بحران در روابط عربستان و لبنان

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان معتقد است که در پرونده بحران ایجاد شده میان لبنان و عربستان ممکن است پای طرح ها و توطئه های خارجی در میان باشد.

به گزارش مشرق، عربستان سعودی هنوز هم حاضر به عادی سازی روابط خود با لبنان نشده است. این درحالی است که مدتی است از استعفای «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان سپری می‌شود. مقامات و شخصیت‌های لبنانی معتقدند که مشکل عربستان سعودی با این کشور فراتر از «قرداحی» است و بارها نیز این مسأله را به صراحت اعلام کرده اند.

در همین ارتباط، پیشتر «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی اعلام کرده بود: «این یک واقعیت است که سعودی‌ها به دنبال سیطره کامل بر ساختار سیاسی لبنان هستند. هیچکس نمی‌تواند این مسأله را انکار کند». از سوی دیگر، «شیخ نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان تأکید کرد که عربستان سعودی به دخالت‌هایش در امور داخلی لبنان از جمله انتخابات پارلمانی این کشور، ادامه می‌دهد.

چندی پیش نیز پایگاه «العربی الجدید» اعلام کرده بود: «واضح است که مشکل عربستان با لبنان در سخنان قرداحی پیرامون جنگ یمن خلاصه نمی‌شود که اکنون با استعفای او حل و فصل گردد. مقامات سعودی پیشتر نیز به این مسأله اذعان کردند که مشکل‌شان با لبنان بسیار فراتر از اظهارنظر وزیر اطلاع رسانی سابق این کشور است. در همین ارتباط، سعودی‌ها از حزب‌الله به عنوان مشکل اصلی خود در لبنان یاد کرده بودند».

این استنباط وجود دارد که حتی درصورت از سرگیری روابط میان لبنان و عربستان، ریاض تحریم اقتصادی بیروت را ادامه خواهد داد و هیچ کمک مالی به آن نخواهد کرد در ادامه مطلب این روزنامه به میانجیگری‌های رئیس جمهور فرانسه برای ازسرگیری روابط میان بیروت و ریاض اشاره و تأکید شده است: «حتی اگر فرض کنیم که تلاش‌های ماکرون برای از سرگیری روابط میان بیروت و ریاض موفقیت آمیز خواهد بود، باز هم چیزی برای لبنان تغییر نخواهد کرد چرا که سعودی‌ها و متحدانش کمک‌هایی را که لبنان اکنون در عرصه اقتصادی نیاز دارد، به آن اعطا نخواهند کرد».

در همین ارتباط، «لور سبع آبی خلیل» کارشناس امور سیاسی لبنان تصریح می‌کند: در رابطه با بحرانی که میان لبنان و کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی ایجاد شد، باید گفت که در ظاهر، منشأ این بحران اظهاراتی بود که قرداحی مطرح کرد. در نهایت قرداحی نیز از پست خود استعفا داد اما باید به این مسأله توجه کرد که استعفای وزیر اطلاع رسانی سابق در نتیجه فشارهایی که به او اعمال می‌شد، صورت نگرفت.

این کارشناس امور سیاسی لبنان می‌افزاید: قرداحی خود به منظور حل و فصل بحران میان عربستان سعودی و لبنان تصمیم گرفت از سمت خود استعفا دهد و احتمال دارد که نخست وزیر «نجیب میقاتی» بتواند بحران ایجاد شده میان لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس را حل و فصل نماید.

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با عربستان سعودی و لبنان و نیز بحران ایجاد شده میان آنها افزود: نخست وزیر «نجیب میقاتی» بر لزوم ازسرگیری روابط دوجانبه میان لبنان و عربستان سعودی اصرار دارد. درست به همین دلیل است که وی از امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه درخواست میانجیگری کرده است. ماکرون نیز در جریان سفر اخیرش به ریاض با «ملک سلمان» پادشاه عربستان دیدار و درباره حل و فصل بحران میان بیروت و ریاض با وی رایزنی کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان همچنین اظهار داشت: باید به این مسأله توجه داشت که لبنان در حال حاضر با یک بحران اقتصادی مواجه است. از همین روی، مقامات بیروت در تلاش هستند تا ضمن در نظر گرفتن منافع و مصالح کشور، این بحران یعنی بحران اقتصادی را پشت سر بگذارند.

این سوال وجود دارد که آیا در پرونده بحران ریاض و بیروت، پای توطئه‌های خارجی در میان است؟ وی افزود: برخی معتقدند که استعفای قرداحی زمینه برای حل و فصل بحران میان عربستان و لبنان را فراهم کرده است. با این حال، یک سوال بزرگ وجود دارد و آن، این است که آیا استعفای قرداحی خود به تنهایی باعث حل و فصل بحران بیروت و ریاض می‌شود یا مسأله فراتر از این است و پای طرح و توطئه‌های خارجی در میان است؟ این سؤالی است که طی روزهای آینده می‌توان به پاسخ آن دست یافت.

این کارشناس لبنانی در بخش پایانی گفتگوی خود نیز از رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن اصلی لبنان یاد کرد و گفت: لبنان به دنبال برقراری روابط با تمامی کشورهای عربی ازجمله عربستان، اردن، سوریه، فلسطین، عراق و… است. مقامات لبنانی تنها رژیم صهیونیستی را دشمن خود تلقی می‌کنند. این رژیم صهیونیستی است که حاکمیت ملی لبنان را نقض می‌کند و حقوق آن را زیر پای می‌گذارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس