شهید حمید تقوی فر

هیچگاه از اتومبیل دولتی و راننده شخصی استفاده نکرد و با این که یک بار هم مورد سوء قصد قرار گرفته بود، امّا حاضر نشد محافظ شخصی داشته باشد. معمولًا با موتورسیکلت یا وسایل نقلیه عمومی رفت وآمد می کرد.

به گزارش مشرق، شهید حاج سید حمید تقوی‌فر، از فرماندهان شهید مدافع حرم است. او که به ابومریم معروف بود، در میان عراقی ها محبوبیت بسیاری داشت. حاج حمید تقوی فر از مدافعان حرمین شریفین عسگریین بود و سرانجام در ۶ دیماه ۱۳۹۳ توسط گروهک تکفیری داعش به شهادت رسید. در آستانه سالروز شهادت شهید تقوی فر، مروری خواهیم داشت بر زندگی آن شهید بزرگوار.

تولد و تحصیلات اولیه

سید حمید تفوی‌فر در ۲۰ فروردین ۱۳۳۸ در روستای «ابودیس» شهرستان کارون (کوت عبدالله) متولد شد. حاج حمید دوره ابتدایی تا کلاس چهارم را در روستای در خزینه از توابع شهرستان شوشتر می‌گذراند و کلاس پنجم وششم را در روستای ابودبس و جنگیه درس می‌خواند. دوره دبیرستان را هم در دبیرستان سعدی پشت سر می‌گذارد.

حضور پای منبرهای شیخ احمد کافی

قبل از پیروزی انقلاب در برگزاری کلاس های قرآن در زادگاه خودش نقش داشت و اغلب در جلسات سخنرانی شیخ احمد کافی حضور پیدا می‌کرد. او با فعالین انقلابی از جمله احمد دلفی، برادران شمخانی و شیخ هادی کرمی هم ارتباط داشت.

عضویت در گروه منصورون

وی زمانی که برای تحصیلات دوره متوسطه به دبیرستان سعدی اهواز رفت با شهید اسماعیل دقایقی، محسن رضایی و علی شمخانی آشنا شد و به گروه «منصورون» پیوست  و گام در راه مبارزه با رژیم طاغوتی پهلوی گذاشت. وی از طریق برادران امیدبخش و حمید سیلاوی و احمد دلفی، نوار سخنرانی و اعلامیه‌های حضرت امام(ره) را دریافت و در روستای ابودیس و روستاهای اطراف توزیع می‌کرد.

سید حمید در روزهای قبل از پیروزی انقلاب تقریبا در اغلب راهپیمایی‌های منطقه خود، حضور داشت. او به مانند جوانان آن دوره شیفته امام خمینی بود. وی در زمان پیروزی انقلاب ۱۸سال سن داشتند.

عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شهید تفوی‌فر از نیروهای تشکیل دهنده هسته اولیه سپاه در اهواز بود که با عضویت در این نهاد به انجام وظیفه پرداخت.

وی در مبارزه با توطئه‌های ضد انقلاب که در اوایل پیروزی انقلاب، در خوزستان ناامنی و آشوب برپا می‌کردند، نقش محوری داشت و به دلیل آشنایی با زبان عربی، تعدادی از نیروهای گروه خلق عرب را که به عنوان ستون پنجم دشمن عمل می‌کردند، شناسایی و دستگیر کرد.

رو در رو با دشمن بعثی

سید حمید از آغازین روزهای حمله رژیم بعثی عراق به ایران اسلامی، برای دفاع از میهن اسلامی به جبهه‌های نبرد شتافت. شهید خود در این مورد می‌گوید: «پس از اینکه خبر رسید به پاسگاه مرزی بستان حمله شده است ما هم با هدف اینکه دشمن فکر کند نیروهای زیادی در مقابل اوست روزانه به آن مناطق می‌رفتیم و اقدام به تیراندازی می‌کردیم و تا چند روز اوضاع به همین منوال گذشت. یک روز بعد از ظهر یک هواپیمای عراقی برای عکس برداری به سطح منطقه آمده بود و به قدری پایین پرواز می‌کرد که ما با کلت می‌توانستیم به آن شلیک کنیم. بعد از آن بود که حملات گسترده عراقی‌ها آغاز شد.»

سیدحمید از پدرش نیز برای حضور در جبهه دعوت کرد و برادرانش را نیز تشویق به حضور در جبهه کرد و آنان نیز در جبهه های نبرد حضور یافتند. سید نصرالله تقوی فر، پدر شهید تفوی‌فردر سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر به شهادت رسید و برادرش، سید خسرو تفوی‌فر نیز در عملیات والفجر ۸ به خیل شهیدان پیوست.

شهید تقوی در دوران جنگ تحمیلی بیشتر کارهای شناسایی را بر عهده داشت و بعدها در کنار شهید «حسن باقری» به جمع‌آوری اطلاعات می‌پرداخت. وی در جبهه سوسنگرد واحد اطلاعات و عملیات را تشکیل داد و فرماندهی قرارگاه رمضان را نیز بر عهده گرفت.

دفاع از حرم

با پایان جنگ، شهید تقوی فر، فعالیت خویش را در سپاه قدس ادامه داد و سرانجام در سال ۱۳۹۰ از خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازنشسته شد.  همسر شهید در مورد علت بازنشستگی وی می‌گوید: «وقتی مسئله داعش پیش آمد، حمید گفت می‌خواهم برای مقابله با داعش بروم اما چون مسئولیت اطلاعات سپاه قدس را داشت، این مسئله امکان‌پذیر نبود. او هم رفت و تقاضای بازنشستگی کرد...بالاخره بعد از سه سال اصرار و پافشاری حمید، با درخواست بازنشستگی‌اش موافقت شد.»

وی پس از بازنشستگی زمان خود را به سه قسمت تقسیم کرد؛ به این نحو که: مدت یک ماه در عراق حضور داشت و برای تأسیس بسیج مردمی عراق )الحشد الشعبی) جهت مقابله با داعش به فعالیت مستشاری مشغول می‌شد؛ سپس به ایران باز می‌گشت و مدت دو هفته برای تبدیل خانه پدری (در زادگاهش روستای ابودبس خوزستان) به حسینیه و مرکز فرهنگی تلاش می‌کرد؛ و پس از این دو هفته به تهران مراجعت نموده و مدت بیست روز نزد خانواده می‌ماند.

در زمانی که جریان‌های تکفیری و وهابی، تروریست‌های داعشی و هم‌پیمانان آنها از بقایای حزب بعث را سازماندهی کردند تا استان‌ها و شهرهای غربی عراق ـ همچون موصل و الرمادی ـ را اشغال کنند و به بارگاه امامین عسکریین علیهماالسلام در شهر سامراء دست یابند، شهید تقوی به سرایا الخراسانی پیشنهاد داد به عراق بازگردند و بار دیگر صفوف خود را برای مبارزه مستحکم سازند و خود را برای آزادسازی مناطق اشغال شده آماده کنند. وی تنها به ارائه پیشنهاد و مشورت نظامی به این نیروها بسنده نکرد، بلکه خود نیز به اتفاق نیروهای داوطلب مردمی به سمت جرف الصخر رفت و نسبت به آزادی این منطقه اقدام کرد؛ منطقه‌ای که بعد از آزاد سازی به نام "جرف النصر" معروف شده است. این آزادسازی، شهر مقدس کربلا را از تیررس موشکها و حملات داعش نجات داد.

در عملیات سامراء که خمپاره‌های داعش در حرم مطهر امامین عسکریین فرود می‌آمد و سه روز طول کشید، با فرماندهی سردار تقوی‌‍فر داعش مجبور به عقب نشینی و منطقه پاک سازی شد.

شهید تقوی فر در زمره کسانی است که نقش مهم و محوری در تامین امنیت پیاده روی اربعین داشت و این حرکت مردمی عظیم که امروز در حوالی اربعین حسینی شاهد آن هستیم، بی شک حاصل مجاهدت های او و عشق وی به اباعبدالله (ع) است.

شهادت

در ۶ دی ماه ۱۳۹۳پس از اقامه نماز ظهر، عملیاتی به نام محمد رسول الله علیه تکفیری ها در عراق آغاز می شود. شهید تقوی به همراه تعدادی از نیروهای رزمنده برای یاری رساندن به همرزمانش پیشروی می کند و بعد از رشادت بسیار مورد اصابت گلوله تک تیر انداز داعشی قرار می گیرد. بدین ترتیب این مجاهد الی الله سرانجام در سامراء، در زادگاه امام عصر(عج)، و در حالی که مشغول دفاع از حرمین مطهر بود، توسط عوامل تکفیری داعش به شهادت رسید. پیکر مطهرش پس از انتقال به اهواز و تشییع باشکوه در شهر کارون در کنار پدر شهیدش به خاک سپرده شد.

سیره اخلاقی شهید تقوی‌فر

شهید تفوی‌فر زندگی ساده و بی آلایشی داشت و از تجملات دوری می کرد. بیشتر ایام سال روزه می گرفت. هنگامی که مسئولیتی بر عهده داشت، در استفاده از امکانات بیت المال به حداقل اکتفا می کرد. هیچگاه از اتومبیل دولتی و راننده شخصی استفاده نکرد و با این که یک بار هم مورد سوء قصد قرار گرفته بود، امّا حاضر نشد محافظ شخصی داشته باشد. معمولًا با موتورسیکلت یا وسایل نقلیه عمومی رفت وآمد می کرد. در انجام مأموریت، سخت کوش بود و اگر مأموریت یا دستوری به وی ابلاغ می شد، مسئولان مطمئن بودند که این کار به بهترین صورت توسط شهید تقوی فر انجام خواهد شد. در محل مأموریت، مانند نیروهای عادی تلاش و تقلا می کرد و اگر نیروها مشغول کار ساختمانی و مثلا سنگرسازی بودند، با این که فرمانده بود، همراه آنها کار می کرد. کار ستادی و پشت میز نشینی را دوست نداشت و همواره در جبهه ها به دنبال کارهای سخت میدانی بود و این روحیه را با گذشت چندین سال از جنگ تحمیلی، همچنان حفظ کرده بود. منصب، مقام، جایگاه و شخصیت ظاهری برایش اهمیتی نداشت و با محرومان و پابرهنگان معاشرت می کرد.

گفتنی است به زودی کتاب خاطرات همسر شهید تقوی فر با عنوان «سرزمین بی فصل» توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد. این کتاب روایتی داستانی و جذاب از زندگی مشترک خانم پروین مرادی با حاج حمید تقوی‌فر است؛ روایتی ساده و صمیمی از زندگی پر فراز و نشیب یک نیروی اطلاعاتی که حتماً برای خوانندگان جذاب خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 11
    مگه مدیران دولتی از خودرو سپاه استفاده میکنند که سرداران سپاه بخواهند از خودرو دولتی استفاده کنند؟!
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    6 0
    روحشون شاد مدیونیم به شهدا
  • سعید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    طوبی له. خوشا به سعادتش. شهید زنده و شاهد است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس