کد خبر 1314460
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
رفع کمبود دارو، دستور کار دولت سیزدهم

تامین دارو از مهمترین دغدغه‌های بیماران برای درمان و بهبودی است از این رو دولت سیزدهم، رفع این دغدغه را با هدف صیانت از جان و سلامتی مردم در دستور کار قرار داده است.

به گزارش مشرق، دولت دو میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات دارو به وزارت بهداشت داده که‌ حداقل نیاز به سه میلیارد دلار است.

در هفته‌ای که گذشت بسیاری از رسانه‌ها به بحث کمبود دارو پرداختند که باعث نگرانی بیماران شده است.

اما براساس دستور رئیس جمهوری مبنی بر «ضرورت توجه به تامین و تخصیص ارز مورد نیاز دارو و مواد اولیه» مقرر شده، بانک مرکزی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و براساس اولویت‌های اعلامی آن وزاتخانه، ضمن تخصیص سهمیه جدید در این باره، حداکثر تلاش لازم را برای تامین ارز مورد نیاز معمول به انجام رسانند.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، از حمایت‌های بیشتر دولت برای تامین داروی مورد نیاز بیماران به عنوان اقدامی مستمر و ضروری یاد کرد و از مسئولان دست اندرکار از جمله وزارت بهداشت و بانک مرکزی خواست در جهت تامین نیازهای دارویی به ویژه ذخایر دارویی کشور اقدام کنند.

وی از مسئولان دست اندرکار از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک مرکزی خواست در سریع‌ترین زمان ممکن از تقویت ذخایر دارویی کشور پشتیبانی کنند زیرا صیانت از جان و تامین نیازمندی‌های مردم همواره از دغدغه‌های دولت است.

تامین ارز مورد نیاز جهت تامین دارو و مواد اولیه آن

رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: سودجویان تلاش می‌کنند برای تامین منافع خود، با انتشار اخبار نادرست بازار دارو را بی‌ثبات جلوه دهند.

وی با اشاره به لزوم ادامه آرامش و ثبات در بازار دارو، تلاش مشترک و به هنگام دستگاه‌های ذیربط و تامین ارز مورد نیاز داروهای خاص را ضروری دانست و مقرر شد بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای تامین دارو و مواد اولیه آن را با فوریت تامین و اختصاص دهد.

روایت ناصحیح در اطلاع رسانی کمبود دارو  

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز هفته گذشته در پی بالا گرفتن بحث کمیود دارو در کشور با بیان اینکه ادعای بی سابقه بودن کمبود دارو در کشور صحیح نیست، گفت: اینکه ادعا می کنند این آمار بی سابقه است، نشان دهنده روایت ناصحیح در اطلاع رسانی آمار بوده است.

سید حیدر محمدی افزود: اکنون کمبودهای دارویی در کشور ۴۰ قلم ثبت شده و این درحالیست که در برخی برهه های زمانی کمبودهای ما ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم بود.

وی اظهار کرد: اینکه ادعا می کنند این آمار بی سابقه است، نشان دهنده روایت ناصحیح در اطلاع رسانی آمار بوده و شفافیت سازمان غذا و دارو در ابلاغ برخی آیین نامه ها نباید موجب اعوجاج مطالب و نگرانی مردم شود.

کمبودهای دارویی امسال نسبت به سال گذشته یک پنجم کاهش یافت

 محمدی تصریح کرد: کمبودهای دارویی امسال نسبت به سال گذشته که ۲۲۰ قلم بود، یک پنجم کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ادعای مطروح شده خلاف قانون است و اگر لازم باشد ما برخورد قانونی خواهیم کرد.

دولت وضعیت دارو را شبانه روز رصد می کند 

در پیوند با همین موضوع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز جمعه ۲۶ آذر ماه نشست شورای اداری شهرستان خاتم یزد با اشاره به وضعیت دارو افزود: دولت ارز کافی در اختیار وزارت بهداشت قرار داده و ستادی در وزارت بهداشت به صورت شبانه روزی وضعیت دارو رصد می کند.

بهرام عین اللهی تصریح کرد: امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته کمبودی در حوزه دارو نداریم و با تلاش دوستان نواقص در برخی داروهای خاص رفع خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس