مذاکرات وین و خط رسانه‎ای غرب

اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام نه‌تنها به وعده‌های پوچی چون کانال مالی اینستکس عمل نکردند؛ بلکه با همدستی با واشنگتن به فشار تحریم‌ها ضریب دادند.

سرویس سیاست مشرق- مهرماه امسال سازمان فدرال نظارت مالی آلمان «بافین» شعبه هامبورگ یکی از بانک‌های ایرانی را از پرداخت هرگونه وام منع کرد. آن روزها این خبر زیر سایه وعده گفتگوهای وین موردتوجه قرار نگرفت. خبرگزاری رویترز در شرح این ماجرا نوشت که بافین اعلام کرده که بانک ایرانی در آلمان، مقررات مربوط به شفافیت مالی را نقض کرده است.

در بیانیه بافین آمده که این شعبه، مقررات معروف به «اصل چهارچشم» را زیر پا گذاشته است. اصل چهارچشم بخشی از مقررات بانکی است که از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا اجباری شده و بر اساس آن، برای برخی اقدامات بانکی در زمینهٔ تهیه اطلاعات و اعمال تغییرات در آن‌ها، حتماً باید دست‌کم دو نفر (چهارچشم)، روند کار را بررسی و تأیید کنند.

اروپایی‌ها در حالی به دنبال ۴ چشم برای بهانه سازی ادامه تحریم علیه ایران می‌گشتند که میلیون‌ها چشم در جهان شاهد اقدامات ظالمانه و تروریستی آن‌ها در قبال مردم ایران بود. البته این بار اول نیست که اروپا بانک‌ها و تاجران ایرانی را به بهانه‌های واهی تحریم کرده و برای آن‌ها مجازاتی تا سطح دستگیری و استرداد به آمریکا را اجرا می‌کند.

اما در آخرین پرونده ماجرای بانک ایرانی جالب‌توجه است. در فاصله کوتاهی بعد از خروج ترامپ از برجام شرکت‌های اروپایی یک‌به‌یک قراردادهای خود را به‌صورت یک‌طرفه با ایران قطع کرده و از کشور خارج شدند. دریکی ازاین‌دست پرونده‌ها شرکت دویچه تله‌کام آلمان قرارداد توسعه و تجهیز خود با یکی از بانک‌های ایرانی را قطع کرد. این اقدام غیرحرفه‌ای و عجیب باعث شد، طرف ایرانی از آلمانی‌ها شکایت کند. حالا خبر رسیده دیوان دادگستری اروپا در حکمی غیرقانونی اعلام کرده است که شرکت‌های اروپایی حق فسخ قرارداد با ایران را دارند!

در ادامه بیانیه این دادگاه آمده است که شکایت بانک ایرانی علیه شرکت دویچه تله‌کام به خاطر فسخ قرارداد به دلیل تحریم‌های آمریکا را وارد ندانسته و به نفع این شرکت رأی داده است. البته کارشناسان حقوق بین‌الملل اعتقاد دارند که رأی دادگاه لوکزامبورگ مبنای الزامی نداشته و در نهایت دادگاه هامبورگ باید رأی صادر کند؛ اما این رأی تسهیل‌کننده فرار اروپایی از پرداخت غرامت به تهران است.

تبانی چهارچشم‌ها علیه ایران در لوکزامبورگ/ اروپا به‌جای تضمین تحریم آورد!

در مذاکرات وین یکی از پیش‌شرط‌های مهم هیئت دیپلماتیک ایران لغو تحریم‌ها، راست آزمایی و در نهایت پرداخت غرامت بدعهدی در اجرای تعهدات بوده است. اروپایی‌ها با این تاکتیک حقوقی و استفاده از ترفندهای حقوقی سعی دارند خود را از اجرای تعهدات خلاص کنند.

نکته جالب‌توجه در ابلاغ این رأی آن است که اروپایی‌ها خود به عهدشکنی در اجرای تعهدات برجامی واقف هستند و تنها با رأی ساختگی یک دادگاه و تبانی تمایل دارند بار تعهدات را از سرخود بردارند. جرارد هوگان، مشاور ارشد دیوان دادگستری اروپا پیش‌ازاین اعتراف کرده بود که بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، شرکت‌های طرف قرارداد با ایران، نباید توافق خود با بانک‌ها و مؤسسات ایرانی را صرفاً به دلیل ترس از مجازات و تحریم‌های آمریکا لغو کنند. اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام نه‌تنها به وعده‌های پوچی چون کانال مالی اینستکس عمل نکردند؛ بلکه با همدستی با واشنگتن به فشار تحریم‌ها ضریب دادند.

 اروپای بدهکار، طلبکار شد!

در خاطرات وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی‌ها در امضای توافق برجام ۲۰۱۵ آمده است که در گفتگو با ایرانی‌ها آن‌ها از من خواسته‌ای داشتند که باعث عصبانی و گریه من شد؛ عراقچی پس از مشاهده گریه‌های من خواسته خود را پس گرفت. در اولین نشست از دور جدید گفتگوها در وین، طرف غربی انتظار داشت با استفاده از تاکتیک‌های عاطفی هیئت دیپلماتیک ایران را تحت تأثیر قرار داده و سبد خود را پر کند. این تصور خیلی زود بر هم خورد.

 در هتل کوبورگ اروپایی‌ها با تماشای جدیت و اقدامات عملی در نوشتن پیش‌نویس جدید از سوی هیئت ایرانی واقع‌بین‌تر شده و عقب‌نشینی کرد. این مسئله آن‌چنان آمریکایی‌ها را دچار تشویش کرد که رابرت مالی دستور توقف مذاکرات را صادر و قرار دیدار با نمایندگان اروپا را گذاشت. پس‌ازاین دیدار تروئیکای اروپایی بیانیه ضد ایرانی صادر کرد؛ به عبارت بهتر اروپای بدهکار به ناگهان طلبکار شد! پس از صدور بیانیه از جانب اروپا و کارشکنی در مذاکرات، یک منبع آمریکایی به بلومبرگ گفت که این بیانیه نشانه هم‌بستگی مشترک ما با اروپا بود؛ اجازه نمی‌دهیم میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شود.

 به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در مذاکرات از خود اختیار عمل نداشته و تنها نقش پادو را برای آمریکایی‌ها بازی می‌کنند. تنظیم بیانیه ضد ایرانی، همکاری با آمریکا در افزایش فشار، برگزاری دادگاه‌های نمایشی حقوقی و سیاسی بخشی از اقدامات اروپا از آغاز مذاکرات در وین است.

تبانی چهارچشم‌ها علیه ایران در لوکزامبورگ/ اروپا به‌جای تضمین تحریم آورد!

افزایش اقدامات ضد ایرانی اروپایی‌ها در فاصله توقف در مذاکرات وین قابل‌توجه است:

۱- اروپایی‌ها از سال ۸۴ تا ۹۱ مزاحم پرونده هسته‌ای ایران بودند، یک‌بار با دلایل روشن حذفشان کرده‌ایم؛ اما وزارت خارجه در دوره ظریف بار دیگر به آن‌ها اعتبار داد، آن‌ها در دوره ترامپ نقش علف‌های هرز را بازی کرده‌اند. در مذاکرات وین این تروئیکای اروپایی است که به ما محتاج است.

۲- اروپا با ابزارهای کهنه چون تنش‌زدایی، اعتمادسازی و رفع سو تفاهم هیچ آورده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت، آن‌ها حتی ادبیات طلبکارانه خود را نیز عوض نکرده‌اند؛ در برابر این سطح از تعارض باید با هوشمندی مسیر بازی را عوض کرد؛ اروپایی‌ها باید درک کنند که با وقت‌کشی نمی‌توانند از زیر بار تعهدات و غرامت آن پا پس بکشند.

۳- اروپایی‌ها گمان می‌کنند که با خروج آمریکا از منطقه می‌توانند جای آن‌ها نقش بازی کنند؛ امضای بیانیه مضحک انگلیس با سران مرتجع منطقه تاییدی بر این ماجراست!

واقعیت میدانی آن است که اروپا از نگاه تهران چیزی جز چند شرکت ورشکسته تجاری نیست، هرقدر اروپایی‌ها تهاجمی‌تر شوند؛ هزینه‌های جمهوری اسلامی در مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر به سمت اروپا با لندن، پاریس و برلین قابل تقسیم خواهد بود. غرب باید بداند ایران سپر بلای آن‌ها نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    13 1
    پ نه پ اونا به زبون خوش هم امتیاز نمیدادن الان که دیگه وامصیبتا
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      11 1
      امریکا و اروپا اگر نمی توانند در مورد لغو موثر تحریم ها و خارج نشدن مجدد از برجام تضمین بدهند باید قید برجام را بزنند.
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      9 2
      ما باید کار خودمان را انجام دهیم و فقط برای حفظ ظاهر مذاکرات را طول بدهیم دقیقا مثل خودشان
    • ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 1
      برجام تمام شده هست همون زمان روحانی در سفرش به اروپا در اتریش تمام شد که نخست وزیر اتریش از اسراییل پرسید و روحانی هم خوب جواب داد کجایین شما برین به فکر دنیای بدون دلار و بانکهای غربی باشید
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 1
      برای صادرات نفت به اروپا از تنگه هرمز مالیات سنگین بزارین تا حساب کار بیاد دستشون.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    3 0
    تمام سعی استکبار ضعیف نگهداشتن جهان سوم است تا هر جوری خواست تحت فشار قرار دهد. باید از این مذاکرات قطع امید کرد و با دوستان برای اقتصاد و امنیت و0000 وارد مذاکره شد. اما ما نباید از مذاکرات بر جام خارج شویم.
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      0 0
      تحت هیچ شرایطی نباید دوباره پروتکل الحاقی را بپذیریم جتی اگر تحریمها لغو نشوند.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    9 1
    یه مشت غیر انسانند
  • US ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    9 30
    با آمریکا مستقیم مذاکره کنید تا این چهر چشم و هفت چشم ها از بین بروند
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      5 5
      دوتا کشیدهٔ به یانکی ها بزنین تا اینها هم آدم بشن!!!
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      9 2
      درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
    • افشین IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 2
      تو دیگه چقدر بدبختی.آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه.امثال شما صدباره هم گزیده می شید و یاز هم عبرت نميگيريد.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    9 40
    چاره كار مذاكره مستقيم بين ايران و آمريكاست.اروپايي هاي بزدل و چين و روسيه فرصت طلب بايد از اين مذاكرات كنار گذاشته شوند.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      5 4
      چارهٔ کار زدن تو دهنی به ارباب یانکیشونه
    • احمد شیرازی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      5 1
      عامو کجوی کاری چار سال زمان خاتمی بو هشت سال زمان روحانی مذاکرات بو امریکا بس نبود تو ایرانی یو خارجی کاکو
    • ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 1
      آنقدر آمریکا آمریکا نکن آمریکا زمان بنی صدر هم دنبال تجزیه ایران بود الان که جای خودش
  • DE ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    5 0
    دیگه باید جمع شه
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 4
      مگه قرار نبود برجام را آتیش بزنیم؟!!!!!
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    8 1
    اروپایی‌ها در مذاکرات از خود اختیار عمل نداشته و تنها نقش پادو را برای آمریکایی‌ها بازی می‌کنند.اروپایی (انگلیس و فنارسه! و آلمان) واسه ما آدم شدن. نوکرای خاکبرسر اسرائیل و آمریکا.
  • سعید IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    8 1
    من ۲۰ سال در اروپا زندگی کرده ام،آنها وقوقتی صحبت از دوستی میکنند،آن دوستی نباید هیچ هزینه ای برایشان داشته باشد،چه مادی و چه معنوی،در واقع اروپائیها به هیچ چیز غیر از منافع خودشان معتقد نیستند،واین نه یک سیاست و نه یک تاکتیک بلکه بعنوان یک فرهنگ و یک اصل اعتقادی در اروپا وجود دارد.
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 0
      تو بعداز ۲۰سال زندگی دربین غربیها فهمیدی چه غارتگرهای هستند-مردم ایران،متطقه ودنیا بدون اینکه حتی یک روز درغرب باشند-فهمیدند اینها چه جونورهای غارتگر،اشغالگر،تروریست ومداخله جو وطالمی... هستند
  • ناشناس IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    14 2
    برجام را ندیدبگیریم وکاری بهشون نداشته باشیم و کارخودمون رادنبال کنیم بهتره تاملعبه دست این نابشرها بشیم.
    • ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 1
      ما کار خودمون رو میکردیم تا زمان خاتمی موضوع غنی سازی افشا شد و شد بهانه جدید تحریم و زمان احمدی نژاد هم با گرای عده ای منافق داخلی تحریم بانکی و دلاری شدیم که هنوزم به دهان غرب مزه داده و الانم تحریم نفتی و فکر میکنن میتونن ملتی را به زانو درآورند
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      3 4
      تا قبل از دکتر خاتمی در ایران غنی سازی وجود نداشت دکتر خاتمی بود که غنی سازی رو استارت زد. یادمه محمود میگفت تحریمها کاغذپاره ای بیش نیستن و یادمه رئیسی میگفت با تکیه بر توان داخل میشه مملکتو گل و بلبل کرد ولی نیومده کلی ادم فرستاد برن مذاکره کنن اینا اگه میتونستن مذاکره کنن همون دوره جلیلی یه کاری میکردن باید زبون دنیا رو بلد باشی
    • ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      2 1
      زبان دنیا زبان زوره ضعیف باشی باید دنباله رو باشی مسلمانی را کشتند تایید کنی مثل امارات و عربستان الی آخر این روحانی خاتمی و زنگنه خیلی پول داخل شکم این غربی ها ریختن زنگنه میگفت آنقدر پول به غربیها برساند که اسراییل را فراموش کنند اما نمی دانست غرب خود تا بخواهد دلار بی پشتوانه چاپ میکند و نفت هم از اعراب به هر قیمت بخواهد با کمک عربستان میگیرد در آخر در این دنیا باید قوی باشی پ زور به التماس ندی
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    7 1
    حقيقت امر برجام شرح مجازاتهاى است كه ايران به پذيرش ان متعهد شده نه چيز ديگر ى غربى وقتى پى بردندافزايش مجزات با دستاويز هاى ساختى عملى است درنكاپوهستندًمجزاتهاى مارا افزايش دهند وماخوش حاليم كه به چشمان گناه ناكرده ما نگاه هم نمى كنندً
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    11 2
    صهیونیستها - آمریکاییها و نوچه های اروپایی شان تا زمانی میتوانند به این قواعد مسخره ای که تحت عنوان قوانین بین المللی عنوان میکنند - دامن بزنند که مظمئن باشند که کماکان گاو های شیرده نفتی عربی حومه خلیج فارس بخصوص عربستان سعودی مشغول پمپاژ نفت به بازار جهانی زیر نظر ساختار مالی - امنیتی غربی ادامه خواهند داد. به امید روزی که سه کشور روسیه - ایران و چین موفق به ایجاد سازوکاری جدید که مانند یک سازمان OPEC جدید اینبار با مرکزیت ایران به شکلی که کلیه صادرات نفتی - گازی از منطقه خاورمیانه از طریق کانالهای مالی - امنیتی منطقه ای زیر نظر بانکهای مرتبط ایرانی - روسی و چینی به دیگر بازارها از جمله بازار اروپا انجام گیرد. آنوقت شاهد خواهیم بود که این بازی با کلمات مانند 4-چشم و .... چطوری تغییر خواهد کرد و اروپای ها چگونه به صف برای حضور در بازار ایران التماس خواهند کرد.
    • یاعلی IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 1
      آفرین،نظرت عالی است.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    4 0
    صهیونیستها - آمریکاییها و نوچه های اروپایی شان تا زمانی میتوانند به این قواعد مسخره ای که تحت عنوان قوانین بین المللی عنوان میکنند - دامن بزنند که مظمئن باشند که کماکان گاو های شیرده نفتی عربی حومه خلیج فارس بخصوص عربستان سعودی مشغول پمپاژ نفت به بازار جهانی زیر نظر ساختار مالی - امنیتی غربی ادامه خواهند داد. به امید روزی که سه کشور روسیه - ایران و چین موفق به ایجاد سازوکاری جدید که مانند یک سازمان OPEC جدید اینبار با مرکزیت ایران به شکلی که کلیه صادرات نفتی - گازی از منطقه خاورمیانه از طریق کانالهای مالی - امنیتی منطقه ای زیر نظر بانکهای مرتبط ایرانی - روسی و چینی به دیگر بازارها از جمله بازار اروپا انجام گیرد. آنوقت شاهد خواهیم بود که این بازی با کلمات مانند 4-چشم و .... چطوری تغییر خواهد کرد و اروپای ها چگونه به صف برای حضور در بازار ایران التماس خواهند کرد.
  • علی IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    7 1
    باید دست بزاریم روی نقطه ضعف اروپاییها که تولید یا تهدید به تولید بمب اتم هست باید علنی اعلام کنیم به خاطر بد عهدی ها یا بمب هسته ای تولید میکنیم یا میخواهیم بسازیم. دیگه هیچ تحریم و تهدیدی نمونده که نکرده باشند ما باید از در اقتدار وارد بشیم تمام
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    10 0
    یعنی شما هنوز نشستید و با این لاشخورها و کفتارها مذاکره می کنید چه قدر سادگی.
  • ابوالفضل IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    10 1
    توقع دارید با شمابهتر از این رفتار کنن
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      5 3
      از قدیم گفتن تا نخورد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر!! اروپایی‌ها و یانکی ها و صهیونیست‌ها و غربگداها همشون فقط با این روش آدم میشن!!!
  • GB ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    7 2
    دولت فکر کرده به همین راحتی 40 نفرو میفرسته برای مذاکره و اروپا و امریکا هم میان شروط ایران رو قبول میکنن و همه چی گل و بلبل میشه
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    2 1
    همانگونه که حضرت استاد دکتر سید عباس عراقچی حفظه الله فرمود: امضای جان کری تضمین است.
  • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    9 0
    خوب با این وجود برای چه بازهم به مذاکره ادامه میدهند تا اقتصاد کشور همچنان شرطی باقی بماند مرگ یکبار شیون هم یکبار ، باید به هرنوع مذاکره در مورد هسته ای پایان داده شود
    • ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 1
      باید غربیها خارج شوند و پایان دهند تا هم در داخل و هم در خارج ما مقصر نباشیم الان توپ در زمین غربی هاست
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    8 0
    اروپا برده امریکاست حتی توان حفظ استقلال خود را نیز ندارد
  • mojtaba SE ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    3 0
    ممنون مشرق..دیگه فکر کنم بعد از 16 سال که تولید سلاحهای اتمی رو عقب انداختیم,چون خواستیم که خوشبین و رفع مسئولیت کنیم,بس است
  • میثم IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    5 0
    تا وقتی اسرائیل هست اوضاع همینه، ایران باید همین روند توسعه سیستم امنیتی، نظامی، هسته ای و علمی مخصوصا در سطح نانو رو ادامه بده تا خودش مستقل بشه،
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    4 0
    از اروپایی های حرام لقمه نباید بیشتر از این انتظار داشت اما هیچ غلطی نمی توانند بکنند چون انگشت اروپا و آمریکا زیر دندان ایران است تا زمانی که شروط ایران پذیرفته نشوند احیای توافق هسته ای صورت نخواهد پذیرفت حالا می خواهند چهار چشم داشته باشند یا چهل چشم داشته باشند
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    4 0
    اس مقابل اروپا روسیه است. با روس ها همکاری لازم را نداریم. در مورد اوکراین حق بجانب روس ها است.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    2 0
    در متن قبل منظورم الحاق کریمه بود.
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    3 0
    مرگ بر انگلیس
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    6 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • بهنام ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    2 1
    انتظار داشتید چای نبات بدهند
  • Mohammad IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    1 1
    به امید خدا مکر و حیله دشمنان به خود آنها بر می گردد و پیروزی نهایی نزدیکتر از چیزی است که فکرش را می کنیم.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    1 0
    به نظر من این غربی های .... و سعودی ....باید تحت فشار شدید از ناحیه بودن یا نبودن قرار بگیرن بعد در این موقعیت که خودشون را در حال نابودی میبینند
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    2 0
    تمام مردم ایران،منطقه ودنیا فهمیدند این (استکبارعارتگر حنای ۳۵۰ساله شان رنگی نداره وهیچکس قبولشون نداره واعتمادی بهشون نیست-
  • ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    3 0
    همشون برده صهیونیست اند که ریس و.بزرگشون ملکه انگلیسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس