کد خبر 1317085
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
هدف اردوغان از دیدار با هیئت یهودیان چه بود؟

بخش مهمی از محافظه کاران ترکیه و به طور مشخص، شاگردان مکتب اربکان، اظهارات اردوغان در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را همچون رسوایی قلمداد می‌کنند.

به گزارش مشرق، دیدار اردوغان با جمعی از خاخام های یهودی، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا کرد.

روز گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در کاخ بش تپه آنکارا، با گروهی از خاخام های یهودی دیدار کرد که در واقع گروه واحد و متشکلی از خاخام های چند کشور اسلامی و غیراسلامی بودند.

این خاخام ها به نمایندگی از یهودیان این کشورها، به دیدار اردوغان رفته اند: ترکیه، قبرس ترک نشین، جمهوری آذربایجان، ایران، ازبکستان، ارمنستان، آلبانی، قزاقستان، امارات متحده عربی، اوگاندا و روسیه.

بخش مهمی از محافظه کاران ترکیه و به طور مشخص، شاگردان مکتب اربکان، اظهارات اردوغان در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را همچون رسوایی قلمداد می کنند.

روزنامه ملی گازته ارگان حزب اسلامگرای سعادت (اصلی ترین نهاد سیاسی شاگردان مرحوم نجم الدین اربکان)، اظهارات اردوغان در دیدار با خاخام های یهودی را رسوایی می داند.

دیدار با خاخام ها ادامه مسیر عادی سازی

سازماندهی یک دیدار گروهی بین خاخام های یهودی چند کشور با رئیس جمهور ترکیه، اتفاق مهمی است که عزم دولت اردوغان را برای تبیین ابعاد گسترده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به نمایش می گذارد.

اردوغان در دیدار با خاخام ها و در مورد تماس های تلفنی خود با مقامات رژیم صهیونیستی گفته است: «گفتگوی مجدد ما هم با جناب رئیس جمهور هرتزوگ و جناب نخست وزیر بنت، اهمیت زیادی دارد. علیرغم اختلاف نظرهای ما در مورد فلسطین، روابط ما با اسرائیل در زمینه های اقتصادی، تجاری و گردشگری در حال پیشرفت است. نگرش صمیمانه و سازنده اسرائیل در چارچوب تلاش های صلح بدون شک به روند عادی سازی کمک خواهد کرد. من معتقدم که می توان راه حلی در قدس پیدا کرد که حساسیت های همه گروه های مذهبی را در نظر بگیرد. روابط ترکیه و اسرائیل برای ثبات و امنیت منطقه ما حیاتی است. من به ویژه از حمایت شما در این زمینه قدردانی می کنم. ما آماده استفاده بهتر از پتانسیل بالای خود برای توسعه همکاری هستیم. من به حفظ تماس و گفتگو اهمیت می دهم. چون معتقدم این به نفع همه ماست.»

کشور ترکیه، رجب طیب اردوغان،

اردوغان در مورد پس زمینه های تاریخی روابط عثمانی و یهود گفته است: «ما باید در مبارزه با اسلام هراسی، یهودی ستیزی و بیگانه هراسی که به ویژه در کشورهای غربی در حال افزایش است، همبستگی داشته باشیم. ما ملتی هستیم که در سال ۱۴۹۲ میلادی، یهودیانی را که از تفتیش عقاید فرار کردند، در آغوش گرفتیم. روحیه ای که عثمانی ها را قادر ساخت تا آغوش خود را به روی یهودیان بگشایند، هنوز زنده است. به لطف عزم دولت ترکیه و تلاش های فوق بشری دیپلمات های ترکیه، بسیاری از یهودیانی که در طول جنگ جهانی دوم از آزار و اذیت نازی ها گریخته بودند، از اعزام به اردوگاه های کار اجباری نجات یافتند.»

دیدار اردوغان با خاخام ها، نشان دهنده این است که ترکیه به دنبال استفاده از برخی ظرفیت های رسانه ای و اجتماعی خاص یهودیان در کشورهای مختلف است تا با استفاده از کمک و هماهنگی آنان، کاری کند که موج جدید عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، زیر سوال نرود و به چالش کشیده نشود.

در نتیجه حزب عدالت و توسعه برای عادی سازی و گسترش روابط خود با رژیم صهیونیستی، مانع خاصی بر سر راه خود نمی بیند. کما این که در چند سال گذشته نیز، مبادلات تجاری بین ترکیه و اسرائیل، نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه با افزایش قابل توجهی روبرو شده و بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی نهاد حکومتی «سازمان آمار ترکیه» (Türkiye İstatistik Kurumu) مبادلات تجاری بین ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده که بالاترین میزان در چند سال گذشته بوده است. البته در تمام این سال ها، تراز تجاری با اختلاف فاحش و نمایان، همواره به نفع ترکیه بوده است.

رژیم صهیونیستی و دیپلماسی انرژی ترکیه

بررسی مواضع سران دولت ترکیه در قبال رژیم صهیونیستی و تحولات فلسطین در چند سال اخیر، نشان دهنده این است که پس از آن که تحرکات ترکیه در شرق مدیترانه در چهارچوب افق سیاسی موسوم به «دکترین وطن آبی» افزایش پیدا کرد، انعطاف در برابر رژیم صهیونیستی نیز اهمیت بیشتری پیدا کرد.

کشور ترکیه، رجب طیب اردوغان،

صهیونیست ها در چند سال گذشته، همکاری های گسترده ای با مصر داشته اند و شواهد نشان می دهد که میادین گازی کشف شده، برخی معادلات را تغییر داده و اسرائیل، با نادیده گرفتن حقوق دریایی سوریه و لبنان و تلاش برای شراکت و همراهی مصر، به دنبال چنگ انداختن بر منابع انرژی است.

این اقدامات، در سه گستره مهم و حساس، ترکیه را نگران کرده است:

۱.همراهی اسرائیل با کشورهای منطقه به منظور محروم سازی ترکیه از حضور در مجمع گاز شرق مدیترانه و جلب رضایت اردن، مصر، یونان و قبرس.

۲.حضور موذیانه اسرائیل در گستره بیخ گوش ترکیه در صنایع دفاعی یونان و قبرس.

۳.تلاش برای تاثیرگذاری بر رقابت های اکتشاف و صادرات انرژی در شرق مدیترانه و احتمال ترجیح دادن قبرس روم نشین بر ترکیه به عنوان یکی از مسیرهای مهم صادرات گاز به اروپا.

موضع گیری حزب اسلامگرای سعادت ترکیه علیه رژیم صهیونیستی و بیان انتقاد صریح از مواضع اردوغان، در حالی صورت گرفته که دیگر اسلامگرایان، عملاً سکوت کرده و به دنبال استفاده از مواهب ارتباط با حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان هستند.

کشور ترکیه، رجب طیب اردوغان،

در پایان باید گفت،  در مقاطع پیشین و اتفاقاتی که چند سال پیش در نشست داووس روی داد و به موضع انقلابی اردوغان علیه اسرائیل نام گرفت، پای یک موضع گیری جدی و بنیادین در میان نبود و آن را باید یک رفتار نمایشی در قبال رژیم صهیونیستی تلقی کرد. در نتیجه، برخی واکنش های مقطعی ترکیه در برابر اسرائیل، هیچگاه مبتنی بر یک رویکرد سیاسی – فلسفی انتقادی نبوده است و دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه ترکیه، در برابر رژیم صهیونیستی همواره عمل گرا رفتار کرده و به دنبال منافع خود بوده است.

در مقطع کنونی هم، با توجه به اهمیت استراتژیک منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی ترکیه در شرق مدیترانه، شاهد یک چرخش جدی از سوی آنکارا در برابر صهیونیست ها هستیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 37
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    19 3
    سرباز جان برکف اسرائیل
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 5
      سرابز جان برکف اسرائیل اردوغان نمی تواند باشد چون دستور داده پایگاه انجرلیک را تعطیل کنند بزرگترین سرباز اسرائیل لبنان است که قرار میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا بعد از عراق در خاورمیانه باشد
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    16 2
    در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    12 2
    رجب ازمادریحودی است
  • نیما HK ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    5 5
    اردوغان هم سقوط خواهد کرد تاوان حمایت از اسراعیل خواهد دید
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 1
      همه مردم ترکیه می دانند که اردوغان یعنی ترکیه یکپارچه و مخالف خاورمیانه بزرگ و این یعنی نابودی لیر
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      3 2
      اکثریت مردم ترکیه از رجب اردوغان متوهم ناراحت و عصبانی هستند تظاهرات های مختلف در شهرهای ترکیه گویای این سخن است که رجب اردوغان به پایان خویش نزدیک شده مردم ترکیه دیگر این مرد متوهم را در عرصه حکومت ترکیه نمی‌خواهند ولی رجب اردوغان به شدت با مخالفینش منتقدین خویش برخورد می‌کند اخراج از کار بازداشت و زندانی کردن منتقدین رجب در ترکیه امری عادی شده ..!
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    4 4
    رجب آقا مهره صهیونیسم جهانی و خادم رژیم صهیونیستی اسرائیل و یک انسان متقلب ریاکار منافق در جهان اسلام و منطقه ما است
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    4 3
    ترکیه متحد غرب و صهیونیسم جهانی حاکم بر جهان غرب ، ترکیه عضو ناتوی غربی ارتش غربی است ، ترکیه بزرگترین شریک تجاری رژیم صهیونیستی اسرائیل در منطقه است ، ترکیه و رجب اردوغان مجری و عمله طرح های یهود بین المللی حاکم بر جهان غرب و رژیم اسرائیل در منطقه ما میباشد ...!
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    7 11
    خدایا حساب ما ترک ها را از پانترک ها جدا کن
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    9 5
    یک دیدار خانوادگی بوده رجب‌باید دینش رو به هم نژادهایش ادا کند. رجب‌ برای نژاد یحودی سرباز خوبی است. رجب را سرزنش نکنید او طبق دین خودش عمل میکند. آن پانترک ای را سرزنش کنید که خم شده تا رجب و بقیه یحودی ها سوارش بشوند
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      6 2
      درود بر شما هم میهن
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      4 2
      قشنگ گفتید. هرچی میریم جلوتر حقایق علنی تر و روشن تر میشه
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    6 5
    عجیبه عده ای اینها را میبینند و باز خم میشوند و به ترکیه و رجب سواری میدهند؟
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    3 1
    فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ که شمایید کفایت کننده ام و مرا یارى کنید که شمایید یاور من اى سرور ما اى صاحب زمان
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    4 5
    آلب ارسلان دیگری خواهیم شد و دوباره پرچم ایران را بر قله های ترکیه و قفقاز برافراشته خواهیم کرد.
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    6 1
    روزی که سرورمان امام مهدی ع آن منجیِ وعده داده شده بیاد دیگر امثال رجب‌ از کسی سواری نمیگیرند
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    3 4
    بعد چندسال که النصره درون مردم بادکوبه مخلوط شدند کم کم بادکوبه هم مثل افغانستان میشود) ای الهام گول رجب را خوردی؟؟ بعد از مدتی الهام مثل احمدشاه مسعود آواره میشود.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    6 1
    دلیلی نداره ترکها به خاطر اعرابی که ۱۰۰ سال پیش به عثمانی خیانت کردن منافع ملی شون رو به خطر بندازن. ۱۰۰۰ سال فلسطین رو ترکهای سلجوقی و عثمانی و ... نگه داشتن یه مدت خود عربها نگه دارن ببینیم چه جوری نگه میدارن. خخخخخ
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      1 4
      ترکان عثمانی پای مهاجرین یهودی رو به فلسطین باز کردند رفته رفته با ضعف خلیفه عثمانی ، عثمانی تجزیه شد و بعد از جنگ جهانی دوم اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین تشکیل و تاسیس شد پس باعث این خیانت بزرگ در منطقه و جهان اسلام خود خلفای دولت عثمانی ها بودند
  • احمد شیرازی IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    2 4
    بنده به عنوان یه پارسی عاشق ملکشاه و الب ارسلان هستم چون واقعا ایران دوست بودن
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      1 5
      آلپ ارسلان ایرانی بود بخاطر همین هر ایرانی دوستش دارد
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    10 2
    اگر آیت الله مدرس از عثمانی ها کمک نگرفته بود و عثمانی ها دولت موقت ایران به رهبری مرحوم مدرس را پناه نداده بودن نبودند روس و انگلیس ایران را به دو منطقه شمال جنوب و منطقه بی طرف تقسیم کرده بودند و حالا چیزی بنام ایران نبود ترکها حافظ ناموس ایرانند
    • پاپک آذری iran IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      3 7
      آذربایجان ترک نیست ما ایرانی نژاد و ایرانی تبار آذری و ترک زبان شدیم ، جهت اطلاع سایبری های فارسی نویس ترکیه ای ، عثمانی ها هرگز دوستی و کمکی به ایران در هیچ دوره ای نداشتند عثمانی ها در چند قرن که از تاسیس و تشکیل حکومت و خلافت وحشی و جنایتکار شون فقط به مرزهای ایران یورش آوردند آذربایجان ایران عزیز ما را مورد تاخت و تاز سربازان وحشی ینی چری قرار دادند بزرگان آذربایجان رو قتل عام کردند کودک و نوجوان تا زنان ایرانی آذری رو قتل عام و تجاوز می‌کردند دولت ایران باید تاریخ جنایات عثمانی رو در کتاب های درسی ادوار مختلف ایران بگذارد تدریس شود تا سایبری هایی امثال شما تاریخ رو تحریف نکنید! زنده باد ایران یاشاسین ایران
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    4 1
    د 2 سال از عمر اردوغان باقی است دیگر تحریم ها را چطور می خواهد دور بزند و بجز چین دیگر هیچ کشوری برایت پولشویی نخواهد کرد
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    4 1
    سرباز جان برکف اسرائیل کسانی هستند که لیست دانشمندان هسته ای را در داخل دولت به اسرائیلی ها دادند تا انها را ترور نماید او به شما نمی رسد
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    1 3
    همه در ایران و ترکیه می دانند مخالفت اردوغان با برخی خواسته های آمریکا و اسرائیل باعث سقوط ارزش لیر شده است همانطور که مخالفت ایران با اسرائیل باعث سقوط ارزش تومان از 8 تومن در اول انقلاب به 30 هزار تومان شده است
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      3 1
      ترکیه سالهاست رژیم صهیونیستی اسرائیل رو به رسمیت پذیرفته ، ترکیه سالهاست با رژیم غصبی جعلی اسرائیل همکاری های مختلفی دارد منجمله همکاری های اطلاعاتی و اقتصادی ، ترکیه بزرگترین شریک تجاری رژیم اسرائیل در منطقه است در همین سخن اردوغان رجب هم خواندید که رجب خواهان روابط بیشتر و همچنین روابط اقتصادی بیشتر یا اسرائیل شده ! ترکیه و خصوصا رجب اردوغان مهره و عمله و سرباز جان بر کف اسرائیل و مجری طرح ها و توطئه های یهود بین المللی و اسرائیل در منطقه است .. ترکیه و رجب اردوغان منافق در اسلام و خائن در منطقه هستند مردم ترکیه خودشون متوجه شدن به زودی رجب اردوغان به تاریخ خواهد پیوست ، زباله دانی تاریخ !
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      2 1
      ترکیه یک کشور اشغال شده است--اصراعیل در ترکیه سفارت داره---آمریکا درترکیه پایگاه نظامی داره---شیطان در ترکیه اردوگاههای نژاپرستی پانترکیسم دایر کرده--استان اسکندرون ترکیه هم رسما کشور داعش و النصره شده--- البته چندتا نمایش هم گاهی رجب بازی میکنه که مثلا مستقل و قوی هست--
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    4 3
    اردوغان مانند آدمی است که به داخل چاه می افتد به هر بوته ای چنگ میزند سقوط لیر بر اثر عدم توازن ارزی ترکیه است ترکیه دویست میلیارد دلار صادرات ودپیست وپنجره میلیارد واردات دارددتازه سررسید بدهی های خارجی هم هست راه جبران این کسری وام خارجی است که غرب به دلیل افت اقتصاد ترکیه همکاری نمیکند اردوغان برای وام به همسایه ها پناه برده آذربایجان قطر عربستان عراق ایران حتی سوریه واسرائیل که باتمام این کشورها مستقیم مذاکره کرده وخودش سفر کرده وحتی عمدا دامپینگ میکند ولیررا سقوط میدهد تا همسایه ها املاک ترکیه وکالای ارزان ترک را بخرند تا تحرک اقتصادی ایجاد کند البته بدهی خارجی در کوتاه مدت درمان ودر دراز مدت زهر خواهد بود
  • سعید IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    1 2
    با فتنه انگلیس، عثمانی درگیر جدایی خواهی اعراب شده بود و به دنبال سید جمال دیگری میگشت،نه حفظ یکپارچکی ایران!!!
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    3 3
    اردوغان رجب از مادر یهودی است بهترین سرباز و خادم و مجری طرح های رژیم اسرائیل در منطقه است .. انسان متقلب دروغگو .. به ٱخر خط نزدیک شده هر چقدر دست و پا بزند و برای اسرائیل خوش رقصی کند تاریخ مصرفش به پایان رسیده
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    0 0
    هدفش چی بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس