کد خبر 1316102
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
عارضه مخملک را جدی بگیرید!

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: اگر برای درمان بیماری مخملک در بین کودکان در اسرع وقت اقدام نشود می‌تواند آثار زیانباری را در بدن کودک بر جای بگذارد.

به گزارش مشرق، مائده جعفری فوق تخصص عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مخملک یک بیماری باکتریایی است که در برخی افراد مبتلا به گلودرد باکتریایی ایجاد می‌شود، مخملک که با نام اسکارلت فیور نیز شناخته می‌شود، دارای بثورات قرمز روشنی است که بیشتر بدن را می‌پوشاند و تقریبا همیشه با گلودرد و تب شدید همراه است.

او افزود: مخملک بیشتر در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله دیده می‌شود، اگرچه از زمانی مخملک به عنوان یک بیماری جدی دوران کودکی در نظر گرفته می‌شد، درمان‌های آنتی بیوتیکی آن را کمتر تهدید کننده کرده است، اما با این حال، اگر مخملک درمان نشود، می‌تواند منجر به شرایط جدی تری شود که بر قلب، کلیه‌ها و سایر قسمت‌های بدن تأثیر می‌گذارد.

جعفری بیان داشت: بثورات مانند آفتاب سوختگی به نظر می‌رسد و مانند کاغذ سنباده است و معمولاً از صورت یا گردن شروع می‌شود و به تنه، بازوها و پاها گسترش می‌یابد.

او تصریح کرد: اگر به پوست قرمز شده فشار وارد شود، رنگ پریده می‌شود، خطوط قرمز در چین‌های پوست اطراف کشاله ران، زیر بغل، آرنج، زانو و گردن معمولاً قرمزتر از بثورات اطراف می‌شوند، صورت کودک ممکن است برافروخته و با حلقه‌ای رنگ پریده در اطراف دهان ظاهر شود.

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: زبان توت فرنگی هم از دیگر علائم و نشانه‌های این بیماری است در این نشانه از بیماری زبان به طور کلی قرمز و ناهموار به نظر می‌رسد و اغلب در اوایل بیماری با یک پوشش سفید پوشیده می‌شود.

او افزود: بثورات و قرمزی صورت و زبان معمولاً حدود یک هفته طول می‌کشد تا خوب شوند، پس از فروکش کردن این علائم و نشانه ها، پوست تحت تاثیر بثورات اغلب پوسته پوسته می‌شود.

فوق تخصص عفونی کودکان در خصوص سایر علائم و نشانه‌های مرتبط با مخملک بیان داشت: تب (۳۸.۳ درجه سانتیگراد) یا بالاتر، اغلب همراه با لرز ،گلو بسیار دردناک و قرمز، گاهی اوقات با لکه‌های سفید یا زرد، مشکل در بلع، بزرگ شدن غدد در گردن (غدد لنفاوی) که در لمس حساس هستند، حالت تهوع یا استفراغ و سردرد از دیگر علائم این بیماری هستند.

او گفت: قطعا برای بسیاری از والدین سوال این است که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؛ اگر کودکتان گلودرد و علائمی که گفته شد را دارد حتما با پزشک خود صحبت کنید.

جعفری تصریح کرد: مخملک به وسیله همان نوع باکتری ایجاد می‌شود که باعث گلودرد استرپتوکوکی می‌شود؛ در مخملک، باکتری سمی ترشح می‌کند که باعث ایجاد بثورات و قرمزی زبان می‌شود.

او افزود: عفونت از فردی به فرد دیگر از طریق قطراتی که هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده دفع می‌شود، سرایت می‌کند، دوره کمون این بیماری یعنی زمان بین قرار گرفتن در معرض و ابتلا به بیماری معمولا دو تا چهار روز است.

فوق تخصص عفونی کودکان در خصوص عوامل خطر گفت: همانطور که گفته شد کودکان ۵ تا ۱۵ ساله بیشتر از سایر افراد به مخملک مبتلا می‌شوند، میکروب‌های مخملک به راحتی در بین افرادی که در تماس نزدیک هستند مانند اعضای خانواده یا همکلاسی‌ها پخش می‌شود.

او بیان داشت: در خصوص عوارض این بیماری باید گفت که اگر مخملک درمان نشود، باکتری ممکن است به لوزه ها، ریه ها، پوست، کلیه ها، خون و گوش میانی گسترش پیدا کند.

او افزود: البته باید گفت که مخملک به ندرت، می‌تواند منجر به تب روماتیسمی شود، تب روماتیسمی یک بیماری جدی است که می‌تواند بر روی قلب، مفاصل، سیستم عصبی و پوست تأثیر بگذارد.

فوق تخصص عفونی کودکان بیان داشت: اینکه برخی از افراد می‌پرسدند چه کاری انجام دهیم تا احتمال ابتلای کودکمان به این بیماری کم شود، در این خصوص باید گفت که هیچ واکسنی برای جلوگیری از مخملک وجود ندارد، بهترین راهبردهای پیشگیری از مخملک مانند اقدامات احتیاطی استاندارد در برابر عفونت است.

او افزود: دست هایتان را بشویید، به کودک خود نشان دهید که چگونه دست‌های خود را به خوبی با آب گرم و صابون بشوید، ظروف غذاخوری یا غذا را به اشتراک نگذارید؛ به عنوان یک قاعده، کودک شما نباید لیوان نوشیدنی یا ظروف غذا خوردن خود را با دوستان یا همکلاسی‌های خود به اشتراک بگذارد. این قانون در مورد اشتراک غذا نیز صدق می‌کند.

جعفری تصریح کرد: دهان و بینی خود را بپوشانید، به کودک خود بگویید هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را بپوشاند تا از انتشار احتمالی میکروب‌ها جلوگیری شود، اگر کودک شما مخملک دارد، لیوان ها، ظروف و در صورت امکان اسباب بازی‌های او را با آب گرم و صابون و یا در ماشین ظرفشویی بشویید.
 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس