اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ از رکود تورمی خارج می‌شود

مؤسسه اعتباری فیچ پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال میلادی پیش‌رو که از دی‌ماه آغاز می‌شود، از رکود تورمی خارج شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: موسسه اعتباری فیچ در گزارشی به تحلیل صنعت بانکداری و خدمات مالی در ایران پرداخت و چشم انداز خود درباره این بخش از اقتصاد ایران را ارائه داد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، پیش‌بینی متغیرهای کلان مانند تورم و رشد اقتصادی از دیگر بخش‌های این گزارش موسسه فیچ است.

بیشتر بخوانید

دولت عقب ماندگی تاریخی اقتصاد ایران را رفع می کند

گزارش فیچ تأکید می‌کند با ترمیم تولید و صادرات نفت، احتمال کاهش فشار بر ارزش ریال ایران وجود دارد. در ادامه این گزارش، بر کاهشی شدن سطح تورم ایران و بهبود قدرت خرید مصرف کنندگان تاکید دارد؛ از همین رو مصرف خصوصی و تشکیل سرمایه ثابت حقیقی افزایش قابل توجهی خواهد یافت. بر اساس پیش‌بینی فیچ، در سال ۲۰۲۲، رشد اقتصادی در ایران به ۴/۴ درصد خواهد رسید و نرخ تورم کاهش می‌یابد.

این مؤسسه با پیش‌بینی رشد ۴/۴ درصدی اقتصاد ایران در سال آینده می‌نویسد: با توجه به انقباض شدید تولید نفت در سال ۲۰۲۰، بخشی از این رشد به دلیل بازیابی بخشی از تولید نفت رقم می خورد. از سوی دیگر بخشی از کاهش تولید ناشی از محدودیت‌های کووید از جمله مقررات منع آمد و شد و بسته شدن مرزهای تجاری رقم خورده بود. محدودیت‌های مداوم کرونا، همراه با تورم بالا، اثر منفی خود را بر هزینه مصرف کنندگان بر جای می‌گذارد.

با توجه به انجام واکسیناسیون انتظار می رود این بخش از اقتصاد، بازیابی شود و بخشی از رشد در کوتاه مدت از این محل رقم بخورد. با این حال مادامی که توافق هسته‌ای جدیدی صورت نگیرد شاهد بازیابی قابل توجه تولید و صادرات نفت نخواهیم بود. این موسسه در تحلیل خود اعلام کرده است که پیش‌بینی‌اش از رشد اقتصادی ایران (بدون توافق) در سال ۲۰۲۲ را از ۳/۸ درصد به ۴/۴ درصد

افزایش داده و در صورتی که توافق زودتر حاصل شود اقتصاد ایران به راحتی می‌تواند در سال ۲۰۲۲ بین ۶ تا ۷ درصد رشد را تجربه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس