کد خبر 1314684
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
وحید جلیلی

جلیلی برخلاف آن‌چیزی که برخی سعی دارند نشان دهند، زیرسایه برادرش نیست. وحید خودش دارای یک جایگاه و هویت مستقل است.

به گزارش مشرق، چند هفته‌ای است که از آغازبه‌کار پیمان جبلی در سازمان صداوسیما گذشته است. او با شروع فعالیتش در رسانه ملی، طبق رویه مرسوم تغییراتی را در این مجموعه رقم زد. به‌جز تغییرات در رویه‌های تولیدی، تغییر یا جابه‌جایی برخی از مدیران دیگر اقدام او بود. از همان ابتدا خبرهایی از تاثیر وحید جلیلی در اقدامات و سیاست‌گذاری‌های جبلی به گوش می‌رسید. جبلی رابطه نزدیکی با جلیلی داشت و بعدتر شایعه حضور جلیلی در معاونت سیما به گوش رسید. اما پس از تکذیب این خبر، رسما حکم مسوولیت این فعال فرهنگی شناخته‌شده منتشر شد. با حکمی ازسوی پیمان جبلی، وحید جلیلی قائم‌مقام رییس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در این سازمان شد. پس از انتشار این حکم گمانه‌زنی و نظرات مختلفی در رسانه‌ها و فضای مجازی حول این انتخاب شکل گرفت. این انتصاب مانند نمونه‌های دیگر موافقان و منتقدانی داشت.

پوست‌اندازی جام‌جم با گزینه جلیلی

جلیلی برخلاف بسیاری از مدیران فرهنگی، مصرف‌کننده نظریات این حوزه نیست. او به‌اندازه خودش صاحب دیدگاه  و موضع است. 

حکم قائم مقامی برای جلیلی

 رییس سازمان صداوسیما رسما وحید جلیلی را قائم‌مقام رییس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در این سازمان معرفی کرد. به گزارش روابط عمومی صداوسیما، در حکم وحید جلیلی آمده است: باتوجه‌به تعهد، شایستگی‌ها و تجارب طولانی و مفید شما در عرصه فرهنگ و هنر ایرانی، اسلامی و انقلابی، به‌موجب این حکم به‌عنوان «قائم‌مقام رییس سازمان در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول در رسانه ملی» منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود برای انجام ماموریت‌های ذیل تلاش نمایید:


بسیج حداکثری ظرفیت‌های ارزشمند داخل و خارج سازمان برای ارتقای محتوایی و کیفی برنامه‌ها مطابق ماموریت‌های چهارگانه سازمان در حکم مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی): دانشگاه آگاهی و معرفت، آوردگاه جنگ نرم و مقابله با تحریف و تفتین، آسایشگاه چشم و دل برای بهره‌مندی از زیبایی‌ها و هنر و قرارگاه پراکندن امید و نشاط -پیگیری برای اجرای تحول در سازوکارها، محتوا و کیفیت تولیدات نمایشی با نگاه به راهبردهای کلان رسانه ملی- بازتعریف و فعال‌سازی هدفمند چرخه «طراحی- تولید- پخش- بازخورد» به‌منظور تقویت یکپارچگی راهبردی

جلیلی برخلاف آن‌چیزی که برخی سعی دارند نشان دهند، زیرسایه برادرش نیست. وحید خودش دارای یک جایگاه و هویت مستقل است.
 - کاهش موازی‌کاری‌ها، چابک‌سازی و هم‌افزایی حداکثری شبکه‌های سیما و صدا - طراحی و اجرای سازوکارهای مناسب برای ارتقای کیفی نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی در رسانه ملی- ارتقای هویت‌محوری و عدالت‌گستری در رویکردها، برنامه‌ها و سازوکارها. همه معاونت‌ها و بخش‌های سازمان در انجام ماموریت‌های یادشده حداکثر همکاری و هماهنگی را مبذول خواهند داشت.

وحید جلیلی متولد۱۳۵۲ در مشهدمقدس است. وی در سال۷۰ وارد دانشگاه امام صادق(ع) شد و در رشته معارف اسلامی و اقتصاد در مقطع کارشناسی‌ارشد از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. کار مطبوعاتی را از دوران دانشجویی و در نشریه تفکر بسیجی، نشریه داخلی بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق(ع) آغاز کرد و در سال۷۵ به مجله نیستان رفت. جلیلی یک‌سال بعد عنوان بهترین مقاله‌نویس فرهنگی کشور را کسب کرد. جلیلی پس از نیستان، در سال۸۱ به روزنامه ابرار رفت و سردبیر آن شد. وی پس از ابرار راهی حوزه هنری شد و از اواخر همین سال سردبیری ماهنامه سوره را برعهده گرفت و تا شماره۳۰ در دوره جدید، نشریه را اداره کرد. مجله‌ای که پیشتر سیدمرتضی آوینی عهده‌دار سردبیری آن بود. جلیلی در سال۸۵ دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری کرد. انتشار مجله راه، جشنواره مردمی فیلم عمار، جشنواره موسیقی ضدآمریکایی طبس و راهبری ده‌ها جریان فرهنگی دیگر ثمره این دفتر است. جلیلی همچنین نویسنده کتاب‌هایی چون «عبور از سینمای سانسور»، «شهدا برای چه افقی جنگیدند»، «در فرانسه تک‌درختی هست» و «نقش تشکل‌های فرهنگی در پیشبرد اهداف انقلاب» است.
 
 چند سوال و پیشنهاد به «آقا وحید»


حتی آن‌هایی که جزو منتقدان خط‌مشی سیاسی و فرهنگی وحید جلیلی‌اند، لااقل در یک مورد با موافقانش اشتراک‌نظر دارند. جلیلی، یک فعال فرهنگی و رسانه‌ای به تمام معناست. او تمام تمرکزش در این حوزه بوده و ضمنا در کنار فعالیت‌های مدیریتی، کار نظری هم کرده است. جلیلی برخلاف بسیاری از مدیران فرهنگی، مصرف‌کننده نظریات این حوزه نیست. او به‌اندازه خودش صاحب دیدگاه  و موضع است. 

می‌توان نظرات او را مورد نقد و بررسی قرار داد اما این‌که او صاحب ایده است و سال‌ها در این حوزه کارکرده، خود خبر خوبی است. جلیلی برخلاف آن‌چیزی که برخی سعی دارند نشان دهند، زیرسایه برادرش نیست. وحید خودش دارای یک جایگاه و هویت مستقل است. او از سال‌های پیش کارش را در رسانه آغاز کرده و در مجموعه‌های مختلف فعالیت کرده است. او هم تولید فکر کرده، هم منتقد بوده و هم اجرا کرده است. پس برای موافقت یا مخالفت با او باید وجوه مختلفش را درنظر گرفت اما جلیلی مسیری بسیار سخت و پردست‌انداز در پیش دارد و قاعدتا با علم بر این مشکلات، مسوولیت فوق را پذیرفته است.

پوست‌اندازی جام‌جم با گزینه جلیلی

 وحید جلیلی تا پیش از این در مجموعه‌ها و رویدادهایی فعالیت کرده که عمدتا به‌لحاظ کمی حجم محدودی داشته‌اند اما حالا در عریض و طویل‌ترین مجموعه رسانه‌ای کشور مشغول به کار شده است. همواره یکی از بزرگ‌ترین نقدها به رسانه ملی، حجیم بودن آن بوده است همگی به آن اشاره کرده‌اند که این رسانه به یک چابک‌سازی جدی نیاز دارد.

اصولا یکی از اصلی‌ترین شعارهای دوره سرافراز هم همین مساله بود. ده‌ها شبکه تلویزیونی و رادیویی و ده‌ها زیرمجموعه باعث شده که صداوسیما با وزنی زیاد، مانند خودرویی سنگین باشد که به‌سختی توان حرکت دارد. پس جلیلی باید یا خودش را با این شرایط وقف دهد یا در مسیری سخت و بلندمدت در پی «تحول» در چابک‌سازی آن برآید.

وحید جلیلی تا پیش از این جزو منتقدان جدی رسانه ملی و دستگاه‌های فرهنگی کشور بوده که بارها این نقدها را علنی کرده است. حالا او نه در مقام یک منتقد که در مقام سیاست‌گذار و مجری باید همان جایی را که همواره منتقد سیاست‌هایش بوده به ساحلی امن برساند؛ آن‌ هم از میان‌اقیانوسی از مشکلات و نابسامانی‌ها.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • كفشنده IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    7 0
    آدم كار درست به اینا میگن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس