کتائب حزب الله: تنها دشمن آمریکایی از حملات مشکوک به منطقه سبز نفع می‌برد

کتائب حزب الله از شاخه‌های سازمان الحشد الشعبی در خصوص حمله راکتی نیمه شب گذشته به منطقه سبز بغداد گفت که این تنها خود دشمن آمریکایی است که در این شرایط از این عملیات نفع می‌برد.

به گزارش مشرق،   سخنگوی کتائب حزب الله عراق تاکید کرد که تنها طرفی که از روش هدف‌گیری و حملات راکتی به غیرنظامیان به بهانه حمله به سفارت آمریکا نفع می‌برد، خود همین دشمن آمریکایی است.

به گزارش المیادین، «محمد محیی» با اشاره به خبر حاکی از حمله راکتی بامداد امروز به منطقه سبز بغداد و نزدیکی سفارت آمریکا گفت: طرف‌هایی مشکوک این عملیات را در زمانی مشکوک برای دستیابی به برنامه‌هایی مخرب انجام دادند.

این مسئول کتائب حزب الله تاکید کرد: امروز حمله به سفارت آمریکا با هدف به هم زدن معادلات است.

رسانه‌های خبری بامداد امروز اعلام کردند که سفارت آمریکا در منطقه سبز در مرکز بغداد با راکت هدف قرار گرفته شد و حداقل دو موشک در مجاورت سفارت آمریکا اصابت کرد و اطلاعاتی از تلفات آن در دسترس نیست.

به عقیده برخی کارشناسان، آمریکا با ترتیب حملات ساختگی به سمت منافع خود در عراق درصدد ابقای بخشی از نظامیانش در این کشور است.

بغداد و واشنگتن در ۲۶ ژوئیه گذشته (۴ مرداد ماه) به توافق رسیدند که نیروهای رزمی ایالات متحده تا پایان سال جاری از عراق خارج شوند و تنها تعداد  از نیروهای آمریکایی (که شمار آن مشخص نشده است) برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی خواهند ماند.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه  ۳۰۰۰ نیرو در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد.   پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

 پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش، و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور،   آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند و هر از چند گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

مقامات آمریکایی نیز اظهارات ضد و نقیضی در این خصوص به زبان می‌آورند. در حالی که برخی مقامات از گفت‌وگوی جدی با مقامات عراق برای خروج نیروهای رزمی از عراق و اهتمام ورزیدن واشنگتن به این امر سخن می‌گویند، برخی مقامات نیز مانند ژنرال «کنت مک‌کنزی»   فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» می‌گوید که کشورش شمار نیروهای خود در عراق را کاهش نخواهد داد و این امر به خواست بغداد است و «عراق خواستار باقی‌ماندن ماست و ما شمار نیروها در آن را کاهش نخواهیم داد».

تحلیلگران بر این باورند که گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های آمریکایی در کنار رصد تحرکات آمریکا در عراق مانند ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور، صرف مبالغ هنگفت برای انجام عملیات توسعه ساختمانهای پایگاه هوایی عین الاسد واقع در غرب عراق، اظهارات برخی مقامات عالیرتبه سیاسی و نظامی عراقی مبنی بر نیاز به آمریکا برای مبارزه با تروریسم، نشان می‌دهد که شاید صرفا ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق تغییر کند و این نیروها از کشور خارج نخواهند شد.

با این وجود «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق که در نشست‌های دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا در واشنگتن حضور داشت تاکید دارد که  دولت عراق به طرف آمریکایی تاکید کرده که نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاکش ندارد و «روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، طعم خاصی خواهد داشت».

لذا انتظار می‌رود که دست‌کم روند خروج یگان‌های رزمی آمریکا از عراق هرچند به صورت سمبلیک تا پایان سال ۲۰۲۱، طبق وعده‌ای که بغداد می‌دهد، به پایان برسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ -------- که شمایید کفایت کننده ام و مرا یارى کنید که شمایید یاور من اى سرور ما اى صاحب زمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس