طرز طلب : افزایش بازدهی نیروگاه‌های ایران به ۴۰ درصد می رسد

مدیرعامل شرکت نیروی برق حرارتی ایران گفت: بازدهی نیروگاه‌ها ی کشور براساس برنامه ریزی ها تا پایان امسال به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش مشرق، «محسن طرز طلب» مدیر عامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران افزود: امسال تلاش خواهد شد از طرق مختلف نسبت به تامین منابع مالی لازم اقدام شده تا این بازدهی افزایش یابد.

وی  ادامه داد: بازدهی نیروگاه‌های حرارتی در برخی کشورهای پیشرفته که ظرفیت تولید آن‌ها به کشور ما نزدیک است معادل ۳۷.۳ درصد است و این در حالی است که این رقم هم اکنون در نیروگاه‌های ایران ۳۹ درصداست.

چندی پیش «جلیل سالاری» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بازدهی (راندمان) پایین نیروگاه‌های حرارتی را دلیلی بر مصرف بالای سوخت در نیروگاه‌ها دانسته و خواستار افزایش این میزان با هدف پیشگیری از اتلاف بیشتر سوخت در نیروگاه‌ها شده بود و در همین رابطه طرز طلب گفت که : طبیعی است هرچه میزان بازدهی نیروگاه‌ها افزایش یابد به همان نسبت از مصرف سوخت کاسته خواهد شد و این هم به نفع نیروگاه و هم به نفع محیط زیست خواهد بود.

طرزطلب، خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده از مدار تولید، تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی و احداث نیروگاه‌های جدید با بازدهی بالا را مهمترین اقدام‌ها برای رسیدن بازدهی نیروگاه‌ها به ۴۱.۵ درصد برشمرد.

وی گفت: تحقق این امر نیاز به منابع مالی خاص و ویژه دارد که امید است با کمک دولت و مجلس این امر محقق شود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: روش‌های مختلفی برای تامین منابع مالی مثل فروش اموال و دارایی‌ها، استفاده از تسهیلات اوراق مالی اسلامی و منابع داخلی خود شرکت مدیریت تولید نیروی برق حرارتی در نظر گرفته شده است.

طرزطلب افزود: تحقق این منابع روند افزایش بازدهی نیروگاه‌ها و به دنبال آن کاهش مصرف سوخت را تسریع خواهد کرد.

مدیرعامل برق حرارتی خاطرنشان ساخت: یکی از برنامه‌های اعلامی از سوی «علی اکبرمحرابیان» در زمان معرفی به عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم، رسیدن بازدهی نیروگاه‌ها به ۴۱.۵ درصد بود که با اقدام‌های در نظر گرفته شده به طور قطع به این عدد دست خواهیم یافت.

محرابیان اعلام کرد: با توجه به کسری تولید برق نسبت به تقاضای آن، ضرورت داشت که برای تامین بخشی از این کسری‌ها برنامه‌ریزی کنیم و بر این اساس برنامه‌ای که برای چهار سال آینده پیش بینی کردیم، افزایش ۳۰ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور است؛ به گونه‌ای که ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را در سطح کشور به بهره‌برداری برسانیم.

به گفته وی، برای تابستان سال آینده برنامه‌ریزی شده است تا ۵ هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید کشور افزوده شود اما با تلاش‌های انجام گرفته توانستیم که یک هزار مگاوات را هم به این برنامه اضافه کنیم.

محرابیان گفته است: این ۶ هزار مگاوات شامل ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و یک هزارمگاوات هم ارتقای توان تولید یا به‌روز کردن نیروگاه‌های موجود است.

وزیر نیرو ادامه داد: تا به این لحظه در مجموع چهار واحد با ظرفیت ۸۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و به شبکه سنکرون شده است. در طول ماه‌های آینده نیز یکی پس از دیگری این واحدها به بهره‌برداری می‌رسند؛ البته امیدواریم در تامین منابع آن‌ها بر اساس پیش‌بینی‌ها شاهد کمک دولت و مجلس باشیم تا این منابع به موقع تزریق شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس