عراق اولین ماهواره خود را به فضا پرتاب می‌کند

وزیر ارتباطات درباره تصاویر منتشر شده مبنی بر آماده شدن ایران برای پرتاب ماهواره، گفت: تا اواخر امسال اخبار خوبی در خصوص پرتاب ماهواره خواهیم شنید.

به گزارش مشرق، «عیسی زارع‌پور» روز شنبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه تصمیمی برای پرتاب ماهواره دارد یا نه، اظهار داشت: جوانان ما در این سال‌ها تلاش خوبی برای ساخت و پرتاب ماهواره انجام داده‌اند که ما همین مساله را به فال نیک خواهیم گرفت.

بیشتر بخوانید:

صنعت فضایی را درنیابیم مدار "لئو" را هم از دست می‌دهیم!/ پشت‌پرده دستور "لغو پرتاب ماهواره ایرانی" توسط مقام ارشد اجرایی سابق

وی افزود: اولین ماهواره‌ای که ما به فضای پرتاب کردیم ماهواره‌ «امید»  که باعث غرور ملی و امید زیادی شد اما متاسفانه در ۸ سال گذشته توجه ویژه‌ای به صنعت ماهواره نشد.

وی تصریح کرد: برخی انتقاد کردند که اگر در حوزه فضایی اقداماتی نشده پس اتفاقاتی که در این حوزه رخ داده چه بوده است؟ در گذشته تا ۳۰۰ میلیون دلار نیز در این زمینه سرمایه گذاری داشتیم اما در این سال‌ها سرمایه‌گذاری به یک دهم رسیده است.

زارع‌پور تاکید کرد: البته تاکید می‌کنم که در چند سال گذشته جوانان متخصص بودند که مجاهدانه کار کردند و چراغ صنعت فضایی کشور را روشن گذاشتند اما کشور ما باید به یکی از ۶ کشوری تبدیل شود که امکان پرتاپ ماهواره به لایه «ژئو» را دارند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: اکنون ۱۰ کشور می‌توانند ماهواره را با پرتابگر خود به فضا پرتاب کند که جمهوری اسلامی ایران نیز این توان را در لایه لئو دارد و برنامه این است که پس از تثبیت در این لایه به لایه‌ ژئو دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: پس از ۱۱ سال، جلسه شورای عالی فضایی را تشکیل دادیم که این نشان می دهد دولت به صورت جدی قصد دارد به عرصه توجه کند. قصد داریم یک برنامه ۱۰ ساله برای توسعه صنعت فضایی در کشور به تصویب برسانیم.

زارع‌پور خاطرنشان ساخت: برای توسعه این صنعت تمام ظرفیت‌ها پای کار آمده‌اند و پرتاب ماهواره، تازه شروع این نقشه راه است. صنعت فضایی روی زمین، خاک بازی است و تا زمانی که ماهواره پرتاب نشود نمی‌توان از پیشرفت صحبت کرد.

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم تصریح کرد: همانطور که تاکید کردم، بودجه صنعت فضایی، بودجه بسیار کمی است و حالا پس از گذشت سال‌ها پنج برابر شده است. البته این پنج برابر شدن، عددی نیست که ما بتوانیم حوزه فضایی را به ریل شتابان برگردانیم اما جهت گیری دولت این است که در این زمینه پیشرفت کنیم.

وی افزود: اکنون ماهواره‌های متعددی در صف پرتاب هستند. ما درنظر داریم توسعه کاربردهای فضایی در زندگی مردم را دنبال کنیم تا تولید و ساخت ماهواره نیز بتواند در کنار سایر صنایع کشور، ایفای نقش کند.

وزیر ارتباطات امروز در اولین نشست خبری خود که در وزارت ارتباطات برگزار شد در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    3 1
    خبر خوب را به عمل رسانیدن بگین
  • س IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    2 0
    سلام با اینکار کیفیت مخابرات تلویزیون اینترنت و خیلی چیزا دیگه بالا رفته و ارتقا خواهد یافت لازمه ما در تمام زمینه هه به تناسب نیاز و همگام با دنیا پیشرفت وقوع بشیم در تمام زمینه ها
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    1 7
    هر ماهواره ای رونمایی یا پرتاب کنید در دولت قبل ساخته شده .توی سه ماه که نمی شه ماهواره ساخت.
    • ماحسون IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      10 1
      تف به روی تو و دولت قبل هرچی بدبختی میکشیم از دولت قبله اون دولت ضد ماهواره بود بعد تو میگی اون ساخته،آخه انیشتن دیگران ساختن به روحان چه مربوط
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 6
    دوباره کارهای نمایشی بکنین...از تین ماهوارهای ریز بفرستین فضا و ادعای لانچ کنیم...مایی ک ادعای صنعت موشکی داریم نباید برای ما چیز خاصی باشه...درست تکنولوژی تاپی هست مثه جنگنده سازیمون درجا میزنیممم...واقعیت
    • افشین IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      3 0
      برای آنهایی که شعور و فهم و درکی از این علوم ندارند و تمام همرشون بی حاصل گذشته و فقط زبان دراز برای انتقاد دارند هر کاری بکنی بازم بی فایده هست. هر صنعتی پله پله پیشرفت میکنه و نیاز،به سرمایه گذاری داره. با توجه به دولتی که خودش خودش رو تحریم میکرد و تا دقیقه نود حتی دنبال اف ای تی اف بود توقع پیشرفت داشتن طنز تلخی هستکه باید دید. جالبه که غربیها برای کار نمایشی اینقدر جز و ولز میکنند.
  • محمد پیمان TR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    1 3
    خود ماهواره اهمیتی ندارد اما موشکی که برای این پرتاب ها استفاده میشود در واقع همان موشک های (icbm)قاره پیما هستش و برای حمل کلاهک اتمی کاربرد دارد
  • AT ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    6 0
    دست تمام دانشمندانی که برای پیشرفت برنامه ی فضایی ایران کار میکنند را به گرمی میفشارم و بهشان آفرین میگویم»»تمام کسانی که به روحانی رای دادن در شکست و عقب ماندن ۸ ساله ی ساخت و پرتاب ماهواره سهیم هستند،»یک ایرانی اصیل باید از افزایش توان فضایی و نظامی کشورش احساس غرور و شادی کند.
    • افشین IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      2 0
      دقيقا
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    1 0
    نباید زودتر بگید. چرا قبلا اعلام میکنید .ممکنه دشمنان داخلی.........................

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس