مرد عنکبوتی

اگر المان‌های مولتی‌ورسیِ Spider-Man: No Way Home را کنار بگذاریم و از آن‌ها رد شویم، چیزی که می‌ماند به واقعیت تبدیل شدن بدترین کابوس پیتر پارکر است.

به گزارش مشرق، اگر المان‌های مولتی‌ورسیِ مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home ) را کنار بگذاریم و از آن‌ها رد شویم، چیزی که می‌ماند به واقعیت تبدیل شدن بدترین کابوس پیتر پارکر است. تمام دنیا هویت مرد عنکبوتی را می‌داند تا هم خود او و هم عزیزان و اطرفیانش به خطر بیفتند.

فیلم  مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home ) به مخاطبان نشان می‌دهد که پیتر حاضر است چه کارهایی انجام دهد تا دوباره هویتش را باز پس بگیرد؛ و عاقبت این انتخاب او منجر به چه چیزی می‌شود.

این فیلم به شدت از خطوط داستانی کلاسیک کمیک‌ها مثل «مرد عنکبوتی: بازگشت به تاریکی»( Spider-Man: Back in Black) و  «مرد عنکبوتی: یک روز بیشتر» Spider-Man: One More Day الهام گرفته است. در این مطلب قصد داریم نگاهی نزدیک‌تر به این که فیلم اقتباس شده چگونه منبع اقتباس خود را تغییر داده بیندازیم.

به این روش نه تنها می‌توانیم ببینیم چه تغییراتی در این پروسه به وجود آمده، بلکه شاید کمیک‌ها کمکی باشند تا پاسخ برخی از پرسش‌های خود را از Spider-Man: No Way Home بگیریم.

مرد عنکبوتی چگونه با بحران هویت خودش دست و پنجه نرم کرد؟

هویت مخفی مرد عنکبوتی چگونه در کمیک‌ها لو رفت؟

شماره ۲ کمیک Civil War در سال ۲۰۰۶، شامل چیزی بود که در زمان خود به عنوان یکی از شوک‌برانگیزترین پیچش‌های داستان‌های ابرقهرمانی شناخته می‌شد. اسپایدرمن برای پشتیبانی از قانون ثبت ابرانسان‌ها (Superhuman Registration Act) و کمک به آیرون من، با برداشتن نقاب خود در یک کنفرانس خبری به طور عمومی جبهه خود را مشخص می‌کند.این اتفاق به قدری شوک‌برانگیز بود که باعث از هوش رفتن جی. جونا جیمسون (J. Jonah Jameson) هم شد. در حالی که در دنیای سینمایی مارول این خود جیمسون بود که هویت اسپایدرمن را لو داد.

هر چقدر که پیتر فکر می‌کرد مشخص کردن هویتش یک عمل شرافتمندانه است اما این انتخاب او به سرعت به شکارش می‌آید. اسپایدی پس از این که می‌بیند متحدانش دست به چه عمل‌های غیراخلاقی با نام امنیت ملی می‌زنند، خیلی زود از تیم آیرون من جدا می‌شود.

این اتفاق باعث می‌شود تا مرد عنکبوتی و خانواده‌اش به عنوان فراری‌های از قانون شناخته شوند. مشخص کردن هویت خودت وقتی منابع یکی از ثروتمندترین افراد دنیا را در سمت خود داری یک چیز است و فرار ناگهانی از دست اونجرز با وجود کلی ویلن فرصت‌طلب که تشنه انتقام هستند یک چیز دیگر.

به این ترتیب، پیش‌زمینه داستان  «مرد عنکبوتی: بازگشت به تاریکی»  Spider-Man: Back in Black مهیا می‌شود. همان طور که از نامش مشخص است، در این خط داستانی پیتر به سراغ لباس سیاه دهه ۸۰ خود می‌شود و یکی از تاریک‌ترین دوران ابرقهرمانی خودش را تجربه می‌کند.

وقتی یک آدمکش توسط کینگ‌پین استخدام می‌شود تا به طرز مرگباری زن عمومی (Aunt May) را مورد هدف قرار دهد، پیتر به سیم آخر می‌زند. در این مقطع، پیتر حاضر است هر کاری کند تا زندگی زن عمو می را نجات دهد و عواقب انتخاب نادرستش را جبران کند. این طور می‌شود که یک شیطان فرصت‌طلب وارد ماجرا می‌شود.

مرد عنکبوتی چگونه با بحران هویت خودش دست و پنجه نرم کرد؟


One More Day همه چیز را عوض کرد

خط داستانی یک روز بیشتر One More Day یکی از بحث‌برانگیزترین داستان‌های مارول است که تا به حال منتشر شده. در این داستان، پیتر پارکر با شیطانی به نام مفیستو (Mephisto) یک معامله می‌کند؛ کسی که شبیه‌ترین شخصیت دنیای مارول به شیطان واقعی است.

مفیستو در ظاهر یک دختربچه با موهای قرمز رنگ ظاهر می‌شود و به پیتر پیشنهادی می‌دهد که نمی‌تواند آن را رد کند. در ازای نجات زندگی زن عمو می، مفیستو از پیتر و مری جین می‌خواهد تا ازدواجشان را قربانی کند.

مفیستو توضیح می‌دهد که به دنبال لذت نابود کردن چیزی زیباست. و برای این که بیش‌تر ذات کثیف خود را نشان دهد، در لحظه آخر مشخص می‌کند که ظاهر موقتی‌اش در واقع دختری است که پیتر و ام‌جی هیچوقت نخواهند داشت.

این معامله باعث می‌شود تا دنیای مارول به صورتی نامحصوص دوباره بازنویسی شود. نتیجه این تغییرات این است که دنیا، هویت مخفی مرد عنکبوتی را فراموش کرده است تا پیتر به وضعیت سنتی‌تر خود بازگردد: یک عکاس مجرد در حال تقلا.

این داستان زمینه‌چینِ کمیک Amazing Spider-Man: Brand New Day سال ۲۰۰۸ بود که به طور کلی به عنوان سافت‌ریبوت این سری پس از ماجراهای Civil War محسوب می‌شود. با این حال، چندین سال طول کشید تا طرفداران بفهمند مفیستو دقیقاً چه چیزی را تغییر داد و پیتر چگونه دوباره راز خودش را به دست آورد.

مشخص شد که راه‌حل مفیستو این بود که در زمان به عقب برود و یک رویداد را عوض کند تا پیتر به مراسم ازدواج با ام‌جی نرسد. این دو نفر باز هم یک زوج باقی ماندند اما مری جین اعلام کرد که هیچ وقت با پیتر ازدواج نخواهد کرد تا وقتی که او مرد عنکبوتی بودن را کنار بگذارد.

مرد عنکبوتی چگونه با بحران هویت خودش دست و پنجه نرم کرد؟

این راه‌حل مارول برای حذف کردن ازدواج اسپایدی بدون تحمیلِ تلخیِ یک طلاق به پیتر پارکر بود. این اتفاق همچنین باعث شد تا بسیاری از داستان‌های کلاسیک پیتر/ام‌جی به عنوان بخشی از جریان اصلی دنیای مارول باقی بمانند، با این تفاوت که این دو هیچوقت در طی رابطه‌شان با هم ازدواج نکرده بودند.

اما مفیستو کلید بازگشت هویت مخفی پیتر نبود. مخاطبان در نهایت فهمیدند که پیتر به سراغ آیرون من، دکتر استرنج و مستر فنتستیک (Mister Fantastic) برای کمک رفت. با احساس گناه نسبت به نتیجه رویدادهای Civil War برای پیتر، این سه قهرمان فکرهای خود را روی هم ریختند و یک وسیله جادویی/مکانیکی ساختند که می‌توانست کاری کند تا دنیا به طور کلی دچار فراموشی شود. چیزی کمی پیچیده‌تر نسبت به جادوی دکتر استرنج در Spider-Man: No Way Home.

به لطف این وسیله، تقریباً تمام دنیا هویت اسپایدرمن را فراموش کرد؛ حتی خود سازندگان این وسیله. برداشته شدن عمومی نقاب پیتر هنوز هم اتفاق افتاده بود اما دنیا دیگر به یاد نمی‌آورد که چه کسی زیر نقاب بود.

مرد عنکبوتی چگونه با بحران هویت خودش دست و پنجه نرم کرد؟

این وسیله همچنین طوری کار می‌کند که به طور فعال این ورد را حفظ کند تا هر کسی که بیش از حد روی پیدا کردن هویت مرد عنکبوتی تمرکز کرده، دچار پریشانی ذهنی شود. البته هر کسی که ببیند پیتر نقابش را برمی‌دارد دوباره خاطرات قبلی‌اش را به یاد خواهد آورد.

در طول سال‌ها، شخصیت‌هایی مثل نورمن آزبورن (Norman Osborn) خاطرات خود را از مرد عنکبوتی دوباره به دست آورده‌اند. به لطف رویدادهای کراس‌اوور Spider-Island سال ۲۰۱۱ نیز خود این ورد دیگر وجود ندارد تا از پیتر محافظت کند.

اما با این حال، راز او حالا به جای میلیاردها نفر فقط برای تعداد محدودی از شخصیت‌های دنیای مارول مشخص است. این نزدیک‌ترین چیزی است که پیتر پارکر به عنوان یک پیروزی خواهد داشت.

مرد عنکبوتی چگونه با بحران هویت خودش دست و پنجه نرم کرد؟


قوانین هویت مخفی مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول چیست؟

وقتی احیای هویت پیتر یک سری پارامترهای مشخص در کمیک‌ها دارد، باعث می‌شود به این فکر بیفتیم که آیا فیلم‌های آینده اسپایدرمن نیز نسبت به ورد دکتر استرنج عمیق‌تر خواهد شد یا نه.

بزرگ‌ترین تفاوت بین کمیک‌ها و دنیای سینمایی مارول (به جز این نکته که استرنج به تنهایی باعث فراموشی کل دنیا شد) این است که خود پیتر پارکر نیز فراموش شده است. این طور نیست که دنیا فقط راز اسپایدی را به یاد نیاورد؛ ظاهراً هیچ موجود زنده‌ای هیچ خاطره‌ای از وجودیت پیتر ندارد.

حتی نمی‌توان مطمئن بود که پیتر چطور توانسته یک آپارتمان را در انتهای فیلم اجاره کند در حالی که احتمالاً هیچ مدرک هویتی، سابقه اعتباری و شماره تأمین اجتماعی ندارد.

مرد عنکبوتی چگونه با بحران هویت خودش دست و پنجه نرم کرد؟

با توجه به بسته‌هایی که پیتر با خودش به آپارتمان جدید می‌آورد، می‌توان حدس زد که گذشته‌اش کاملاً از واقعیت محو نشده است. اما چیزی که نمی‌دانیم این است که روابط قبلی‌اش با شخصیت‌هایی مثل ند (Ned) و ام‌جی به طور کلی از خط زمانی دنیای سینمایی مارول حذف شده‌اند یا دوستانش صرفاً این اتفاقات را فراموش کرده‌اند.

شاید دنباله Spider-Man: No Way Home پاسخی برای این پرسش‌ها داشته باشد. یا شاید قرار است شخصیت‌هایی مثل ند و ام‌جی کاملاً از فرانچایز کنار روند تا پیتر یک زندگی جدیدی برای خودش در تریلوژی بعدی دست و پا کند. در هر صورت، به نظر دنیای سینمایی مارول قصد دارید Brand New Day را برای مرد عنکبوتی پیاده کند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید آینده پیتر پارکر و اسپایدرمن در دنیای سینمایی مارول چه باشد؟ ماجرای هویت مخفی مرد عنکبوتی چگونه در فیلم‌های آینده به کار گرفته می‌شود؟ دیدگاه‌های خود را با ویجیاتو در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ف سم IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    0 1
    سلام مرد عنکبوتی احتمالا با مری جی ازدواج میکند و به کارهای قهرمانانه اش ادامه میدهد یواشکی و با دوستانش که در این راه کمکش کردند هم میماند
    • ف IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      1 0
      مخالفم اگر اینطور باشد دوباره ماجرای گوئن استیسی تکرار میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس