در عین حال، تأکید کرد: «حضور این نیروها به درخواست رسمی و مستقیم دولت عراق در بغداد است».

«جان کربی» سخنگوی رسمی وزارت دفاع آمریکا نیز دو هفته پیش در گفت‌وگو با روزنامه «هیل» اظهاراتی فراتر آنچه ذکر شد، بیان کرد و گفت: «تصمیم آمریکا مبنی بر نگاه داشتن نیروها پس از پایان گفت‌وگوها با بغداد اتخاذ شد ازاین‌رو حضور این نیروها از حمایت و موافقت دولت بغداد برخوردار است و شمار آن‌هایی که پس از خروج باقی‌ می‌مانند اصلا تغییر نخواهد کرد».

بنابر گزارش المیادین، کربی اضافه کرده بود: «دستورهای رسیده، تنها شامل تغییر مأموریت‌ رزمی نیروهای آمریکایی به [وضعیت] حمایتی و پشتیبانی است. این یعنی این تغییر تا این لحظه ماهیت مأموریت را در بر خواهد گرفت و نه میزان و تعداد نیروهای مورد نیاز برای امر را».

او همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد: «در توافقی که میان بایدن و الکاظمی منعقد شد، هیچ حرفی درباره خارج کردن نیروهای آمریکای از عراق نبود بلکه توافق تنها تغییر مأموریت آن‌ها را در بر می‌گرفت».

طبق این گزارش، همزمان با اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر عدم خروج نیروهای واشنگتن و تغییر مأموریت آن‌ها، اندیشکده‌های نزدیک به مراکز تصمیم‌گیر آمریکا درباره پیامدهای خروج واشنگتن ا از عراق و بی‌ثباتی آن هشدار می‌دهند.

این پایگاه خبری در ادامه می‌افزاید که شاید نخبگان و فعالان سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی عراق و به‌ویژه پس از پایان گفت‌وگوهای نخست‌وزیر عراق و رئیس‌ جمهور آمریکا به این یقین رسیده‌اند که آمریکا عملا و به صورت واقعی از عراق خارج نخواهد شد و چه بسا مأموریت مشاوردهی و آموزش خطرناک‌تر از حضور نیروهای رزمی باشد، چراکه در این صورت، واشنگتن از تمام جزئیات و اطلاعات نهادهای امنیتی و نظامی عراق اطلاع خواهد یافت و در نتیجه اطلاعات مهم این کشور کاملا در دسترس آمریکا قرار خواهد گرفت و امکان اجرای طرح‌ها و برنامه‌های بیگانگان در خاک عراق وجود خواهد داشت.

در پایان گزارش آمده است: «علاوه بر این، تداوم حضور نیروهای وابسته به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که ایالات متحده بزرگترین، قوی‌ترین و تأثیرگذارترین عضو آن است، حفره‌ای واقعی در بدنه حاکمیت ملی عراق و به نوعی امکان دور زدن را به واشنگتن خواهد داد تا حضور چندجانبه خود را تحت عنوان و عناوین دیگر حفظ کند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    0 0
    به الکاظمی حالی کنند اگر الان نخست وزیر است بخاطر خون حشدالشعبی و شهدای مقامت است نه آمریکا و انگلیس که در زمان شروع و حمله داعش سه روز به نخست وزیر وقت عراق گفتند استعفا بده تا ما کاری کنیم که تنها کارشان تجزیه عراق بود و داعش را بوجود آوردند فرماندهان داعش را از محاصره مقاومت نجات داده و نه اون ارتش عراق که فرماندهانشان پادگان را تحویل داعشی ها دادند و امریکا هیچکار نمیکند جز تجزیه عراق و به بهانه جنگ داخلی با حشدالشعبی و مقاومت
  • ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    0 0
    پادگانهای آمریکا را محاصره کنند و اجازه پرواز هلیکوپتر و هواپیما هم ندهند اگر اینکار را نکنند آمریکایها ارتشی در حد افغانستان در عراق آموزش میدن و هر روز هم عده ای عراقی را میکشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس