کد خبر 1315943
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۵
افزایش ۲.۵ درصدی تورم آبان ماه خانوارها

روزنامه زنجیره‌ای حامی دولت سابق بدون احساس شرمندگی نسبت به میراث اقتصادی آن دولت نوشت: چرا حقوق‌های دریافتی باید ۴۰ درصد از تورم عقب بیفتد؟(!)

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: در حالی که دولت روحانی رکورد تورمی ۴۹/۶ درصدی دولت سازندگی را هم پشت سر گذاشت و اقتصاد کشور را با به‌هم‌ریختگی بی‌سابقه تحویل دولت جدید داد، روزنامه آرمان با ژستی مثلا مردم‌دارانه می‌نویسد: علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس در مورد افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ اعلام می‌کند: متأسفانه دولت دوازدهم به‌صورت غیرقانونی ۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه حقوق برخی وزارتخانه‌ها را افزایش داده که این مسئله زمینه نارضایتی برخی کارکنان دیگر شده و به همین منظور از دولت و سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود حقوق کارکنان در سال آینده ۱۰ درصد افزایش یابد تا نسبت به کنترل تورم و کاهش قیمت برخی کالاهای اساسی اقدامات لازم انجام یابد.

آنچه مسلم است طبق قانون برنامه ششم توسعه باید افزایش حقوق‌ها بر اساس میزان تورم باشد؛ وقتی حقوق‌ها کمتر از میزان رشد تورم افزایش پیدا می‌کند، حقوق‌بگیران ثابت، کارمندان دولت و بازنشستگان بیشترین ضرر را می‌کنند و مشکلات اقتصادی آنها افزایش پیدا می‌کند.

بعد از مدتی و در راستای مخالفت با این موضوع صحبت از افزایش پلکانی حقوقها شد و میرکاظمی ‌رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ اظهار می‌دارد: کسانی که حقوق‌های پایین می‌گیرند بیش از ۳۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند و کسانی هم که چندین‌بار افزایش حقوق داشته‌اند، کمترین افزایش حقوق شامل آنها شود، یعنی همه کارمندان ۱۰ درصد افزایش حقوق نخواهند داشت.

آرمان می‌افزاید: «در شرایط کنونی که تورم بالای ۵۰ درصد است، چطور می‌شود حقوق کارمندان ۱۰ درصد افزایش یابد و انتظار هم داشته باشیم که اعتراضی صورت نگیرد و همه راضی باشند. اگر قرار باشد طبقه حقوق‌بگیر تورم ۵۰ درصدی را تحمل کنند و فقط ۱۰ درصد به حقوق‌شان اضافه شود، یعنی ۴۰ درصد از قدرت خرید آنها کم و مشکلات اقتصادی بیشتر می‌شود و با افزایش ضریب جینی فاصله طبقاتی نیز بیشتر شده و عده کثیری به خط فقر نزدیک می‌شوند. کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که دولت باید در بودجه ۱۴۰۱ با استفاده از درآمدهای مالیاتی، صرفه‌جویی منابع انرژی، جمع‌آوری یا ادغام شرکت‌های دولتی زیان‌ده، عدم وابستگی به فروش نفت و فروش دارایی‌های مازاد در دولت و کاهش حقوق‌های نجومی و جلوگیری از پرداختهای غیرمتعارف، کسری بودجه کشور را جبران نمایند و علاوه بر افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان بر اساس نرخ تورم و شرایط فعلی کشور، جهت کمک به معیشت آنان نیز بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شود. اگر تورم و گرانی در کشور نباشد افزایش کم حقوق‌ها نیز خیلی نگران‌کننده نیست و امید است که دولت و مجلس در شرایط سخت اقتصادی در بودجه سال آینده مهار تورم و گرانی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند تا مجبور نشوند برای جبران کسری بودجه اموال دولتی را بفروشند و یا دست در جیب مردم و کارمندان دولت کنند»!

یادآور می‌شود در منطق اقتصادی بدیهی، مهار تورم بر افزایش حقوق‌ها اولویت دارد و در غیر این صورت، افزایش حقوق‌ها صرفا موجب افزایش نقدینگی می‌شود که هم تامین آن در شرایط کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی، برای دولت دشوار است و هم خود این افزایش نقدینگی، به افزایش تورم و فشار بیشتر بر مردم می‌انجامد و در واقع، چنان افزایش ناچیزی- به قیمت رهاشدگی تورم - جفا در حق مردم است و نه خدمت به آنها.

البته باید از گردانندگان روزنامه آرمان پرسید در حالی که آقای روحانی ادعا می‌کرد با رونق اقتصاد و معیشت، مردم را از درآمد سرشار و از پول ناچیز یارانه بی‌نیاز می‌کند، چرا عملا مردم گرفتار تورم ۵۰ درصدی و کاهش ارزش پول ملی شدند؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • حمید IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 7
    شما جواب را بده چکاری داری کی گفته ؟
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 5
      چون افزایش حقوق بی‌رویه خودش منجر به حجم بالای نقدینگی بیشتر و تورم بیشتر و کاهش ارزش ملی پول بیشتر می‌شه. باید جلوی تورم رو اول گرفت بعد حقوق‌ها رو افزایش داد
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 3
      مشرق چرا انقدر راحت از افسادطلبان بازی می خورید؟ همه حتی برگ درخت هم می داند افزایش حقوق برای اقتصاد ایران سمی مهلک است بخاطر همین اراجیف می گویند تا دولت مجبور شود و با جهش تورم آقای رئیسی شکست بخورد!
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    7 2
    فقط یک بار برای همیشه میزان درآمد کشور و هزینه های کشور شفاف بشود ما مردم مظلوم و ستم کشیده ایران بفهمیم کجای اقتصاد فاسد و فشل ایران عزیز قرار گرفته ایم هر چه مالیات از جیب ما مردم هر چه درامد تو جیب اسمش رو نیار ، کشورهای گدا وگشنه حالا شماها هی یقه خودتون رو بگیرید
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 2
      منی که 29 سالمه و مجردم وقتی خواستگاری دختر یکی از شما میام انگار خواستگاری گرگها آمده ام. آنقدر خودتون رو مظلوم جلوه ندین. خیلی ها ظالمند
  • ترابیان IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 4
    صرفنظر از ظلمی که افساد طلبان وطن فروش ،اراجیف گوی، حقه باز، جاسوس پرور تحمیل کننده قراردادهای قرون وسطایی مثل برجام کذایی که در حکم اره دو سر برای ملته ،سند ۲۰۳۰،و ایجاد هرج و مرج در کشور و تورم ۱۰۰۰ درصد در بعضی از اقلام در دولت نیرنگ و فریب نهادهای نظارتی کجا بودند که روحانی بر خلاف قانون حقوق بعضی از مفت خورها را در بانکها،دیوان محاسبات،وزارت نفت و زیرمجموعه،مخابرات ،آب،برق،شرکت های دولتی و....را افزایش نجومی داده که باعث نارضایتی بقیه شده است چرا مسببان وضع موجود محاکمه نمی شوند
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    7 2
    خدا شما رو لعنت کنه که به فکر اقشار ضعیف مثل کارگران نیستید بنده با 1800 حقوق بدون بیمه چیکار کنم
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 1
      شما کجا کار می کنی با این حقوق در حالیکه پایه حقوق 2600 هست؟
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    13 7
    گفتیم این دولت خوبه .اینکه از قبلی بدتره.
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 2
      سال اول را با سیاست انقباظی سر کن تا تورم پایین بیاید بعد از سال های بیشتر از تورم افزایش حقوق خواهد بود اگر بنا بر روش دولت قبل باشد که روال همچنان خواهد با افزایش بیشتر تورم
  • جوادی IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 1
    از اصلاحات غیر از این انتظاری نیست.
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 0
    عارضه فشار بوسیله اشخاص حقوقی بویژه دولتها از هر جنس و قماش چراباید آوار شود روی کارکنان دولت و کارگران - جریان زندگی فردی نباید مختل شود .
  • فرامرزی IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 1
    پررویی نجومی اصلاحات زبانزده
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 2
    مشرق چرا خودرو رو نمیگی که 1000 درصد گرون شده همه اجناس چند برابر شده نسبت به پارسال بعد انتظار داری کارمند با همون حقوق سال قبل یک سال دیگه سر کنه
    • احمد IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      جریان زندگی ما مثل پیرزن که قبلمه اب خالی رو آتیش بود و بچه های یتیمش منتظر پختن آش بودن تا خوابشان میبرد
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    2 0
    ایا دیواری کوتاه تر از حقوق کارمندان وجود دارد به جای مالیات گرفتن از سرمایه داران و مبارزه با فساد و مدیریت درست سرمایه های ملت مسیر کاهش حقوق قشر ضعیف جامعه را در دست گرفته اید
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    6 6
    تورم کارگران و کارمندان را از طریق افزایش حق اولاد جبران کنید بااین روش تشویق به فرزندآوری میشود و کمک به معیشت تعداد خانوار بالا میشود.
  • فائزه IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 1
    درود بر مشرق و بصیرتش
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    2 4
    افزایش حقوق ها باید متناسب با تورم باشد متاسفانه دولت ها بجای ایجاد رونق اقتصادی و تولیدبرای مهار تورم آسان ترین راه که همان افزایش پایین حقوق ها را انتخاب می کنند که نه تنها تورم مهار نمی شود بلکه حقوق بگیرها را بیشتر در خط فقر قوطه ور می کنند همان میزان اندک هم که به خقوق ها اضافه می شود اجناس از 50% تا 200%افزایش پیدا می کنند یعنی نه تنها به ارزش حقوق های حقوق بگیران افزوده نمی شود بلکه با افزایش های سالانه ارزش حقوق ها سیر منفی طی می کند
  • یوسف از همدان IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 2
    بانی تورم هر که می خواهد باشد چهفرقی به حال منه حقوق بگیر داره که باید در خرج یومیه خودم بمانم به اون حضرات اقتصاد دان که دم از دور باطل نقدینگی تورم افزایش حقوق می زنند و افزایش حقوق را باعث تورم می داند بفرمایید که در ایران چه بخواهیم و چه نخواهیم بخش حقوق بگیر محرک بازاره و با کنترل حقوق ها باعث کاهش تحریک خرید در بازار شده شاید تورم کاهش یابد ولی قطعا باعث رکود اقتصادی و افزایش بیکاری و شاید رکود تورمی شویم
  • علی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    8 2
    از جیب کی میخاهید تورم را کنترل کنید از جیب حداقلی بگیرهای بدبخت خب راحت یه سقف معین کنید مثلا 15 میلیون که از این سقف به بالا افزایشی نداشته باشه بقیه هم پلکانی 20درصد افزایش بدید
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 0
    اگر قرار بود فقط همین حرفو بزنید و کاری دستتون بر نمیاد اصلا چرا اومدین رو کار؟
  • سید IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    7 1
    عوض شدن جای مجرم و شاکی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • کلوچه IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    احسنت
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 0
    کارکنان دولت جور کش کشور و بی درایتی دولتها هستند
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    2 0
    کسانیکه تورم یا گرانیرافقط به ضر رحقوق بگیران میدانند. افراد خائنی هستنند که از مشکلات جامعه ایرانی بی خبر مانده وهیچ وقت هم به درک وفهم وضعیت عموم مردم نخواهند رسید.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    14 3
    همتون سر و ته یک کرباسین. مردم؟!!! بفرمایید رعیت و برده و اموال مسئولان.
    • سید IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      3 2
      یک عقده ای که از حمایتش از اصلاح طلبان سرخورده شده است اما چون پررو هست شرمنده نه!!!!
    • .. IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 1
      همین نگاه بی بصیرت شماست که روحانی رو رییس جمهور کرد. اینکه بگیم همه سروته یه کرباسن نهایت قضاوت بی علم و بی وجدانی هست.
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    حالا چون از کارمند بی نوا دفاع کرد شد اشک تمساح . خدا از بانی باعث این عدم افزایش حقوق نگذره . من که شب و روز نفرین میکنم کاری هم به این بازی های کثیف سیاسی شما ندارم . آخه با ده درصد چکار کنیم ؟ بابا خرج زندگیمون نسبت به پارسال صددرصد بیشتر شده .آخه با چه منطقی ۱۰ درصد افزایش میدن . اگه راست میگن قیمتها را به نرخ پارسال برسونن اصلا افزایش نمیخواهیم . مشرق تو دیگه چرا ؟ تو شرف داشتی !!!
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 2
      عزیزم هنوز نفهمیدی از 6درصد که حقوق بالا می گیرند شروع می شود تا 30درصد که کم حقوق ها می گیرند نکند درآمد بالا داری که نگران 10درصدی شدی؟
  • علی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    مردم خسته اند باید حواسشون رو جمع کنند . جلوی اختلاس رو بگیرن و مفت خورها رو حله
  • مهدی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 0
    همین جوریش هم با نرخ تورم کارمند به روز گدایی نه ، زندگیمون فلجه
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    موافقم مشرق
  • محمد IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    5 1
    همتون سر وته یه کرباسید... این دولت و اون دولت نداره
  • SE ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    3 0
    خب بسم الله ۶ ماه گذشته ! فقط تورم و افزایش قیمت ! صبر میکنیم ! سال آینده خوبه دیگه که تاثیر اعمال دوستان شما رو ببینیم ؟ یا بازم زوده ؟
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    7 0
    جالبه وقتی دولت قبل حقوق رو به اندازه تورم افزایش نداد به دولت روحانی میگفتن طبق قانون باید حقوق به اندازه تورم افزایش پیدا کنه و کار دولت خلاف قانون... الان دنبال توجیه کار دولت جدید هستن..عجب روزگاری شده
  • مهدی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    6 1
    دولت جدید که دست دولت قلبی را از پشت بسته و همه چیز را گران کرده
  • علی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    5 1
    تمام مشکلات تورمی کشور خلاصه شده تو حقوق کارمند بیچاره ای که تمام وقتش رو تو اداره صرف میکنه و هیچ درامدی نداره . با این افزایش حقوق ده درصدی سال آینده اکثر کارمندها به فقر مطلق نزدیک خواهند شد.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    همین هفته قبل بود که خودرو سازها افزایش قیمت دادند. خودتو زدی به کوچه علی چپ؟ اینم نکنه برا دولت فبله؟
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 4
      وقتی تورم 40درصدی در اقتصاد دارید نکند انتظار دارید فقط ماشین افزایش قیمت ندهد؟و تورم 40درصدی دست‌پخت کی هست جناب؟
  • رضا IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    4 0
    عادت دارید مشکلات را به گردن نفر قبلی بیندازید یکدفعه اصولگرا میگه تقصیر اصلاح طلب قبلی است دفعه بعد اصلاح طلب میگه تقصیر اصولگرا قبلی است . و این بازی همچنان ادامه دارد .
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 1
    جالبه همه فکر شکم خود هستند. اما هیچ کس نگران فساد و بی بند و باری در جامعه نیست
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    علت تورم 50 درصدی و رشد اقتصادی منفی در دولت حسن روحانی این بود که نگذاشتند. مثلأ نگذاشتند حسن روحانی بفهمد که بنزین گران شده یا نگذاشتند ظریف بفهمد که هیچ جای برجام تحریم ها لغو نشده و بلکه تعلیق شده. خلاصه نگذاشتند که نگذاشتند که نگذاشتند. البته اصلاحاتچی ها از اینکه نتوانستند بیشتر خدمت بکنند دارند دق میکنند. می گویند نگذارید اما بگذارید باز هم دولت و مجلس و مملکت دست ما باشد.
  • محمدیان IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    ممنونم مشرق.
  • ناشناس IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    سلام باید شمع روشن کرد آقای مشرق نیوز دست (قد گری برداشته) واین مطالب اعلام کرده یقین خواب دیده
  • علی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    9 0
    سلام اگر می دانستید که دولت این همه مشکل دارد چرا دولت را قبول کردید ؟
  • ايراني IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    1 0
    آنچه در دوره ريسي در اقتصاد رخ ميده كاهش دستمزدها وفشار بر دهك هاي پايين درامدي خواهد بود و هيچ نشانه اي در كاهش هزينه هاي سطح بالا نديديم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس